עמוד 1 מתוך 1

תמיהה בפסוק באיכה

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2023 9:13 pm
על ידי שערי הנהרות.
כיצד ייתכן שירמיהו, שניבא על גלות ל70 שנה וכתב את מגילת איכה סמוך לחורבן, כתב בה "למה לנצח תשכחנו, תעזבנו לאורך ימים"? זה פסוק שהיה יכול להאמר אולי באמצע גלות אדום, ולא בתחילת גלות בבל הקצובה!

Re: תמיהה בפסוק באיכה

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2023 9:19 pm
על ידי צופה_ומביט
שאלה יפה.
א. במדרש איכה נדרשים הרבה פסוקים על בית שני. לחז"ל כנראה היה פשוט שיש לשונות במגילה שמתייחסים לכללות עניין "חורבן בית המקדש", ויש בה רמזים גם לחורבן השני.
ב. לגר"א בית שני היה רק פקידה, ולא זכירה, הרי לא שרתה בו שכינה ולא היו ארון וכרובים ולא ירדה אש מן השמים. דהיינו שחורבן בית ראשון הוא חורבן שלא היה לו תיקון עד הבית השלישי.
ג. מלבד שמצינו "עד עולם" לחמישים שנה, צריך כנראה להבין שאין לנו שום מושג מה נחרב באובדן הבית, ומה היה גודל ההפסד. זה כמו מישהו שמת לשבעים שנה, וכשהוא חי לפני אותה המיתה הוא עובר מחיים למוות - שהוא דבר שבעצמותו הוא שינוי נצחי, מהותי, וזה שהוא מוגבל בזמן לא תופס מקום באותה השעה כלל, כי האובדן הוא טוטאלי, מהכל - לכלום ואין ואפס ממש. אין ואפס ממש בעצמותו זה נצח [מקוה שהובנתי בזה], ובוודאי שהתחושות של הנחרב באותה השעה הן שהוא אבוד לנצח, ואין לו שום נחמה במה שבעוד שבעים שנה [דור שלם] תהיה פקידה.