הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' אוגוסט 25, 2021 3:46 pm
הראה לי הרב אריה לוין נ"י דבר תמוה:
ר"י קרא על יואל א, ד, כתב: "ומצינו בהלכות גדולות שאלו ג' נביאים נתנבאו בפרק אחד בימי בעשא: יואל נחום חבקוק" (כך בר"י קרא שנדפס במקר"ג, וראיתי שכך נדפס גם במקר"ג מהדורת הכתר המקוונת).
העיר הרב אריה שהדברים צ"ע מכמה צדדים:
1 - הרי בימי בעשא אשור היא ממלכה קטנה ומדוע ינבאו עליה חבקוק ונחום?!
2 - 'יבכו הכהנים' הנזכר ביואל ב, יז, וכן עוד פסוקים, מדברים על המקדש שנמצא במלכות יהודה, ומכאן נראה שיואל לא ניבא על ממלכת ישראל אלא על ממלכת יהודה?! (וזה קשה גם על השיטה שהובאה ברד"ק יואל א, א, שנבואתו היתה בימי יהורם בן אחאב).
3 - יואל מנבא על רעב ועל תשובה, ולא מצאנו בס' מלכים שדבר זה אירע בימי בעשא.
4 - ר"י קרא עצמו כותב בפירושו לנחום א, א-ב, שנחום התנבא אחרי יונה, וביונה א, א, הוא כותב שיונה התנבא בימי ירובעם בן יואש, הרי יוצא שנחום ניבא הרבה אחרי ימי בעשא.
5 - בחבקוק א, א, כותב ר"י קרא "שנינו בסדר עולם: נחום וחבקוק נתנבאו בימי מנשה".
עד כאן קושייתו
לכן לפי כל זה נלענ"ד שיש כאן טעות בגרסא, ויש שתי אפשרויות:
הראשונה – ר"י קרא הביא את דברי בה"ג, אך הוא מסכים עמו רק לגבי יואל, שכן לגבי יואל לא נזכר כלום בסדר עולם (כפי שמובא בר"י קרא לחבקוק), אולם לגבי חבקוק ונחום הוא פוסע בעקבות הסדר עולם.
האפשרות השניה – גם יואל לא ניבא בימי בעשא, ומש"כ בר"י קרא ליואל הוא שיבוש, ו"בימי בעשא" נשתבש מהנוסח המקורי "בימי מנשה".
ראיה לאפשרות השניה יש מכך שבסדר עולם שבידינו מובא בפרק כ' שגם יואל ניבא בימי מנשה, ובנוסף הרי הר"י קרא ליואל הביא את דבריו בשם הלכות גדולות, והמעיין בהלכות גדולות (הל' הספד, עמ' תרפט, סי' עו) יראה שהוא הביא את דברי הסדר עולם "עודד יואל נחום וחבקוק בימי מנשה".
עוד ראיה חזקה לכך יש מכך שדרכו של ר"י קרא לצטט מרש"י, וברש"י יואל א, א, אכן מובא "ובהלכות גדולות נמצא יואל נחום וחבקוק היו בימי מנשה" (ולפי דרך זו צ"ע למה בר"י קרא לחבקוק הוא משמיט את יואל, ויש לתרץ שבגרסת הסדר עולם שהיתה לפני ר"י קרא לא נזכר יואל, אלא רק נחום וחבקוק, ולכן הוא ציטט מהלכות גדולות ששם נוסף יואל, ומכיון שסדר עולם הוא מוסמך יותר לכן עדיף לצטט ממנו לגבי חבקוק. שו"ר שאכן בסדר עולם מהד' רטנר כתב שיש גרסא שם שבה לא נזכר יואל, ושכן גרסת הילק"ש מלכים רמז רמו, וילק"ש ריש יואל, וילק"ש ריש נחום, וכן נראה מרש"י מלכים ב, כא, י, והביא עוד שגרסו כך).
לא מצאתי באוצר החכמה או בפרויקט השו"ת שום ספר שציטט או דן בדברים אלו של הר"י קרא