עמוד 1 מתוך 1

שימוש חכם באוצר החכמה

פורסם: ש' מרץ 11, 2017 9:09 pm
על ידי עמקן
אוצר החכמה מהכלים הכי חשובים שיש בעריכות ספרים. ויש הבדל בולט בין ספרים שיצאו לאור לפני עידן אוצה"ח לאחריו. אבל ע"י ע"פ נסיון מצאתי שאפשר להתשמש בו בדרכים שאינם נראים מיד, ומסתמא יש לאחרים עצות אחרות.
א' מצאתי מנסיון דכשמצויין ספר ולא נמצא המובא שם קורא הרבה שהמציין זכר המחבר נכון אבל הוא טעה באיזה ספר היה. אני עושה חיפוש בכל הספרים של אותו מחבר ופעמים רבות אני מוציא את זה.
ב' כשמחבר מצטט ספר כדאי תמיד לבדוק במהדורה שהיתה לפניו. פעמים רבים יש שינויים בין מהדורות, בפרט בציונים. ראיתי הרבה פעמים במהדורות חדשות שעשו "תיקונים" שאילו היו בודקים במהדורה שהיתה לפני המחבר היו מציינים זה קצת אחרת.
ג' כשא"א לקרות שם ספר המצוטט בכת"י, פעמים אפשר לעלות ע"ז ע"י חיפוש כמה מילים מצוטטים. כשיש מושג מה צריך להיות הרבה יותר קל לקרות כת"י, ופעמים אפשר לראות אח"כ שזה באמת כתוב. כ"כ כשא"א לקאות כל הציטוט, אם עולים על מקור הדברים בחיפוש פעמים אפשר לקרות בקלות תיבות שהיו בלתי קריאות לפני זה.
ד' אני אוהב להשתמש בלשון תורני ולא בסגנון מודרני. כשיש לי ספק אני עושה חיפוש ורואה אם לשון זה נמצאת גם בספרים ישנים או רק בספרים מודרניים.

Re: שימוש חכם באוצר החכמה

פורסם: א' מרץ 12, 2017 2:58 pm
על ידי תוכן
יש גם בעיה באוצר החכמה, שהיום כשמחפשים מראה מקום מחפשים באוצר החכמה, ואם מישהו מציין למ"מ לא נכון, כל הבאים אחריו, גם מציינים לא נכון, כי כולם מעתיקים אחד מהשני.

Re: שימוש חכם באוצר החכמה

פורסם: א' מרץ 12, 2017 3:12 pm
על ידי עמקן
תוכן כתב:יש גם בעיה באוצר החכמה, שהיום כשמחפשים מראה מקום מחפשים באוצר החכמה, ואם מישהו מציין למ"מ לא נכון, כל הבאים אחריו, גם מציינים לא נכון, כי כולם מעתיקים אחד מהשני.

מי שמעתיק מ"מ בלי לבדוק אותו פושע ממש. ויבוא על עונשו כשיתגלה קלונו ברבים, כשכולם יבינו שמקור טעותו מה שהעתיק מאחר בלי לבדוק כלל.