עמוד 1 מתוך 1

גוי/עכו"ם

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 11:01 pm
על ידי עמקן
ראיתי בכמה ספרים שיצאו במהדורה חדשה שהם טורחים לכתוב שבדפוס נכתב עכו"ם במקום גוי שבכת"י. לדעתי זה הטרדה של הלומד שלא לצורך, כשידוע לכל שכל התיבה עכו"ם לא נכתב אלא לרצות הצענזור. ותו יש ספרים שאפילו מציגים הגרסא 'עכו"ם' כאילו זה נוסח לגיטימי, שהוא ממש עיוות לדעתי.
האם רק אני מרגיש כן?

Re: גוי/עכו"ם

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 3:21 am
על ידי איש גלילי
צודק במאה אחוז.
אולם לפעמים כן כדאי להשאיר תיבת עכו"ם (בלי הערה מבלבלת למטה), בשביל לא לבלבל את הקורא במושג של 'בישול גוי' שאינו מוכר לו...

Re: גוי/עכו"ם

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 5:32 am
על ידי קאצ'קלה
אני מלמד לתשב"ר 'אמירה לנכרי' וגם 'בישול נכרי'. ואגב אני מספר להם שברוב הספרים שובשו הדברים מחמת הצנזור ל'עכו"ם', כך שהמושגים 'אמירה לעכו"ם' ו'בישול עכו"ם' יהיו מוכרים להם בשעת הלימוד.

Re: גוי/עכו"ם

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 12:37 am
על ידי הגיונות
פעם ראיתי ספר שמחמת הצנזור נכתב בו "עכו"ם קטניות"...

ומפורסמים דברי הרב מימון בחלק הראשון של ספרו 'שרי המאה' בעניין זה.

Re: גוי/עכו"ם

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 1:37 pm
על ידי שמועלקע
זו עוד אחת מהדוגמאות לשמרנות הקיצונית בספרי הקדש,
לו היה תלוי בי הייתי מחזיר ומתקן את כל שיבושי הצענזור בגמרא: מעכו"ם לגוי, ממומר למשומד, מצדוקי\כותי למין.
הטענה הכל כך מקוממת הטוענת "בכדי שלא לבלבל את הלומדים" היא כל כך מגוחכת ומגיעה מנטייה של עצלנות ושמרנות משולבים.
האם נמנע תוצר של פלאפון חכם חדש בכדי שלא לבלבל את הזקנים, או מכונת כביסה מסוג חדש או כל מה שמתחדש בשנים האחרונות?
ספרי הקדש הם לא שלנו ולא ניתנת לנו שום רשות לשנות אותם ולגעת בהם, הטקסט כפי שניתן הוא המקודש ואין סמכות למהדורת וילנא בתלמוד בבלי יותר מכל המהדורות אלא אדרבה פחות, הסמכות היותר חשובה היא של הדפוס הראשון.
ואגב החפץ חיים היה מברך שלא עשאני עכו"ם וגוי, ועד עכשו בחסידות ביאלא בסידור חלקת יהושע מדפיסים את זה וכך הם 'נוהגים', שיערב להם...