עמוד 1 מתוך 1

אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 12:18 pm
על ידי תולעת ספרים07
אמרינן בסנהדרין (קט עמוד ב) ױאמר רב: און בן פלת אשתו הצילתו, אמרה ליה: מאי נפקא לך מינה? אי מר רבה - אנת תלמידא, ואי מר רבה - אנת תלמידא. אמר לה: מאי אעביד, הואי בעצה, ואשתבעי לי בהדייהו: אמרה ליה: ידענא דכולה כנישתא קדישתא נינהו, דכתיב כי כל העדה כלם קדשים (במדבר ט"ז). אמרה ליה: תוב, דאנא מצילנא לך. אשקיתיה חמרא, וארויתיה, ואגניתיה גואי, אותבה על בבא, וסתרתה למזיה, כל דאתא חזיה, הדר. אדהכי והכי אבלעו להו.
וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת

ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 12:25 pm
על ידי אוהב אוצר
חייבים לתמוה בצורה כזו, חייבים? הייתכן???
אתה תמה על חז"ל, אז קצת כבוד, הגמ' זה לא הפורום!

לעת עתה הפכת את כל האוצר ולא מצאת אני מבין...

תשובה תבוא בהמשך בל"נ.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 1:33 pm
על ידי תולעת ספרים07
לא התכוונתי חלילה שזה לא יתכן, בסה"כ ביקשתי לדעת פשט, והתבטאתי כך מרוב פלא שלא מצאתי מי שעמד בזה, ובכל אופן יישר כוחך שתיקנת אותי.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 1:45 pm
על ידי אוהב אוצר
ידוע לי שראיתי שיש מי שדיבר בענין ואיני זוכר כעת במדוייק, ועד שאמצא, מה שברור לי שאני זוכר שמדברים ע"ז שמכאן היה ניתן לראות עד כמה היה מדובר באנשים יראי חטא, שאע"פ שהעיזו לבוא ולחלוק על משה רע"ה, בכל זאת שמרו עצמם מדברים הרחוקים מגדרי הצניעות וזה היה טבוע בהם.

מקווה שאמצא היכן זה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 2:59 pm
על ידי עשוי לנחת
תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה

מה בכלל השאלה, וכי קורח ואנשיו היו קטלי קניא והרי היו כולם קריאי מועד ואנשי שם.
ואין לנו השגה מה בדקות ובעומק היה בכוונת קורח, וכי בגלל שכפר בנשיאות משה כבר מיד הפסיק לאכול כשר ולשמור על העיניים ולגלוש בפרומים?
מה זה קשור זה לזה, אני לא רואה בזה שאלה ו"לא תהיה לו כנושא".
נ. ב. אולי השאלה היא אחרת ולא ברורה כה"צ, אז במטותא אם אפשר לבקש: תולעת שָני שוב שאלתך...

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 4:26 pm
על ידי תולעת ספרים07
עשוי לנחת כתב:
תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה

מה בכלל השאלה, וכי קורח ואנשיו היו קטלי קניא והרי היו כולם קריאי מועד ואנשי שם.
ואין לנו השגה מה בדקות ובעומק היה בכוונת קורח, וכי בגלל שכפר בנשיאות משה כבר מיד הפסיק לאכול כשר ולשמור על העיניים ולגלוש בפרומים?
מה זה קשור זה לזה, אני לא רואה בזה שאלה ו"לא תהיה לו כנושא".
נ. ב. אולי השאלה היא אחרת ולא ברורה כה"צ, אז במטותא אם אפשר לבקש: תולעת שָני שוב שאלתך...


ראה כאן:
ולא טפשים היו שכך התרה בהם וקבלו עליהם לקרב, אלא הם חטאו על נפשותם
ויקהל עליהם קרח. בדברי ליצנות. כל הלילה ההוא הלך אצל השבטים ופתה אותם כסבורין אתם שעלי לבדי אני מקפיד, איני מקפיד אלא בשביל כלכם. אלו באין ונוטלין כל הגדלות, לו המלכות ולאחיו הכהנה, עד שנתפתו כלם
באו ועמדו לפני משה. אמרו לו טלית שכלה של תכלת חיבת בציצית או פטורה. אמר להם חיבת. התחילו לשחק עליו, אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה, זו שכלה תכלת לא תפטור את עצמה


ועתה אסביר אני תולעת שני את דבריך:
לדאבוננו יש בציבור שלנו כאלו אשר חוטאים בנפשם ככל העולה על רוחם סוררים ומוררים זוללים וסובאים אך בענייני קדושה שם הם צועקים קנאות כפנחס גם בהלכה וגם מורים כן.
הכול מותר להם הכול שרויים להם בלעדי פורום SMSו בפלאפון - הכול הותר להם לקורח ואנשיו ומשום מה נרתעו רק משערות ראשה של אשת און בן פלת – הפלא ופלא.
וראה גם בפרשת כי תצא שדיבר שם בבן שנואה וכו' וכו' אמנם המשיך ואמר כי הוא ראשית אונו וראה שם אבן עזרא ותבין.
אלו הם תלמידיו של קורח אשר משום מה לא נבלעו בתוך האדמה עד עצם היום הזה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 4:31 pm
על ידי תולעת ספרים07
והוא אמת מאוד!!!
זהו הפשט האמיתי ממש...
עמוק עמוק.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 4:35 pm
על ידי דרדקי
שאלתך לא מובנת משום כיוון וקודמי נהג בך בכבוד.
מה הקשר בין מחלוקתו לבין הנהגה נורמלית של בן אדם.
גם אומות העולם היו נוהגים שאשה נשואה מכסה את ראשה וזה ברור שהנהגת צניעות היא לא רק בין אדם למקום. יש הנהגה של בני אדם מתורבתים (לעומת ישמעאלים שלקחו תשעה קבין זנות).
מה שהוא נחלק עם משה רבינו והנהגתו כאדם (ואיזה אדם- נעלה מאוד שפקח היה ו'אנשי שם' שעימו) לא קשורה זו בזו כמלוא נימה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 4:44 pm
על ידי תולעת ספרים07
ר' דרדקי באמת שאיני מצליח הבין את קושיית קודמך...
והרי חטאו בנפשותם שקצים במלוא מובן המלה - הקטירו קטורת כפרו במשה ובכל התורה כולה - ומשער אשה ערוה נרתעו לאחור וברחו???
לדעתי התירוץ הוא הפלא ופלא - יש סוג אנשים כולל בדורינו אנו שהכל מותר להם גנבים רוצחים מוסרים וכו' - הדבר היחיד שמרתיע אותם זה הפורום הכשר והSMS בפלאפון...
עיין היטב וראה שאני צודק בהחלט - אנשים אלו היו קורח ועדתו ועד עצם היום הזה יש להם ממשיכים...
לא תוכל לשכנע אותי שאיני צודק בזה - זהו אמת לאמיתה ממש וכבר הסכימו עמי כמה וכמה רבנים מפורסים שזהו הפשט האמיתי ויש לי הרבה להרחיב בנידון אך אך דייה לצרה בשעתה.

נ.ב: כלל לא נפגעתי מנחת - הוא שאל כעניין ובדרך ארץ ואני עניתי לו כדרכי בקודש.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 4:49 pm
על ידי דרדקי
תולעת ספרים07 כתב:לא תוכל לשכנע אותי שאיני צודק בזה - זהו אמת לאמיתה ממש

אני יודע ולכן עוצר כאן ומברך אותך בהצלחה. אנצור לשוני כעת.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 5:23 pm
על ידי עשוי לנחת
תולעת ספרים07 כתב:והרי חטאו בנפשותם שקצים במלוא מובן המלה - הקטירו קטורת כפרו במשה ובכל התורה כולה

אני שמח לשמוע שבאמת הבנתי כראוי את שאלתך, אך אתה שב על משוגתך כאמור, זה שנקראים חטאים בנפשותם, זה גילוי התורה שכיון שכפרו במשה כאילו כפרו בתורה וכו', ובזה עשו הם חטא בנפשותם אפי' שאינם חטאים לעבור בפועל על כל התרי"ג, כי אם גם חללו שבת אז כמו את המקושש היו שולחים אותם לכל הרוחות, רק היה כאן מאבק כוחות בדברים העומדים, בהשגת מדריגות, [וכבר נודע מאמר הישמח משה שבגלגולו הקודם שהיה בזמן קורח, לא היה עם שום צד אלא היה נטרלי, כי באמת היה נסיון גדול לאיזה צד ללכת, ואף שאיני יודע כמה נאמנים דברים אלו, אך רואים מכאן את הדגש כמה היה גבוה צידו של קורח.]
אז אתה יכול באמת לקבל את כל החז"לים כפשטם ולקרוא לבד את הכל כתולעת ספרים שאינה מבחינה מסביב לספר, ובאמת על פניו היה קורח שייגץ גדול, ואפי' לא היה אכפת לו להסתכל בפריצות, [ובאשר לשאלתך תמצא כבר תשובה יותר מעניינת] וסתם לומר שפשוט היו בעם ישראל 'מתחדשים' או 'חפשים' וכל שום וחניכא דאית ליה שפרקו מעליהם עותו"מ ולפי זה תוכל להסביר הכל באופן ברור ואמיתי, אך כמעשה תולעת ולא כאיש.
כי הן אמת שהתעשרנו במסורת מכל חכמינו שקורח לא היה אדם קטן וכשאומרים לנו שהיה מטועני הארון מתכוונים שהיה בדרגה זו, והתביעה היא בדקות, וכל מה שנכתב בתורה וכל המקומות שכתוב דברים קשים עליו זה כדי ללמדנו חומרתה של מחלוקת, אז במה שנוגע לנו צריך להתחזק ולראות הכל כאמת למה מביאה מחלוקת אך לא לפרש פשעטל'ך במניעיו ה''אישיים'' של קורח.
תולעת ספרים07 כתב:וכבר הסכימו עמי כמה וכמה רבנים מפורסים

מיהם רבנים מפורסים אלו, אם הם באמת מפורסים אז מדוע הנך חושש שבפרסום שמם תיחשף גם אתה, אולי הם בקשוך לא להזכיר שמם על מעשה קורח... ובכלל, ההסכמה היא על עניין הפורום הכשר [שכמובן לא דברתי עליו] והSMS, או על הצושטעל בין החשיפה שלך על מעשי הקנאים במחשכים לבין התנהגותו של קורח.
נשמח לשמוע הסבר ברור.

דרדקי כתב:מה הקשר בין מחלוקתו לבין הנהגה נורמלית של בן אדם.
גם אומות העולם...

יישר כח.
אך לא התכוונתי להנהגתו כאדם, התכוונתי אפי' להנהגתו כאדם גדול כנאמר למעלה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 6:23 pm
על ידי תולעת ספרים07
ברור שיש תסמונת שאינה נדירה במחזותינו ושמה קנאים, כוונתי לאלו שאינם בוחלים בכלום וכל מעיניהם איך לחסום פורום כשר ועוד כהנה וד"ל.
ובהיות שהקנאים של היום לא המציאו כל גלגל – על דרך זה אמרתי ליישב את אופן התנהלותם המוזרה של קורח ועדתם דתן ואבירם אשר כפרו במשה ותורתו התאבדו התאבדות קולקטיבית יגון שאולה על נשיהם וטפיהם ומשום מה נרתעו לאחור משערות ראשה של אשת און בן פלס.
[דוגמא קלאסית של קנאים במרכאות - כהיום גם אז]

התירוץ שלך בגיבויו של דרדקי הוא טוב אך התירוץ שלי טוב ממנו.

דרך אגב: שאלו פעם את הגרי"ח זוננפלד ז"ל מניין לנו מיהו הקנאי הרצוי ומיהו המצוי – וברוב פקחותו השיב: גם עקרת בית וגם חתולה שניהם מחפשים עכברים – ההבדל ביניהם – שעקרת בית מחפשת כדי להיפטר מהם – והחתולה כדי להתפרנס מזה.
הא לך כל תורת הקנאות על רגל אחת

גילוי נאות: איני מיזרחיסט וגם איני נגד הקנאים אשר לשם שמים מתכוונים – כוונתי לחתולים המחפשים את העכברים כדי להתפרנס מזה ולא כדי להיפטר מהם וכנ"ל.
והדברים ברורים.

אין לי שמץ של מושג מדוע התנפלתם עלי להסקיליני על פשט נפלא שאמרתי.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 6:41 pm
על ידי עשוי לנחת
תולעת ספרים07 כתב:התירוץ שלך בגיבויו של דרדקי הוא טוב אך התירוץ שלי טוב ממנו.

היכן ראית שאמרתי תירוץ, רק אמרתי שאין שאלה, ולא יתכן תירוץ יותר טוב מאשר חוסר שאלה, הלא כן?!
בכל אופן אני שב ואומר, בתור ווערט'ל יפה להוציא יסוד מפרשת השבוע, הדבר הוא נפלא, זה אמת לאמתה, ומזכיר לי הרבה ממשועממי הסביבה, שנוקטים בכלל הידוע "כשמשעמם, צועקים!!"
אך חשוב להדגיש שוב כאמור, שאין לנו כל אפשרות להסביר כך כפשט אמיתי במהלכיו הגבוהים של קורח וכנאמר לעיל בארוכה.
תולעת ספרים07 כתב:אין לי שמץ של מושג מדוע התנפלתם עלי להסקיליני על פשט נפלא שאמרתי.

סליחה, באמת לא יפה, כנראה שאני נגוע בקנאות...

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 6:59 pm
על ידי תולעת ספרים07
כבודו אמנם מחפש להבין את המהלכים המאוד גבוהים של סבא קורח זי"ע אשר משום מה כולם מבקשים להמליץ עליו זכות ולהטעים את עומק הנהגתו - הסבא קורח והסבא עשיו זכותו יגון ואנחה – וכידוע שעשיו צדיק גדול היה ולא לחינם נטמן ראשו על יד יעקב וכו' וכו' חיפוש קטן ותמצא.
אני הקטן מבקש להבין את נפש הקנאים [המתחזים] אשר מעולם לא קראו ולא שנו בספר מוסר כל שהוא לא דופקים חשבון עם אף אחד אינם מכירים בו כביכול משום צומת - אך הקנאות בוער בעצמותיהם ורוממות קל בגרונם דווקא בזה משום מה – הלא דבר הוא?!
וכמה שמחתי לראות שכבר היה לעולמים וכפי שכבר כתבתי לעיל מזה שעל זה הדרך פירשתי כמה וכמה מקומות מוקשים בעליל ועוד חזון למועד.
לדעתי יש להוציא סיפורי צדיקים החל מסבא קורח עד עשיו והמקושש – ויקרא שמו בישראל ליצנה אחת – אני בעד.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 7:43 pm
על ידי עשוי לנחת
אני רואה שאין עם מי לדבר. [אני פשוט שם לב שהשלא וטריא לא השתנתה...]
אז "זיי געזונט".
ואולי תפתח אשכול עם שאלה פחות מתליעה
להשתמע

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 8:18 pm
על ידי תולעת ספרים07
עשוי לנחת: אפשר לדעת פעם ולתמיד מנין לך כדבר הזה שקורח צדיק היה - חיפשתי בכל הזוהר ולא מצאתי דבר כזה - ואל תביאני ראיה מכתבי האר"י שאיני מבין בזה.
אני שואל פשוט איך הצליחה אשתו של און בן פלת לגרש אותם - ומדוע ברחו קורח ועדתו על נפשם כאשר ראו את אשתו של און בן פלת פרוע ראש.
אסביר לי לאט ואולי נתקדם...
כאשר מסבירים לי לאט אני קולט מהר בפעם השביעית
בברכה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 8:24 pm
על ידי תולעת ספרים07
מזוהר פרשת בראשית
רִיךְ הוּא אַפְרִישׁ בֵּינַיְיהוּ וְאַסְכִּים לוֹן. וְדָא הֲוָה מַחְלוֹקֶת לְשֵׁם שָׁמַיִם. וְשָׁמַיִם אַפְרִישׁ מַחְלוֹקֶת. וְעַל דָּא אִתְקְיַּים. וְדָא הֲוָה כְּגַוְונָא דְּעוֹבָדָא דִבְרֵאשִׁית. וְקֹרַח בְּעוֹבָדָא דִבְרֵאשִׁית אַכְּחִישׁ בְּכֹלָּא. וּפְלוּגְתָּא דְּשָׁמַיִם הֲוָה. וּבְעָא לְאַכְּחָשָׁא מִלֵּי דְאוֹרַיְיתָא. וַדַּאי בְּאִתְדַּבְּקוּתָא דְּגִיהִנֹּם הֲוָה. וְעַל דָּא אִתְדָּבַּק בַּהֲדֵיהּ. וְרָזָא דָא בְּסִפְרָא ...

מזוהר פרשת במדבר
מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ, וּשְׂמָאלָא אִתְכְּלִיל בִּימִינָא, מַאן דְּעָבִיד יְמִינָא שְׂמָאלָא, וּשְׂמָאלָא יְמִינָא, הָא אִיהוּ כְּאִילּוּ חָרִיב עָלְמָא. תָּא חֲזֵי, אַהֲרֹן יְמִינָא. לֵיוָאֵי שְׂמָאלָא, קֹרַח בָּעֵי לְמֶעְבַּד חִלּוּפָא דִּימִינָא לִשְׂמָאלָא, בְּגִין כָּךְ אִתְעַנָּשׁ. וְלָא עוֹד אֶלָּא דְּאִשְׁתְּכַח בֵּיהּ לִישָׁנָא בִּישָׁא, וְאִתְעֲנָשׁ בְּכֹלָּא. רִבִּי יְהוּדָה אָמַר, שְׂמָאלָא אִתְכְּלִיל תָּדִיר בִּימִינָא, קֹרַח בָּעָא לְאַחְלְפָא תִּקּוּנָא דִּלְעֵילָּא וְתַתָּא, בְּגִין כָּךְ אִתְאֲבִיד מֵעֵילָּא וְתַתָּא. וַיִּקַּח קֹרַח, מַאי וַיִּקַּח. נָסִיב עֵיטָא בִּישָׁא לְגַרְמֵיהּ, כָּל דְּרָדַף בָּתַר דְּלָאו דִּילֵיהּ, אִיהוּ עָרִיק מִקַּמֵּיהּ. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא מַה דְּאִית בֵּיהּ אִתְאֲבִיד מִנֵּיהּ. קֹרַח רָדִיף בָּתַר דְּלָאו דִּילֵיהּ, דִּילֵיהּ אָבִיד, וְאַחֲרָא לָא רָוַוח.
לא מצאתי ולו פעם אחת שהזוהר הק' משבח את קורח מניין לך?
אדרבא אמור לי ואקבל...

אשמח מאוד אם ר' דרדקי גם יטול חבל ונחלה בביאור העניין - שלא השכלתי הבין את מה שכתב לעיל מזה שברחו כיון שהם היו בני אדם וכו' - במחילת כבוד תורתו זה נראה לי סברות בטן - ואפשר שלמדו צניעות מהבעל חי ההוא וכו' בכל אופן אני קורא לר' דרדקי שיואיל בטובו ויסביר לי אך הפעם...

אני פונה לכל חכמי ורבני הפורום אם יש למאן דהוא ראיה לומר שקורח ועדתו צדיקים היו כאשר רש"י הקדוש אומר שחטאו בנפשותם - כלומר כפרו בעיקר להכעיס...........אנא מכם.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 8:52 pm
על ידי עשוי לנחת
אין הכי נמי, אין לי מקורות ברורים להצביע על כך, חוץ מזה שהיה מטועני הארון, וכמו שהזהר שמישהוא מהפורום פה הביא שכתוב שם משהו על ימינא ושמאלא שהוא רצה לשבש מערכות למעלה, אתה מבין מה כתוב שם? אני לא! אבל קורח הבין, אז בסוף הוא הגיע לשאול תחתית השאלה היא אם זה מגיע מתאוות שפלות או מדברים גבוהים, בכל ספרי הבעלי מוסר ובעלי החסידות לאורך כל הדרך רואים שהוא היה אדם גדול, אך זה לא מחייב אותך.
אז בסדר, הפשט שלך יפה מאוד באמת כאמור.
[ראה זאת כתגובה גם על ההודעה האישית ששלחת לי]

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 9:23 pm
על ידי תולעת ספרים07
קיבלתי באישי שרבי צדוק הכהן מלובלין באחד מספריו אם זה רסיסי לילה אם זה בספרו פרי צדיק כתב לפרש שקורח לשם שמים התכוון ולא ידע שכל טענתו יתכן רק לעתיד לבוא ובזה גם כתבו לפרש את דברי האר"י שקרח ס"ת צדיק כתמר יפרח כלומר שגם לקורח יש תקווה לעתיד לבוא - כמו כן קיבלתי באישי שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.
ואודה לכל אלו אשר שלחו לי באישי - בתקווה להבנה שלא היה הפנאי לבדוק כל זה וכמאמר החכם הלב חושק הפנאי עושק.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 9:30 pm
על ידי עשוי לנחת
בקיצער, מה שקרה כאן זה "עשה רצונך כרצונו, כדי שיעשה רצונו כרצונך"...
[למה זה הגיע באישי???...]

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 9:37 pm
על ידי תולעת ספרים07
יש לי תחושה שהשפת אמת הוא זה אשר לוחץ אותך - לדאבוני לא מצאתיו לע"ע בשפת אמת ובכל אופן לדברי הכל אין הכוונה שקורח צדיק היה ונשלח לגיהנום לנופש או לצנן את הגיהנום השאלה היא אם מחשבתו לכתחילה הייתה להרע אם לאו אך לדעת כולם נהפך לאפיקורס וכדברי הזוהר שלא האמין במעשה בראשית [ראה בזוהר שהבאתי].
וכמאמר החכמים הדרך לגיהנום רצוף בכוונות טובות
ועדיין לא זכינו למענה איך זה שברחו אחד לאחד מפני שפרעה אשתו של און בן פלת את ראשה וראה בארוכה בילקוט לקח טוב והוא פלא גדול...

[ושוב לתירוצו של ר' דרדקי - עד כמה שבדקתי שוב קשה להולמו שהרי לא עשתה מעשי זמרי וכדו' בסה"כ פרעה את ראשה כאשה חילוניה רח"ל וראה בגמ' ובמדרש שהבאתי כך שלא נוח לי לומר שהיה שם מצב לא נעים עד שהוצרכו להסתלק מפני היותם בני אדם וצ"ב].

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 9:46 pm
על ידי גם זה הבל
שמעתי מהגר"ש פינקוס זצ"ל בשם החפץ חיים, שיש טעות נפוצה מאוד בקרב הציבור שכשרואים אדם שנכשל במשהו פוסלים את כולו,
אך אין כך הדבר אלא יש מושג שאדם מושלם רק יש לו חור בראש יש חור שמגיע עד קרום המוח ויש חור שהוא רק עם בעיה אבל יכול להיות שבהכל הם היו מושלמים.
קורח היה מדור המדבר שהיו כולם במדרגה שראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, ומה שמצינו מצינו וחטא שלא אז פשוט שלא היה אצליהם, ומכיוון שהחטא שמצינו היה לחלוק על משה ועל הנהגתו על כלל ישראל פשוט שלא היה להם שום צד להסתכל על שיער אשה.
בר מן דין ברור לי שזה לא היה אפילו במדריגת הבחירה שלהם להסתכל סתם על שיער אשה כי כל העדה כולם קדושים.
[בתור מילתא דבדיחותא אולי].

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 23, 2011 9:54 pm
על ידי תולעת ספרים07
אמרתי להעתיק כאן לשונו של הלקח טוב:
אמר רב און בן פלת אשתו הצילתו. אמרה לו מה איכפת לך אי משה רב אתה תלמיד אי קרח רב אתה תלמיד א"ל ומה אעשה כבר נמניתי עמהם ואיני יכול לפרוש. אמרה לו אני אצילך השקתו יין וישן לו על המטה וישבה לה על פתח חצרה וסתרה את שערה והיתה סורקת את ראשה. אמרה כתיב 'כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה'' וכן היה שכיון שבא אחד מהם לשאול על און היה רואה את האשה פרועת ראש וחוזר לאחוריו בין כך ובין כך ניצל. ועליה אמר שלמה (משלי יד) חכמות נשים בנתה ביתה זו אשת און בן פלת. ואולת בידה תהרסנו. זו אשת קרח שהיסיתתו למרוד במשה" (פסיקתא זוטרתא - לקח טוב)
ומבואר להדיא שנמנעו להיכנס מטעם זה כי כל העדה כולם קדושים [כביכול] אך לא מפני היותם בני אדם וכדברי ר' דרדקי וצ"ע לע"ע.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ו' יוני 24, 2011 1:31 am
על ידי דראל
תולעת ספרים07 כתב:שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.


לא זכור ש"מאריך הרבה".
ישנה התייחסות של הרב קוק לקורח וקין (אולי גם אותו האיש, אינני בטוח) ב'אורות'.
אולי אשקיע ואמצא את המקור.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ו' יוני 24, 2011 2:02 am
על ידי יאיר.
דראל כתב:
תולעת ספרים07 כתב:שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.


לא זכור ש"מאריך הרבה".
ישנה התייחסות של הרב קוק לקורח וקין (אולי גם אותו האיש, אינני בטוח) ב'אורות'.
אולי אשקיע ואמצא את המקור.

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?154992&&page=29

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: א' יוני 26, 2011 5:42 pm
על ידי אורח לרגע.
תולעת ספרים07 כתב:אמרינן בסנהדרין (קט עמוד ב) ױאמר רב: און בן פלת אשתו הצילתו, אמרה ליה: מאי נפקא לך מינה? אי מר רבה - אנת תלמידא, ואי מר רבה - אנת תלמידא. אמר לה: מאי אעביד, הואי בעצה, ואשתבעי לי בהדייהו: אמרה ליה: ידענא דכולה כנישתא קדישתא נינהו, דכתיב כי כל העדה כלם קדשים (במדבר ט"ז). אמרה ליה: תוב, דאנא מצילנא לך. אשקיתיה חמרא, וארויתיה, ואגניתיה גואי, אותבה על בבא, וסתרתה למזיה, כל דאתא חזיה, הדר. אדהכי והכי אבלעו להו.
וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת

ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.

אני חושב שאם אף אחד לא מדבר על זה, הרי זה משום שהיסודות שעליהן מושתתת קושייתך רעועות.
עזוב לרגע את כל המוסכמות שלך וננסה לראות את הדברים מן הכיוון ההפוך.

עובדה! הם ראו שער ערוה וברחו - מכאן שהיו קדושים.
קורח שטען "כי כל העדה כולם קדושים", צדק. אף אחד לא הפריך טענתו, והמעשה הנ"ל יוכיח.

גם בתורה רואים שעיקר הטענה על קורח ועדתו היתה על כך שהיו בעלי מחלוקת. הם לא למדו לקח ממעשה מרים, והתורה גם מתריעה שלא להיות כקורח ועדתו, היינו שלא להחזיק במחלוקת. גם במשנה באבות רואים שההבדל בין בית שמאי לבית הלל לקורח ועדתו, הוא רק בענין זה שמחלוקתם לא היתה לשם שמים. כלומר, הבעיה לא היתה אפיקורסות [אולי פועל יוצא] אלא עצם המחלוקת שיצאו לחלוק על משה.

ומהי נקודת המחלוקת? הם ראו את עצמם קדושים (כן, כן...) וסברו שגם להם יאתה הכהונה. הטעות של קורח נבעה מעוצם גדולתו ושגב מדרגותיו, ולא משום שהיה אדם זול בעל עבירה, חלילה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 2:03 pm
על ידי לבי במערב
תולעת ספרים07 כתב:קיבלתי באישי שרבי צדוק הכהן מלובלין באחד מספריו אם זה רסיסי לילה אם זה בספרו פרי צדיק כתב לפרש שקורח לשם שמים התכוון ולא ידע שכל טענתו יתכן רק לעתיד לבוא ובזה גם כתבו לפרש את דברי האר"י שקרח ס"ת צדיק כתמר יפרח כלומר שגם לקורח יש תקווה לעתיד לבוא - כמו כן קיבלתי באישי שהרב קוק מאריך בזה הרבה ולא מצאתי מקומו.
ואודה לכל אלו אשר שלחו לי באישי - בתקווה להבנה שלא היה הפנאי לבדוק כל זה וכמאמר החכם הלב חושק הפנאי עושק.


ידוע ומבואר בספרי חסידות חב"ד, אשר קרח ראה מעלת הצמצום (שקדם להגילוי, וכמ"ש בע"ח שסילק אורו הגדול על הצד [כבי'] וכו' ו[אח"כ] המשיך אור הקו וכו') ולכן רצה שהלויים יהיו כהנים, וכמו שיהי' לע"ל (כמ"ש האריז"ל שלע"ל [גם] הלויים יהיו כהנים), אבל באמת טעה בזה טעות גדול, דלפו"ר אף שהצמצום קדם להגילוי, הנה: א. עוד קודם להצמצום הי' גילוי (וכמ"ש בע"ח שם שמתחילה הי' אוא"ס ב"ה ממלא כל מקום החלל וכו' ואח"כ סילק אורו הגדול עה"צ, והיינו שמתחילה הי' גילוי אור), וב. גם הצמצום עצמו כל כוונתו ע"מ שיהי' גילוי.

מ"מ ברור, ש"כל העדה כולם קדושים" כפשוטו ממש, ודור ההוא הי' "דור דעה" ולא שוטים וע"ה ובפרט אלו דהוו עם קורח שהיו "נשיאי עדה קריאי מועד אנשי שם". והיכן מצאת שיהי' עוד מקרה של פריצות בקרב אנשי דור ההוא [לבד מחטא העגל, וגם שם היינו וודאי הערב-רב וסיעתהון].

ומ"מ יסלח נא מר, אבל צורם מאוד הזלזול בכל קדושים אשר בארץ (ת"מ). גם אם אתה מושפע 'קצת' ממחברי הספרות החיצונית וסיעתהון, למה צריך להעביר זאת לכול?!

הגבתי לרגל פ' קורח.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 4:01 pm
על ידי אש משמים
תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת

ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.

פשוט שכפרו/(טעו) בדקות ובהנהגתו של משה בעיקר ולא נעשתה כל התורה כאין בעיניהם ופשוט שחזרו לאחוריהם מיראת שמים טהורה! ולא היו פושעים ופורקי עול לתאוה אלא היו אנשי ה' ובכל זאת טעו.(כמדומה בעיני שזו כפירה להתייחס אליהם כפורקי עול דידן, והגר"א קוטלר מרחיב בזה).
ופשוט כמו שכתבתי דאם לא כן תקשי על הרבה שטעו כגון שאול שחמל על עמלק דפשוט שלא פרק עול שמים מעליו אלא כולם טעו טעויות דקות וגבוהות אך נשארו ביראתם הגבוהה.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 5:19 pm
על ידי כדכד
אש משמים כתב:
תולעת ספרים07 כתב:וקשיא שהרי אפיקורסים היו וכל העדה כולם קדושים קורח אמר להו ומדוע אם כן התרגשו לראות שפרעה שער ראשה – ואפשר שהכוונה בזה שהיא ברוב תמימותה אמרה כן ובאמת שעזבו לה לנפשה כאשר לא היה בכוחם להתחיל עמה במלחמה ושמא חשבו אותו למשוגעת

ולעת עתה לא מצאתי מי מדבר מזה.

פשוט שכפרו/(טעו) בדקות ובהנהגתו של משה בעיקר ולא נעשתה כל התורה כאין בעיניהם ופשוט שחזרו לאחוריהם מיראת שמים טהורה! ולא היו פושעים ופורקי עול לתאוה אלא היו אנשי ה' ובכל זאת טעו.(כמדומה בעיני שזו כפירה להתייחס אליהם כפורקי עול דידן, והגר"א קוטלר מרחיב בזה).
ופשוט כמו שכתבתי דאם לא כן תקשי על הרבה שטעו כגון שאול שחמל על עמלק דפשוט שלא פרק עול שמים מעליו אלא כולם טעו טעויות דקות וגבוהות אך נשארו ביראתם הגבוהה.

למה כפירה? טעות (מלבד זה נראה שמר צודק)

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 5:28 pm
על ידי דרומי
אחרי הכל אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ואין איש שיעלה על דעתו לקרוא לבנו בשם קרח (בשונה משאול וכו')

וראה זה פלא בכתבי הצ"צ, שתמה על הר"ת המפורסם של צדיק כתמר יפרח סופי תיבות קרח, וכתב שצריך להיות קֵרֵח בצירי - אחד שאין לו שערות, כי אין סברא לומר על קרח עצמו צדיק כתמר יפרח, אלא הכוונה היא לכללות שבט לוי שהיו אז קרחים כי העבירו תער על כל בשרם וכו' ודו"ק

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 6:20 pm
על ידי איש גלילי
ובכל זאת היה הרבי מלובלין אומר: דער הייליגער זיידע קרח.

לגבי נתינת שם, אינני זוכר היכן ראיתי, שחטא קרח היה כתוצאה מזה שאביו קרא לו בשם של רשע - קרח מאלופי עשיו. ולפי זה מובן שפיר למה לא לקרוא בשמו גם אם הוא צדיק.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 6:49 pm
על ידי בקרו טלה
איש גלילי כתב:לגבי נתינת שם, אינני זוכר היכן ראיתי, שחטא קרח היה כתוצאה מזה שאביו קרא לו בשם של רשע - קרח מאלופי עשיו. ולפי זה מובן שפיר למה לא לקרוא בשמו גם אם הוא צדיק.

חתם סופר
קרח בן יצהר. אני תמה על צדיקים בני לוי שקראו שם בנם קרח שהוא שם מאלופי עשו וקי"ל רשעים לא מסקינן בשמייהו [יומא ל"ח ע"ב] וחזי מה עלתה בי', ואולי היינו דקמ"ל קרא דמיחסו עד לוי לומר אעפ"י שהי' חוט המשולש מ"מ ניתק מהרה על דאסקי בשמי' דרשע, וזהו ויקח קרח זה השם קרח לקח כל מה שהיה לו להתקדש ע"י שהי' בן יצהר וקהת ולוי אבותיו, וזהו השם קרח לקח את הכל. [תקס"א]:
שוב ראיתי שהרב "בור ועם הארץ" באשכול אחר כתב שכ"כ נמי החת"ס בתשו' אה"ע ח"ב סי' כב
שו"ת חתם סופר חלק אה"ע חלק ב תשובה כב
ובית לוי שקרא בנו זמה, אולי לא ידעו עדיין מה שאמר דהע"ה ברה"ק אשר שם שמות בארץ [תהלים מ"ו ט' וברכות ז' ע"ב], ולא נזהרו, שהרי קראו בנו קרח והוא שם אלופי אדום, ולא נזהרו בושם רשעים ירקב, וחזי מה עלתה ביה בקרח. עוד נמצא בד"ה הנ"ל [ט'] בבני לוי שם שאול, לא ידעתי אם הוא זה נקרא קודם שאול בחיר ה' או אחריו, יהיה איך שיהיה לא נזהרו לקרוא בשם שאול מרחובות הנהר [בראשית ל"ו ל"ז] ממלכי אדום אשר מלכו לפני מלוך מלך לבני ישראל, ושאול בן הכנענית עיין מס' סנהדרין פ"ב ע"ב. ועיי' מ"ש טיב גיטין בשם שאול שרגילין לקרותו שואל, ואין ספק שהוא מטעם הנ"ל. וחנה קראה בנה שמואל כי מה' שאלתיו [ש"א א' כ'], ולא קראתו שאול מלשון שאלתיו, והפסיקה התיבה במ"ם, אין ספק אצלי כי היתה נזהרת בזה מטעם הנ"ל. וקיש אבי שאול לא נזהר וחזי מה עלתה ביה. וכי האי גווני בש"ס ס"פ אמר להם הממונה [ל"ח ע"ב] גבי דואג בן יוסף. עכ"פ אין ללמוד מדורות הראשונים וחלילה שיקרא אדם שמו זמה:

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 6:52 pm
על ידי איש גלילי
יישר כח!

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 10:04 am
על ידי הא לחמא עניא
בקרו טלה כתב:
איש גלילי כתב:לגבי נתינת שם, אינני זוכר היכן ראיתי, שחטא קרח היה כתוצאה מזה שאביו קרא לו בשם של רשע - קרח מאלופי עשיו. ולפי זה מובן שפיר למה לא לקרוא בשמו גם אם הוא צדיק.

חתם סופר
קרח בן יצהר. אני תמה על צדיקים בני לוי שקראו שם בנם קרח שהוא שם מאלופי עשו וקי"ל רשעים לא מסקינן בשמייהו [יומא ל"ח ע"ב] וחזי מה עלתה בי', ואולי היינו דקמ"ל קרא דמיחסו עד לוי לומר אעפ"י שהי' חוט המשולש מ"מ ניתק מהרה על דאסקי בשמי' דרשע, וזהו ויקח קרח זה השם קרח לקח כל מה שהיה לו להתקדש ע"י שהי' בן יצהר וקהת ולוי אבותיו, וזהו השם קרח לקח את הכל. [תקס"א]:
שוב ראיתי שהרב "בור ועם הארץ" באשכול אחר כתב שכ"כ נמי החת"ס בתשו' אה"ע ח"ב סי' כב

כמדומני שבספר הק' נועם אלימלך תחילת פרשת במדבר מדבר ע"כ שהשם של בן אדם משפיע מאוד על המהות והאישיות שלו, וע"כ יש לתת אחר שמות של צדיקים. עיי"ש בדבריו הקדושים והמאירים.

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: א' יוני 25, 2017 12:50 am
על ידי חיימשה
בחת"ס מחלק בהחלטיות בין קרח שהיה רשע ולץ לבין ר"נ ראשי סנהדראות שהוטעו על ידו, וכ' שע"כ המחתות נעשו ציפוי למזבח

Re: אשתו של און בן פלת הצילתו – הייתכן?

פורסם: ב' יוני 26, 2017 7:36 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
חיימשה כתב:בחת"ס מחלק בהחלטיות בין קרח שהיה רשע ולץ לבין ר"נ ראשי סנהדראות שהוטעו על ידו, וכ' שע"כ המחתות נעשו ציפוי למזבח

ופוק חזי שגם אחרי שנשרפו ע''י הקטורת עם ישראל לא השתכנע וכל העדה אמרו ''אתם המיתם את עם ה'''