עמוד 1 מתוך 1

מדוע ילפינן מבלעם ולא מאברהם

פורסם: א' יוני 28, 2020 10:40 pm
על ידי יענקלה הכונס
ברש"י כתב שילפינן מבלעם "ושני נעריו עמו-מכאן לאדם חשוב היוצא לדרך יוליך עמו שני אנשים לשמשו וכו'", ולכאורה צ"ע מדוע ילפינן זאת מבלעם וא"א ללמדו מאברהם אבינו ע"ה דכתיב ביה ויקח את שני נעריו אתו?

Re: מדוע ילפינן מבלעם ולא מאברהם

פורסם: א' יוני 28, 2020 11:07 pm
על ידי ביקורת תהיה
..

Re: מדוע ילפינן מבלעם ולא מאברהם

פורסם: א' יוני 28, 2020 11:11 pm
על ידי עקביה
יענקלה הכונס כתב:ברש"י כתב שילפינן מבלעם "ושני נעריו עמו-מכאן לאדם חשוב היוצא לדרך יוליך עמו שני אנשים לשמשו וכו'", ולכאורה צ"ע מדוע ילפינן זאת מבלעם וא"א ללמדו מאברהם אבינו ע"ה דכתיב ביה ויקח את שני נעריו אתו?

רש"י בראשית פרק כב
את שני נעריו - ישמעאל ואליעזר, שאין אדם חשוב רשאי לצאת לדרךב בלא שני אנשים, שאם יצטרך האחד לנקביו ויתרחק יהיה השני עמו:

Re: מדוע ילפינן מבלעם ולא מאברהם

פורסם: ב' יוני 29, 2020 12:00 am
על ידי שייף נפיק
אין למידין מקודם מתן תורה. ואמנם י''א דבדברי מוסר למידים אף מקודם מתן תורה. ולשי' יל''ע.

Re: מדוע ילפינן מבלעם ולא מאברהם

פורסם: ב' יוני 29, 2020 3:26 pm
על ידי יענקלה הכונס
עקביה כתב:
יענקלה הכונס כתב:ברש"י כתב שילפינן מבלעם "ושני נעריו עמו-מכאן לאדם חשוב היוצא לדרך יוליך עמו שני אנשים לשמשו וכו'", ולכאורה צ"ע מדוע ילפינן זאת מבלעם וא"א ללמדו מאברהם אבינו ע"ה דכתיב ביה ויקח את שני נעריו אתו?

רש"י בראשית פרק כב
את שני נעריו - ישמעאל ואליעזר, שאין אדם חשוב רשאי לצאת לדרךב בלא שני אנשים, שאם יצטרך האחד לנקביו ויתרחק יהיה השני עמו:

זכרתי דברי רש"י אלו, וכוונת שאלתי היתה מדוע א"א למילף מאברהם לבדו, והרב שייף נפיק שליט"א תירץ בטוב טעם.

Re: מדוע ילפינן מבלעם ולא מאברהם

פורסם: ה' יולי 02, 2020 12:47 pm
על ידי שייף נפיק
שו''ר בשפתי חכמים שעמד בקושיא עיי''ש שני ביאורים.
ויל''פ עוד, שהנה הלשון בבלעם ושני נעריו ''עמו'' ובאברהם ושני נעריו ''אתו''. והביאור כמש''כ המלבי''ם בספר יאיר אור אות מ''ה ש''אתו מורה שהשני החבר לו הוא טפל לו, עמו מורה השווי והצירוף לשניהם ששויםבמעלה ולא טפל לחבירו...'' (אפש''ל גם ע''ד הגר"א בענין ואכמ''ל)
לפי''ז י''ל שבבלעם יש רבותא טפי, אף שאינו חשוב כאברהם שהיה גדול מנעריו, ומובן שצריך שימוש, בכל זאת גם יקח לו שני אנשים. ועיין.