עמוד 1 מתוך 1

ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 10:19 am
על ידי עליך עיננו
האחים אמרו ליוסף ש"אחיו מת", או ששקרו כדברי רש"י, או משום שהיו בטוחים שאם היה חי היה מודיע לאביו (משך חכמה)
א"כ מה אומרים לו עכשיו שיעקב סבור שהוא טרף טרף ולא ראיתיו עד הנה, וכ' האוה"ח הרי זה מגיד שישנו בנמצא אלא שעדין לא ראיתיו
הרי אם באמת היו עדין סבורים שהוא חי כדברי רש"י וכ"כ להדיא בגו"א שהרי מכרו אותו ולא הרגו אותו והוא בחזקת חי ורק שינו משום היראה, אז למה חוזרים לומר ולא ראיתיו שמשמע שחושבים שהוא חי?

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 8:17 pm
על ידי לבי במערב
ראה עד"ז באשכול סמוך.

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 8:33 pm
על ידי עליך עיננו
לבי במערב כתב:ראה עד"ז באשכול סמוך.

עיינתי שם ולא דנו בשאלה הנ"ל

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 8:38 pm
על ידי לבי במערב
'עד"ז', היינו שמהנדון (והאמור) שם יתכן לתרץ הנ"ל.

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 10:04 pm
על ידי יאיר
האחים אמרו ליוסף שאחיהם* מת או ששקרו / האחים אמרו ליוסף ש"אחיו מת" או ששקרו - כצ"ל

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 10:12 pm
על ידי עליך עיננו
יאיר כתב:האחים אמרו ליוסף שאחיהם* מת או ששקרו / האחים אמרו ליוסף ש"אחיו מת" או ששקרו - כצ"ל

ייש"כ תוקן

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 1:24 am
על ידי רציני
עליך עיננו כתב:האחים אמרו ליוסף ש"אחיו מת", או ששקרו כדברי רש"י, או משום שהיו בטוחים שאם היה חי היה מודיע לאביו (משך חכמה)
א"כ מה אומרים לו עכשיו שיעקב סבור שהוא טרף טרף ולא ראיתיו עד הנה, וכ' האוה"ח הרי זה מגיד שישנו בנמצא אלא שעדין לא ראיתיו
הרי אם באמת היו עדין סבורים שהוא חי כדברי רש"י וכ"כ להדיא בגו"א שהרי מכרו אותו ולא הרגו אותו והוא בחזקת חי ורק שינו משום היראה, אז למה חוזרים לומר ולא ראיתיו שמשמע שחושבים שהוא חי?

הם אמרו לו דבר שיש בו משמעות שהוא חי אבל לא אמרו מפורש, ואם כן זה רק כדי לא לשקר או שהאדם יוצא לו האמת. אבל יוסף שכבר אמרו לו מפורש שמת לא יבין ככה.

Re: ולא ראיתיו עד הנה, הרי אמרו שהוא מת?

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 8:54 pm
על ידי שמר
הנה השפ"ח לעיל (פסוק כ' ) הקשה היאך אמר יהודה ליוסף "ואחיו מת" הלא קודם לכן – בירידה ראשונה – אמרו לו "האחד איננו" שמשמעו אבד ולא מת, ותי' שהיו יכולים לומר ליוסף שבין ירידה ראשונה לשניה חיפשו אותו ושמעו שמת עיי"ש, ולפי דבריו י"ל דאף כאן היו יכולים לומר לו כן, כלומר אנחנו מחמת חיפושנו שמענו שמת, אולם אבינו טרם שמע זאת לפיכך עדיין חושב הוא שמא חי הוא, כלומר אנו שמענו זאת לאחר שכבר ירדנו בשנית למצרים, אבל בשעה שיצאנו מאבינו עדיין היה הדבר בגדר תעלומה.