עמוד 1 מתוך 2

קדמא ואזלא

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 2:58 pm
על ידי מלבב
למה יש הרבה מקומות ששתי מילים שהם לא מחוברים, והטעמים שלהם הוא קדמא ואזלא שלכאורה מחברים?

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 3:08 pm
על ידי נוריאל עזרא
מלבב כתב:למה יש הרבה מקומות ששתי מילים שהם לא מחוברים, והטעמים שלהם הוא קדמא ואזלא שלכאורה מחברים?

אפשר דוגמאות, תודה.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 6:08 pm
על ידי כדכד
בראשית מז, יז "ויתן להם יוסף לחם" יוסף לחם בקדמא ואזלא.
דברים טו, ז "כי יהיה בך אביון" - בך אביון" בקדמא ואזלא.
יש אולי מקום לומר שלא לכולם ידוע שתלישא קטנה הוא טעם מחבר ואולי הוא יותר מחבר מאשר קדמא ואזלא.
אולי יש בזה בכדי לענות על רוב או כל הפעמים.
דומני שהספרדים נהגו לנגן טעם זה יותר כטעם מחבר מאשר האשכנזים המסלסלים בו ואולי בגלל זה הרב נוריאל לא הבין את השאלה

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 8:41 pm
על ידי עקבי
מלבב כתב:למה יש הרבה מקומות ששתי מילים שהם לא מחוברים, והטעמים שלהם הוא קדמא ואזלא שלכאורה מחברים?

תלישא קטנה בא לפני האזלא כשיש מפסיק קטן ממנו. ואם אין משרת בין התלישא והאזלא התלישא נסו"א והאזלא בא במקומה.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 10:48 pm
על ידי נוריאל עזרא
כדכד כתב:בראשית מז, יז "ויתן להם יוסף לחם" יוסף לחם בקדמא ואזלא.
דברים טו, ז "כי יהיה בך אביון" - בך אביון" בקדמא ואזלא.
יש אולי מקום לומר שלא לכולם ידוע שתלישא קטנה הוא טעם מחבר ואולי הוא יותר מחבר מאשר קדמא ואזלא.
אולי יש בזה בכדי לענות על רוב או כל הפעמים.
דומני שהספרדים נהגו לנגן טעם זה יותר כטעם מחבר מאשר האשכנזים המסלסלים בו ואולי בגלל זה הרב נוריאל לא הבין את השאלה

ייש"כ גדול על לימוד הזכות.
אלא שלא היו לפני ספרים כלל ואינני זוכר בע"פ מיקום הטעמים בפסוקים לכן בקשתי.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 2:09 am
על ידי עקבי
כדכד כתב:בראשית מז, יז "ויתן להם יוסף לחם" יוסף לחם בקדמא ואזלא.
דברים טו, ז "כי יהיה בך אביון" - בך אביון" בקדמא ואזלא.
יש אולי מקום לומר שלא לכולם ידוע שתלישא קטנה הוא טעם מחבר ואולי הוא יותר מחבר מאשר קדמא ואזלא.
אולי יש בזה בכדי לענות על רוב או כל הפעמים.
דומני שהספרדים נהגו לנגן טעם זה יותר כטעם מחבר מאשר האשכנזים המסלסלים בו ואולי בגלל זה הרב נוריאל לא הבין את השאלה

ת"ק דינה כמשרת רק לענין בג"ד כפ"ת אחר יהו"א אבל לענין קביעות טעמי המקרא דינה כמפסיק. ופשוט להמעי' בתנ"ך שהת"ק מפסיק יותר מהקדמא.
אגב לא מוציאם מדרגות לענין המשרתים רק לענין המפסקים

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 5:50 am
על ידי עץ הזית
עקבי כתב:ת"ק דינה כמשרת רק לענין בג"ד כפ"ת אחר יהו"א אבל לענין קביעות טעמי המקרא דינה כמפסיק. ופשוט להמעי' בתנ"ך שהת"ק מפסיק יותר מהקדמא.
אגב לא מוציאם מדרגות לענין המשרתים רק לענין המפסקים

כשיש תלישא קטנה אז ההפסק היחסי בתוך הרצף הארוך של המשרתים הוא או בתלישא קטנה או בקדמא שאחריה (ואם אחרי הקדמא יש עוד טעם משרת מצוי שההפסק בו גדול יותר), ואין כלל שתמיד הת"ק מפסיקה יותר מהקדמא שאחריה (אבל כמדומני שתמיד ההפסק בת"ק או בקדמא גדול מההפסק בין המונחים שלפני הת"ק).

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 6:31 am
על ידי עקבי
עץ הזית כתב:
עקבי כתב:ת"ק דינה כמשרת רק לענין בג"ד כפ"ת אחר יהו"א אבל לענין קביעות טעמי המקרא דינה כמפסיק. ופשוט להמעי' בתנ"ך שהת"ק מפסיק יותר מהקדמא.
אגב לא מוציאם מדרגות לענין המשרתים רק לענין המפסקים

כשיש תלישא קטנה אז ההפסק היחסי בתוך הרצף הארוך של המשרתים הוא או בתלישא קטנה או בקדמא שאחריה (ואם אחרי הקדמא יש עוד טעם משרת מצוי שההפסק בו גדול יותר), ואין כלל שתמיד הת"ק מפסיקה יותר מהקדמא שאחריה (אבל כמדומני שתמיד ההפסק בת"ק או בקדמא גדול מההפסק בין המונחים שלפני הת"ק).

למרות שדבריך נכונים יש להדגיש זאת שוב שביסודו ת"ק הוא מפסיק משא"כ הקדמא ביסודו משרת. רק במקום שאין תיבה הראוי למשרת בין מקום הראוי לתלישא ומקומו של האזלא אז התלישא נסו"א והקדמא בוא במקומו. אבל באופן רגילה התלישא מפסיק והקדמא משרת. וכמש"כ הגר"א שהבאתי לעיל.
האזלא לא בא לפני פקיד אלא אם כן יש משרת ביניהם. במקרה שאין משרת ביניהם האזלה הופכת להיות משרת (כמדומני בדר"כ מרכא או מהפך) לכן משרת הזאת מפסיק גדול יותר מהקדמא או הת"ק (הת"ק בא לפני האזלא כאשר יש הפסקה קטנה יותר מהאזלא משא"כ הת"ג בא לפני האזלא כאשר יש הפסקה גדולה מהאזלא וקטנה מהפקיד). כל זה מבואר בדברי הגר"א בדו"פ עה"ת ובדקדוק אליהו ע"ש.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 11:00 am
על ידי יוצא פוניבז'
עקבי כתב: ופשוט להמעי' בתנ"ך שהת"ק מפסיק יותר מהקדמא.

כָּֽל־הַנֹּגֵ֡עַ בְּמֵ֣ת בְּנֶפֶשׁ֩ הָאָדָ֨ם אֲשֶׁר־יָמ֜וּת וְלֹֽא יִתְחַטָּ֗א
וַיָּ֣קָם הָעָ֡ם כָּל־הַיּוֹם֩ הַה֨וּא וְכָל־הַלַּ֜יְלָה

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 11:49 am
על ידי במסתרים
.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 12:20 pm
על ידי יוצא פוניבז'
דפדפתי קצת בחומש, ומצאתי עוד מקומות רבים, אציין חלקם
וַיַּ֡רְא יוֹשֵׁב֩ הָאָ֨רֶץ הַֽכְּנַעֲנִ֜י
וְכִֽי־יַכֶּה֩ אִ֨ישׁ אֶת־עַבְדּ֜וֹ
חָמֵשׁ֩ אַמּ֨וֹת אֹ֜רֶךְ
וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֶל־מֹשֶׁ֜ה קַח־לְךָ֣ סַמִּ֗ים
וַיַּקְטֵר֩ מֹשֶׁ֨ה אֶת־כָּל־הָאַ֜יִל
וַיֵּצֵ֣א עוֹג֩ מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֨ן לִקְרָאתָ֜ם
וּבַחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 3:51 pm
על ידי עקבי
יוצא פוניבז' כתב:דפדפתי קצת בחומש, ומצאתי עוד מקומות רבים, אציין חלקם
וַיַּ֡רְא יוֹשֵׁב֩ הָאָ֨רֶץ הַֽכְּנַעֲנִ֜י
וְכִֽי־יַכֶּה֩ אִ֨ישׁ אֶת־עַבְדּ֜וֹ
חָמֵשׁ֩ אַמּ֨וֹת אֹ֜רֶךְ
וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֶל־מֹשֶׁ֜ה קַח־לְךָ֣ סַמִּ֗ים
וַיַּקְטֵר֩ מֹשֶׁ֨ה אֶת־כָּל־הָאַ֜יִל
וַיֵּצֵ֣א עוֹג֩ מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֨ן לִקְרָאתָ֜ם
וּבַחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י

מה הכוונה שלך. לחלוק על הגר"א. להביא מקרים שהם חריגים. להראות שזה נפוץ שיש את החריגה הזו. או משהו אחר.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 3:53 pm
על ידי מעט דבש
עקבי כתב:ביסודו ת"ק הוא מפסיק משא"כ הקדמא ביסודו משרת. רק במקום שאין תיבה הראוי למשרת בין מקום הראוי לתלישא ומקומו של האזלא אז התלישא נסו"א והקדמא בוא במקומו. אבל באופן רגילה התלישא מפסיק והקדמא משרת. וכמש"כ הגר"א שהבאתי לעיל.
האזלא לא בא לפני פקיד אלא אם כן יש משרת ביניהם. במקרה שאין משרת ביניהם האזלה הופכת להיות משרת (כמדומני בדר"כ מרכא או מהפך) לכן משרת הזאת מפסיק גדול יותר מהקדמא או הת"ק (הת"ק בא לפני האזלא כאשר יש הפסקה קטנה יותר מהאזלא משא"כ הת"ג בא לפני האזלא כאשר יש הפסקה גדולה מהאזלא וקטנה מהפקיד). כל זה מבואר בדברי הגר"א בדו"פ עה"ת ובדקדוק אליהו ע"ש.

הגר"א בעניני הטעמים הלך אחרי ר' זלמן הענא, כמבואר בתוספת מעשה רב (אות ר"מ).
ובענין כאן, הנה מקור הדברים בדברי הרז"ה -
'שערי זמרה' (שער ח, אות ד, עמ' מו);
וכן בסוף 'צוהר התיבה' (עמ' 196 למטה):



Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 3:55 pm
על ידי מעט דבש
יוצא פוניבז' כתב:דפדפתי קצת בחומש, ומצאתי עוד מקומות רבים, אציין חלקם
וַיַּ֡רְא יוֹשֵׁב֩ הָאָ֨רֶץ הַֽכְּנַעֲנִ֜י
וְכִֽי־יַכֶּה֩ אִ֨ישׁ אֶת־עַבְדּ֜וֹ
חָמֵשׁ֩ אַמּ֨וֹת אֹ֜רֶךְ
וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֶל־מֹשֶׁ֜ה קַח־לְךָ֣ סַמִּ֗ים
וַיַּקְטֵר֩ מֹשֶׁ֨ה אֶת־כָּל־הָאַ֜יִל
וַיֵּצֵ֣א עוֹג֩ מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֨ן לִקְרָאתָ֜ם
וּבַחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י

פסוקים נוספים - כאן:
תלישא קטנה וקדמא - אם למקרא.pdf
(348.87 KiB) הורד 119 פעמים

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 5:12 pm
על ידי כדכד
עקבי כתב:
יוצא פוניבז' כתב:דפדפתי קצת בחומש, ומצאתי עוד מקומות רבים, אציין חלקם
וַיַּ֡רְא יוֹשֵׁב֩ הָאָ֨רֶץ הַֽכְּנַעֲנִ֜י
וְכִֽי־יַכֶּה֩ אִ֨ישׁ אֶת־עַבְדּ֜וֹ
חָמֵשׁ֩ אַמּ֨וֹת אֹ֜רֶךְ
וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֶל־מֹשֶׁ֜ה קַח־לְךָ֣ סַמִּ֗ים
וַיַּקְטֵר֩ מֹשֶׁ֨ה אֶת־כָּל־הָאַ֜יִל
וַיֵּצֵ֣א עוֹג֩ מֶֽלֶךְ־הַבָּשָׁ֨ן לִקְרָאתָ֜ם
וּבַחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י

מה הכוונה שלך. לחלוק על הגר"א. להביא מקרים שהם חריגים. להראות שזה נפוץ שיש את החריגה הזו. או משהו אחר.

הכוונה שלו היא להראות שיש מקרים רבים שבהם התלישא הקטנה מחברת למלה שלאחריה בקדמא יותר משהקדמא מחובר לאזלא וכמו שאני כתבתי קודם רק שאני הבאתי פחות דוגמאות ואולי פחות מוכיחות.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 2:13 am
על ידי איש גלילי
לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.
ובכל אלו, גם אם יקרא את הכל כרצף אחד - כבר לא "יצרום" כל כך.
עיקר ה"מצוקה" נובעת מהרגיל אצלנו (לפחות האשכנזים) להאריך בתלישא הקטנה עד שהיא נשמעת כמפסקת, וצריך להשגיח בזה.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 2:19 am
על ידי עקבי
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

אפשר דוגמאות, תודה.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 3:42 am
על ידי איש גלילי
עקבי כתב:
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

אפשר דוגמאות, תודה.

כהתחלה, קח את כל הדוגמאות לעיל באשכול. כהמשך, פשוט תסתכל בפסוקים, זה מצוי מאד.
וסתם דוגמא קטנה שבדיוק עכשיו הסתכלתי:
וְ֠הָיוּ הָאֲבָנִ֨ים הָאֵ֧לֶּה לְזִכָּר֛וֹן (יהושע ד ז).

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 7:02 am
על ידי עקבי
איש גלילי כתב:
עקבי כתב:
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

אפשר דוגמאות, תודה.

כהתחלה, קח את כל הדוגמאות לעיל באשכול. כהמשך, פשוט תסתכל בפסוקים, זה מצוי מאד.
וסתם דוגמא קטנה שבדיוק עכשיו הסתכלתי:
וְ֠הָיוּ הָאֲבָנִ֨ים הָאֵ֧לֶּה לְזִכָּר֛וֹן (יהושע ד ז).

שופטים עליה ראשונה
טז,יח שֹׁפְטִ֣ים וְשֹׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ
אֲשֶׁ֨ר יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק:
פרק יז
א לֹא־תִזְבַּח֩ לַיהוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ שׁ֣וֹר וָשֶׂ֗ה
אֲשֶׁ֨ר יִהְיֶ֥ה בוֹ֙ מ֔וּם כֹּ֖ל דָּבָ֣ר רָ֑ע כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ הֽוּא:
ב כִּֽי־יִמָּצֵ֤א בְקִרְבְּךָ֙ בְּאַחַ֣ד שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֣ן לָ֑ךְ אִ֣ישׁ אוֹ־אִשָּׁ֗ה אֲשֶׁ֨ר יַעֲשֶׂ֧ה אֶת־הָרַ֛ע בְּעֵינֵ֥י יְהוָֽה־אֱלֹהֶ֖יךָ לַעֲבֹ֥ר בְּרִיתֽוֹ: [
ה וְהוֹצֵאתָ֣ אֶת־הָאִ֣ישׁ הַה֡וּא
אוֹ֩ אֶת־הָאִשָּׁ֨ה הַהִ֜וא אֲשֶׁ֣ר עָ֠שׂוּ
אֶת־הַדָּבָ֨ר הָרָ֤ע הַזֶּה֙ אֶל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֶת־הָאִ֕ישׁ א֖וֹ אֶת־הָאִשָּׁ֑ה וּסְקַלְתָּ֥ם בָּאֲבָנִ֖ים וָמֵֽתוּ:
ח כִּ֣י יִפָּלֵא֩ מִמְּךָ֨ דָבָ֜ר לַמִּשְׁפָּ֗ט בֵּֽין־דָּ֨ם ׀ לְדָ֜ם בֵּֽין־דִּ֣ין לְדִ֗ין וּבֵ֥ין נֶ֙גַע֙ לָנֶ֔גַע דִּבְרֵ֥י רִיבֹ֖ת בִּשְׁעָרֶ֑יךָ וְקַמְתָּ֣ וְעָלִ֔יתָ אֶ֨ל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחַ֛ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בּֽוֹ:
האם יש כלל שהוא מפסיק?
בענין דוגמתך: כתב הגר"א(דו"פ עה"ת ד"ה והארץ) ואם הוא [ההפסק] קטן לפני הפקידים הנזכרים למעלה [זרקא, פשטא, תביר] וכן לפני רביעי אזי יבוא אזלא וסיעתו אך יש חילוק לפני רביעי אפילו אין לו משרת אבל לפני שלשת הפקידים צריך להיות משרת ואם אין משרת אזי הקדמא במקומו עומד ונעשה האזלא למשרת מהפך או דרכא או עלוי (מונח).

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 7:23 am
על ידי עקבי
דברי הגר"א. אולי מישהו יכול לצרף גם את דברי רז"ה

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 7:38 am
על ידי מעט דבש
עקבי כתב:דברי הגר"א. אולי מישהו יכול לצרף גם את דברי רז"ה

דברי הרז"ה צורפו לעיל.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 8:13 am
על ידי מעט דבש
איש גלילי כתב:עיקר ה"מצוקה" נובעת מהרגיל אצלנו (לפחות האשכנזים) להאריך בתלישא הקטנה עד שהיא נשמעת כמפסקת, וצריך להשגיח בזה.

מנחת שי בראשית יט, כג
וזאת התלשא שבסוף התיבה היא שאנו קורי' אותה תרסא או תלישא קטנה, ואין לה דין מפסיק אף על פי שיש לה נעימה, לפי שנקשרת ומתגלגלת בנעימתה עם התיבה שאחריה.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 8:51 am
על ידי נוריאל עזרא
שוב נזכרתי שלפני שנים כתבתי בעניין זה(ממש בתחילת עיסוקי בדקדוק כשהייתי חסר מושגים רבים והשארתי הדברים כמות שהם-אפילו שאומרים קדמא ואזלא למנהג אשכנז ולא אזלא גריש כמו הספרדים ולכן הערתי הערה מיותרת בזה להלן אע"פ כן הבאתים שיש בהם דברים חשובים לענ"ד) כהתייחסות לשאלה שנשאלה שם בשו"ת באתר כסא רחמים וז"ל השואל:(ציטטתי הכל שיובן אך עיקר הדברים בציטוט החמישי וע"ש)
https://www.ykr.org.il/question/8980/
מס' שאלה 8980
בעבר שאלתי על "ויאמרו לו חכמיו" שבמגילת אסתר אם היא מלעיל או מלרע?
והשיב לי הרה"ג אמיר דאדוואנד שליט"א שהיא מלרע והוסיף "שהכלל של נסוג אחור בא רק כאשר המלה השניה בטעם מפסיק".
והשבתי לו (בשינוי לשון קצת): אדרבא יש ראיות לסתור שתמיד ויאמרו לו/לה מלעיל גם אם מילת לו/לה במשרת מן הפסוקים הבאים: יהושע ב,יד; שופטים יב,ה-ו; שם יד,יח; שם טו,יג; שמואל א כט,ד; שמואל ב כא,ד; מלכים א א,ב - סה"כ 8 פסוקים! (וזאת מלבד שאר מקומות בהם המילה השניה במפסיק).
לגבי הכלל שמבטל את הנסוג האחור אם המילה השניה בטעם משרת, כלל זה הוא כלל חלש, והרבה פעמים יש נסוג אחור למרות שיש רצף של טעמים משרתים.
כמו כן יש כתבי יד בהם מופיעים שני תלשאות והם מוכיחים שהוא מלעיל, ומן כתבי היד ששמו תלשא אחת אין ראיה להיפך כי אינו קונה מקומו כמ"ש הרמד"ל על מילת שטו. ודוק.
והשיב לי הרה"ג: כבודו צודק ויישר כוחו שהחכים אותי בדבר זה. כדי לתקן בתיקון קוראים איש מצליח, יש לשאול את מרן ראש הישיבה שליט"א, ואין זה אפשרי כעת. (זה היה בחודש ניסן).
אודה לתשובת מרן ראש הישיבה שליט"א בנושא.


וכתב על זה הרב מאזוז שליט"א:
מרן ראש הישיבה
נהגנו מאז ומתמיד לומר ויאמרו לו חכמיו מלרע. וכן הוא בתנ"ך קורן. והכלל שכתב ר' אמיר יצ"ו מקורו בספר דקדוק אליהו להגר"א שער המקרא אות ד'. ע"ש. אבל מצאת לו סתירות רבות (ויש עוד). וצ"ע.
יש לבדוק בכתבי יד שהם בתרסא אחת האם יש געיא ביו"ד, שאם כן זו הוכחה שהמלה מלרע. ודוק.


ובהמשך שלחתי להם על זה כך:
1. כתב יד לא מצאתי, אולם בדקתי בכ11 דפוסים באתר hebrewbooks ובכולם יש מתג ביוד. ורק באחד יש תלשה שמציינת למלעיל.
2. כתב המנחת שי על ויאמרו לו חכמיו הנ"ל שבספר מדוייק אחד הלמד בדגש מה הסיבה לכך ומדוע אצלינו ללא דגש?


וכתב לי הרב מאזוז שליט"א
מרן ראש הישיבה
1. כשיש מתג זו הוכחה שהמלה מלרע.
2. אין סיבה ע"פ הפשט, ועיין בספרי סנסן ליאיר. אנחנו מדגישים כדעת מנחת שי.


שוב כתבתי להם כך:
בחפשי התייחסות לשאלה שנזכרה כאן ולכלל שכתב הרב אמיר שכשהמילה השניה ג"כ בטעם משרת, אז לא יהיה נסוג אחור, מצאתי ספר שנקרא "דרכי הנסיגה" מהרב יוסף בן ציון המכונה ווינקאהפ (או ווינקופ) זצ"ל (עמוד 2) שכתב את הכלל של "נסוג אחור" והחל מונה לו מבטלים. ובמבטל ג' כתב הכלל הנזכר כאן שכאשר המילה הב' ג"כ בטעם משרת לא יסוג אחור וזה לשונו: "ולכאורה נראה הכלל הזה אמת, כי רבים הפסוקים אשר נמצאו בהם שני משרתים קרובים זה לזה ועמדו על עמדם, אך אנחנו חיפשנו בכל הכ"ד ספרים ומצאנו שארבעים וששה פעמים שב הטעם אחור בתנאי זה, ובודאי שאין לחשוב מספר גדול כזה ליוצאים מן הכלל. ולצאת ידי חובתי אזכיר עשרה מהם, כי קצרה היריעה מהזכירם כלם. והם וכו' ולכן הכלל הזה אשר מקורו בדברי הרז"ה אין לו יסוד כלל. עד כאן.
וראו מה כתב עוד בעמודים 6-7 דבר מחודש (כמדומני) שלא הטעמים לבד קובעים פיסוק בענין כי גם משמעות הענין תגרום פירוד הענין אף אם הטעם אינו מורה עליו (תמצות שלי).
ובעמוד 8 כתב הכלל שדין נסוג אחור לא ימצא בטעם מפסיק. וכתב על תלשה קטנה (שהיא טעם משרת) כך: "ולי נראה שבנדון זה התלישא קטנה יש לו דין טעם מפסיק, כדרך שכתב בן זאב (מי הוא בן זאב?) בתל"ע (?) שי' שפ"ו וזה לשונו: דע כי מספר הטעמים וכו' ויוצא מהם תלישא קטנה, אף שהוא במספר המשרתים לענין בג"ד כפ"ת דאחר יהו"א (ואפשר שגם בזה אינו מוסכם שהוא משרת ועיין בחילופים שבין כ"א (?) וב"נ (?) תמצאנה במקראות גדולות דפוסים שונים. הערה מתחתית העמוד שם וכנראה היא מהמחבר) יחשב אף הוא למפסיק מה, כמו שיתבאר לך במה שיבוא עכ"ל (בן זאב), כן נראה לי שיש לו דין טעם מפסיק בנדון דידן, ולכן לא ימצא בתנ"ך שהושג תלישא קטנה אחור בשביל קרבת הטעם הסמוך לו, בכל אשר ימצא עמד הטעם במקומו וכו'. ונראה וכו' שתל"ק אשר הוא קרוב למפסיק גם בדינים אחרים נחשב בזה לגמרי כטמ"פ ולכן "ויאמרו לו" (שופטים יח (כצ"ל) יט ואסתר ו' יג) עמד הטעם "ויאמרו" מלרע, מה שאין כן בכל שאר מקומות שבתנ"ך שהוא (ר"ל תיבת "ויאמרו") מלעיל אם סמוך אל מלת "לו" (ולכן גם בש"ב כ"א ד' הדין עם הספרים שבהם "ויאמרו" מלעיל (ר"ל כיוון שהוא בטעם "דרגא" ולא בתל"ק) כי הוא ממש כמו במ"א ב' (ששם גם דרגא ומלעיל) וכן הוא במנחת שי וכו' (מביא עוד ראיות). עד כאן לשונו.
והוא ממשיך שם בעוד עניינים מחודשים בעקבות דרכו שהעניין גם קובע עיין שם, וממשיך עם כללו המחודש לומר שאף באזלא גריש (הוא אומר קדמא אבל נ"ל כוונתו אזלא כי מביא דוגמאות עם אזלא גריש וקורא לאזלא קדמא ולגריש אזלא) פעמים שהאזלא דינה כקדמא ומפסיקא ומביא רעיות שמצד העניין אין שום חיבור בין המילה באזלא למילה בגריש. ע"ש. ומי יגלה לנו הסוד הזה איך ישמש טעם אחד בדרכים שונים כאלה הסותרים זה את זה, הלוא הוא אחד מהנסתרות של בעל הטעמים וכו' וא"כ הקדמא (נראה שר"ל "אזלא" וכאמור) פעם הוא כמו טמ"פ ופעם כמו משרת, או אפשר שהוא טעם שאינו לא מפסיק ולא משרת אבל עומד הוא בינהם, ולכן אין לתמוה שהקדמא (ר"ל האזלא באזלא גריש) לא שב אחור אם יסמוך לו אזלא (ר"ל גריש באזלא גריש, כמו ביקוו המים בבראשית א' ט'- דוגמא שהוא הביא לעיל).

ועיין שם מה שתרץ קושית הרווה בספר תורת אלוקים מפורש מן הפסוק "ויבא לי" (בראשית כז לג, ששם ויבא במלעיל נסוג אחור באזלא גריש) על ר' איציק פרעמסלא בקונטרס דברי אמת שלו וכתב שמה שהניח ר' איציק הנ"ל בספק נראה שיש לכונן ליסוד מוסד וכו'. עיין שם.
הנה עכ"פ, בין אם נקבל הצעתו המחודשת לעניין משמעות העניין אם לאו, נראה ברור שמאיזה סיבה שלא תהיה, יוצא מן הכלל של נסוג אחור הוא מילה בתלשא קטנה שלא תישוג אחור, ובזה מתורצת קושיית השואל. ופשוט.


וכתב לי על זה הרב מאזוז שליטא:
מרן ראש הישיבה
וזה כמו המסורת שלנו שתיבת "ויאמרו לו" מלרע ולא מלעיל.
בן זאב – יהודה ליב בן זאב (מדקדק לפני כ-200 שנה).
בתל"ע – בספר תלמוד לשון עברי.
בחילופים שבין ב"א וב"נ – בן אשר ובן נפתלי.
והשאר ספרים או מחברים ידועים.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 8:55 am
על ידי נוריאל עזרא
מעט דבש כתב:
איש גלילי כתב:עיקר ה"מצוקה" נובעת מהרגיל אצלנו (לפחות האשכנזים) להאריך בתלישא הקטנה עד שהיא נשמעת כמפסקת, וצריך להשגיח בזה.

מנחת שי בראשית יט, כג
וזאת התלשא שבסוף התיבה היא שאנו קורי' אותה תרסא או תלישא קטנה, ואין לה דין מפסיק אף על פי שיש לה נעימה, לפי שנקשרת ומתגלגלת בנעימתה עם התיבה שאחריה.

ייש"כ!(גם אני הקטן ציינתי לעצמי בגליון את המנחת שי הנ"ל כיישוב לחילוק באורך הניגון בספר אחד ובאמת שלפי דבריו העיקר סוף המנגינה אם נשמע כמחבר בין המלים או כמפסק).

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 10:23 am
על ידי מעט דבש
לגבי 'ויאמרו לו' שבמגילת אסתר (ו, יג) ראה ב'תורת הקורא' הערה סז, באריכות (ובדפוסים החדשים של קורן כבר תיקנו ועשו מלעיל).


Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 10:49 am
על ידי נוריאל עזרא
מעט דבש כתב:לגבי 'ויאמרו לו' שבמגילת אסתר (ו, יג) ראה ב'תורת הקורא' הערה סז, באריכות (ובדפוסים החדשים של קורן כבר תיקנו ועשו מלעיל).

קונטרס תורת הקורא על מגילת אסתר תשע''ו מתוקן.pdf

ייש"כ, אני מהמצפים בכליון עיניים שיצא כבר הספר בדפוס.
עכ"פ הם מעידים נאמנה שרוב כתבי היד לא סימנו אם מלעיל או מלרע אך יש להעיר שכשהביאו שיש שני כתבי יד שסימנו מלעיל זה ראיה שזה מלעיל אך כשיש שני כתבי יד שסימנו מתג שזה ראיה שזה מלרע וכדברי רוו"ה הם טוענים שזה לא ראיה כי ברוב כתבי היד לא מצוין מתג.
גם אני רואה שלא הזכירו מהספר דרכי הנסיגה וכדאי להודיע להם שיוסיפו התייחסות.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 12:35 pm
על ידי כדכד
עקבי כתב:
איש גלילי כתב:
עקבי כתב:
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

אפשר דוגמאות, תודה.

כהתחלה, קח את כל הדוגמאות לעיל באשכול. כהמשך, פשוט תסתכל בפסוקים, זה מצוי מאד.
וסתם דוגמא קטנה שבדיוק עכשיו הסתכלתי:
וְ֠הָיוּ הָאֲבָנִ֨ים הָאֵ֧לֶּה לְזִכָּר֛וֹן (יהושע ד ז).

שופטים עליה ראשונה
טז,יח שֹׁפְטִ֣ים וְשֹׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ
אֲשֶׁ֨ר יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק:
פרק יז
א לֹא־תִזְבַּח֩ לַיהוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ שׁ֣וֹר וָשֶׂ֗ה
אֲשֶׁ֨ר יִהְיֶ֥ה בוֹ֙ מ֔וּם כֹּ֖ל דָּבָ֣ר רָ֑ע כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ הֽוּא:
ב כִּֽי־יִמָּצֵ֤א בְקִרְבְּךָ֙ בְּאַחַ֣ד שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֣ן לָ֑ךְ אִ֣ישׁ אוֹ־אִשָּׁ֗ה אֲשֶׁ֨ר יַעֲשֶׂ֧ה אֶת־הָרַ֛ע בְּעֵינֵ֥י יְהוָֽה־אֱלֹהֶ֖יךָ לַעֲבֹ֥ר בְּרִיתֽוֹ: [
ה וְהוֹצֵאתָ֣ אֶת־הָאִ֣ישׁ הַה֡וּא
אוֹ֩ אֶת־הָאִשָּׁ֨ה הַהִ֜וא אֲשֶׁ֣ר עָ֠שׂוּ
אֶת־הַדָּבָ֨ר הָרָ֤ע הַזֶּה֙ אֶל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֶת־הָאִ֕ישׁ א֖וֹ אֶת־הָאִשָּׁ֑ה וּסְקַלְתָּ֥ם בָּאֲבָנִ֖ים וָמֵֽתוּ:
ח כִּ֣י יִפָּלֵא֩ מִמְּךָ֨ דָבָ֜ר לַמִּשְׁפָּ֗ט בֵּֽין־דָּ֨ם ׀ לְדָ֜ם בֵּֽין־דִּ֣ין לְדִ֗ין וּבֵ֥ין נֶ֙גַע֙ לָנֶ֔גַע דִּבְרֵ֥י רִיבֹ֖ת בִּשְׁעָרֶ֑יךָ וְקַמְתָּ֣ וְעָלִ֔יתָ אֶ֨ל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחַ֛ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בּֽוֹ:
האם יש כלל שהוא מפסיק?
...

מי זה הוא שהוא מפסיק?
האם כוונת מר לטעון בציטוטים שהביא שכאן הקדמא מחבר יותר מהתלישא?
לו יהי כן
אף אחד לא טען שאין מקרים שהוא מחבר יותר
אלא הביאו הרבה מקרים שבהם הקדמא נסמך לתלישא שלפניו יותר מלאזלא שאחריו ושאלו על כך.
גם בפרשת שופטים ברוב המובאות הקדמא מתחבר יותר לאזלא אך יש שבהם התלישא מתחברת יותר לקדמא ואפילו במה שהביא מר "כי יפלא ממך דבר" לכאורה ה"ממך" נסמך ל"יפלא" יותר מאשר ל"דבר".
עכ"פ הטענה שהביא מר לעיל ש"תלישא קטנה מחברת רק לענין דגש בבג"ד כפ"ת אחר אהו"י" אינה הגיונית. הרי הכלל הוא שאין דגש כשזה בטעם מחבר משמע שהטעם צריך לחבר וכך לבטל את הדגש ולא רק לחבר לענין הדגש

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 1:19 pm
על ידי עץ הזית
נוריאל עזרא כתב:ולכן לא ימצא בתנ"ך שהושג תלישא קטנה אחור בשביל קרבת הטעם הסמוך לו, בכל אשר ימצא עמד הטעם במקומו וכו'. ונראה וכו' שתל"ק אשר הוא קרוב למפסיק גם בדינים אחרים נחשב בזה לגמרי כטמ"פ ולכן "ויאמרו לו" (שופטים יח (כצ"ל) יט ואסתר ו' יג) עמד הטעם "ויאמרו" מלרע,

בבן אשר מלעיל בשופטים (ומגילת אסתר חסרה שם כיום).

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 3:51 pm
על ידי עקבי
כדכד כתב:
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

מי זה הוא שהוא מפסיק?
האם כוונת מר לטעון בציטוטים שהביא שכאן הקדמא מחבר יותר מהתלישא?
לו יהי כן
אף אחד לא טען שאין מקרים שהוא מחבר יותר
אלא הביאו הרבה מקרים שבהם הקדמא נסמך לתלישא שלפניו יותר מלאזלא שאחריו ושאלו על כך.
גם בפרשת שופטים ברוב המובאות הקדמא מתחבר יותר לאזלא אך יש שבהם התלישא מתחברת יותר לקדמא ואפילו במה שהביא מר "כי יפלא ממך דבר" לכאורה ה"ממך" נסמך ל"יפלא" יותר מאשר ל"דבר".
עכ"פ הטענה שהביא מר לעיל ש"תלישא קטנה מחברת רק לענין דגש בבג"ד כפ"ת אחר אהו"י" אינה הגיונית. הרי הכלל הוא שאין דגש כשזה בטעם מחבר משמע שהטעם צריך לחבר וכך לבטל את הדגש ולא רק לחבר לענין הדגש

ייש"כ. זאת הייתה השאלה שלי. הבנתי מאיש גלילי שיש כלל שהמשרת האחרון הוא מפסיק מעט. "כלל" מרמז שהוא נפוץ יותר. גם לא היה לי ברור אם הוא מתייחס למקרה תלישא קטנה וקדמא אפילו או אף למקרים אחרים כמו:
טז,יח שֹׁפְטִ֣ים וְשֹׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ
אֲשֶׁ֨ר יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק:
יז, ה וְהוֹצֵאתָ֣ אֶת־הָאִ֣ישׁ הַה֡וּא

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 7:08 pm
על ידי עקבי
כדכד כתב:עכ"פ הטענה שהביא מר לעיל ש"תלישא קטנה מחברת רק לענין דגש בבג"ד כפ"ת אחר אהו"י" אינה הגיונית. הרי הכלל הוא שאין דגש כשזה בטעם מחבר משמע שהטעם צריך לחבר וכך לבטל את הדגש ולא רק לחבר לענין הדגש

להבהיר. הבעיה שלך עם מה שהבאתי מהגרא מבוססת בנוסח הכלל "מפסיק" או בסמך הבנתך של נימוק הכלל?

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 8:11 pm
על ידי קמנו ונתעודד
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

זה בהחלט כלל אצבע שימושי בטעמי אמ"ת, בהם נפוץ מאוד שמפסיק הופך למשרת כשהוא סמוך מדי למפסיק שאחריו.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 9:15 pm
על ידי מעט דבש
עקבי כתב:הבנתי מאיש גלילי שיש כלל שהמשרת האחרון הוא מפסיק מעט. "כלל" מרמז שהוא נפוץ יותר. גם לא היה לי ברור אם הוא מתייחס למקרה תלישא קטנה וקדמא אפילו או אף למקרים אחרים כמו:
טז,יח שֹׁפְטִ֣ים וְשֹׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ
אֲשֶׁ֨ר יְקוָ֧ק אֱלֹקֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק:
יז, ה וְהוֹצֵאתָ֣ אֶת־הָאִ֣ישׁ הַה֡וּא

לא ידוע לי על כלל כזה. המדקדקים לא חילקו את המשרתים לדרגות, ובאופן כללי מתייחסים לכולם כאותה דרגה.
מה שכן, יש לפעמים שמצד מבנה הפסוק היה ראוי לבוא מפסיק, ומכיון שאינו מתאים לניגון המפסיק שאחריו, הוחלף למשרת (ואין זה רק בטעמי אמ"ת).
לדוגמא:
מִ֣י יַעֲבָר־לָ֜נוּ אֶל־עֵ֤בֶר הַיָּם֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ (דברים ל, יג) - בא מפסיק במילה 'לנו'.

מִ֣י יַעֲלֶה־לָּ֤נוּ הַשָּׁמַ֙יְמָה֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ (שם פסוק יב) - במילה 'לנו' לא בא מפסיק, כיון שאם היה בא גרש היה הוא סמוך מדאי לפשטא, ואינו מתאים לניגון, לכן הוחלף למשרת.
(תורת הטעמים, מבוא פרק ה).

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 9:17 pm
על ידי עקבי
קמנו ונתעודד כתב:
איש גלילי כתב:לא שמתי לב אם כבר כתבו: כשיש רצף של משרתים זה אחר זה - האחרון שבהם הוא מפסיק מעט.

זה בהחלט כלל אצבע שימושי בטעמי אמ"ת, בהם נפוץ מאוד שמפסיק הופך למשרת כשהוא סמוך מדי למפסיק שאחריו.[/quote

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 9:25 pm
על ידי עקבי
מעט דבש כתב:לא ידוע לי על כלל כזה. המדקדקים לא חילקו את המשרתים לדרגות, ובאופן כללי מתייחסים לכולם כאותה דרגה.
מה שכן, יש לפעמים שמצד מבנה הפסוק היה ראוי לבוא מפסיק, ומכיון שאינו מתאים לניגון המפסיק שאחריו, הוחלף למשרת.
לדוגמא:
מִ֣י יַעֲבָר־לָ֜נוּ אֶל־עֵ֤בֶר הַיָּם֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ (דברים ל, יג) - בא מפסיק במילה 'לנו'.

מִ֣י יַעֲלֶה־לָּ֤נוּ הַשָּׁמַ֙יְמָה֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ (שם פסוק יב) - במילה 'לנו' לא בא מפסיק, כיון שאם היה בא גרש היה הוא סמוך מדאי לפשטא, ואינו מתאים לניגון, לכן הוחלף למשרת.
(תורת הטעמים, מבוא פרק ה).

תודה. כמדומני שזה לא נמצא אלא במפסיק האזלא. במקום שהיא ראוי לבוא לפני אחד מהפקידים בלי משרת ביניהם או במקום שהתלישא קטנה ראוי לבוא לפניו ויאין צשרת לפניו. ואני מאוד מעוניין לדעת אם יש מקרים אחרים מלבד טעמי אמ"ת

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 10:38 pm
על ידי קמנו ונתעודד
תלישא גדולה שהופך לתלישא קטנה יש במקרים כמו אלו שנידונו כאן לעיל:
וּפֶ֩תַח֩ אֹ֨הֶל מוֹעֵ֜ד, תֵּשְׁב֨וּ יוֹמָ֤ם וָלַ֙יְלָה֙
עוד מקרים שמפסיק הופך למשרת, צריך לדפדף עוד קצת אצל הרב ברויאר. בינתיים מצאתי את זה (סעיפים 74-75):

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 11:21 pm
על ידי עקבי
נוריאל עזרא כתב:כדרך שכתב בן זאב (מי הוא בן זאב?) בתל"ע (?) שי' שפ"ו וזה לשונו: דע כי מספר הטעמים וכו' ויוצא מהם תלישא קטנה, אף שהוא במספר המשרתים לענין בג"ד כפ"ת דאחר יהו"א (ואפשר שגם בזה אינו מוסכם שהוא משרת ועיין בחילופים שבין כ"א (?) וב"נ (?) תמצאנה במקראות גדולות דפוסים שונים. הערה מתחתית העמוד שם וכנראה היא מהמחבר) יחשב אף הוא למפסיק מה, כמו שיתבאר לך במה שיבוא עכ"ל (בן זאב),

יהודה ליב בן זאב. תלמוד לשון עבריה.
ניסיתי פעם למצוא אותו. אם מצאתי אותו אני לא יכול למצוא אותו במחשב שלי עכשיו.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 11:25 pm
על ידי מעט דבש
בספר 'תורת הטעמים' (מבוא, פרק ה, סעיף ה) מביא שלשה מקרים של מפסיק שנהפך למשרת:

א.
בעיקרון כל שלש מילים במקרא אמור להיות בהם מפסיק.
ובפועל אנו רואים לעתים סדרות שלמות של משרתים, כמו:
לֹא־יוּכַ֣ל בַּעְלָ֣הּ הָרִאשׁ֣וֹן אֲשֶֽׁר־שִׁ֠לְּחָהּ (דברים כד, ד)
וָאֶשְׁלַ֣ח אֲלֵיכֶ֣ם אֶת־כָּל־עֲבָדַ֣י הַנְּבִאִ֣ים׀ הַשְׁכֵּ֣ים וְשָׁלֹ֣חַ׀ לֵאמֹ֡ר (ירמיהו לה, טו)

והוא משום שלא תמיד תחום השלישים ('משוררים' בלשון הרז"ה) מתחלק שוב לשלישים נוספים.
ובמקרים כאלו, בעצם היה אמור להיות מפסיק, והוא מפסיק שנהפך למשרת.

ב.
באופן של גרש שסמוך מדאי לפשטא, זרקא או תביר (וכבר הבאתי דוגמא לעיל).

ג.
טעם 'לגרמיה' שסמוך לרביע נהפך למונח. ולכן בכל מקום שיש סדרה של דרגא - מונח - רביע, המונח הוא תחליף של 'לגרמיה' [שאילו היה עיקר ההפסק בדרגא, היה צריך להיות לגרמיה - מונח - רביע].

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 11:57 pm
על ידי נוריאל עזרא
עקבי כתב:
נוריאל עזרא כתב:כדרך שכתב בן זאב (מי הוא בן זאב?) בתל"ע (?) שי' שפ"ו וזה לשונו: דע כי מספר הטעמים וכו' ויוצא מהם תלישא קטנה, אף שהוא במספר המשרתים לענין בג"ד כפ"ת דאחר יהו"א (ואפשר שגם בזה אינו מוסכם שהוא משרת ועיין בחילופים שבין כ"א (?) וב"נ (?) תמצאנה במקראות גדולות דפוסים שונים. הערה מתחתית העמוד שם וכנראה היא מהמחבר) יחשב אף הוא למפסיק מה, כמו שיתבאר לך במה שיבוא עכ"ל (בן זאב),

יהודה ליב בן זאב. תלמוד לשון עבריה.
ניסיתי פעם למצוא אותו. אם מצאתי אותו אני לא יכול למצוא אותו במחשב שלי עכשיו.

ייש"כ.
כבר השיב לי כן הרב מאזוז שליט"א לפני הרבה שנים והבאתי הדברים למעלה כהוויתם למרות שאני כבר יודע.
הספר קיים באוצר החכמה:
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... 205171/NLI
וניתן לקריאה חינם דרך הספרייה הלאומית:
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... 205171/NLI

הוא קיים שם בכמה וכמה מהדורות גם כתב יד לקריאה וכן יש כתב יד הערות על הספר.

לא זכיתי לקוראו עדיין. ובע"ה.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2021 12:08 am
על ידי מה שנכון נכון
נוריאל עזרא כתב:לא זכיתי לקוראו עדיין. ובע"ה.

לפני ש'תזכה בעה"ו' תעיין במקצת שבחו בהאלף לך שלמה יו"ד סרנ"ז.

Re: קדמא ואזלא

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2021 1:59 am
על ידי נוריאל עזרא
מה שנכון נכון כתב:
נוריאל עזרא כתב:לא זכיתי לקוראו עדיין. ובע"ה.

לפני ש'תזכה בעה"ו' תעיין במקצת שבחו בהאלף לך שלמה יו"ד סרנ"ז.

ייש"כ גדול על ההפניה.
קראתי כעת כל הדברים, בהחלט מרתיע, אם בכל זאת אקרא אעשה זאת בזהירות מרובה.