עמוד 1 מתוך 1

הישנו אות 'ואו' בתנ"ך במשמעות 'או'?

פורסם: ה' מאי 23, 2024 5:13 pm
על ידי פי האתון
שאלתי שטוחה בזאת לחו"ר הפורום: האם יש אות 'ואו' בתנ"ך במשמעות 'או'?
דוגמא: רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה: האם יתכן לפרש את ה'וא"ו' כמו ברכה או קללה?

Re: הישנו אות 'ואו' בתנ"ך במשמעות 'או'?

פורסם: ה' מאי 23, 2024 5:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
כן.
דוגמא אחת מני רבות: "ומקלל אביו ואמו מות יומת".
וזוהי מחלוקת תנאים שהוזכרה בריבוי מקומות בש"ס בבלי, האם סתם ביטוי כזה משמעו "לפחות אחד מהם" עד שיפרוט לך הכתוב "יחדיו" (כמו "לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו") או שסתם ביטוי כזה משמעו "שניהם יחד" עד שיפרוט לך הכתוב "או" או שיתפרש באופן אחר שהכוונה היא לכל אחד בנפרד (כגון בפסוק דלעיל, שיש פסוק אחר שנאמר בו "אביו ואמו קלל דמיו בו", שפעם אחת נסמכה הקללה לאביו, ופעם לאמו, ללמדך שעל כל אחד בפ"ע חייב מיתה).

Re: הישנו אות 'ואו' בתנ"ך במשמעות 'או'?

פורסם: ה' מאי 23, 2024 5:32 pm
על ידי איש-קראקא
בע"ה
אטו כי רוכלא ליחשיב וליזיל?

Re: הישנו אות 'ואו' בתנ"ך במשמעות 'או'?

פורסם: ב' מאי 27, 2024 1:53 am
על ידי בינה להבין
וכן ברש'י פרשת בהר פרק כה פסוק לה עה'פ 'גר ותושב וחי עמך' 'אף אם הוא גר או תושב', וכהנה רבות

Re: הישנו אות 'ואו' בתנ"ך במשמעות 'או'?

פורסם: ה' מאי 30, 2024 10:54 am
על ידי HaimL
נראה שהשאלה צריכה להיות הפוכה, האם כל ו' שבתורה אומר שאין הדבר מתקיים אלא בהתקיים כל המחוברים. כגון, כבד את אביך ואת אמך, דשמא היה ס"ד לומר שאם אדם משמש את אביו, כגון מביא לו מים וכדומה, ולא משמש גם את אמו באותו זמן, שלא יצא ידי חובתו.