אוצר החכמה כתב:ידוע הוורט על זה שהשבת מכבדת את אורחיה לפי מעלתם וקדושתם.
בחנוכה ופורים כל התפילות של שבת. בראש חודש נותנת מוסף משותף. בחוה"מ מוסף כולו של ר"ח. ביו"ט כל התפילות של יו"ט. וביוה"כ אפילו האכילה בטילה.
אשר177 כתב:הנוסח של יו"ט הוא הנוסח הבסיסי והמקורי של תפילות הימים המיוחדים כולל שבת, ולכן כשהפיוטים לא מתאימים כגון ביו"ט שחל בשבת. חוזרים לנוסח המקורי ללא הפיוטים.
איש הגבעה כתב:ביו"ט שחל בשבת -יש לעיין מדוע מתפלל של יו"ט ומוסיף של שבת
ולא עושה להיפך יתפלל של שבת ויזכיר של יו"ט כמו שבת חול המועד.?
עי' אר"ח ח"א סדר תפילות הפסח אות ב, הובא בשלט"ג על מרדכי שבת סי' רעג אות ג, וחי' המאירי לביצה יז א: דברכות של שבת וכו' לא יפול בהם יפה עירוב של של שבת ויו"ט ור"ח וכו' ולכן מניחין (ברכה אמצעית של שבת) וכוללין של שבת באתה בחרתנו ובאתה יצרת וכו'. ועי' מהרש"א ביצה שם בשם תו"י: אבל ר"ח (שחל בשבת) מתפלל כסדר של שבת, וצ"ב.
חזן הכנסת כתב:מדינא דגמרא "מתחיל בשל שבת ומסיים בשל שבת ואומר של יו"ט באמצע" ובחתימה לדעת הת"ק חותם רק מקדש השבת וי"א שמזכירים גם של יו"ט בחתימה.
וקשה למה אנו מעדיפים נוסח של יו"ט.
חזן הכנסת כתב:א"כ איך נפרש "מתחיל בשל שבת ומסיים בשל שבת" המוזכר לגבי יו"ט?
ליתר דיוק: אכן ידועים דברי המנהיג ע"כ שרש"י התפלל בנוסח של "אתה בחרתנו" במקום "ישמח משה", אבל יותר מזה לא כתוב שם. ממה שמיאן רש"י בנוסח "ישמח משה", יש ללמוד מכך שלדעתו אינו מאנשי כנה"ג, אבל אין לנו ידיעה ברורה שלדעתו "אתה בחרתנו" הוא הנוסח המקורי לשבת, יתכן שהוא בחר בו מהעדר פתרון אחר. והא קמן שבשאר תפילות הוא התפלל כנוסחתינו ולא ב"אתה בחרתנו".חזן הכנסת כתב:ובאמת דעת רש"י שנוסח "אתה בחרתנו" הוא גם לשבת במקור.
חזן הכנסת כתב:באור זרוע ג"כ מביא על אחד מהגאונים שסידר תפלת אתה בחרתנו לשבת
ויתכן לומר דאתיא כמנהג בני א"י שחותמים בשבת "מקדש ישראל" ולפיכך מתחילין ב"אתה בחרתנו מכל העמים" כדי שיהא פתיחה מעין החתימה משא"כ לדידן
(ויתכן שזה טעם המדלגין בקידוש "כי בנו בחרת ואותנו קידשת מכל העמים" לפי שאינו מעין החתימה רק ביו"ט)
שבטיישראל כתב:חזן הכנסת כתב:באור זרוע ג"כ מביא על אחד מהגאונים שסידר תפלת אתה בחרתנו לשבת
ויתכן לומר דאתיא כמנהג בני א"י שחותמים בשבת "מקדש ישראל" ולפיכך מתחילין ב"אתה בחרתנו מכל העמים" כדי שיהא פתיחה מעין החתימה משא"כ לדידן
(ויתכן שזה טעם המדלגין בקידוש "כי בנו בחרת ואותנו קידשת מכל העמים" לפי שאינו מעין החתימה רק ביו"ט)
יש בזה מחלוקת בין רש"י ור"ת (אאל"ט בסידור רש"י) בתפילת שחרית בש"ק האם אומרים ישמח משה או אתה בחרתנו
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים