מדלא ערבינהו לומר ומקנה רב ועצום היה וגו' ש"מ שכל אחד מילתא באפי נפשיה כי לבני ראובן היה מקנה רב במספר, ולבני גד היה מקנה עצום בכח, כדרך שנאמר (איוב א, י) ומקנהו פרץ בארץ. שעזים שלו היו הורגין זאבים וכדמסיק בתענית (דף כה.) לייתי עיזי דובא בקרנייהו. כך היה לגבי גד מקנה עצום מאד בחיל וכח וע"כ בחרו לישב על הספר ולא היה פחד האויבים לנגד עיניהם ופן יקחו הזאבים מקניהם כי בטחו על כחם, ובזה יש ללמוד קצת זכות עליהם מה שהקדימו המקנה לטף באמרם גדרות צאן נבנה למקנינו וערים לטפינו, כי אמרו שסמוך לגבול הספר נבנה תחילה גדרות צאן למקנינו ואח"כ תוך הארץ נבנה ערים לטפינו ונרויח בזה שהטף ישבו בטוחים שאם יבואו האויבים יבואו תחילה אל גדרות צאן וביני ביני ימלטו הטף, והמקנה שעל הספר אינן מתיראים מן הזאבים. ומ"מ הוכיחם משה ואמר אם כן אין אתם בוטחים בתשועת ה' אלא כך תעשו בנו לכם ערים לטפכם תחילה סמוך לספר וגדרות לצאנכם תוך הארץ ואחיכם כל בית ישראל יראו כי אתם בוטחים בתשועת ה' ובזה תתנו אומץ בלב אחיכם שיבטחו כולם בתשועת ה'.
ולבני גד עצום מאד. לבני ראובן היה מקנה רב. אבל לבני גד היה עצום מאד. ע״כ נכנסו בעובי הקורה יותר מב״ר כמבואר בפרשה שהיו המה ראשי המדברים:
יכול אפילו תקפה עליו משנתו: שהיה עניין שלמד חזק ועמוק יותר מכח השגתו. ולכן מדלא הבין מתחילה יפה, לכן שכחה ג"כ מהר. וסד"א שהזהירה תורה שלא יזיז מעניין עד שיבינו היטב [והרי באמת אין הדבר כן, רק בריש לגמור, [ר"ל יגמור כל העניין] והדר לסבור [כשבת דס"ג א'], ר"ל שילמוד תחלה כל העניין אף שלא יבינו ברור, ואח"כ יחזור עליו, דע"י השקפתו אז סביב העניין כולו, לפעמים ילמוד עליון מתחתון. וכך דרך תורה הקדושה, בת מלך היא, ולא תתן אהבתה לכל רואי פניה מיד בפעם ראשונה, ולא תגלה סודותיה רק למי שדברה עמו פעם ופעם]:
עליך עיננו כתב:הגרש"ר הירש גם מדייק מטעמי המקרא שעצום מאד מוסב על בני גד ומשמע שמקנה בני גד היה גדול בהרבה ממקנה בני ראובן.
וכך גם מדייק מהרמב"ן שכ' שרק בהתחלה הקדימו את בני ראובן ואח"כ נזכרים בני גד ראשונים וכנראה שהיה להם בזה יותר ענין מבני ראובן.
כדכד כתב:כנראה שהמפרשים שלראובן היה יותר רב ולגד היה יותר עצום מאד נסמכים כנראה על סמיכות המלים בפסוק ולא על הטעמים.
צופה_ומביט כתב:לאו דוקא בגלל ה"מאד", אלא כי "עצום" הוא יותר ריבוי מ"רב". אבל אה"נ, אפשר להוסיף גם את ה"מאד".
וממילא פשוט שהם היו יותר בעלי עניין, פשוט כי היה להם הרבה יותר מקנה לדאוג לו.
מה לא מובן למר בהבנה זו?
מרבה נכסים מרבה דאגה.
....
כדכד כתב:עליך עיננו כתב:הגרש"ר הירש גם מדייק מטעמי המקרא שעצום מאד מוסב על בני גד ומשמע שמקנה בני גד היה גדול בהרבה ממקנה בני ראובן.
וכך גם מדייק מהרמב"ן שכ' שרק בהתחלה הקדימו את בני ראובן ואח"כ נזכרים בני גד ראשונים וכנראה שהיה להם בזה יותר ענין מבני ראובן.
לגבי הדיוק מהטעמים הוא אינו נכון . גם אני רציתי לפרש כך את הנצי"ב אבל האירו עיני שהטעמים אינם תומכים בזה כי לבני ראובן הוא תביר ולבני גד הוא טיפחא כך שיש לקרוא את הפסוק: ומקנה רב היה לבני ראובן ולבני גד, עצום מאד. כך שהן ה"ומקנה רב" והן ה"עצום מאד" מוסבים על שניהם.
כנראה שהמפרשים שלראובן היה יותר רב ולגד היה יותר עצום מאד נסמכים כנראה על סמיכות המלים בפסוק ולא על הטעמים.
לגבי מדייק מהרמב"ן כונת מר שהרשר"ה מדייק מהרמב"ן או שהמ' יתירה וכוונת מר שהרמב"ן מדייק כך?
כדכד כתב:לפלא בעיני שצריך לדייק מהרמב"ן דברים שהרמב"ן אומר במפורש
עליך עיננו כתב:הגרש"ר הירש גם מדייק מטעמי המקרא שעצום מאד מוסב על בני גד ומשמע שמקנה בני גד היה גדול בהרבה ממקנה בני ראובן.
וכך גם מדייק מהרמב"ן שכ' שרק בהתחלה הקדימו את בני ראובן ואח"כ נזכרים בני גד ראשונים וכנראה שהיה להם בזה יותר ענין מבני ראובן.
כדכד כתב:מחילה
רק עכשו הבתי כוונת מר והטעות אצלי ולא אצל מר או אצל הרשר"ה
הבנתי ממ"ש מרעליך עיננו כתב:הגרש"ר הירש גם מדייק מטעמי המקרא שעצום מאד מוסב על בני גד ומשמע שמקנה בני גד היה גדול בהרבה ממקנה בני ראובן.
וכך גם מדייק מהרמב"ן שכ' שרק בהתחלה הקדימו את בני ראובן ואח"כ נזכרים בני גד ראשונים וכנראה שהיה להם בזה יותר ענין מבני ראובן.
שזה הדיוק
היינו שהוא מדייק מהרמב"ן את זה שהיה להם יותר ענין וכו' ואת זה כתב הרמב"ן במפורש בל"ב א' אמנם לא כתב שהיה להם יותר ענין אלא שהם נתנו העצה והיו גבורים יותר ולכן לא פחדו להתנתק מהשאר
רק כעת הבנתי שהדיוק שלו הוא שלבני גד היה יותר מקנה ואת זה הוא מדייק מהרמב"ן שכתב שבהתחלה הקדימו בני ראובן ואח"כ הקדימו לבני גד
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים