עמוד 1 מתוך 1

האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 9:11 pm
על ידי תוכן
ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 9:13 pm
על ידי עובדיה חן
לענ"ד יעשה איך שהוא רגיל, והדעתא דהכי שכרו אותו.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 9:18 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
איך תוכל לדעת שהם צודקים אם לא תלמד התוס' לבד?

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 9:57 pm
על ידי החושב
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

לא הצלחתי להבין את ניסוח השאלה...
מצד אחד אתה כותב ששוטנשטיין זה לעמי הארץ ולנשים. משמע שאין בספר זה בשורה מבחינת התוכן התורני.
אם כך, מהיכי תיתי לסמוך על ספר זה בעניינים דקים שדורשים עיון והתבוננות?
והרי מאידך גיסא משמע בדבריך שהעיון בספר זה הוא תועלתי ללא ספק, וכל השאלה היא רק מצד חסכון בזמן...

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 10:55 pm
על ידי אפרים זלמן
הבנת בול

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 10:58 pm
על ידי תוכן
עובדיה חן כתב:לענ"ד יעשה איך שהוא רגיל, והדעתא דהכי שכרו אותו.


אני בטוח שהמגיה ישמח לקבל דעתך, אבל מה נאמר למעסיק אם הוא אומר שאת שמעו של ר' עובדיה חן הוא עוד לא שמע.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 10:59 pm
על ידי תוכן
חבר פורום אוצר החכמה כתב:איך תוכל לדעת שהם צודקים אם לא תלמד התוס' לבד?


לפעמים אחרי שרואים את הדברים, רואים שאכן זה הפשט, ומבלי לעבוד קשה.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 11:00 pm
על ידי תוכן
החושב כתב:
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

לא הצלחתי להבין את ניסוח השאלה...
מצד אחד אתה כותב ששוטנשטיין זה לעמי הארץ ולנשים. משמע שאין בספר זה בשורה מבחינת התוכן התורני.
אם כך, מהיכי תיתי לסמוך על ספר זה בעניינים דקים שדורשים עיון והתבוננות?
והרי מאידך גיסא משמע בדבריך שהעיון בספר זה הוא תועלתי ללא ספק, וכל השאלה היא רק מצד חסכון בזמן...


חסכון בזמן זה לנשים ולעמי הארץ, וכמו שאמרו בירושלמי שנשים עצלניות הן.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 11:15 pm
על ידי חרסון
כוונתך מסתמא לתוס'. שהרי פשט הירו' משמעותו הפוכה בדיוק!

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 11:35 pm
על ידי בן ראובן
תוכן כתב:חסכון בזמן זה לנשים ולעמי הארץ.


ולשכירים.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: א' מרץ 03, 2019 11:58 pm
על ידי זאב ערבות
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

הכותרת מטעה. מדוע שיהיה מחוייב? אם הוא מתקשה בהבנת התוספות או שזמנו אץ לו רץ לו מה ההבדל בין שוטנשיין או כל ספר עזר אחר כגון מי מנוחות וכדומה? מדוע אינו יכול בפשיטות לשאול את שמעון האם ניחא ליה שישתמש בספרי עזר - שיהיו אשר יהיו או שסומך על עומק בינתו בלבד. ומה יעשה כאשר שוטנשיין ומתיבתא מבינים אחרת את התוספות? איזה מהם עליו להעדיף?
והערת אגב: מדוע אתה קובע שספרים אלו נועדו לעמי הארץ נשים ואקדמאים? לפחות בנוגע לשוטנשיין אתה הלא יודע היטב שהצוות שעומד מאחריו הם ת"ח מופלגים ממש אחד אחד ומה נגרע עבודתם מהרבה ספרים אחרים הנמצאים בשוק ושנועדו להסביר את הגמרא? האם אתה רוצה שיעשו לך פירוש כמו המהרש"א? מאז המהרש"א לא נוצר פירוש כמהרש"א. המצב של הדור דרש פירוש מהסוג הזה ועובדה שהרבה ת"ח משתמשים בו בסתר ובגלוי.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:06 am
על ידי מענה איש
חשבתי להביא ראיה משו''ע קצא ב שמבואר שפועלים מקצרים בברכת המזון וא''כ ה''ה כאן
פּוֹעֲלִים הָעוֹשִׂים מְלָאכָה אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת, מְקַצְּרִין בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת; כֵּיצַד, בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה כְּתִקְנָהּ, וּשְׁנִיָּה פּוֹתֵחַ בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ וְכוֹלֵל בָּהּ בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם וְחוֹתֵם בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ, וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב כְּלָל. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, כְּשֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר עַל מְלָאכְתָן מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, אֲבָל אִם אֵין נוֹטְלִים שָׂכָר אֶלָּא הַסְעֻדָּה שֶׁאוֹכְלִים לְבַד, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת כְּתִקְנָן; וְכֵן אִם בַּעַל הַבַּיִת מֵסֵב עִמָּהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת.

אולם יש לדחות שכל זה שלא לקצר מזמן מלאכת בעל הבית אבל בעל הבית לא יכול להכתיב לפועל כיצד לעשות מלאכתו וכל הקפידא היא רק שיקדיש את הזמן למלאכה

ועוד שבסעיף ב' כתב השו'''ע
ב וְהָאִדָּנָא לְעוֹלָם מְבָרְכִים כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם עַכְשָׁו לְהַקְפִּיד בְּכָךְ, וּמִסְתָמָא אַדַּעְתָּא דְּהָכֵי שׂוֹכְרִים פּוֹעֲלִים שֶׁיְּבָרְכוּ כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת כְּתִקְנָם.
ומסתבר שגם היום מי שמעסיק עורך תורני מסתמא דעתו שילמד בצורה שרגיל ללמוד.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:15 am
על ידי רון
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.


לפי כמות ספרי המתיבתא שיש ברוב בתי המדרש שאני מכיר,
אז אחד מהשנים,
או שכולם הפכו להיות עמי הארץ, או שהעזרת נשים עברה לקידמת בית המדרש..........

הרב תוכן היקר,
לא צריך להגזים!

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:18 am
על ידי תוכן
יש עוד אפשרות, שכל אלו שמעיינים הם אקדמאים בלבוש חרדי, וכבר התרעתי כמה וכמה פעמים, שהם מתרבים כארבה על פני הארץ.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:21 am
על ידי תוכן
מענה איש כתב:חשבתי להביא ראיה משו''ע קצא ב שמבואר שפועלים מקצרים בברכת המזון וא''כ ה''ה כאן
פּוֹעֲלִים הָעוֹשִׂים מְלָאכָה אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת, מְקַצְּרִין בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת; כֵּיצַד, בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה כְּתִקְנָהּ, וּשְׁנִיָּה פּוֹתֵחַ בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ וְכוֹלֵל בָּהּ בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם וְחוֹתֵם בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ, וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב כְּלָל. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, כְּשֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר עַל מְלָאכְתָן מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, אֲבָל אִם אֵין נוֹטְלִים שָׂכָר אֶלָּא הַסְעֻדָּה שֶׁאוֹכְלִים לְבַד, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת כְּתִקְנָן; וְכֵן אִם בַּעַל הַבַּיִת מֵסֵב עִמָּהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת.

אולם יש לדחות שכל זה שלא לקצר מזמן מלאכת בעל הבית אבל בעל הבית לא יכול להכתיב לפועל כיצד לעשות מלאכתו וכל הקפידא היא רק שיקדיש את הזמן למלאכה

ועוד שבסעיף ב' כתב השו'''ע
ב וְהָאִדָּנָא לְעוֹלָם מְבָרְכִים כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם עַכְשָׁו לְהַקְפִּיד בְּכָךְ, וּמִסְתָמָא אַדַּעְתָּא דְּהָכֵי שׂוֹכְרִים פּוֹעֲלִים שֶׁיְּבָרְכוּ כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת כְּתִקְנָם.
ומסתבר שגם היום מי שמעסיק עורך תורני מסתמא דעתו שילמד בצורה שרגיל ללמוד.


סוף סוף תשובה לענין. חן חן. רק שיש לדון, אולי גם הלימוד במתיבתא או מי מנוחות נחשב 'לימוד כתקונו', וא"כ אין משם ראיה לנידון דידן. ומכל מקום, זה ודאי שהעמל בתורה עדיף יותר על הלימוד בספרים אלו שמגדלים דור של עמי הארץ, אבל האם מותר לו להתחסד על חשבון המעסיק.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:24 am
על ידי זאב ערבות
תוכן כתב:
רון כתב:
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.


לפי כמות ספרי המתיבתא שיש ברוב בתי המדרש שאני מכיר,
אז אחד מהשנים,
או שכולם הפכו להיות עמי הארץ, או שהעזרת נשים עברה לקידמת בית המדרש..........

הרב תוכן היקר,
לא צריך להגזים!


יש עוד אפשרות, שכל אלו שמעיינים הם אקדמאים בלבוש חרדי, וכבר התרעתי כמה וכמה פעמים, שהם מתרבים כארבה על פני הארץ.

או שמא מי שלומד בספרים אלו נהפך לאקדמאי.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:24 am
על ידי החושב
תוכן כתב:
החושב כתב:
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

לא הצלחתי להבין את ניסוח השאלה...
מצד אחד אתה כותב ששוטנשטיין זה לעמי הארץ ולנשים. משמע שאין בספר זה בשורה מבחינת התוכן התורני.
אם כך, מהיכי תיתי לסמוך על ספר זה בעניינים דקים שדורשים עיון והתבוננות?
והרי מאידך גיסא משמע בדבריך שהעיון בספר זה הוא תועלתי ללא ספק, וכל השאלה היא רק מצד חסכון בזמן...


חסכון בזמן זה לנשים ולעמי הארץ, וכמו שאמרו בירושלמי שנשים עצלניות הן.

זה נראה שלדעתך כולם מבינים באופן נכון את דברי הגמרא, כל השאלה רק כמה זמן נדרש לכך...

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:30 am
על ידי זאב ערבות
תוכן כתב:
מענה איש כתב:חשבתי להביא ראיה משו''ע קצא ב שמבואר שפועלים מקצרים בברכת המזון וא''כ ה''ה כאן
פּוֹעֲלִים הָעוֹשִׂים מְלָאכָה אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת, מְקַצְּרִין בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת; כֵּיצַד, בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה כְּתִקְנָהּ, וּשְׁנִיָּה פּוֹתֵחַ בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ וְכוֹלֵל בָּהּ בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם וְחוֹתֵם בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ, וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב כְּלָל. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, כְּשֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר עַל מְלָאכְתָן מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, אֲבָל אִם אֵין נוֹטְלִים שָׂכָר אֶלָּא הַסְעֻדָּה שֶׁאוֹכְלִים לְבַד, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת כְּתִקְנָן; וְכֵן אִם בַּעַל הַבַּיִת מֵסֵב עִמָּהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת.

אולם יש לדחות שכל זה שלא לקצר מזמן מלאכת בעל הבית אבל בעל הבית לא יכול להכתיב לפועל כיצד לעשות מלאכתו וכל הקפידא היא רק שיקדיש את הזמן למלאכה

ועוד שבסעיף ב' כתב השו'''ע
ב וְהָאִדָּנָא לְעוֹלָם מְבָרְכִים כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם עַכְשָׁו לְהַקְפִּיד בְּכָךְ, וּמִסְתָמָא אַדַּעְתָּא דְּהָכֵי שׂוֹכְרִים פּוֹעֲלִים שֶׁיְּבָרְכוּ כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת כְּתִקְנָם.
ומסתבר שגם היום מי שמעסיק עורך תורני מסתמא דעתו שילמד בצורה שרגיל ללמוד.


סוף סוף תשובה לענין. חן חן. רק שיש לדון, אולי גם הלימוד במתיבתא או מי מנוחות נחשב 'לימוד כתקונו', וא"כ אין משם ראיה לנידון דידן. ומכל מקום, זה ודאי שהעמל בתורה עדיף יותר על הלימוד בספרים אלו שמגדלים דור של עמי הארץ, אבל האם מותר לו להתחסד על חשבון המעסיק.

תוכן יקר, בו נחזור 900 שנה לאחור ונשאל את השאלה שלך כשפירוש רש"י הגיע לעולם, הלא עד אז בכדי לדעת את הגמרא היית צריך להיות גאון בעל זכרון פנומנלי והנה בא רש"י ועורך לפניך הכל כמפה על השולחן ולא צריך להתייגע יותר... אז האם תאמר שהלומדים אז החשיבו את פירוש רש"י כמיועד לעמי הארץ נשים ואקדמאיים (או משהו מקביל שהיה בדורם)?

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 12:55 am
על ידי לענין
אין רצוני להשמיץ חלילה, אך מנסיון מאכזב [מכמה פעמים שנתקעתי ובדקתי בספרים הנ"ל, בעיקר בביאורי התו'] צריך הרבה לבדוק אחריהם [תלוי בעורך הספציפי של הדפים הללו], ודי בזה.
מקוה שתאמינו לי גם בלי דוגמאות.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 1:01 am
על ידי תוכן
זאב ערבות כתב:תוכן יקר, בו נחזור 900 שנה לאחור ונשאל את השאלה שלך כשפירוש רש"י הגיע לעולם, הלא עד אז בכדי לדעת את הגמרא היית צריך להיות גאון בעל זכרון פנומנלי והנה בא רש"י ועורך לפניך הכל כמפה על השולחן ולא צריך להתייגע יותר... אז האם תאמר שהלומדים אז החשיבו את פירוש רש"י כמיועד לעמי הארץ נשים ואקדמאיים (או משהו מקביל שהיה בדורם)?


השאלה שלי היתה האם עורך חייב לעיין בשוטנשטיין וכדומה כדי לחסוך מהמעסיק כסף. זאת השאלה, כל השאר הוא אגב דאגב. ולגבי שאלתך, למה אתה שואל על רש"י אפשר לשאול על כל פירוש ופירוש. והתשובה היא, שכל פירוש ופירוש נכתב על ידי גאון עולם, וכל דבריו הם כגחלי אש, וצריך לשבת על כל מילה ומילה ז' נקיים כדי להבין כוונתו. אז אפילו שהוא מקל במידת מה על העיון, מצד שני הוא פותח אפקים חדשים שצריך לתת עליהם את הדעת. משא"כ ספרים אלו שנכתבו רק בכדי להקל על המעיין, בזה הם רק הורסים את העמל בתורה.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 1:10 am
על ידי זאב ערבות
לענין כתב:אין רצוני להשמיץ חלילה, אך מנסיון מאכזב [מכמה פעמים שנתקעתי ובדקתי בספרים הנ"ל, בעיקר בביאורי התו'] צריך הרבה לבדוק אחריהם [תלוי בעורך הספציפי של הדפים הללו], ודי בזה.
מקוה שתאמינו לי גם בלי דוגמאות.

יש להבחין בין מתיבתא לשוטנשיין. שוטנשיין החלו בעבודתם לפני למעלה מעשרים שנה וכל המסכתות עברו הגהות מרובות. המערכת שלהם מאוד קשובה להערות ויש להם אדם שאחראי לטפל בהם ולהציגם בפני מי שאחראי על אותם דפים. כך שתלוי באיזו מהדורה אתה מעיין (כידוע גם פירש"י נכתב בשלש מהדורות וגם הרמב"ם והשו"ע עברו מספר מהדורות). זו דרכו של עולם. אתה כותב שצריך "הרבה" לבדוק אחריהם, כמה זה הרבה? והאם אותו עורך לו ניתנה המלאכה מובטח שהוא כן יכווין לדעת התוספות?
לעומת זאת מתיבתא מיהרו בעבודתם במחזור הקודם של הדף היומי והוציאו את הכרכים בזה אחר זה כדי שיהיו בנמצא ללומדי הדף, ולכן מרוב המהירות יש במהדורתם אי דיוקים רבים שרבים מהם לא תוקנו עדיין.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 1:17 am
על ידי זאב ערבות
תוכן כתב:
זאב ערבות כתב:תוכן יקר, בו נחזור 900 שנה לאחור ונשאל את השאלה שלך כשפירוש רש"י הגיע לעולם, הלא עד אז בכדי לדעת את הגמרא היית צריך להיות גאון בעל זכרון פנומנלי והנה בא רש"י ועורך לפניך הכל כמפה על השולחן ולא צריך להתייגע יותר... אז האם תאמר שהלומדים אז החשיבו את פירוש רש"י כמיועד לעמי הארץ נשים ואקדמאיים (או משהו מקביל שהיה בדורם)?


השאלה שלי היתה האם עורך חייב לעיין בשוטנשטיין וכדומה כדי לחסוך מהמעסיק כסף. זאת השאלה, כל השאר הוא אגב דאגב. ולגבי שאלתך, למה אתה שואל על רש"י אפשר לשאול על כל פירוש ופירוש. והתשובה היא, שכל פירוש ופירוש נכתב על ידי גאון עולם, וכל דבריו הם כגחלי אש, וצריך לשבת על כל מילה ומילה ז' נקיים כדי להבין כוונתו. אז אפילו שהוא מקל במידת מה על העיון, מצד שני הוא פותח אפקים חדשים שצריך לתת עליהם את הדעת. משא"כ ספרים אלו שנכתבו רק בכדי להקל על המעיין, בזה הם רק הורסים את העמל בתורה.

איזה עוד פירושים שהולכים על הפשט כמו רש"י על כל הש"ס אתה מכיר? האם פירוש רש"י נועד לפתוח אפיקים חדשים או למען הקל על המעיין "ואני לפשוטו של מקרא באתי" והפירוש לגמרא אמנם שונה במהותו לזה שעל המקרא אך מן הסתם גם כאן רש"י ראה את מיעוט הדורות ולכן כתב את פירושו ולא בכדי שיתפלפלו בו האברכים בכוללים. זה שמתפלפלים בו זה מקוצר שכלינו והבנתינו כך שהיום בכדי להבין את רש"י צריך להיות למדן.
שאלה: האם בזמנו של רש"י לא היו מתנגדים לפירושו בטענה שהוא הורס את עמל התורה?

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 1:29 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מנסעוני בזה, כאשר שוכרים אברך לעבוד על ספר, לא שוכרים אותו לעבודה יבשה, אלא מפני דרגתו מעלתו ודרכי מחשבתו. העובד עליו להשתמש בדרכו וראשו לעבוד על הכתבי והשיעורים, ואם דרכו הוא כדרך אלו שאין מעיינים בספרי עזר, הרי לכך שכרו אותו.

גם אם לא הגיע לכאן לקרות התגובות.

אני עובד בזה ג"כ, ולפעמים אני נצרך לאיזה ספר לעיין בה, ואני עושה כדרכי. לפעמים מעיין באוצה"ח, לפעמים בהיברובוקס, לפעמים מדפיס את הדף ולפעמים מעיין על המחשב. כאשר אני יושב בב.מ.ג. ועובד שם, ואני נצרך לאיזה ספר והולך כמאתיים צעדות עד אוצה"ס, ובאם הייתי יושב בביהמ"ד אחר, הייתי יכול לצעוד כשלשים, האם לזה מקרי עושק ועול? הרי שכרו אותי לעשות כדרכי, ואם יוצא לי לשבת בביהמ"ד כזה, אין רצונו שאדחה את עבודתו ליום המחרת כדי שמצד אחד יחסוך הצעדים ההם, ומצד שני לא יקבל את עבודתו עד יום אחר

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 6:47 am
על ידי איתן
פשוט תשאל את המעסיק איך הוא רוצה שתעבוד.
ואם לא - עיין בהודעה של הרב עובדיה חן בתחילת האשכול (בתנאי שהמעסיק מכיר טוב את העורך. אם לא - יש ללכת לפי מנהג המדינה ואומדנא. אני משער שרוב אנשים מעדיפים שאכן ישתמשו בשוטנשטיין וכדומה ע"מ לקצר בעבודה. כסף על עריכה תורנית הוא שכר עבודה ולא מלגת לימודים).

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 3:27 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
המעסיק העביר את זה להפועל, בגלל שהוא לא רוצה להתעסק בזוטות. הוא לא מעונין לפתור את שאלות העובד, הוא שכר אותו לחסוך כאב ראש, לא להוסיף

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 3:33 pm
על ידי דרומי
לא הוזכרה כאן אפשרות נוספת (כמו שרמז הרב 'לענין') - שיתכן שהעיון בספרים הנזכרים יגרום דוקא לעורך יותר זמן וטירחה...

לעצם השאלה, יש באופן כללי שני סוגי 'מעבידים'. יש שרצונם שהספר יצא כמה שיותר מהר, ובאמת לא כ"כ חשוב להם טיב העבודה ואיכותה, ויש הפוך ודוק.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 5:10 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ומנסיוני, לא יודעים מה רוצים, ומעדיפים שהפועל יעשה עבודה איכותית, וגם לא יערב את המעביד בהחלטותיו. יש שרוצים ספר בכל מחיר, ולא משנה מה. אבל אפילו אלו שיש להם רמה מה שהם רוצים, אינם רוצים להתערב בפרטי המהלך.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 6:07 pm
על ידי זאב ערבות
הערה כללית: ספרים שנכתבים ע"י עורך קבלן ערכם מועט יחסית. תתארו לעצמכם שהחזון איש היה נותן לעורך את מחברותיו... יש בספרים אלו מהמלאכותיות וניתן להבחין בכך מהלשון המצוחצחת ואתן לכם דוגמא. לפני כמה שנים יעץ לי מישהוא לתת את ההקדמה והמבוא לספרי לעורך מקצועי ש"ישפץ" אותו כדבריו. הומלץ לי על עורך מקצועי בארץ ששלח לי דוגמאות מעבודתו, סיכמנו על מחיר והעברתי לו את החומר. כעבור כמה שבועות קבלתי את עבודת העריכה, ואמנם היתה מלוטשת אך לא הרגשתי שהי מבטאת את דברי כהוגן, בסופו של דבר פרט לכמה תיקוני לשון והבעה השארתי את המקור.

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 6:32 pm
על ידי כדכד
לדעתי דווקא החזו"א אילו היה מוסר ספריו לעורך היה הרבה יותר מובן

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 6:37 pm
על ידי זאב ערבות
כדכד כתב:לדעתי דווקא החזו"א אילו היה מוסר ספריו לעורך היה הרבה יותר מובן

מנין לך שהעורך היה יכול לרדת לסוף כוונתו בכדי שיהיה יותר מובן? אכן היום באופנה לקחת ספרים ולעשות להם עריכה בכדי שיהיו יותר מובנים כגון חובת הלבבות, גמרא שוטנשיין...

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 6:41 pm
על ידי כדכד
כמובן, העורך היה מתאם אתו ומברר למה כוונתו

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 7:08 pm
על ידי זאב ערבות
כדכד כתב:כמובן, העורך היה מתאם אתו ומברר למה כוונתו

מנין לך זאת? אולי העורך לא רואה בעיה עם החומר וסומך על בינתו והבנתו ולא טורח לברר עם המחבר?

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ג' מרץ 05, 2019 11:25 am
על ידי כדכד
אומן לא מרע אומנותיה

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

פורסם: ג' מרץ 05, 2019 1:01 pm
על ידי קראקובער
תוכן כתב:יש עוד אפשרות, שכל אלו שמעיינים הם אקדמאים בלבוש חרדי, וכבר התרעתי כמה וכמה פעמים, שהם מתרבים כארבה על פני הארץ.

viewtopic.php?f=19&t=34744&start=40#p392823