מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1309
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מאי 28, 2024 8:34 am

מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו.
בירמיהו לב שבחלקו מהווה את הפטרת בהר.

א.
פרק ל"ב מתרחש בסמוך לחורבן ירושלים, לאחר כשנה של מצור בבלי על העיר,וכשהיא קרובה ליפול בידיהם
ואז,ממש לפני כיבוש ונפילת העיר לידי הבבלים ירמיהו נצטווה לקנות שדה מיד בן דודו. דבר המנוגד לכל הגיון אנושי רגיל.
אבל דווקא בייאוש העמוק ולמראה האבדון הקרב הוא מקבל נבואה מחזקת ומעוררת תקווה:

כִּי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עוֹד יִקָּנוּ בָתִּים וְשָׂדוֹת וּכְרָמִים בָּאָרֶץ הַזֹּאת.
פעולה שכולה הבטחה וסימן למימוש הנבואה במעשי ירמיהו. ותוך כדי תיאור מעשי ירמיהו לקיים את ציווי ה' עולות לפנינו
מספר הלכות אותם ניתן ללמוד מפרק זה.

הפסוקים העיקריים שבפרק מהם נלמדים הדינים בקניין שדה.

(ט) וָאֶקְנֶה אֶת הַשָּׂדֶה מֵאֵת חֲנַמְאֵל בֶּן דֹּדִי אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת וָאֶשְׁקֲלָה לּוֹ אֶת הַכֶּסֶף שִׁבְעָה שְׁקָלִים וַעֲשָׂרָה הַכָּסֶף:

(י) וָאֶכְתֹּב בַּסֵּפֶר וָאֶחְתֹּם וָאָעֵד עֵדִים וָאֶשְׁקֹל הַכֶּסֶף בְּמֹאזְנָיִם:

(יא) וָאֶקַּח אֶת סֵפֶר הַמִּקְנָה אֶת הֶחָתוּם הַמִּצְוָה וְהַחֻקִּים וְאֶת הַגָּלוּי:

(יב) וָאֶתֵּן אֶת הַסֵּפֶר הַמִּקְנָה אֶל בָּרוּךְ בֶּן נֵרִיָּה בֶּן מַחְסֵיָה לְעֵינֵי חֲנַמְאֵל דֹּדִי וּלְעֵינֵי הָעֵדִים הַכֹּתְבִים בְּסֵפֶר הַמִּקְנָה לְעֵינֵי כָּל הַיְּהוּדִים הַיֹּשְׁבִים בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה:

(יג) וָאֲצַוֶּה אֶת בָּרוּךְ לְעֵינֵיהֶם לֵאמֹר:
(יד) כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לָקוֹחַ אֶת הַסְּפָרִים הָאֵלֶּה אֵת סֵפֶר הַמִּקְנָה הַזֶּה וְאֵת הֶחָתוּם וְאֵת סֵפֶר הַגָּלוּי הַזֶּה וּנְתַתָּם בִּכְלִי חָרֶשׂ לְמַעַן יַעַמְדוּ יָמִים רַבִּים.

טו כִּ֣י כֹ֥ה אָמַ֛ר ה' צְבָא֖וֹת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל ע֣וֹד יִקָּנ֥וּ בָתִּ֛ים וְשָׂד֥וֹת וּכְרָמִ֖ים בָּאָ֥רֶץ הַזֹּֽאת.

מב כִּי־כֹה֙ אָמַ֣ר ה' .. כֵּ֣ן אָֽנֹכִ֞י מֵבִ֤יא עֲלֵיהֶם֙ אֶת־כָּל־הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁ֥ר אָֽנֹכִ֖י דֹּבֵ֥ר עֲלֵיהֶֽם׃..׃ מד שָׂד֞וֹת בַּכֶּ֣סֶף יִקְנ֗וּ וְכָת֨וֹב בַּסֵּ֥פֶר ׀ וְחָתוֹם֮ וְהָעֵ֣ד עֵדִים֒ בְּאֶ֨רֶץ בִּנְיָמִ֜ן וּבִסְבִיבֵ֣י יְרֽוּשָׁלִַ֗ם וּבְעָרֵ֤י יְהוּדָה֙ וּבְעָרֵ֣י הָהָ֔ר וּבְעָרֵ֥י הַשְּׁפֵלָ֖ה וּבְעָרֵ֣י הַנֶּ֑גֶב כִּֽי־אָשִׁ֥יב אֶת־שְׁבוּתָ֖ם נְאֻם־ה'׃ {פ}

ב.
פסוקים אלו ונוספים הכוללים תיאור מפורט ביותר של דרכי קניין מהווים מקור להלכות שטרות וקניין בתורה שבעל פה.
1.
תלמוד בבלי קידושין ט ע"א,
בדיון -על מי מהצדדים בקניין לכתוב את השטר , המוכר או הקונה, ומי בקידושין הבעל או האשה ?
מַתְקֵיף לַהּ רַבִּי זֵירָא בַּר מֶמֶל הָא לָא דָּמֵי הַאי שְׁטָרָא לִשְׁטַר זְבִינֵי, הָתָם מוֹכֵר כּוֹתֵב לוֹ שָׂדִי מְכוּרָה לָךְ הָכָא בַּעַל כּוֹתֵב בִּתְּךָ מְקוּדֶּשֶׁת לִי.
אָמַר רָבָא הָתָם מֵעִנְיָינָא דִּקְרָא וְהָכָא מֵעִנְיָינָא דִּקְרָא הָתָם כְּתִיב: וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ בְּמוֹכֵר תְּלָה רַחֲמָנָא, הָכָא כְּתִיב: כִּי יִקַּח בְּבַעַל תְּלָה רַחֲמָנָא.
הָתָם נָמֵי כְּתִיב: שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ. ..
אֶלָּא אָמַר רָבָא הִלְכְתָא נִינְהוּ וְאַסְמְכִינְהוּ רַבָּנַן אַקְּרָאֵי. וְאִיבָּעֵית אֵימָא הָתָם נָמֵי כְּתִיב: וָאֶקַּח אֶת סֵפֶר הַמִּקְנָה.
מסקנה על המוכר לכתוב את השטר.

2.
מסכת קידושין דף כו ע"א.
לגבי קניין קרקע בכסף ובשטר .
בְּכֶסֶף מְנָלַן אָמַר חִזְקִיָּה אָמַר קְרָא: שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ וְאֵימָא עַד דְּאִיכָּא שְׁטָר דִּכְתִיב: וְכָתוֹב בַּסֵּפֶר וְחָתוֹם אִי כְּתִיב: יִקְנוּ לְבַסּוֹף כִּדְקָאָמְרַתְּ הַשְׁתָּא דִּכְתִיב: יִקְנוּ מֵעִיקָּרָא כֶּסֶף קָנֵי שְׁטָר רְאָיָה בְּעָלְמָא הוּא

וּבִשְׁטָר מְנָלַן אִילֵּימָא מִשּׁוּם דִּכְתִיב: וְכָתוֹב בַּסֵּפֶר וְחָתוֹם וְהָעֵד עֵדִים וְהָאָמְרַתְּ שְׁטָר רְאָיָה בְּעָלְמָא הוּא אֶלָּא מֵהָכָא
וָאֶקַּח אֶת סֵפֶר הַמִּקְנָה אָמַר שְׁמוּאֵל לֹא שָׁנוּ אֶלָּא בִּשְׁטַר מַתָּנָה אֲבָל בְּמֶכֶר לֹא קָנָה עַד שֶׁיִּתֵּן לוֹ דָּמִים.

3.
נלמדים מכאן דיני זמן החֲזָקָֽה ושמירת שטרות.
ב"ב כח ע"ב.
לְרַבָּנַן מַאי ?
אָמַר רַב יוֹסֵף קְרָא כְּתִיב: שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ וְכָתוֹב בַּסֵּפֶר וְחָתוֹם שֶׁהֲרֵי נָבִיא עוֹמֵד בְּעֶשֶׂר וּמַזְהִיר עַל אַחַת עֶשְׂרֵה.
אֲמַר לֵיהּ אַבָּיֵי דִּלְמָא הָתָם עֵצָה טוֹבָה קָא מַשְׁמַע לַן.
דְּאִי לָא תֵּימָא הָכִי בְּנוּ בָתִּים וְשֵׁבוּ וְנִטְעוּ גַנּוֹת וְאִכְלוּ אֶת פִּרְיָן מַאי קָאָמַר אֶלָּא עֵצָה טוֹבָה קָא מַשְׁמַע לַן הָכָא נָמֵי עֵצָה טוֹבָה קָא מַשְׁמַע לַן.
תִּדַּע דִּכְתִיב :וּנְתַתָּם בִּכְלִי חָרֶשׂ לְמַעַן יַעַמְדוּ יָמִים רַבִּים.

ובמפרשים:
"שדות בכסף יקנו וכתוב בספר וחתום" (ירמיה לב, מד), שיש לכתוב שטר ולהעמיד עדים בחתימתם המוכיחה בעלות על השדה, כיון שבגלל הכיבוש הקרב לא יוכל לשבת בה שלוש שנים ובכך להוכיח את בעלותו עליה, שהרי נביא עומד בשנת עשר למלך צדקיהו ומזהיר לכתוב את השטרות על (בגלל) שנה אחת עשרה, שבה תחרב הארץ.
ומכאן משמע שבשתי שנים בלבד אין זו חזקה..

עצה טובה קמ''ל. כלומר לעולם חזקה הויא בשנה אחת ועצה טובה קא משמע לן שיהא שטרו בידו מוכן לראיה ולא יזקק לעדים כשיעוררו עליו:
ומכאן לומדת הגמרא (בבא בתרא כח ע"ב) שכאשר נבצר להחזיק בשדה שלושה שנים יש צורך לשמור את השטר.

וּנְתַתָּם בִּכְלִי חָרֶשׂ לְמַעַן יַעַמְדוּ יָמִים רַבִּים.
ואף זה הוא חלק מהעצה הטובה - וכפי שאכן נהגו בזמן ההוא לשמור את השטקות. ובכך נשתמרו שטרות אלפיים שנה כפי שנתגלו במדבר יהודה במצדה קומראן ועוד.

ג.
דיני וצורת גט מקושר.

במסכת בבא בתרא, דף קס ע"א\ב .
מַתְנִי' גֵּט פָּשׁוּט עֵדָיו מִתּוֹכוֹ מְקוּשָּׁר עֵדָיו מֵאֲחוֹרָיו...
גֵּט פָּשׁוּט עֵדָיו בִּשְׁנַיִם וּמְקוּשָּׁר בִּשְׁלֹשָׁה פָּשׁוּט שֶׁכָּתַב בּוֹ עֵד אֶחָד וּמְקוּשָּׁר שֶׁכָּתַב בּוֹ שְׁנֵי עֵדִים שְׁנֵיהֶם פְּסוּלִין.

גְּמָ' מְנָהָנֵי מִילֵּי אָמַר רַבִּי חֲנִינָא דְּאָמַר קְרָא: 'שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ וְכָתוֹב בַּסֵּפֶר וְחָתוֹם וְהָעֵד עֵדִים' .שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ
וְכָתוֹב בַּסֵּפֶר -זֶה פָּשׁוּט.
וְחָתוּם -זֶה מְקוּשָּׁר.
וְהָעֵד שְׁנַיִם עֵדִים - שְׁלֹשָׁה הָא כֵּיצַד שְׁנַיִם לְפָשׁוּט שְׁלֹשָׁה לִמְקוּשָּׁר.
וְאֵיפוֹךְ אֲנָא מִתּוֹךְ שֶׁנִּתְרַבָּה בִּקְשָׁרָיו נִתְרַבָּה בְּעֵדָיו.

רַפְרָם אָמַר מֵהָכָא: וָאֶקַּח אֶת סֵפֶר הַמִּקְנָה אֶת הֶחָתוּם הַמִּצְוָה וְהַחֻקִּים וְאֶת הַגָּלוּי וָאֶקַּח אֶת
סֵפֶר הַמִּקְנָה - זֶה פָּשׁוּט .
אֶת הֶחָתוּם - זֶה מְקוּשָּׁר.
וְאֶת הַגָּלוּי - זֶה פָּשׁוּט שֶׁבַּמְקוּשָּׁר...

[לרד"ק לאברבנאל ןלמלבים - מדובר כאן בשלושה ספרים.]

ראינו לעיל שירמיהו מפרט תחילה את שלבי הקניין:
נתינת הכסף תוך ציון מספרו המדויק,
כתיבה,
חתימה,
העדאה,
ושקילת הכסף.
מסירת השטר\ספר.
שמירת השטר בכלי חרס.

מקומות נוספים בהם יש תיאור קניין קרקע.
ציון פעולת קניין הקרקע מופיע בכמה מקומות במקרא בקניינים בעלי חשיבות לדורות – למשל:
קניין מערת המכפלה, שכם, גורן ארונה, שמרון. בכל המקרים הללו מתואר פירוט מדויק של התשלום.

ד.
מויקי ישיבה.
במהותו\צורתו של גט מקושר נחלקו ראשונים:

יש מפרשים שהוא שטר מקופל, כמו קיפולי המניפות שמנשבים בהם להסיר הזבובים [-בלשוננו כיום: קיפול אקורדיון] (פירוש המשניות לרמב"ם בבא בתרא שם), ותפרו כל חלק שנכפל (ערוך גט).
1. ונחלקו ראשונים: יש אומרים שהיה כותב שורה, ומניח שורה חלק, וכופל הכתב על החלק ותופר, ושוב כותב שורה, ומניח חלק וכופל ותופר, וכן שלישי עד גמר הכפלים (רש"י גיטין פא ב ד"ה גט קרח);

2. ויש חולקים וסוברים שלא היו מניחים ריוח של חלק בין שיטה לשיטה כלל אלא כותב כגט פשוט, אלא שהיו מכוונים וקושרים שתי שורות זו לזו (תוספות בבא בתרא שם ד"ה פשוט).

3. ויש מפרשים שהיו קושרים את הגט המקושר קשירה ממש, שהיו עושים רצועות בשטר למעלה ויוצאות מגוף המגילה, והיו כורכים בהן את השטר וקושרים אותו בהן (יד רמה בבא בתרא שם).

איזה שורות קושרים ?
1. היו קושרים רק השורות הראשונות בהם היו כותבים שם המלוה והלוה, והמעות, והזמן (תוספתא בבא בתרא יא א; רשב"ם בבא בתרא קס א ד"ה מקושר), ואחר כך כותבים מלמטה כמו בגט פשוט (רשב"ם ב"ב קס ב ד"ה זה פשוט כו');

2. ויש מפרשים שהיו כותבים רק את הזמן במקושר, והיה מאריך בענין הזמן עד כדי שש שיטות, שלש של כתב ושלש של חלק, ושאר השטר כותבים פשוט כשאר כל השטרות (רבנו גרשום בבא בתרא שם; ערוך גט).


ו.
ממצאים.

ראינו שבמפרשים עלו דעות שונות בעניינו, עד שכיום אבדה המסורת לצורתו המדוייקת והימנעות מהשימוש בו. שכן יש דעות שאם לא נעשה כראוי הרי זה גט פסול.

אין בידי הממצאים להכריע הלכות , ומ"מ מהמידע שיש לנו מהם עולה שהיו צורות שונות לשטרות קשורים[גיטין, מכר, כתובה] : מה נכתב בכל חלק, איך קיפלו אותו, היכן וכמה עדים חתמו עליו.

להלן תמונות מגט שנכתב במצדה ב 72 לס',שנתיים לאחר חורבן המקדש וירושלים, וכשנה לפני נפילת מצדה בידי הרומאים.
התעודה נמצאה במדבר יהודה במערה שבמורבעאת :

צילום מסך 2024-05-27 180257.png
צילום מסך 2024-05-27 180257.png (219.89 KiB) נצפה 319 פעמים


2  .png
2 .png (227.71 KiB) נצפה 319 פעמים



ז.
תקנתו, ולמעשה היום

מעיקרא - תקנת גט מקושר היה בגיטי נשים, שתיקנוהו חכמים משום כהנים קפדנים, שהיו באים מהר לידי כעס ומגרשים את נשותיהם, וכשהם נחים מרוגזם שוב אינם יכולים להחזיר גרושותיהם, ולפיכך תיקנו לעשות גט מקושר, שאינו נוח לכתוב מהר, כדי שבינתיים ינוח כעסם ויתפייסו,
ואף בשאר שטרות התקינו שיכולים לעשות שטר כזה, כדי שלא לחלק בין גיטין לשטרות (בבא בתרא קס ב). תקנה זו בימי בית ראשון ניתקנה (רמ"ה בבא בתרא קס ב).

ח.
לנוהג היום -בתקנה זו נחלקו ראשונים:


1. יש סוברים שאין הכהן מגרש אלא במקושר, ולפיכך הם מסתפקים אף בזמן הזה כשכהן מגרש את אשתו אם צריך לעשות מקושר, אלא שלפי שאין אנו בקיאים בו נכון יותר לעשותו פשוט שהוא קל יותר (תוספות ב"ב קס ב ד"ה תקנו).

2. יש סוברים שלא תיקנו להיות חובה לעשות כן, אלא כדי שלא יפסידו נשותיהם התקינו לעשותו כן (תוספות שם בשם ר"י).
3. יש מסתפקים שמא לא התקינו אלא במקומות ידועים (תוספות שם בתירוץ שני).
4. ויש אומרים שלא התקינו אלא לזמן ידוע באותם הדורות שהיו קופצים לגרש את נשותיהם (פירוש המשניות לרמב"ם בבא בתרא קס א).

להלכה.
רוב הפוסקים לא הביאו כל תקנה זו של גט מקושר ודיניו (ראה רמב"ם וטוש"ע ועוד שלא הזכירו כלל. הרי"ף והרא"ש הביאו הדינים); ויש שהזכירו וכתבו שלא נהגו בו עתה, וגם אין אנו בקיאים בו יפה (סמ"ג עשין נ).

ובאם עשה מעשה ?
נחלקו הראשונים אם שטר מקושר בזמן הזה כשר,
לדעת הרמב"ן הוא כשר (דעתו הובאה בספר ארבעה טורים, חושן משפט, סימן מ"ד).
ודעת הרב יוסף חביבא (נימוקי יוסף דף ע"ה עמוד א') שיש לפסול שטרות אלו כיום,
את השיטות השונות הביא גם הרמ"א בהגהתו על השולחן ערוך, חושן משפט, סימן מ"ב, סעיף א' והכריע שכשר.
והש"ך (ס"ק ג') הכריע כדעה הפוסלת.
מויקי ישיבה.

ארכיון בבתא .
הארכיון התגלה על ידי צוות בראשות הארכאולוג יגאל ידין בשנת 1960 במערת האיגרות בנחל חבר.
לשם נמלטה ומתה במצור על מערת האיגרות במהלך מרד בר כוכבא.
בסך הכול מצא ידין בארכיון של של בבתא 35 תעודות , מהן 23 היו שטר\גט מקושר .
ועל כך בעזהי בהמשך.

יהודהא
הודעות: 1309
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מאי 29, 2024 9:36 am

צילום מסך 2024-05-29 092710.png
צילום מסך 2024-05-29 092710.png (692.25 KiB) נצפה 264 פעמים

תמונת אחד השטרות כרוך וקשור כפי שנמצא, מספרו של ידין.

תמונת הגט מקושר העולה מהממצא דומה ביותר לדעה של היד רמה בב"ב .
היינו שהיו קושרים את הגט המקושר קשירה ממש [לא תפירה],כשהרצועה מחוברת באמצע בראש השטר .
היו כותבים את השטר כמו בגט פשוט ובסיומו היו כופלים אותו 2\3 פעמים,ועם שתי זרועות הרצועה היו מקיפים אותו וקושרים כך פעמיים, והיו בו שלוש רצועות וכולם שימשו כנל. פירוט רחב בערך גט פשוט בא"ת.

צילום מסך 2024-05-29 090030.png
צילום מסך 2024-05-29 090030.png (684.79 KiB) נצפה 264 פעמים
3
בצילום אופן קשירות הרצועות מסביב לשטר הקשור, הצילום והזכויות מספרו של ח, אשל.

יש לציין שבכל ממצאי השטרות ממדבר יהודה [מערב החורבן ומשך מרד בר כוכבא] נמצא רק גט [שטר גירושין] אחד בלבד, לעומת 3 כתובות וחמישה חוזי נישואין, ושטרות רבים נוספים השונים מהנל.

שעת השמד.
ואחת ההשערות שעלו היא שיש לראות בכך את קיומו של נוהג "קריעת גיטין" בשעת השמד.כפי המופיע בחזל .גיטין ו,ה.
הָאִשָּׁה שֶׁאָמְרָה: הִתְקַבֵּל לִי גִּטִּי, צְרִיכָה שְׁתֵּי כִּתֵּי עֵדִים: שְׁנַיִם שֶׁאוֹמְרִים: בְּפָנֵינוּ אָמְרָה, וּשְׁנַיִם שֶׁאוֹמְרִים: בְּפָנֵינוּ קִבֵּל וְקָרַע;
ובברטנורא: ושנים שיאמרו בפנינו קבל וקרע - ובשעת השמד שנו, שגזרו על המצות והיו קורעים הגט מיד, שלא ייראה :


https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... /50872.pdf
קישור לצילום מספרו של ידין, שהיה חוקר ולא סמכות תורנית -והיחס לדבריו בהתאם.
כמובן שיש לשמור על הזכויות. הצילום הובא בפורטל הדף היומי , בטובו של האיש ששמו נעלם ממני.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 300
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ד' מאי 29, 2024 4:14 pm

באנצ' תלמודית ערך 'גט מקושר' הביאו את הציור של השטר שנמצא בארכיון בבתא וכתבו שהוא כשיטת היד רמה, אמנם מה שנמצא שם הוא שטר מקושר ולא 'גט'...

יהודהא
הודעות: 1309
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מאי 29, 2024 7:04 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:באנצ' תלמודית ערך 'גט מקושר' הביאו את הציור של השטר שנמצא בארכיון בבתא וכתבו שהוא כשיטת היד רמה, אמנם מה שנמצא שם הוא שטר מקושר ולא 'גט'...

------------------
א. התכוונת לתיאור או לציור? שכן במהדורה שלי יש תיאור בלבד.
ב. כדבריך התיאור בא"ת והצילום אצל ידין הם של שטר אפוטרופסות מקושר -ולא גט.
ומשום כך הבאתי את צילום הגט היחידי בכלל [והוא מקושר] -שנמצא במדבר יהודה והסיבה האפשרית לכך ,ראה לעיל.
תודה.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 300
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ד' מאי 29, 2024 9:34 pm

יהודהא כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:באנצ' תלמודית ערך 'גט מקושר' הביאו את הציור של השטר שנמצא בארכיון בבתא וכתבו שהוא כשיטת היד רמה, אמנם מה שנמצא שם הוא שטר מקושר ולא 'גט'...

------------------
א. התכוונת לתיאור או לציור? שכן במהדורה שלי יש תיאור בלבד.
ב. כדבריך התיאור בא"ת והצילום אצל ידין הם של שטר אפוטרופסות מקושר -ולא גט.
ומשום כך הבאתי את צילום הגט היחידי בכלל [והוא מקושר] -שנמצא במדבר יהודה והסיבה האפשרית לכך ,ראה לעיל.
תודה.

א. אין האנצ"ת לפני, אבל זכור לי שבסוף הכרך מופיע הציור.
ב. האם בטוח שהצילום שהבאת לעיל הוא של 'הגט', או של סתם שטר? ומניין שהוא מקושר?

יהודהא
הודעות: 1309
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מעשה תמוה ערב החורבן -וההלכות הנלמדות ממנו.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מאי 29, 2024 10:39 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:
יהודהא כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:באנצ' תלמודית ערך 'גט מקושר' הביאו את הציור של השטר שנמצא בארכיון בבתא וכתבו שהוא כשיטת היד רמה, אמנם מה שנמצא שם הוא שטר מקושר ולא 'גט'...

------------------
א. התכוונת לתיאור או לציור? שכן במהדורה שלי יש תיאור בלבד.
ב. כדבריך התיאור בא"ת והצילום אצל ידין הם של שטר אפוטרופסות מקושר -ולא גט.
ומשום כך הבאתי את צילום הגט היחידי בכלל [והוא מקושר] -שנמצא במדבר יהודה והסיבה האפשרית לכך ,ראה לעיל.
תודה.

-------------
א. אין האנצ"ת לפני, אבל זכור לי שבסוף הכרך מופיע הציור.
ב. האם בטוח שהצילום שהבאת לעיל הוא של 'הגט', או של סתם שטר? ומניין שהוא מקושר?

----------------------------------------------------
א. אפשר שכך, עכ"פ במהדורה שבידי [ישנה] יש תיאור בערכו, ואין ככל ציור.
ב. אין צורך בהאמנה, די בראייה.
הרי יש שם את העתק הכתוב בו = נוסח גט גירושין,
וכן הוא כנראה גט מקושר שכן יש למעלה את נוסח הגט בשורות רציפות ובאותיות קטנות.
ומתחתיו חזרה על הנכתב בשורות ובאותיות מרווחות.
קרא את ההסבר המצורף לדף הצילום השני.

ג.
מצרף צילום מספרו של ידין [ע' 3\242] של שטר האפוטרופסות ,ורואים שחלקו העליון -המקושר עדיין קשור וסגור בקשרי הרצועה, [כמו היד רמה] בעוד שחלקו התחתון שבו העתק החלק העליון הסגור -פתוח לקריאה.

בתמונה הקשרים הם כיד רמה,
ואולי - גם לשיטתו נכתב פעמיים והרצועות הקיפו רק את החלק העליון -ולא את כולו כמו בציור של ח, אשל. שכן חלקו התחתון -שגם הוא אכן נכרך עם כל הגט -אלא שחלק זה היה משוחרר לקריאה, בלי רצועות וקשרים ?

צילום מסך 2024-05-29 215856.png
צילום מסך 2024-05-29 215856.png (1 MiB) נצפה 209 פעמים



ד. החתימות במקושר לשיטות השונות, משיעורו של הרב ב, וינטרויב
1.
" לדעת רב הונא, החתימות הן בין קשר לקשר מבחוץ.
א. לפי הפירוש הרשבם, החתימות הן בין תפר לתפר.[לרוחב הגליון] בדומה לכתב הגט.
ב. לפי פירוש היד רמ"ה, החתימות הן בין קשרי הרצועות, מלמעלה למטה.

2.
ולדעת רבי ירמיה בר אבא, החתימות הן מאחורי הכתב וכנגד הכתב, מלמעלה למטה. [לאורך הגליון]
א.לפי הפירוש הרשבם, ההבדל לדעת רבי ירמיה בר אבא הוא בכך שכיוון החתימות מאונך לכתב ( הכתב שתי, החתימות ערב).
ב. היד רמ"ה, לעומת זאת, מסביר, על פי דרכו, שרבי ירמיה בר אבא אינו חולק על רב הונא, אלא מחדש תנאי נוסף, שאיננו אצל רב הונא, והוא: שהחתימות יסתיימו כנגד הכתב דווקא.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים