עמוד 1 מתוך 1

בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ד' יוני 17, 2020 8:26 pm
על ידי אחד התלמידים
כתוב אחד אומר: "וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו", וכתוב שני אומר: "יוסף היה וגו' נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו", רגע - אז בלהה הייתה פילגשו או אשתו?

כיוצא בזה אתה אומר:
כתוב אחד אומר: "ויסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה", וכתוב שני אומר: "ולבני הפילגשים אשר לאברהם" - ופי' רש"י שם: "היא קטורה", רגע - אז קטורה הייתה פילגשו או אשתו?

Re: בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ד' יוני 17, 2020 10:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלגש היא "חצי אשה".
ובכל מקום הזכירו אותן בכינוי המתאים לפי ההקשר.
כשאברהם נושא אותה - היא חשובה, והיא מכונה "אשה".
אך כשהוא מרחיק את בניה - זה פחיתות עבורה, והיא מכונה "פלגש".
כשראובן מזלזל בבלהה - היא מכונה פלגש,
אך כשיוסף מתרועע עם בני השפחות ומכבד אותן - הן מכונות נשים.

כנלפענ"ד, ושמא ראיתי בעבר כעין זה במפרשים.

Re: בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ה' יוני 18, 2020 1:13 am
על ידי אחד התלמידים
עזריאל ברגר כתב:פלגש היא "חצי אשה".
ובכל מקום הזכירו אותן בכינוי המתאים לפי ההקשר.
כשאברהם נושא אותה - היא חשובה, והיא מכונה "אשה".
אך כשהוא מרחיק את בניה - זה פחיתות עבורה, והיא מכונה "פלגש".
כשראובן מזלזל בבלהה - היא מכונה פלגש,
אך כשיוסף מתרועע עם בני השפחות ומכבד אותן - הן מכונות נשים.

כנלפענ"ד, ושמא ראיתי בעבר כעין זה במפרשים.


אני בעצם מנסה לברר, האם מדינא, הייתה שם (או הייתה אמורה להיות שם) כתובה.
ברור שעל זה, יכולה להיות רק תשובה אחת (של "כן" או של "לא"), ללא תלות בהקשר.

Re: בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ה' יוני 18, 2020 12:55 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:כשראובן מזלזל בבלהה - היא מכונה פלגש,
אך כשיוסף מתרועע עם בני השפחות ומכבד אותן - הן מכונות נשים.

כנלפענ"ד, ושמא ראיתי בעבר כעין זה במפרשים.

יש ממפרשי הפשט הנוטים לומר שראובן סבר שהיתה פילגש ולכן התיר לעצמו ואילו יוסף סבר שבלהה וזלפה היו נשיםגמורות

Re: בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ה' יוני 18, 2020 4:26 pm
על ידי אחד התלמידים
כדכד כתב:יש ממפרשי הפשט הנוטים לומר שראובן סבר ש...יוסף סבר שבלהה וזלפה היו נשיםגמורות


למעשה, לא רק יוסף חשב כך, אלא זאת עדות של מקרא מפורש: "ותתן לו את בלהה שפחתה לאשה".

Re: בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ה' יוני 18, 2020 5:43 pm
על ידי כדכד
ע' אור החיים הקדוש בפ' וירא לגבי נתינת הגר לאברהם ואולי שיך במקצת גם לכאן ואם ראובן חשב אחרת אז או שטעה או שהיה בזה עדייןמחלוקת

Re: בלהה וקטורה: פילגשים או נשות-בעליהן?

פורסם: ה' יוני 18, 2020 6:45 pm
על ידי משה אסקוט
אחד התלמידים כתב:כתוב אחד אומר: "וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו", וכתוב שני אומר: "יוסף היה וגו' נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו", רגע - אז בלהה הייתה פילגשו או אשתו?

כיוצא בזה אתה אומר:
כתוב אחד אומר: "ויסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה", וכתוב שני אומר: "ולבני הפילגשים אשר לאברהם" - ופי' רש"י שם: "היא קטורה", רגע - אז קטורה הייתה פילגשו או אשתו?

יכול לומר שאין תרתי דסתרי אם מוצאים לשון "פילגש" אצל "אשה" או "נשי". במעשה פילגש בגבעה בספר שופטים יש:
(שופטים יט:א) "וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה"
ובמצודת ציון על אתר מובא דברי חז"ל שפילגש = אשה בלא כתובה ובלא קידושין.

לגבי קטורה, נראה שדברי רש"י מבוססים על פסוק מפורש שקורא אותה "פילגש" וגם זה ראייה שיש ליחס לשון "אשה" לפילגש.
(דברי הימים א א:לב) "וּבְנֵי קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם יָלְדָה אֶת זִמְרָן וְיׇקְשָׁן וּמְדָן וּמִדְיָן וְיִשְׁבָּק וְשׁוּחַ וּבְנֵי יׇקְשָׁן שְׁבָא וּדְדָן"

ולכן יש לומר שפילגש היא רק סוג של אשה (במעמד נמוך, והלכתה בלי כתובה וקידושין) ולשון "אשה" או "נשי" כולל גם אשה רגילה וגם פילגש.