הודעהעל ידי בריושמא » א' מרץ 01, 2020 6:53 pm
אינני יכול לייעץ, אבל כדאי לדעת שנוסח הזוהר בדפוסים אינו פשוט כל כך.
אי אפשר לכתוב על דפוס קושטא לעומת דפוס מנטובה בלי לדעת כי ביסוד דפוס קושטא הונחו הגהותיו ותיקוניו של ר' משה מזרחי.
על הגהות ותיקוני נוסח אלה חלקו ר' שלום בוזגלו והחיד"א.
שינויי הנוסח שערך ר' משה מזרחי אינם הגהות גרידא, אלא גם הכנסת דברי האר"י אל תוך נוסח ספר הזוהר.
כלומר, האר"י הקשה על דברי ספר הזוהר שהיו לפניו, בדפוס מנטובה. הוא תירץ את הקושיה, ותירוצו שלו הוכנס לתוך ספר הזוהר על ידי
ר' משה מזרחי, ולאחר יותר ממאה שנים הוכנסו תיקוניו - ובהם גם תירוצו של האר"י - לתוך ספר הזוהר.
אחר דפוס קושטא הלכו גם מדפיסי דפוס וילנא, וכך אירע שהלומד היום בדפוס וילנא אינו מבין את הקושיה שהקשה האר"י, והוא תמה על תמיהתו.
על כך כתבתי בספר קבלת האר"י, כרך ג, עמ' 1020 - 1029.
יש לכך נפקא מינה נוספת.
בין דפוס מנטובה ובין דפוס קושטא היה גם דפוס אמשטרדם.
הגר"א למד את ספר הזוהר שנדפס באמשטרדם, כשם שלמד גם תלמוד בבלי וירושלמי שנדפסו באמשטרדם.
לאחרונה נדפסו פירושים על פירושו של הגר"א על ספרא דצניעותא. בספרים אלו ראיתי מקומות שהמחברים מתלבטים בהבנת דברי הגר"א.
הם אינם מתאימים לספר הזוהר שנמצא לפנינו כיום, הוא דפוס וילנא שנדפס על פי דפוס קושטא. על כן מאריכים המחברים ביישוב דברי הגר"א ובהתאמתם לנאמר בספר הזוהר.
אלא שהגר"א למד בזוהר שנדפס באמשטרדם, ודבריו עולים יפה עם נוסח ספר הזוהר הזה.
על כן דברי הגר"א ברורים, אין לתמוה עליהם וממילא אין צורך ליישב אותם.