עמוד 11 מתוך 42

Re: בקשה: פענוח כתב יד

פורסם: ג' יוני 09, 2015 1:34 am
על ידי עדיאל ברויאר
המחבר הוא הרב יוסף צבי. הרב של לימאנאץ (כך בהסכמה של הג"ר יצחק אלחנן. בהסכמה השנייה: לאמינאץ. בשלישית נראה לי שכתוב: ליעמוניץ).

לגבי המסכימים קשה לי לקרוא. שמו הפרטי של האמצעי הוא יעקב.

Re: בקשה: פענוח כתב יד

פורסם: ג' יוני 09, 2015 1:45 am
על ידי מאיריחיאלק
עדיאל ברויאר כתב:המחבר הוא הרב יוסף צבי. הרב של לימאנאץ (כך בהסכמה של הג"ר יצחק אלחנן. בהסכמה השנייה: לאמינאץ. בשלישית נראה לי שכתוב: ליעמוניץ).

לגבי המסכימים קשה לי לקרוא. שמו הפרטי של האמצעי הוא יעקב.

השלישי שחתם הוא הגאון רבי צבי הירש בן רבי שלום אב"ד סאקאלקא מח"ס בנין שלום

Re: בקשה: פענוח כתב יד

פורסם: ה' יולי 09, 2015 11:17 pm
על ידי מאיריחיאלק
הביא לי אחד = כתב יד זה של ספר הקדוש וצוה הכהן
השאלה הוא האם זה כתב יד המחבר בעצמו???

Re: בקשה: פענוח כתב יד

פורסם: ו' יולי 10, 2015 12:04 am
על ידי מאיריחיאלק
אחד שלח לי כזאת

בקטלוג הספרייה הלאומית לא התייחסו לאפשרות זאת אבל זה לא אומר כלום: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

כדי לברר כזה דבר צריך אחד משתיים:
1. כתב ידו מוכר לנו ממקום אחר, ואז צריך להשוות. צריך לשאול מומחים על כך.
2. התוכן מוכיח על עצמו שיצא מכת"י המחבר, ע"י תיקונים והוספות שישנם. אפשר זו לא רלוונטית לאור התמונה ששלחת, אלא אם יש כזה דבר בדפים האחרים.

עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ו' יולי 17, 2015 12:00 am
על ידי מהעבר
בבקשה עזרה בפיענוח הכתוב

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ו' יולי 17, 2015 12:36 am
על ידי עדיאל ברויאר
?= אות שאיני מצליח לקרוא. []= פיענוח מסופק. {}=השלמה מסברה של מקום מחוק

מ[ס]?א ב' כולנו דיש פסוק א' כלנו בני איש א' נחנו כנים אנחנו ב' כולנו כצאן
תעינו איש לדרכו פנינו [וכולה] עד ויסעו ויחנו ויחן שם וכו' כי כאשר כלנו [באה]{בה}
ואחוה בני איש א' אז כנים אנחנו אמנם להפך כשאנו נפרדים כלנו כצאן תעינו
כשאיש לדרכו פנינו : עזריה פיג'ו

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: א' יולי 19, 2015 10:17 pm
על ידי מהעבר
תודה רבה

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ב' יולי 20, 2015 3:05 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ב' יולי 20, 2015 3:14 pm
על ידי עדיאל ברויאר
מרדכי וינטרויב כתב:מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......


לגבי "ריש" - ניתן לקרוא דיש וניתן לקרוא ריש, ולכאורה הקריאה דיש היא היחידה שיש לה הקשר הגיוני. הלא כן?

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ב' יולי 20, 2015 3:28 pm
על ידי צופר הנעמתי
עדיאל ברויאר כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......


לגבי "ריש" - ניתן לקרוא דיש וניתן לקרוא ריש, ולכאורה הקריאה דיש היא היחידה שיש לה הקשר הגיוני. הלא כן?

אדרבא, ריש הוא הנכון, דהיינו ב' כולנו ריש פסוק (סתם כולנו יש עוד).

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ב' יולי 20, 2015 7:31 pm
על ידי מהעבר
הנה תמונה קצת יותר ברורה
תודה רבה לכל המסייעים

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

פורסם: ב' יולי 20, 2015 8:46 pm
על ידי עדיאל ברויאר
צופר הנעמתי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......


לגבי "ריש" - ניתן לקרוא דיש וניתן לקרוא ריש, ולכאורה הקריאה דיש היא היחידה שיש לה הקשר הגיוני. הלא כן?

אדרבא, ריש הוא הנכון, דהיינו ב' כולנו ריש פסוק (סתם כולנו יש עוד).


צודק.

אגב, במילה הראשונה, אולי אולי ניתן לקרוא מסורא.

Re: בקשה: פענוח כתב יד

פורסם: ג' אוגוסט 04, 2015 1:19 pm
על ידי איש ההלכה
מאיריחיאלק כתב:הגאון רבי יצחק אלחנן נותן הסכמה על ספר שלא נדפס
מי המחבר
ומי השני רבנים שחותמים שם?

לגבי הרב השני, נראה שכתוב כך: יעקב בהרב הג' ר"א חונה בעיר פאסוולי. אם נניח כך, אזי הוא בעמ"ח 'שארית יעקב', ותמצא אותו באוצר. http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?10910&

פענוח כת"י

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 6:38 pm
על ידי פלגינן
אודה למי שיסייע לי בהשלמת הפענוח של כת"י תימני זה:
תאריך חתוך.jpg
תאריך חתוך.jpg (111.79 KiB) נצפה 11412 פעמים

אתחסיל בהורמנא דמלכא עילאה. יום ג' תרין לחדש אלול שנת תרין אלפין ומאה ול"ו שנין לשטרי* במתא ? לו ? בלאד שאהל? תחרוב ? ? ירושלם תתבני ותשתכלל: ספרא חלפא? ומסכינא קל? בקלים ושפל בשפלים, יתוש כתוש קצר רגלים קצוץ כנפים המשתחוה אפים ???????

*תקפ"ה?

Re: פענוח כת"י

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 8:45 pm
על ידי חכם באשי
בתחילת השורה השלישית צ"ל: "בלאד אלשאהל", וזה כנראה מקום העתקה (בתימן?) השווה כאן: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =37055&st=%u05D0%u05DC%u05E9%u05D0%u05D4%u05DC
בקולפון למס' 458.
והכותב מאחל שמקום העתקתו "תחרוב ותיצדי" (כך יש לקרוא את המילה שלא פוענחה), ואילו ירושלים "תתבני ותשתכלל", וזה ע"פ דרשת חז"ל בפ"ק דמגילה: "אם חרבה זו מלאה זו", עיי"ש.
ונוסח זה מקובל על מעתיקי תימן (וכל מעתיק שינה את איחול החורבן לפי מקום העתקה), כפי שיעלה כל חיפוש של הצירוף "וירושלם תתבני ותשתכלל".

Re: פענוח כת"י

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 9:38 pm
על ידי ספרא
שורה שנייה - שניין (בשני יודי"ן) כך צריך להעתיק.
שורה חמישית - ספרא חלשא ומסכינא. חתימה מקובל בהעתקות תימניות.
בהמשך - קל הקלים ושפל השפלים. כך צריך להעתיק

Re: פענוח כת"י

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 9:46 pm
על ידי ספרא
שורה שנייה - במתא אל?אה לי מן
שורה שלישית - בלאד אשאהל, כמו שכתב קודמי.

וכנראה הכוונה מקום "אל?אה לי" מן בלאד (מחוז וכדומה) אשאהל.

Re: פענוח כת"י

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 11:39 pm
על ידי מה שנכון נכון
אלגאהלי מן בלאד אלשאהל.

ב קלו לשטרות היא אכן תקפה. [עכ"פ למנהג בתימן].

Re: פענוח כת"י

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2015 8:37 am
על ידי פלגינן
תודה לכולם!
אשמח להמשך.
אני מניח שמהחתימה אפשר להתייאש..

Re: פענוח כת"י

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2015 10:35 am
על ידי חכם באשי
לא נכון. אין יאוש בעולם! גש למומחה המכיר את הכתיבה והווייה התימנית, והוא בהחלט יוכל לקדם אותך.

בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 5:40 am
על ידי לוצאטי
המילה שמעל 'צווח' היא לדעתי ל"א = לישנא אחרינא / לשון אחר. צבע הדיו נראה זהה לגוף הספר, ואם כן לכאורה ההגהה מידי הסופר.
אשמח לאישור או להצעות אחרות.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 7:37 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה בדק"ס ב"ק שם שבכת"י רומא הגרסה 'נעץ צפרניו בכותל צווח ונזדעזעה'.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 8:42 am
על ידי לוצאטי
אכן זה כ"י וטיקן 116. אני שואל על התיבה שמעל צווח.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 8:50 am
על ידי תוכן
אכן כתוב "ל"א", אבל לענ"ד מדובר בדיו אחר ובסופר אחר.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 8:51 am
על ידי מה שנכון נכון
לוצאטי כתב:אכן זה כ"י וטיקן 116. אני שואל על התיבה שמעל צווח.

התכונתי לומר שאף שברוב הנוסחאות לא כתוב צווח, מצינו נוסחה כזו, וע"כ מסתבר שלזה נתכוין סופר כתה"י - להודיע שתיבה זו היא רק בחלק מהנוסחאות.
לי זה נראה ל"א, וכמובן יבואו המומחים לכת"י ויחוו דעתם.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 9:01 am
על ידי זקן ששכח
כפי שהעירו, אינו מחוייב שהוא לאותו סופר, ויתכן שהמעיר העיר ל"א, כלומר לא אמרינן, שאין גורסים תיבת צווח. [ויתכן שהסופר עצמו בדק וכתב שלא אמרינן, אף כי היה יכול להעביר קו, או לסמן בכל דרך שהיא. ואכן כדאי לבדוק כיצד נהג למחוק בכל כתב היד].
ולא כתבתי אלא להעיר תשומ"ל והבקיאים יכריעו.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 9:46 am
על ידי לבנון
לוצאטי כתב:צבע הדיו נראה זהה לגוף הספר, ואם כן לכאורה ההגהה מידי הסופר.

לפי מראה עיני, צבע הדיו של ההגהה אינו זהה לדיו שבגוף הספר, ואדרבה נראה שמעטו של סופר אחר יצא. וכן בהמשך בתוספת תיבת 'אדם'.
ועוד זאת, אם הפענוח הוא 'לישנא אחרינא', כונתו שתיבה זו היא רק ללישנא אחרינא ואינה בכל הנוסחאות. וזה מרחיק עוד את ההסתברות שהוא מעשה ידי הסופר עצמו.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 10:01 am
על ידי אוהב אוצר
איני בקי גדול בענין, אבל זאת לא הוכחה מספקת שההגה 'אדם' נכתבה בכתב ששונה לגמרי מהכתב עצמו שלא מדובר בסופר הכת"י עצמו? הדל"ת והמ"ם סופית כתובים בצורה אחרת לגמרי.

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 10:13 am
על ידי יתר10
מה שנכון נכון כתב:
לוצאטי כתב:אכן זה כ"י וטיקן 116. אני שואל על התיבה שמעל צווח.

התכונתי לומר שאף שברוב הנוסחאות לא כתוב צווח, מצינו נוסחה כזו, וע"כ מסתבר שלזה נתכוין סופר כתה"י - להודיע שתיבה זו היא רק בחלק מהנוסחאות.
לי זה נראה ל"א, וכמובן יבואו המומחים לכת"י ויחוו דעתם.

איפה מצינו נוסחה כזו? 'צווח' נמצא רק בכת"י זה שעליו הנידון
זקן ששכח כתב:כפי שהעירו, אינו מחוייב שהוא לאותו סופר, ויתכן שהמעיר העיר ל"א, כלומר לא אמרינן, שאין גורסים תיבת צווח.
האם נמצא בכת"י/ספרים 'לא אמרינן' במובן של 'לא גרסינן'?

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 10:32 am
על ידי יתר10
אוהב אוצר כתב:איני בקי גדול בענין, אבל זאת לא הוכחה מספקת שההגה 'אדם' נכתבה בכתב ששונה לגמרי מהכתב עצמו שלא מדובר בסופר הכת"י עצמו? הדל"ת והמ"ם סופית כתובים בצורה אחרת לגמרי.

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... eid=P0005R

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 4:43 pm
על ידי לוצאטי
רב תודות לכל המגיבים.
לי נדמה שזהו אותו הדיו של הסופר, ורק מפני שכתב בחודו של קולמוס נראה כהה יותר. אפשר להשוות לחלקים הכהים יותר בכתב המרובע.
כפי שרמז יתר10, התיבות שמעל נכתבו בכתיבה קורסיבית, להבדיל מגוף כה"י שהוא בכתיבה מרובעת. לכן אין ללמוד מכך על מגיה אחר.

Re: מי יכול לפענח?

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 10:44 pm
על ידי חובב_ספרים
איזה ספר הובא כאן שהאריך בחא"ח סר"ה ור"ו, או אולי כ"ה וכ"ו. זה צריך להיות בענין מינויים למשרה. מסתמא בקבעו זמן לניסיון והמשיכו אחר הזמן בסתם, אבל יתכן נקודה אחרת בענין מינוים.

Re: מי יכול לפענח?

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 10:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
הח"ס = החתם סופר.

Re: מי יכול לפענח?

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 10:49 pm
על ידי י. אברהם
החתם סופר

פענוח כת"י

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 1:58 pm
על ידי פלגינן
מהי המילה הראשונה בשורה השנייה?

Re: פענוח כת"י

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 2:00 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הרכולות. זה הרי נדרש מאבקת רוכל.

Re: פענוח כת"י

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 2:35 pm
על ידי פלגינן
יש תקדים להטיה כזו?
הרי לא מדובר בפיוט הקרוץ מכללים אישיים?!..

Re: פענוח כת"י

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 2:42 pm
על ידי זקן ששכח
פלגינן כתב:יש תקדים להטיה כזו?
הרי לא מדובר בפיוט הקרוץ מכללים אישיים?!..

בכתבי היד [אשכנזיים ביותר] יש תקדימים לתקדימים, כמדומה ללא שיעור.
ומן הסברא שכאן אמור להיות 'הרוכלות' ולא 'הרכולות', עיין שהש"ר ג ח:
'ברם רוכלותיו של יעקב לא היתה אלא מאותו האבק שתחת רגליו... ר' יודן אמר כל הרוכלות שישראל עושין ומצליחין בעולם הזה בזכות אותו האבק של יעקב אבינו.

Re: פענוח כת"י

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 2:57 pm
על ידי עיניו כיונים
בספר יחזקאל מצוי השם רְכֻלָּה (כו יב; כח ה,טז,יח).

Re: פענוח כת"י

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 4:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
זקן ששכח כתב:ומן הסברא שכאן אמור להיות 'הרוכלות' ולא 'הרכולות', עיין שהש"ר ג ח:
'ברם רוכלותיו של יעקב לא היתה אלא מאותו האבק שתחת רגליו... ר' יודן אמר כל הרוכלות שישראל עושין ומצליחין בעולם הזה בזכות אותו האבק של יעקב אבינו.

בכתה"י הכונה לסחורה עצמה. בשהש"ר הכונה לפעולת המסחר (בהזכרה השניה ודאי, ובהזכרה הראשונה אפשר כך וכך).
כתה"י כמובן בנוי על שהש"ר, ואן כאן שינוי עניני.
[בגירסאות שהש"ר שבמכון שכטר אין שינוי].