עמוד 1 מתוך 1

הוא שמו. שמות במקרא

פורסם: ו' נובמבר 24, 2023 8:19 pm
על ידי זיז שדי
החל מתחילת התורה שמה דגש מיוחד על סיבת קריאת שם המקום או האומה, כמעט כל סיפור בא להסביר שם מקום או אומה. החל מ.
על כן קרא שמה בבל...
וקראת שמו ישמעאל כי שמע ה'..
על כן קרא לבאר באר למי רואי...
על כן קרא שם העיר צוער.
(ותקרא שמו מואב... ותקרא שמו בן עמי)
על כן קרא למקום ההוא באר שבע..
ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה..
על כן קרא שמו אדום.
ויקרא שם הבאר עשק... שטנה... רחובות...
על כן שם העיר באר שבע...
ויקרא שם המקום ההוא בית אל. (וכן בפרשת וישלח)
ותקרא שמו ראובן..שמעון.. לוי .. וכו'
על כן קרא שמו גלעד
והמצפה אשר אמר.....
ויקרא שם המקום ההוא מחניים.
ויקרא יעקב שם המקום פניאל..
על כן קרא שם המקום סוכות.
ויקרא שמו אלון בכות
על כן קרא שמה אבל מצרים..
ומכאן עד סוף התורה מצאנו רק עוד חמש פעמים במרה, מסה ומריבה, תבערה, קברות התאווה, חרמה.
אשמח מאוד לשמוע פשר דבר...

Re: שם?

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 12:01 am
על ידי כן מסתבר
לענ”ד ניתן לבאר ע”פ הפשט כי התורה מחברת אותנו אליה, על ידי שהיא מספרת לנו את סיפורי העבר ומראה לנו היכן הם משתקפים בהווה.
למשל כשהתורה מציגה איך שם הערים בית א-ל ובאר שבע הקדומות נקראו כן על ידי האבות, זה נותן לנו חיבור מסוים לאבות הקדושים, ותזכורת להיצמד לדרכיהם.

Re: שם?

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 2:19 am
על ידי צופה_ומביט
אפשר להוסיף לרשימה גם את חוות יאיר.

לגוף השאלה, ובנוסף לדברי הרב כן מסתבר, י"ל שהתורה מאמתת את דבריה, וכמו שמצינו כמ"פ בתורה שכותבת על כה"ג שהוא כן "עד היום הזה", או למשל מסבירה את טעם קריאת מואב ועמון ומיד אומרת שכן הוא שם האומות האלה "עד היום".
כלומר, הסיפור מצד עצמו מסביר היטב את השם, והשם הוא לפנינו כן עד היום, וזה מחזק/מוכיח את אמיתות הסיפור.

Re: הוא שמו. שמות במקרא

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 5:20 am
על ידי זאב ערבות
כיוון שהאשכול עוסק בעניני שמות, הערה צדדית, כאשר נותנים כותרת לאשכול יש לחשוב על שני דברים לפחות, שהשם ישקף את נושא האשכול (לפחות בפתיחתו), זה יעזור גם בחיפוש. למשל אם שם האשכול "שם" בלבד אין מושג על מה מדובר וחיפוש יניב אלפי תוצאות. והשני אם אפשר שיהיה שם יחודי שיעזור לזכור אותו.