עמוד 1 מתוך 1

מה טיבו של כת"י זה

פורסם: ש' יולי 08, 2017 2:56 am
על ידי אין_חקר
מישהו שלח אלי התמונות דלהלן ושאלוני מה טיבו של כתב יד זה. איזה כתב הוא ואיפה ומתי נכתב ומהו תוכן דבריו.

Untitled1.png
Untitled1.png (901.78 KiB) נצפה 4879 פעמים

Untitled2.png
Untitled2.png (988.9 KiB) נצפה 4879 פעמים

Re: מי טיבו של כת"י זה

פורסם: ב' יולי 10, 2017 9:38 am
על ידי בריושמא
ספר סגולות. כתיבה מערבית. שנות הת"ק.
בין היתר סגולה לבדוק אם אשתו כשרה וסגולה להצמיח השיער.
אפשר לנסות.

Re: מי טיבו של כת"י זה

פורסם: ב' יולי 10, 2017 9:43 pm
על ידי אויבער חכמניק
בריושמא כתב:ספר סגולות. כתיבה מערבית. שנות הת"ק.
בין היתר סגולה לבדוק אם אשתו כשרה וסגולה להצמיח השיער.
אפשר לנסות.

מה הסגולה?

Re: מי טיבו של כת"י זה

פורסם: ג' יולי 11, 2017 11:07 am
על ידי אין_חקר
בריושמא כתב:ספר סגולות. כתיבה מערבית. שנות הת"ק.

מה כוונתך שזה מז'אנר ספרי סגולות או ששם הספר נקרא "ספר סגולות"? אם כצד השני האם ידוע על מחבר הספר?
האם הוא לשון הקודש או שמעורב בו משפה אחרת?
מישהו יכול לפענח תוכן מה שרואים פה בתמונות?

Re: מי טיבו של כת"י זה

פורסם: ג' יולי 11, 2017 5:49 pm
על ידי שכר המדי
תפתח בבקשה את העיניים, תפעיל קצת את הראש, ותתחיל לקרוא.
ממש 'אין חקר' להעזה כאן בפורום,
לא די שהרב המופלג רבי 'בריושמא' טרח בענותנותו וכתב פרטים נחוצים?
צריך להאכיל בכפית?

Re: מי טיבו של כת"י זה

פורסם: ג' יולי 11, 2017 6:28 pm
על ידי ליבא לתיובתא
טוב, נאכיל בכפית

מדובר בז'אנר של קיבוץ סגולות מפי כתבים ושמועה
קיים בכל ארצות המזרח

בכת"י שלפנינו, בעמ' הא' - סגולה א' - לאשה, שבעלה לא יחשוק באחרת, שתקבור מחט ותאמר "כשם שהוא אינו רואה מחט זו כך לא יראה אשה אחרת". הכותב מוסיף - בו"מ = בדוק ומנוסה.
סגולה ב' - לבעל, לבדיקת אשתו אם כשירה, יכתוב על עלי אגוז שמות, יניח על ליבה ותספר הכל.
ג' - הבאת דם נדה ע"י בשול קני בושם ביין ושתיה כמה ימים.

Re: מי טיבו של כת"י זה

פורסם: ג' יולי 11, 2017 8:50 pm
על ידי תוכן
שכר המדי כתב:תפתח בבקשה את העיניים, תפעיל קצת את הראש, ותתחיל לקרוא.
ממש 'אין חקר' להעזה כאן בפורום,
לא די שהרב המופלג רבי 'בריושמא' טרח בענותנותו וכתב פרטים נחוצים?
צריך להאכיל בכפית?


אני חייב להודות שאין אני מבין כלל פשר ההתקפה הזאת. הרב אין חקר שואל שאלה, או כמה שאלות, יש כאן איזו שהיא בעיה??

Re: מה טיבו של כת"י זה

פורסם: ד' יולי 12, 2017 12:03 am
על ידי אין_חקר
גם אני לא הצלחתי להבין על מה ולמה הוא תקף אותי.
אינני עוסק כלל בכתבי-יד זה לא התחום שלי. ואף לשון הקודש\עברית איננה השפת-אם שלי.
לפני שבועיים יהודי פשוט בארה"ב ניגש אלי עם העתק כת"י זה וביקש ממני לעזור לו להבין מה טיבו של כת"י שהוא קיבל מחברו שירש את זה מסבו.
בתם לבבי ובנקיון כפי הצעתי את השאלות הללו בפני קוראי הפורום הזה אולי יאות אחד מחברינו לעזור לי לעזור לו בזה.
ועדיין הבקשה במקומה עומדת.
(אגב, חיפשתי באוצה"ח "עוף עוף עייף עייף" ולא מצאתי כלום וזה יהיה מעניין לדעת מהיכן נובע סגולה כזאת)

Re: מה טיבו של כת"י זה

פורסם: ד' יולי 12, 2017 12:47 am
על ידי תוכן
בספרי הסגולות יש שמות רבים, שהם משחקי מילים כגון עוף-עייף. לא חייב להיות לזה מקור בש"ס או במדרשים.

Re: מה טיבו של כת"י זה

פורסם: ד' יולי 12, 2017 5:27 pm
על ידי שכר המדי
בקשת מחילה רבתא עד אין חקר מכבוד הרב 'אי"ח' היקר.
הקצף לא יצא חלילה על אדם פרטי זה או אחר, אלא על המגמה הכללית הקיימת - ואף שולטת ברמה - בהאי אתרא, אשר במקום להתאמץ קצת בהבנת דברים פשוטים, ישנה העדפה להעסיק אנשים אחרים בכך, וחבל.

Re: מה טיבו של כת"י זה

פורסם: ד' יולי 12, 2017 11:38 pm
על ידי בריושמא
להרב אין חקר.

ביקשת לידע מהו עוף עוף עייף עייף.
ראה נא ספר הסודות - סגולות החכמה, מאת ר' ישראל מאיר אלמגור. עמ' 377.
הספר מצוי באוצר החכמה. האוצר אינו ברשותי, ועל כן אינני יכול לצטט לך את הפסקה כולה.
אבל תוכל בוודאי לראות בעצמך. ואולי יהיו בו סגולות נוספות הקרובות לספר הסגולות שבידי ידידך.

דרך אגב, הסגולות הללו אינן מיוחדות לכתבי יד מחכמי המזרח. הן גם מחכמי אשכנז.
ספרי הסגולות היו בכל העדות ובכל הקהילות. נכתבו בכל הכתיבות, ויש בהן מלים מכל אומה ולשון,
ללמדך שלמדו אותן מהשכנים בכל גולה וגולה.
והעיקר כתוב בסופן של הסגולות: בו"מ = בדוק ומנוסה.

Re: מה טיבו של כת"י זה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 6:05 pm
על ידי אין_חקר
בריושמא כתב:להרב אין חקר.

ביקשת לידע מהו עוף עוף עייף עייף.
ראה נא ספר הסודות - סגולות החכמה, מאת ר' ישראל מאיר אלמגור. עמ' 377.
הספר מצוי באוצר החכמה. האוצר אינו ברשותי, ועל כן אינני יכול לצטט לך את הפסקה כולה.
אבל תוכל בוודאי לראות בעצמך.

יש לי רק גירסא 12 והספר הנזכר אינו מופיע בה.