עמוד 1 מתוך 1

שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ב' יולי 25, 2011 11:43 pm
על ידי היא שיחתי
בראשונים כתבו שהגורל היה על יב שבטים
לעומת זאת בספר יהושע משמע כמעט להדיא שהגורל היה רק על תשעה ומחצה שבטים, ולכאורה כך הדין נותן שהרי גד וראובן קיבלו חלק מסויים בעבר הירדן


אלו דברי רש"י במדבר כו נד
לרב תרבה נחלתו - לשבט שהיה מרובה באוכלוסין נתנו חלק רב, ואף על פי שלא היו החלקים שוים, שהרי הכל לפי רבוי השבט חלקו החלקים, לא עשו אלא ע"י גורל, והגורל היה על פי רוח הקודש, כמו שמפורש בבבא בתרא (קכב א) אלעזר הכהן היה מלובש באורים ותומים, ואומר ברוח הקדש אם שבט פלוני עולה, תחום פלוני עולה עמו. והשבטים היו כתובים בי"ב פתקין, וי"ב גבולים בי"ב פתקין, ובללום בקלפי והנשיא מכניס ידו לתוכה ונוטל שני פתקין, עולה בידו פתק של שם שבטו, ופתק של גבול המפורש לו, והגורל עצמו היה צווח ואומר אני הגורל עליתי לגבול פלוני, לשבט פלוני, שנאמר על פי הגורל, ולא נתחלקה הארץ במדה, לפי שיש גבול משובח מחברו, אלא בשומא, בית כור רע כנגד בית סאה טוב, הכל לפי הדמים.

ועי' ב"ב קכא: שלא מפורש כן, ועי' חזקוני כו נה שגם כתב כן, ועי' שימ"ק ב"ב קיז: ד"ע א"ל שם כתב כן.
וכן כתב רשב"ם ב"ב קכב.
"וקלפי של שבטים - ארגז שמונחים בו י"ב פתקים שכתוב בהן י"ב שבטים וקלפי של תחומין ארגז שמונחין בו י"ב פתקין של י"ב חלקים של ארץ ישראל".
וכן איתא במדרש אגדה (בובר) במדבר פרק כו [נה] אך בגורל. עשו מן הארץ י"ב חלקים בכתב י"ב שבטים, וכתבו שמותם בי"ב פתקין, ונתנם בקלפי אחד, וכתב עליהם שמות חלקי הארץ, והיה אלעזר מלובש אורים ותומים, והיה מכניס שתי ידיו בקלפי, באחת היה מעלה שם שבטו, ושנית היה מעלה חלק אחד מן הארץ, ואותו חלק שהיה מעלה עם השבט, הוא היה חלק השבט:

אולם בספר יהושע משמע אחרת

יהושע פרק יד

(א) וְאֵלֶּה אֲשֶׁר נָחֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר נִחֲלוּ אוֹתָם אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְרָאשֵׁי אֲבוֹת הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל:
(ב) בְּגוֹרַל נַחֲלָתָם כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק בְּיַד מֹשֶׁה לְתִשְׁעַת הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה:
(ג) כִּי נָתַן מֹשֶׁה נַחֲלַת שְׁנֵי הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן וְלַלְוִיִּם לֹא נָתַן נַחֲלָה בְּתוֹכָם:
(ד) כִּי הָיוּ בְנֵי יוֹסֵף שְׁנֵי מַטּוֹת מְנַשֶּׁה וְאֶפְרָיִם וְלֹא נָתְנוּ חֵלֶק לַלְוִיִּם בָּאָרֶץ כִּי אִם עָרִים לָשֶׁבֶת וּמִגְרְשֵׁיהֶם לְמִקְנֵיהֶם וּלְקִנְיָנָם:
(ה) כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּחְלְקוּ אֶת הָאָרֶץ: פ


יהושע פרק טו

(א) וַיְהִי הַגּוֹרָל לְמַטֵּה בְּנֵי יְהוּדָה לְמִשְׁפְּחֹתָם אֶל גְּבוּל אֱדוֹם מִדְבַּר צִן נֶגְבָּה מִקְצֵה תֵימָן:

יהושע פרק טז

(א) וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל לִבְנֵי יוֹסֵף מִיַּרְדֵּן יְרִיחוֹ לְמֵי יְרִיחוֹ מִזְרָחָה הַמִּדְבָּר עֹלֶה מִירִיחוֹ בָּהָר בֵּית אֵל:

יהושע פרק יז

(א) וַיְהִי הַגּוֹרָל לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה כִּי הוּא בְּכוֹר יוֹסֵף לְמָכִיר בְּכוֹר מְנַשֶּׁה אֲבִי הַגִּלְעָד כִּי הוּא הָיָה אִישׁ מִלְחָמָה וַיְהִי לוֹ הַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן:

יהושע פרק יח


(א) וַיִּקָּהֲלוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׁלֹה וַיַּשְׁכִּינוּ שָׁם אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְהָאָרֶץ נִכְבְּשָׁה לִפְנֵיהֶם:
(ב) וַיִּוָּתְרוּ בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר לֹא חָלְקוּ אֶת נַחֲלָתָם שִׁבְעָה שְׁבָטִים:
(ג) וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד אָנָה אַתֶּם מִתְרַפִּים לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם יְקֹוָק אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם:
(ד) הָבוּ לָכֶם שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים לַשָּׁבֶט וְאֶשְׁלָחֵם וְיָקֻמוּ וְיִתְהַלְּכוּ בָאָרֶץ וְיִכְתְּבוּ אוֹתָהּ לְפִי נַחֲלָתָם וְיָבֹאוּ אֵלָי:
(ה) וְהִתְחַלְּקוּ אֹתָהּ לְשִׁבְעָה חֲלָקִים יְהוּדָה יַעֲמֹד עַל גְּבוּלוֹ מִנֶּגֶב וּבֵית יוֹסֵף יַעַמְדוּ עַל גְּבוּלָם מִצָּפוֹן:
(ו) וְאַתֶּם תִּכְתְּבוּ אֶת הָאָרֶץ שִׁבְעָה חֲלָקִים וַהֲבֵאתֶם אֵלַי הֵנָּה וְיָרִיתִי לָכֶם גּוֹרָל פֹּה לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ
:
(ז) כִּי אֵין חֵלֶק לַלְוִיִּם בְּקִרְבְּכֶם כִּי כְהֻנַּת יְקֹוָק נַחֲלָתוֹ וְגָד וּרְאוּבֵן וַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה לָקְחוּ נַחֲלָתָם מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְקֹוָק:
(ח) וַיָּקֻמוּ הָאֲנָשִׁים וַיֵּלֵכוּ וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת הַהֹלְכִים לִכְתֹּב אֶת הָאָרֶץ לֵאמֹר לְכוּ וְהִתְהַלְּכוּ בָאָרֶץ וְכִתְבוּ אוֹתָהּ וְשׁוּבוּ אֵלַי וּפֹה אַשְׁלִיךְ לָכֶם גּוֹרָל לִפְנֵי יְקֹוָק בְּשִׁלֹה:
(ט) וַיֵּלְכוּ הָאֲנָשִׁים וַיַּעַבְרוּ בָאָרֶץ וַיִּכְתְּבוּהָ לֶעָרִים לְשִׁבְעָה חֲלָקִים עַל סֵפֶר וַיָּבֹאוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַמַּחֲנֶה שִׁלֹה:
(י) וַיַּשְׁלֵךְ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ גּוֹרָל בְּשִׁלֹה לִפְנֵי יְקֹוָק וַיְחַלֶּק שָׁם יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָאָרֶץ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם: פ

שם פסוק יא
וַיַּעַל גּוֹרַל מַטֵּה בְנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם

יהושע פרק יט
(א) וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל הַשֵּׁנִי לְשִׁמְעוֹן לְמַטֵּה בְנֵי שִׁמְעוֹן לְמִשְׁפְּחוֹתָם וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה:

(י) וַיַּעַל הַגּוֹרָל הַשְּׁלִישִׁי לִבְנֵי זְבוּלֻן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם עַד שָׂרִיד:

(יז) לְיִשָּׂשכָר יָצָא הַגּוֹרָל הָרְבִיעִי לִבְנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחוֹתָם:

(כד) וַיֵצֵא הַגּוֹרָל הַחֲמִישִׁי לְמַטֵּה בְנֵי אָשֵׁר לְמִשְׁפְּחוֹתָם:

(לב) לִבְנֵי נַפְתָּלִי יָצָא הַגּוֹרָל הַשִּׁשִּׁי לִבְנֵי נַפְתָּלִי לְמִשְׁפְּחֹתָם:

(מ) לְמַטֵּה בְנֵי דָן לְמִשְׁפְּחֹתָם יָצָא הַגּוֹרָל הַשְּׁבִיעִי:

ומשמע שהייתה עליה בגורל רק בשאר השבטים, ומלבד מה דמשמע לאורך כל הפסוקים שלא היה צורך בגורל לגד וראובן ועי' בקטעים המודגשים

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 1:35 am
על ידי היא שיחתי
למרות ההתעניינות הנמוכה
אמתח את הקוראים
ואשאל: למי מצאתי כעת ששואל את השאלה הזו (רמז: מי שתמיד שואל את כל השאלות הטובות)

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 2:25 pm
על ידי חוקר
היא שיחתי כתב:למרות ההתעניינות הנמוכה
אמתח את הקוראים
ואשאל: למי מצאתי כעת ששואל את השאלה הזו (רמז: מי שתמיד שואל את כל השאלות הטובות)

סגולה ליתר התעניינות
לא להעתיק ציטטות ארוכות לאין חקר,
יכולת לשאול אותו דבר יחד עם הציטטות הרלוונטיות ב-4 שורות.
הקורא מתיגע כאשר הוא קורא וקורא ואין כל חדש לנושא ...

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 2:48 pm
על ידי היא שיחתי
חוקר כתב:
היא שיחתי כתב:למרות ההתעניינות הנמוכה
אמתח את הקוראים
ואשאל: למי מצאתי כעת ששואל את השאלה הזו (רמז: מי שתמיד שואל את כל השאלות הטובות)

סגולה ליתר התעניינות
לא להעתיק ציטטות ארוכות לאין חקר,
יכולת לשאול אותו דבר יחד עם הציטטות הרלוונטיות ב-4 שורות.
הקורא מתיגע כאשר הוא קורא וקורא ואין כל חדש לנושא ...

תודה על ההתעניינות

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 2:54 pm
על ידי אליהוא
הגהות רש"ש ב"ב שם.

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 3:08 pm
על ידי היא שיחתי
אליהוא כתב:הגהות רש"ש ב"ב שם.

נכון, בספר המפתח הוא היחיד שמובא

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 9:39 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אם כבר ציטוטים, היה עליך להביא מפרשת השבוע:

זאת הארץ אשר תתנחלו אותה בגורל אשר ציוה ה' לתת לתשעת המטות וחצי המטה. כי לקחו מטה בני הראובני לבית אבותם ומטה בני הגדי לבית אבותם וחצי מטה מנשה לקחו נחלתם. שני המטות וחצי המטה לקחו נחלתם מעבר לירדן ירחו קדמה מזרחה.

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 10:00 pm
על ידי היא שיחתי
יפה מאוד, אכן גם מהפסוק משמע שלא היה גורל כי אם לתשעת המטות וחצי המטה

אבל אם כבר ציטוט אז שיהיה מדוייק ועם מיקום

פרשת מסעי במדבר פרק לד פסוקים יג-יד
(יג) וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּתְנַחֲלוּ אֹתָהּ בְּגוֹרָל אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק לָתֵת לְתִשְׁעַת הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה:
(יד) כִּי לָקְחוּ מַטֵּה בְנֵי הָראוּבֵנִי לְבֵית אֲבֹתָם וּמַטֵּה בְנֵי הַגָּדִי לְבֵית אֲבֹתָם וַחֲצִי מַטֵּה מְנַשֶּׁה לָקְחוּ נַחֲלָתָם:

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 10:03 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
היא שיחתי כתב:יפה מאוד, אכן גם מהפסוק משמע שלא היה גורל כי אם לתשעת המטות וחצי המטה

אבל אם כבר ציטוט אז שיהיה מדוייק ועם מיקום

פרשת מסעי במדבר פרק לד פסוקים יג-יד
(יג) וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּתְנַחֲלוּ אֹתָהּ בְּגוֹרָל אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק לָתֵת לְתִשְׁעַת הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה:
(יד) כִּי לָקְחוּ מַטֵּה בְנֵי הָראוּבֵנִי לְבֵית אֲבֹתָם וּמַטֵּה בְנֵי הַגָּדִי לְבֵית אֲבֹתָם וַחֲצִי מַטֵּה מְנַשֶּׁה לָקְחוּ נַחֲלָתָם:


אני מתנצל. כתבתי מהזכרון. ועדיין אינני מוצא היכן לא דייקתי.

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ג' יולי 26, 2011 10:05 pm
על ידי היא שיחתי
אפרקסתא דעניא כתב:אני מתנצל. כתבתי מהזכרון. ועדיין אינני מוצא היכן לא דייקתי.

לא היה לי ספק שזכרונך מדוייק, רק שהוספתי להביא את תחילת הפסוק

Re: שבט גד וראובן היו בגורל? עיון בספר יהושע

פורסם: ד' יולי 27, 2011 9:45 am
על ידי קב עזר
עי' בספר משכיל לדוד (לר' דוד פארדו) על פי' רש"י שם (במדבר כו נד)