עמוד 1 מתוך 1

וידום אהרן, גם בניו?

פורסם: ג' אפריל 06, 2021 11:23 pm
על ידי עליך עיננו
ברש"י(פ"יא.ב) דברו אל בנ"י את כולם השווה להיות שלוחים בדבר זה לפי שהשוו בדמימה וקבלו עליהם גזירת המקום באהבה.
ולכא' דבריו צ"ב שלא מצינו שתיקה אצל בני אהרן ועוד שכתוב להדיא שיחד הכתוב פרשת שתויי יין על שמו של אהרן בלבד?

Re: וידום אהרן, גם בניו?

פורסם: ג' אפריל 06, 2021 11:34 pm
על ידי א מבקש
כמה הערות:
א. ביקרא רבה פי"ג מבואר שהשתיקה היתה כאשר טעה משה בהלכה של החטאת
ב. ברש"י שמות כד, י איתא ""ויראו את אלהי ישראל" - נסתכלו והציצו ונתחייבו מיתה אלא שלא רצה הקב"ה לערבב שמחת התורה והמתין לנדב ואביהוא עד יום חנוכת המשכן ולזקנים עד ויהי העם כמתאוננים וגו' ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה" ומדוע ביום חנוכת המשכן לא חשש לערבוב השמחה

Re: וידום אהרן, גם בניו?

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 4:26 pm
על ידי טברייני
א מבקש כתב:ב. ברש"י שמות כד, י איתא ""ויראו את אלהי ישראל" - נסתכלו והציצו ונתחייבו מיתה אלא שלא רצה הקב"ה לערבב שמחת התורה והמתין לנדב ואביהוא עד יום חנוכת המשכן ולזקנים עד ויהי העם כמתאוננים וגו' ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה" ומדוע ביום חנוכת המשכן לא חשש לערבוב השמחה


מתוך אמונה שכל דברי חז"ל אמת ושבעים פנים לתורה, היו לנדב ואביהוא מכלול של שמונה תשעה חטאים קטנטנים, עד כמה שמותר לנו לומר כן.
וכשחזו בה' ואכלו ושתו, הקפיד על כך הקב"ה, אך לא רצה לערבב השמחה, כנ"ל. אך כשנוספו לכך עוד חטאים, אש זרה, שתויי יין, מתי ימותו, כניסה בלא רחיצה וכו', לא יכל ה' שוב להאריך אף והענישם.

נ.ב. בחת"ס ביאר שכל החטאים שלהם נבעו משורש אחד, שלא היו להם בנים וממילא לא הבינו את ההיררכיה הראויה, ויתכן שכיון שחטאו בהפיכת הסדר, שינה הקב"ה מן הסדר והענישם באמצע חגיגות היום השמיני. כן נלענ"ד.

Re: וידום אהרן, גם בניו?

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 4:55 pm
על ידי בן האלקשי
א מבקש כתב:כמה הערות:
א. ביקרא רבה פי"ג מבואר שהשתיקה היתה כאשר טעה משה בהלכה של החטאת
ב. ברש"י שמות כד, י איתא ""ויראו את אלהי ישראל" - נסתכלו והציצו ונתחייבו מיתה אלא שלא רצה הקב"ה לערבב שמחת התורה והמתין לנדב ואביהוא עד יום חנוכת המשכן ולזקנים עד ויהי העם כמתאוננים וגו' ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה" ומדוע ביום חנוכת המשכן לא חשש לערבוב השמחה

משמעות ד' רש"י לענ"ד הוא שלא רצה לערבב שמחת התורה אלא המתין להם עד שיעברו עוד משהו ויגלגל עליהם גם זאת והיינו נדב ואביהו כשחטאו באש זרה והזקנים כשחטאו במתאוננים וא"כ לק"מ (והוא כד' הרב טברייני שליט"א),
אמנם המזרחי בפרשת מתאוננים דיבר בזה ובתי' השני כ' שבערה האש במתאוננים וגם בקצה המחנה ולא שחטאו שם הזקנים,
ושמא י"ל שאחר שבערה האש במתאוננים כילתה גם בזקנים משא"כ בנדב ואביהו שהיה זה עונש מיוחד להם שצריך היה עבירה אחרת לגלגל על ידה.