מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה היום השביעי במכת חושך לשיטת רש"י על פי חישוב הבכור שור

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
בבלי
הודעות: 76
הצטרף: ג' ינואר 12, 2021 5:30 pm

מה היום השביעי במכת חושך לשיטת רש"י על פי חישוב הבכור שור

הודעהעל ידי בבלי » ה' פברואר 25, 2021 1:07 pm

בכור שור מסכת ברכות דף ט עמוד ב
גמרא בעל כרחם דמצרים. פירוש כיון דהובא עליהם חשך כדי שישאילום כמ"ש רש"י בחומש ריש פ' בא (י', כ"ב) ה"ל בעל כרחם, ואגב נפרש דבריו במ"ש בחומש אקרא דחשך אפילה גו' ג' ימים ועוד ג' ימים כו' ולמה הביא עליהם חשך כו' דיש לתמוה דאין זה דרכו של רש"י כ"א לפרש הפסוקים ולא ליתן טעם ותדע שהרי לא הקשה בשאר מכות למה הביאן ואם מפני שהביא בקיצור אצל מכות הערוב אם כן למה חזר והקשה כאן, גם לשון ולמה משמע קצת שתלוי בהקודם. ונ"ל ע"פ מ"ש רש"י פ' וארא (ז', כ"ה) אקרא וימלא שבעת ימים אחרי הכות ה' את היאור דהמכה שמשה רביע חדש ומשמע דכל מכה כן כמו שכתוב במדרש שלפי פשוטו של מקרא דמשמע דהחשך לא היה כ"א ג' ימים נראה מזה דלטעם אחר הובא ולא משום מכה דאם כן היה לשמש רביע חדש ככל שאר מכות, אלא דנראה דמדרש ורש"י הביאו מתרץ זה דאיתא שם רבי יצחק בר אבדימי אמר חשך כפול ומכופל היה וא"כ נשלם רביע חודש כיצד החודש הוא שלשים יום ורביע החודש ז' ימים ומחצה שהוא ט"ו עונות שהעונה הוא חצי יום וכיון שהיה חושך כפול דהיינו כשנים של לילה ומכופל הוא עוד פעם א' כמו לילה כמ"ש בב"ב (צ"ח ע"א) גבי יין ישן ומיושן דמיושן הוה עוד פעם כמו ישן וא"כ הכפל הוא ו' עונות ומכופל נמי ו' עונות והפשוט היינו שהיה חושך ביום כמו בלילה וזה נחשב ג' עונות דהיינו של ג' ימים אבל הלילות לא נחשבו דבלא"ה יש חשך בלילה וא"כ סך הכל ט"ו עונות אלא שרש"י כאן לא פי' כהמדרש הנזכר ופי' שהיה חשך ו' ימים ואינו מכווין לא לחשבון הנזכר ולא רביע חדש כשאר מכות ולכן הקשה למה הביא כו' כיון דמוכח דלאו בשביל מכה הובא קשה למה הביאו, ודו"ק.


והרי חסר מעשר מכות!
נערך לאחרונה על ידי בבלי ב ו' מרץ 05, 2021 11:21 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1884
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מה המכה התשיעית לשיטת רש"י לפי ביאור הבכור שור

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ו' פברואר 26, 2021 12:59 am

אפשר שנחשב מכה רק שלא הובא מטעם מכה. כלומר בא מטעם אחר ואילולי הטעם האחר לא היה בא אבל משבא ודאי למכה נחשב.(אם כי מכה שונה).

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מה המכה התשיעית לשיטת רש"י לפי ביאור הבכור שור

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 04, 2021 12:06 pm

בקושיא היה נראה שאינו מטעם מה כי לא היה רביע חודש
בתירוץ מתורץ איך נשלם רביע חודש ומכך מובן שזה כן מכה

בבלי
הודעות: 76
הצטרף: ג' ינואר 12, 2021 5:30 pm

Re: מה המכה התשיעית לשיטת רש"י לפי ביאור הבכור שור

הודעהעל ידי בבלי » ה' מרץ 04, 2021 3:03 pm

כדכד כתב:בקושיא היה נראה שאינו מטעם מה כי לא היה רביע חודש
בתירוץ מתורץ איך נשלם רביע חודש ומכך מובן שזה כן מכה

אכן כשיטתך שמעתי מאנשים נוספים.
אבל על זה קשה מה היום השביעי למכה?

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מה המכה התשיעית לשיטת רש"י לפי ביאור הבכור שור

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 04, 2021 4:05 pm

זה לא קשה על זה
אם זה קשה זה קשה על הבכור שור עצמו

בבלי
הודעות: 76
הצטרף: ג' ינואר 12, 2021 5:30 pm

Re: מה המכה התשיעית לשיטת רש"י לפי ביאור הבכור שור

הודעהעל ידי בבלי » ה' מרץ 04, 2021 6:50 pm

כדכד כתב:זה לא קשה על זה
אם זה קשה זה קשה על הבכור שור עצמו

נכון.
אבל אני צריך לזה תירוץ

בבלי
הודעות: 76
הצטרף: ג' ינואר 12, 2021 5:30 pm

Re: מה היום השביעי במכת חושך לשיטת רש"י על פי חישוב הבכור שור

הודעהעל ידי בבלי » ו' מרץ 05, 2021 11:35 am

שיניתי את הכותרת שתתאים לשאלה שעכשיו קשה.
וכן מצאתי מספר תירוצים בנושא זה:
הדר זקנים שמות פרשת וארא פרק ז פסוק כה
... וא"ת והרי חשך לא שמש כי אם ו' ימים דכתיב ויהי חשך אפלה בכל ארץ מצרים שלשת ימים. ועוד ג' ימים אחרים מוכפל בחשך שלא קמו. וי"ל חשך שהיה על ים סוף. דכתיב ויהי החשך והענן. השלים הז' ימים...

אור החיים שמות פרשת וארא פרק ז פסוק כה
... אומרו וימלא וגו' אחרי שהכה ה' ושלמו ומלאו ימי המכה, וזה לדעת מרבותינו ז"ל (שמו"ר פ"ט) שאמרו כי כ"ד ימים היה מתרה בהם עד שלא באה המכה וז' ימים היתה המכה משמשת בהם, אבל להאומר כי שבעה ימים היה מתרה בהם וכ"ד ימים היתה המכה משמשת בהם, היו שבעת ימים של ההתראה, וממילא הנשאר מהחודש היתה משמשת המכה בהם. אלא שקשה לסברתו ממכת חשך, ואולי זו יצתה מהכלל, ואפשר שגם היאור מכתו יצתה מהכלל, ויודה מאן דאמר עשרים וארבעה ימים היתה משמשת המכה שהיאור לא ארכה מכתו, ויתכוונו שניהם יחד במשמעות הכתוב שאמר שבעת ימים אחרי הכות שלא הוכה אלא שבעת ימים כמשפט מכת חשך שלא היתה יותר משבעה. וסובר אני שהגם שהיה גבול למכה היתה מסתלקת אם היה משה מתפלל קודם הזמן ההוא:

שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תתיג
... גם מה שקשה הראב"ע ממכת החשך אינה קושיא כלל אדרבה קראי מסייעי לדרז"ל דכתיב לא ראו איש את אחיו ולא קמו איש מתחתיו שלשת ימים ותרתי שלשת ימים למה לי אלא ג' ימים הראשונים לא היה החשך עב אבל ג' ימים האחרונים היה החשך עב ומכופל שלא היו יכולים לעמוד וכפרש"י ז"ל וקרא מסייע ליה דכתיב וימש חשך חשך שיש בו ממש הרי ו' ימים וביום הז' היה החשך הולך וחסר...

אשמח לעוד תירוצים בנושא


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים