עמוד 1 מתוך 1

לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ד' אוגוסט 18, 2021 3:42 pm
על ידי חיים שתהא
בס"ד
התורה אומרת לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו, גם אם נאמר שהמילים גר היית בארצו מתייחסות לתקופה שהם התנהגו אלינו יפה, לכאורה אחרי זה עשו לנו שואה לאורך זמן, אני מנסה לחשוב על ציווי לא תתעב נאצי כי גר היית בארצו, כי פרידריך השלישי היה ידוע ביחסו הטוב ליהודים.
את הנאצים מתעבים על מה שעשו לנו ואין לכאורה שום מקום להכרת הטוב להם

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ד' אוגוסט 18, 2021 9:09 pm
על ידי עקביה
חיים שתהא כתב:את הנאצים מתעבים על מה שעשו לנו ואין לכאורה שום מקום להכרת הטוב להם

זה ודאי נכון.
וגם את המצרים שהרעו לנו אנו מתעבים ולא חשים כל הכרת הטוב, אבל הם כבר נענשו וגם כבר מתו, והואיל וישנה הכרת הטוב כלפי המצרים שהיו לנו אכסניה בשעת הדחק נמנענו מלתעב אותם.

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 3:31 am
על ידי רציני
חיים שתהא כתב:בס"ד
התורה אומרת לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו, גם אם נאמר שהמילים גר היית בארצו מתייחסות לתקופה שהם התנהגו אלינו יפה, לכאורה אחרי זה עשו לנו שואה לאורך זמן, אני מנסה לחשוב על ציווי לא תתעב נאצי כי גר היית בארצו, כי פרידריך השלישי היה ידוע ביחסו הטוב ליהודים.
את הנאצים מתעבים על מה שעשו לנו ואין לכאורה שום מקום להכרת הטוב להם

עיין במבית אברהם גרודזינסקי (חלק א, עמוד תעג. חלק ג, עמוד קצז) שכתב ללמוד מזה על הגרמנים והוסיף את רש"י שכתב אף על פי שזרקו זכריכם ליאור.
אולם אפשר לחלק שלמצרים ירדו ברצונם. אבל לגרמניה בפשטות זה שהגלו אותנו מארץ ישראל בע"כ בחורבן הבית ואת חלקם לקחו לשם.

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 12:36 am
על ידי עושה חדשות
https://www.aish.co.il/tp/sacks/575124811.html?s=ac
(אני רק מפנה לעיין, לא בהכרח מזדהה עם התוכן).

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 12:38 am
על ידי נוריאל עזרא
עקביה כתב:
חיים שתהא כתב:את הנאצים מתעבים על מה שעשו לנו ואין לכאורה שום מקום להכרת הטוב להם

זה ודאי נכון.
וגם את המצרים שהרעו לנו אנו מתעבים ולא חשים כל הכרת הטוב, אבל הם כבר נענשו וגם כבר מתו, והואיל וישנה הכרת הטוב כלפי המצרים שהיו לנו אכסניה בשעת הדחק נמנענו מלתעב אותם.

דפח"ח.

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 1:59 am
על ידי הארי החי
היום נתקלתי באיזה ספר שיצא לאור לאחרונה שאלות שונות ומשונות שבזבזו את זמנו של הגר"ח קניבסקי - ושם שאלו כנ"ל האם יש חובה להכיר טובה להנאצים ימש"ו על שהיו לנו אכסניא בשעת הדחק - והשיב חס וחלילה והבנתי שהחילוק הוא כמ"ש הרב רציני - והרי זה כמי שהושיבוהו בבית הסוהר וכי יעלה על הדעת שיתחייב להכיר טובה???

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 11:27 am
על ידי עליך עיננו
לכא' יש לחלק, מצרים היתה אכסניא בשעת הדחק כלומר לא היה כוונה לכתחילה להשמיד ולהרוג אלא רק עבודת פרך,ועל עצם זה שאכלנו ושתינו שם יש להכיר טובה.
בשואה לא היתה אכסניא! כל המחנות היו לשם מוות והריגה בתנאים תת אנושיים ולא נראה שיש להשוות עם מצרים.

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ג' אוגוסט 24, 2021 6:47 pm
על ידי אסף128
לא לגמרי הבנתי את הדיון.
התורה אומרת "בנים אשר יוולדו להם דור שלישי יבוא להם בקהל ה'".
כלומר, אין הכוונה - "אל תרגישו שנאה". להיפך - תרגישו שנאה עזה, ואל תתחתנו עם הבן שלו אפילו אם יתגייר וירצה לעבוד את ה'! אבל בדור השלישי כבר אפשר להתחתן איתם, כי בכל זאת יש להם גם נקודות של זכות.
כל האמירה "לא תתעב" באה רק בניגוד לאלה שלא יבואו בקהל ה' עד עולם. לעומתם את המצרים אין לתעב (-להרחיק) בצורה כזו.

אני חושב שרבים מאיתנו, למרות השנאה לנאצים, יצליחו להבין מי שיסכים להשתדך עם בן של נאצים (אפילו לא נכד), שהתגייר, וכמובן מתנגד בכל תוקף למעשים של אביו. כלומר - השנאה שלנו ממש לא מנוגדת למה שהתורה מצווה כאן.

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ב' פברואר 12, 2024 4:38 pm
על ידי משה פרץ
חיים שתהא כתב:בס"ד
התורה אומרת לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו, גם אם נאמר שהמילים גר היית בארצו מתייחסות לתקופה שהם התנהגו אלינו יפה, לכאורה אחרי זה עשו לנו שואה לאורך זמן, אני מנסה לחשוב על ציווי לא תתעב נאצי כי גר היית בארצו, כי פרידריך השלישי היה ידוע ביחסו הטוב ליהודים.
את הנאצים מתעבים על מה שעשו לנו ואין לכאורה שום מקום להכרת הטוב להם

על עמלק נצטווינו לזכור ולא לשכוח, ואילו על המצרים נצטווינו לא לתעבם. והמפרשים אף שאלו מדוע נענשו המצריים והלא היא גזירת ה' בברית בין הבתרים. וא"כ זה החילוק גם בין המצריים לנאצים.
ואפשר עוד לבאר שהתורה גילתה בעמלק ששורשו רע ואין לו תקנה, ולכן יש למחותו. משא"כ בשאר אומות. ולכן גם אין מקבלים גרים מעמלק. וכבר דנו אם הגרמנים מזרע עמלק.
וראה עוד ב- https://gilyonot.blogspot.com/2021/08/blog-post.html

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ב' פברואר 12, 2024 4:45 pm
על ידי משה פרץ
אסף128 כתב:לא לגמרי הבנתי את הדיון.
התורה אומרת "בנים אשר יוולדו להם דור שלישי יבוא להם בקהל ה'".
כלומר, אין הכוונה - "אל תרגישו שנאה". להיפך - תרגישו שנאה עזה, ואל תתחתנו עם הבן שלו אפילו אם יתגייר וירצה לעבוד את ה'! אבל בדור השלישי כבר אפשר להתחתן איתם, כי בכל זאת יש להם גם נקודות של זכות.
כל האמירה "לא תתעב" באה רק בניגוד לאלה שלא יבואו בקהל ה' עד עולם. לעומתם את המצרים אין לתעב (-להרחיק) בצורה כזו.

אני חושב שרבים מאיתנו, למרות השנאה לנאצים, יצליחו להבין מי שיסכים להשתדך עם בן של נאצים (אפילו לא נכד), שהתגייר, וכמובן מתנגד בכל תוקף למעשים של אביו. כלומר - השנאה שלנו ממש לא מנוגדת למה שהתורה מצווה כאן.

הערה זו כתבה הרמב"ם על התורה.

Re: לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו

פורסם: ב' פברואר 19, 2024 4:26 am
על ידי איש גלילי
עליך עיננו כתב:לכא' יש לחלק, מצרים היתה אכסניא בשעת הדחק כלומר לא היה כוונה לכתחילה להשמיד ולהרוג אלא רק עבודת פרך,ועל עצם זה שאכלנו ושתינו שם יש להכיר טובה.
בשואה לא היתה אכסניא! כל המחנות היו לשם מוות והריגה בתנאים תת אנושיים ולא נראה שיש להשוות עם מצרים.

הרעיון נראה אמת.
מצרים היתה לנו אכסניא בשעת הדחק, שהיה רעב בארץ כנען ולא היה לנו לחם לפי הטף. והמצרים הכניסונו לארצם ונתנו לנו לחיות על חשבונם (חשבון פרעה).
טובה זו לא היתה לנו מאת העמים הארורים באירופא ימ"ש. מצד הדין הפשוט לא היתה שום סיבה לחלק בינינו ובין שאר התושבים, ואם לא היו מפלים אותנו לרעה - לא היתה כאן שום מעלה של 'אכסניא בשעת הדחק'. ובפועל, הם הפלו אותנו לרעה וגם טבחו בנו על ימין ועל שמאל, וכל מלך שלא רצח וטבח בנו - אנו כבר ראינו אותו כמלך חסד. ללמדך כמה גרועים היו האחרים.