עמוד 1 מתוך 2

צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 11:16 am
על ידי 002
כאשר כותבים קורות חייהם של רבנים וגאונים מהעבר, וישנם דברים שבעיניים שלנו לא מכבדים את אותו גדול, האם יש להשמיט דבר זה בכתיבה ?
לדוגמא: אם יש לו צאצאים שלא שומרים תורה ומצוות, או קרובים שהלכו בדרך ההשכלה.
כמו כן מה עושים במקרה שהרב טעה בדבריו ולאחר שחלקו עליו חזר בו, האם יש עניין להשמיט דברים כאלו?
או שמא עדיף להציג את התמונה בשלמותה?

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 11:29 am
על ידי גל של אגוזים
002 כתב:לדוגמא: אם יש לו צאצאים שלא שומרים תורה ומצוות, או קרובים שהלכו בדרך ההשכלה.


עי' בס' בית רבי בערך בנו של אדה"ז הר"ר משה, ודו"ק היטב.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 11:44 am
על ידי 002
ישר כח.
וראיתי שבחבדפדיה כתבו
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%9E%D7%A9%D7%94_%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99
ובהמכלול - חסמו לגמרי
https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A9%D7%94_%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99
ולמדתי מכך שאין דרך אחת במקרים אלו, אלא בכל מקום עושים כראות עיניהם

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 12:00 pm
על ידי אבני גזית
קח ג' כללים אלו:

א. תכתוב בדרך כבוד.
ב. עולה בקנה אחד עם דיני לשון הרע.
ג. אין בו מן השקר.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:31 pm
על ידי יבנה
002 כתב:כאשר כותבים קורות חייהם של רבנים וגאונים מהעבר, וישנם דברים שבעיניים שלנו לא מכבדים את אותו גדול, האם יש להשמיט דבר זה בכתיבה ?
לדוגמא: אם יש לו צאצאים שלא שומרים תורה ומצוות, או קרובים שהלכו בדרך ההשכלה.
כמו כן מה עושים במקרה שהרב טעה בדבריו ולאחר שחלקו עליו חזר בו, האם יש עניין להשמיט דברים כאלו?
או שמא עדיף להציג את התמונה בשלמותה?

בפרשיות אלו קוראים על כמה מבני האבות שלא הלכו בדרכיהם.
רבא הכריז כמה פעמים דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי, ובגמ' הביאו את הטעות. כולם טועים, הבעיה היא כשלא חוזרים מהטעות.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:58 pm
על ידי צורב מתחיל
זו באמת שאלה מעניינת!
מה עם איסור לשון הרע?

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 5:38 pm
על ידי דרומי
התורה שיכתבה את קורות חייו של אברהם אבינו, וסידרה את הדברים כאילו תרח מת לפני הליכתו של אברהם לא"י, "שלא יאמרו לא קיים אברם כבוד אביו" (רש"י סוף פרשת נח).

ולאחר מכן יש לנו את סיפורי מלכי בית דוד המסופרים פעמיים בתנ"ך, הן בספר מלכים והן בספר דברי הימים - וכידוע יש שינויים גדולים, מה שגילה זה סתם זה וכו', והטעם המרכזי הוא משום כבוד בית דוד המלך.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 5:43 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 6:54 pm
על ידי עליך עיננו
צורב מתחיל כתב:
יבנה כתב:
002 כתב:כאשר כותבים קורות חייהם של רבנים וגאונים מהעבר, וישנם דברים שבעיניים שלנו לא מכבדים את אותו גדול, האם יש להשמיט דבר זה בכתיבה ?
לדוגמא: אם יש לו צאצאים שלא שומרים תורה ומצוות, או קרובים שהלכו בדרך ההשכלה.
כמו כן מה עושים במקרה שהרב טעה בדבריו ולאחר שחלקו עליו חזר בו, האם יש עניין להשמיט דברים כאלו?
או שמא עדיף להציג את התמונה בשלמותה?

בפרשיות אלו קוראים על כמה מבני האבות שלא הלכו בדרכיהם.
רבא הכריז כמה פעמים דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי, ובגמ' הביאו את הטעות. כולם טועים, הבעיה היא כשלא חוזרים מהטעות.

זו באמת שאלה מעניינת!
מה עם איסור לשון הרע?

אין לך תועלת גדולה מזו!

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 7:28 pm
על ידי צורב מתחיל
אם כך, אין לזה קשר לאכול דידן!

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 9:29 pm
על ידי יבנה
דרומי כתב:התורה שיכתבה את קורות חייו של אברהם אבינו, וסידרה את הדברים כאילו תרח מת לפני הליכתו של אברהם לא"י, "שלא יאמרו לא קיים אברם כבוד אביו" (רש"י סוף פרשת נח).

ולאחר מכן יש לנו את סיפורי מלכי בית דוד המסופרים פעמיים בתנ"ך, הן בספר מלכים והן בספר דברי הימים - וכידוע יש שינויים גדולים, מה שגילה זה סתם זה וכו', והטעם המרכזי הוא משום כבוד בית דוד המלך.

לגבי אברהם, זה למנוע לחשוב שעשה דבר שלא כראוי, לא לכסות דבר שעשה שלא כראוי.
לגבי דוד, במלכים לא הסתירו ובד"ה הסתירו, ויש לחלק בין הצאצאים לשאר אנשים. והיינו לא שיש איסור בדבר, אלא שלא נוח לצאצאים להזכיר פגמי אבותיהם. גם בתהלים אינו מוסתר.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 9:33 pm
על ידי יבנה
צורב מתחיל כתב:
עליך עיננו כתב:
צורב מתחיל כתב:
יבנה כתב:
002 כתב:כאשר כותבים קורות חייהם של רבנים וגאונים מהעבר, וישנם דברים שבעיניים שלנו לא מכבדים את אותו גדול, האם יש להשמיט דבר זה בכתיבה ?
לדוגמא: אם יש לו צאצאים שלא שומרים תורה ומצוות, או קרובים שהלכו בדרך ההשכלה.
כמו כן מה עושים במקרה שהרב טעה בדבריו ולאחר שחלקו עליו חזר בו, האם יש עניין להשמיט דברים כאלו?
או שמא עדיף להציג את התמונה בשלמותה?

בפרשיות אלו קוראים על כמה מבני האבות שלא הלכו בדרכיהם.
רבא הכריז כמה פעמים דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי, ובגמ' הביאו את הטעות. כולם טועים, הבעיה היא כשלא חוזרים מהטעות.

זו באמת שאלה מעניינת!
מה עם איסור לשון הרע?

אין לך תועלת גדולה מזו!

אם כך, אין לזה קשר לאכול דידן!

גם בגדולים אפשר שיהיה תועלת.
בין כך י"ל שמה שבניהם יצאו לתרבות רעה לא היה באשמתם, אלא נגרם מסביבתם. ולענין טעות בהלכה, אין פגם שטועים, אלא במה שנדחקים להעמיד את הטעות.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 10:31 pm
על ידי במסתרים
אין להשמיט שום פגם וכל המרבה לספר בגנות הרי זה משובח, וגם בלה"ר ורכילות שאין בהם תועלת לקוראים הרי לא יקבלו התמונה האמתית ממקום אחר.
בדיוק כמו שהיה איש האמת הזה עושה בספר על משפחת בית אביו, הודע את ירושלים וכו'.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 1:18 am
על ידי פולסברג
002 כתב:כאשר כותבים קורות חייהם של רבנים וגאונים מהעבר, וישנם דברים שבעיניים שלנו לא מכבדים את אותו גדול, האם יש להשמיט דבר זה בכתיבה ?
לדוגמא: אם יש לו צאצאים שלא שומרים תורה ומצוות, או קרובים שהלכו בדרך ההשכלה.
כמו כן מה עושים במקרה שהרב טעה בדבריו ולאחר שחלקו עליו חזר בו, האם יש עניין להשמיט דברים כאלו?
או שמא עדיף להציג את התמונה בשלמותה?


למי מיועדים דבריך?

אם לשוחרי בינה דעת ואמת, כתוב מה שהיה, ותתפלל להקב''ה שהקנאים לא יזיקוך.

אך אם כוונתך להגדיל את זכרו וכבודו של אותו צדיק, תגרע כל רע ותוסיף כל שטויות כדי שיתקדש שמו לעולמי עד. גם זה יעזור לך...

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=24983

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 9:40 am
על ידי איש גלילי
יבנה כתב:לגבי דוד, במלכים לא הסתירו ובד"ה הסתירו

בדברי הימים מוזכרים חטאים רבים של מלכי בית דוד שאינם נזכרים במלכים (אני משער שכוונתך היתה כלפי דוד עצמו, אבל הרב דרומי דיבר על כלל מלכי בית דוד).

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 4:34 pm
על ידי מעט דבש
ציונים לאשכולות בענייני צנזורה:
viewtopic.php?p=609866#p609866

ובקורות חיים של גדולי ישראל:
viewtopic.php?p=17957#p17957

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ה' מאי 13, 2021 11:12 am
על ידי גל של אגוזים
הנה אשכול בעניין צנזור בתולדות רבי עקיבא יוסף שלזינגר - בעל לב העיברי מאת הרב איתם הנקין הי"ד

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 8:31 am
על ידי גימפעל
עוד בדבר הטאבו החרדי על שמו של הרב קוק: צנזורה גסה בספר החדש "גדולת פרשת מרדכי" - על הרב מרדכי רוקח מבילגוריי, אבי האדמו"ר מבעלז הנוכחי.

לפני כשנה, בעת בה קיטלגו אלפי מסמכים היסטוריים בארכיון בית הרב קוק בירושלים, איתרו מכתב יוצא דופן ששלח הרב מרדכי רוקח, אחי האדמו"ר מבעלז דאז ואבי האדמו"ר הנוכחי, המכונה: האדמו"ר מבילגוריא, אל הרב קוק.

מדובר כאן אחרי פרעות תרפ"ט. בהיעדר ביטוח לאומי ומס רכוש, התאחדו יהודים בכל רחבי העולם, גייסו כספים ושלחו אל יושבי הארץ. בבילגוריי שבפולין הוביל את העניין הרב רוקח, רב העיר ואחי האדמו"ר מבעלז דאז.

בארכיון בית הרב איתרתו את מכתבו אל הראי"ה קוק, "רב האי גאון המפורסם, ראש הרבנים כליל המדעים פאר היחס עוטה מעיל היהדות... נשיא הרבנות הראשית בארץ הקודש". הוא שולח כספים אל הראי"ה, ומבקש לחלק אותם "במדת היושר וההגיון" גם לחוג הרב זוננפלד.

בארכיון שמורה קבלה מקורית מאת מזכיר הרב זוננפלד, ר' ראובן שלמה יונגרייז. הוא מאשר שקיבל מהרבנות הראשית (בלי להזכיר את שמה) חצי מתרומת קהילות בילגוריי. כן שמורים העתק מכתב תודה של הרבנות לרב רוקח, והעתק קבלה שנשלחה אף היא לבילגוריי.

1.jpeg
1.jpeg (121.16 KiB) נצפה 5910 פעמים

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 8:55 am
על ידי לבי במערב
עורכי־הספר אשמים במשהו על כך שאינם מציצים ב'ספר־הפנים' דבית־הרב?

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 8:56 am
על ידי נוטר הכרמים
לא נתפרש מאומה מהי הצנזורה הגסה?
לא הביאו את המכתב?

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:29 am
על ידי צופה_ומביט
גימפעל כתב:"רב האי גאון המפורסם, ראש הרבנים כליל המדעים פאר היחס עוטה מעיל המדות... נשיא הרבנות הראשית בארץ הקודש".

כנלענ"ד.

גם מהכתוב במכתב, וגם כי רק כך יש [לענ"ד] פשר לביטוי הזה.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 5:23 pm
על ידי כדכד
לא נכון "מעיל המדות" אין לו שום פירוש.
"עוטה מעיל היהדות" הכוונה שהוא עוסק בעניני היהדות.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 7:05 pm
על ידי צופה_ומביט
כדכד כתב:לא נכון "מעיל המדות" אין לו שום פירוש.
"עוטה מעיל היהדות" הכוונה שהוא עוסק בעניני היהדות.

אוקי. נתחיל מזה שהמכתב לפנינו. אפשר להשוות לשאר ההין וממין שיש במכתב, ובמילה הזו אין ב' ההין ועוד י' [היהדות] אלא ה ו-מ [המדות]זה מה שכתוב. מה לעשות.

ולגבי הפירוש, לא זכיתי להבין שותיה דמר. המושג "מידות" מתאים לבגד, ולבש הכהן מדו בד, וילבש שאול את דוד מדיו, ויואב חגור מדו לבושו. וילבש קללה כמדו תהי לו כבגד יעטה. מכאן "מעיל המדות". וכוונת המליצה פשוטה, שהוא מעוטר במידות טובות [ונקט עוטה מעיל (ולא עוטה בגד) כדי לנקוט ביטוי שמצינו אצל שמואל הנביא]. אבל מה פשר "מעיל היהדות" ועוד לומר שהוא עטוי בו, מתכסה ומעוטף בו. לא שמעתי מימיי ביטוי שכזה.

כך או כך, המכתב לפנינו ולא כתוב בו היהדות אלא המדות.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:08 pm
על ידי כדכד
לא התיחסתי למה שכתבת על כתב היד, שגם בזה לענ"ד אין הכרח כדבריך אלא לביטוי ולמשמעותו
אני לא מכיר ביטוי "מעיל המידות" וזזה שהביטוי "מעיל" מתאים לבגד זה לא ראיה כלל שיש ביטוי מעיל המדות,
ןאם כן זה שאתה לא שמעת על מעיל היהדות אין זה אומר שהביטוי לא קיים ולפחות לא שאינו קיים במכת זה
ולהיפך, ל}"מעיל המידות" אין בעיני שום פירוש, מה שאין כן ,מעיל היהדות"
אם כבר עטיית מעיל בהקשר זה דומה יותר שכוונתו למעילו של הכהן הגדולמאשר למעילו ש שמואל באשר הרב היה כהן

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:17 pm
על ידי צופה_ומביט
נישאר חלוקים, והבוחר יבחר.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:31 pm
על ידי לבי במערב
כדכד כתב:אני לא מכיר ביטוי "מעיל המידות"
זו לשון המצוי' בכתבי צדיקי בעלזא (ובפרט אצל הגה"ק רבי מרדכי מבילגורייא),
משא"כ הביטוי 'מעיל היהדות' (שאף אני איני יודע משמעותו).

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:33 pm
על ידי סגי נהור
המלה הכתובה היא "המדות".

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:34 pm
על ידי זאב ערבות
.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:43 pm
על ידי כדכד
הספר ל האדר"ת הוא "סדר אליהו" ולא "אדרת אליהו".

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:56 pm
על ידי כדכד
סגי נהור כתב:המלה הכתובה היא "המדות".

מה שכתוב גם אני ראיתי
זה לא כתוב ברור ונתון לפרשנות.
אמנם, אם הרב לב במערב צודק שהביטוי "מעיל המידות" הוא ביטוי שכיח אצל רבי מרכי מבילגוריי אז יש להניח שכך כתב גם כאן

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 10:12 pm
על ידי זאב ערבות
.

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 10:17 pm
על ידי הוד_והדר
אכן יש להצטער שצינזרו המכתב הנ"ל בספר פרשת גדולת מרדכי, אבל אם הייתי מצטערים באותו מדה על הצנזורה של 2 מכתבים אלו אודות הרב קוק?

בילגורייא.JPG
בילגורייא.JPG (155.5 KiB) נצפה 5724 פעמים

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 10:31 pm
על ידי כדכד
כדכד כתב:
סגי נהור כתב:המלה הכתובה היא "המדות".

מה שכתוב גם אני ראיתי
זה לא כתוב ברור ונתון לפרשנות.
אמנם, אם הרב לב במערב צודק שהביטוי "מעיל המידות" הוא ביטוי שכיח אצל רבי מרכי מבילגוריי אז יש להניח שכך כתב גם כאן

אמנם, כעת ראיתי את המכתב שוב ומהשוואת שאר המ"מים שנכתבו בו נראה שתמיד האות מ' היא זו שכתובה כך (כמו במלה "ה...דות") מכאן שצדקו דבריכם ואני טעיתי וכתוב שם "המדות"

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 10:48 pm
על ידי לבי במערב
כדכד כתב:אמנם, אם הרב לב[י] במערב צודק שהביטוי "מעיל המידות" הוא ביטוי שכיח אצל רבי מר[ד]כי מבילגוריי
אין צורך להאמין לי בד"ז. ניתן גם לערוך חיפוש פשוט באוצה"ח ('מעיל_המ[י]דות')...

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ב' יוני 07, 2021 10:53 pm
על ידי צופה_ומביט
לבי במערב כתב:
כדכד כתב:אני לא מכיר ביטוי "מעיל המידות"
זו לשון המצוי' בכתבי צדיקי בעלזא (ובפרט אצל הגה"ק רבי מרדכי מבילגורייא),
משא"כ הביטוי 'מעיל היהדות' (שאף אני איני יודע משמעותו).


אכן, בעקבות דבריך עשיתי חיפוש זריז באוצר, ואכן ראיתי כמה מכתבים מצדיקי בעלזא ומהרב מבילגורייא שכותבים בדיוק את התואר הזה "עוטה מעיל המידות". ולא רק הם, אלא עוד רבנים, ביניהם רבי יעקב ששפורטש, משתמשים בתואר "במעיל המידות נתלבש" וכיו"ב.

כעת אני חושב שהוא מליצה לקוחה מהביטוי / שם הספר המפורסם "מעלות המידות".

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' יוני 08, 2021 12:08 am
על ידי גל של אגוזים
נוטר הכרמים כתב:לא נתפרש מאומה מהי הצנזורה הגסה?
לא הביאו את המכתב?

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' יוני 08, 2021 11:14 am
על ידי בן מיכאל
הוד_והדר כתב:אכן יש להצטער שצינזרו המכתב הנ"ל בספר פרשת גדולת מרדכי, אבל אם הייתי מצטערים באותו מדה על הצנזורה של 2 מכתבים אלו אודות הרב קוק?

בילגורייא.JPG

חזר בו?

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' יוני 08, 2021 9:29 pm
על ידי הארי החי
בן מיכאל כתב:
הוד_והדר כתב:אכן יש להצטער שצינזרו המכתב הנ"ל בספר פרשת גדולת מרדכי, אבל אם הייתי מצטערים באותו מדה על הצנזורה של 2 מכתבים אלו אודות הרב קוק?

בילגורייא.JPG

חזר בו?

ל"ד, כשהוצרך לכתוב לו כתב התארים שכתב מן ההכרח והנימוס אבל לדידיה לא סבירא ליה.... וכמו שידוע שגם הגרי"ז כתב לו כמה תארים נכבדים

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ג' יוני 08, 2021 9:40 pm
על ידי מעט דבש

Re: צנזור ושיכתוב קורות חיים של גדולי ישראל

פורסם: ד' יוני 09, 2021 12:32 am
על ידי פרנקל תאומים
הוד_והדר כתב:אכן יש להצטער שצינזרו המכתב הנ"ל בספר פרשת גדולת מרדכי, אבל אם הייתי מצטערים באותו מדה על הצנזורה של 2 מכתבים אלו אודות הרב קוק?

בילגורייא.JPG

מה זה ה''קול גדול'' הזה? זה משהו מוסמך או עוד פאשקוויל כזבים בזוי?
(אני מהמר על האפשרות השניה..).


לעומת המסמך הנ''ל מארכיון בית הרב קוק שהינו כתב יד אותנטי.


צריך להיות חתיכת צבוע בשביל פעם אחת לכתוב תארים מופלגים ופעם אחרת לכתוב קללות וגידופים.
ואינני חושד בזה חלילה את הרב מבילגורייא זצ''ל.