עמוד 1 מתוך 1

ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 10:14 am
על ידי דרך ישרה
כ' רש"י: על החמור. חמור המיוחד, הוא החמור שחבש אברהם לעקידת יצחק, והוא שעתיד מלך המשיח להגלות עליו וכו'. וצלה"ב מה הענין ש'בניו ואשתו' יהיו רוכבים על החמור החשוב הזה.

Re: ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 10:20 am
על ידי צופה_ומביט
כמובן שצריך להבין קודם מה הכוונה בכלל בחמור הזה. חמור גשמי שחי אלפי שנים? המהר"ל כמדומני כותב שזה לא יעלה על הדעת.
אם זה רמז לאיזשהו ענין, למשל [כמדומני מהר"ל] שאברהם ומשה והמשיח רוכבים על החומר והיחס בינם לבינו הוא כמו של רוכב על חמור ומנהיגו, יובן גם מדוע גם את אשתו ובניו.
וכיו"ב.

Re: ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 11:12 am
על ידי דרומי
בהמצו"ב (מבוסס על ליקוטי שיחות) אריכות גדולה בענין החמור. ראוי לציין כי מדובר בהצעת שיעור המיועדת לציבור שאינו 'תורני', ולכן הסגנון ה'ספורטיבי', אבל בתוך הקנקן יש מקורות חשובים וביאורים עמוקים

Re: ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור

פורסם: ב' דצמבר 27, 2021 1:36 am
על ידי דרך ישרה
דרומי כתב:בהמצו"ב (מבוסס על ליקוטי שיחות) אריכות גדולה בענין החמור. ראוי לציין כי מדובר בהצעת שיעור המיועדת לציבור שאינו 'תורני', ולכן הסגנון ה'ספורטיבי', אבל בתוך הקנקן יש מקורות חשובים וביאורים עמוקים

מאמר מהמם.
תודה רבה.

Re: ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור

פורסם: ב' דצמבר 27, 2021 9:03 am
על ידי עליך עיננו
דרך ישרה כתב:כ' רש"י: על החמור. חמור המיוחד, הוא החמור שחבש אברהם לעקידת יצחק, והוא שעתיד מלך המשיח להגלות עליו וכו'. וצלה"ב מה הענין ש'בניו ואשתו' יהיו רוכבים על החמור החשוב הזה.

הגר"א בד"א כ' שהמכנה המשותף בין כולם שהיו שלשה,אברהם עם נעריו וכן בלעם עם נעריו וכאן אשתו ושני בניו וזה מה שהציל מקללת בלעם.

Re: ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 12:22 am
על ידי נחומצ'ה
המאמר שרב דרומי הביא, יפה ומעורר השתאות. [להוריד שיחה עמוקה לרמה של 'אנשי חוץ'..].

ב' הארות על החמור והחומר.

א. הבאתם שם מפגישת הרבי מליובאוויטאש ורב אהרן מבעלז זי"ע,
כידוע התבטא אח"כ הרבי על ה'בעלזער רוב', שהוא 'צורה בלי חומר'.

ב. כ'תוספת' על ענין החמור. ראיתי בזוה"ק פ' ויחי, למה החמור נמשל ללומדי תורה 'יששכר חמור גרם'
וכלשונו שם [בתרגום], "וכי יששכר נקרא 'חמור'? ואם בשביל שעמל בתורה, יקרא לו סוס או אריה או נמר, למה 'חמור'?
אלא לפי שחמור נושא משאו ואינו בועט באדון כשאר בהמות, אין בו גסות הרוח, ואי"צ לשכב במקום מתוקן.
וכן גם יששכר שעמלו בתורה נושא עליו עול תורה ואינו בועט בהקב"ה, אין בו גסות הרוח, שהרי אין חושש רק לכבוד אדונו".

כלומר החמור אינו מפונק. [בהקשר למאמר שהבאתם, המפונקים של ה'חומר', הם אינם כ'חמור' היהודי..]