עמוד 1 מתוך 1

כד מפיקנא לכו עבידנא לכו 'מילתא'

פורסם: ו' פברואר 03, 2012 9:35 am
על ידי ברקים רב
'וידעתם כי אני ה' אלוקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים', בגמ' ברכות: כד מפיקנא לכו עבידנא לכו מילתא כי היכי דידעיתו דאנא הוא דאפיקית יתכון ממצרים.

והרבה פי' להאי 'מילתא':

א. הרבה מן המפ' הבינו בפשטות דקאי אמ"ת [וכהרמב"ם דמ"ת מוכיח על אמיתות הכל. וכך נראה לכאו' מתחלת הפסוק 'ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים' ואח"כ כתי' וידעתם וגו'.].
ב.בזית רענן למג"א כ' דקאי אירידת השליו דכתי' ביה 'וידעתם כי ה' הוציא אתכם מארץ מצרים' וגו'.
ג. הצל"ח פי' על האותות והמופתים בכללות.
ד. החת"ס כתב דקאי אירידת המן.
ה. השפ"א כ' אקרי"ס.
ו. וראיתי עוד בס' טעם הצבי להר"צ אברמוביץ שפי' על השראת השכינה במשכן, ששם נאמר ממש בדומה להאי לישנא, 'וקדשתי את אוהל מועד וגו' ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלוקים וידעו כי אני ה' אלוקיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לשכני בתוכם'.

שבת שלום.

Re: כד מפיקנא לכו עבידנא לכו 'מילתא'

פורסם: ש' ינואר 13, 2018 8:06 pm
על ידי מטעים
ברקים רב כתב:ו. וראיתי עוד בס' טעם הצבי להר"צ אברמוביץ שפי' על השראת השכינה במשכן, ששם נאמר ממש בדומה להאי לישנא, 'וקדשתי את אוהל מועד וגו' ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלוקים וידעו כי אני ה' אלוקיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לשכני בתוכם'.

שבת שלום.

עי' ברמב"ן בפ' תצוה על הפסוק הנ"ל שבפי' הראשון אכן פי' כך . אכן הביא שם את פי' האבן עזרא שפי' דהידיעה היא שידעו דע"מ כן הוצאתי אותם מארץ מצרים, בכדי לשכון בתוכם.