עקביה כתב:לקראת סיום הברכה אנו מבקשים: "והביאנו לשלום מארבע כנפות הארץ, ותוליכנו קוממיות לארצנו".
ויש לעיין מה עניין בקשה על א"י באמצע ברכה שעניינה הוא התורה.
גביר כתב:מתוך - המקרא כמורה דרך להבנת התפילה
https://orot.ac.il/%D7%94%D7%9E%D7%A7%D ... 7%9C%D7%94
קוממיות לארצנו – ברכות קריאת שמע שחרית
הקטע המסיים את הברכה השנייה שלפני קריאת שמע של שחרית כולל בקשה לגאולה. בין השאר מופיעה בו הבקשה "ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו". לכאורה, הקשר בין בקשה זו לבין תכנה של הברכה – הודאה ובקשה על לימוד התורה, אינו ברור. אולם, פסקה זו מבוססת על הכתוב בפרשת "בחוקותי" - "ואולך אתם קוממיות" [ויקרא כ"ו, יג].[1] על הפסוק שבראש אותה פרשה - "אם בחקותי תלכו" [שם, שם, ג] דורשים חז"ל "שתהיו עמלים בתורה".[2] ההליכה "קוממיות" מהווה, אם כן, תוצאה של עמל התורה. מעתה מובן היטב מפני מה באה הבקשה לקוממיות בברכה שעניינה לימוד תורה והעמל בה.
איש_ספר כתב:גביר כתב:מתוך - המקרא כמורה דרך להבנת התפילה
https://orot.ac.il/%D7%94%D7%9E%D7%A7%D ... 7%9C%D7%94
קוממיות לארצנו – ברכות קריאת שמע שחרית
הקטע המסיים את הברכה השנייה שלפני קריאת שמע של שחרית כולל בקשה לגאולה. בין השאר מופיעה בו הבקשה "ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו". לכאורה, הקשר בין בקשה זו לבין תכנה של הברכה – הודאה ובקשה על לימוד התורה, אינו ברור. אולם, פסקה זו מבוססת על הכתוב בפרשת "בחוקותי" - "ואולך אתם קוממיות" [ויקרא כ"ו, יג].[1] על הפסוק שבראש אותה פרשה - "אם בחקותי תלכו" [שם, שם, ג] דורשים חז"ל "שתהיו עמלים בתורה".[2] ההליכה "קוממיות" מהווה, אם כן, תוצאה של עמל התורה. מעתה מובן היטב מפני מה באה הבקשה לקוממיות בברכה שעניינה לימוד תורה והעמל בה.
יפה מאד! יש"כ!
נוטר הכרמים כתב:איש_ספר כתב:גביר כתב:מתוך - המקרא כמורה דרך להבנת התפילה
https://orot.ac.il/%D7%94%D7%9E%D7%A7%D ... 7%9C%D7%94
קוממיות לארצנו – ברכות קריאת שמע שחרית
הקטע המסיים את הברכה השנייה שלפני קריאת שמע של שחרית כולל בקשה לגאולה. בין השאר מופיעה בו הבקשה "ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו". לכאורה, הקשר בין בקשה זו לבין תכנה של הברכה – הודאה ובקשה על לימוד התורה, אינו ברור. אולם, פסקה זו מבוססת על הכתוב בפרשת "בחוקותי" - "ואולך אתם קוממיות" [ויקרא כ"ו, יג].[1] על הפסוק שבראש אותה פרשה - "אם בחקותי תלכו" [שם, שם, ג] דורשים חז"ל "שתהיו עמלים בתורה".[2] ההליכה "קוממיות" מהווה, אם כן, תוצאה של עמל התורה. מעתה מובן היטב מפני מה באה הבקשה לקוממיות בברכה שעניינה לימוד תורה והעמל בה.
יפה מאד! יש"כ!
אכן מיוחד.
ואכן האבודרהם מציין פסוק זה כמקור.
יתירה מזו, הרי בנוסח ספרד מבקשים גם 'ושבור עול הגוים מעל צוארנו', ובאבודרהם שזה ע"ש ואשבור מוטות עולכם, וזו גם אחת מן הברכות בפר' בחוקותי שם.
כך נפתח?נוטר הכרמים כתב: . . ומצאתי עצמי חסום. אמרתי אחכמה וגו' . .
גלאגוזים כתב:י"ל גם דהרי ברכת אה"ר היא מברכות קריאת שמע הכוללת פרשת והיה אם שמוע,
בה נצטוינו 'ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים', ובה הוזהרנו: השמרו לכם... ואבדתם
מהרה מעל הארץ הטובה.
אשר על כן בבקשתנו על הציוויים של פ' והיה אם שמוע, מבקשים אנו גם את ביטול העונש
של 'ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה', ומייחלים ל'והביאנו לשלום מארבע כנפות הארץ'.
גלאגוזים כתב:י"ל גם דהרי ברכת אה"ר היא מברכות קריאת שמע הכוללת פרשת והיה אם שמוע,
בה נצטוינו 'ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים', ובה הוזהרנו: השמרו לכם... ואבדתם
מהרה מעל הארץ הטובה.
אשר על כן בבקשתנו על הציוויים של פ' והיה אם שמוע, מבקשים אנו גם את ביטול העונש
של 'ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה', ומייחלים ל'והביאנו לשלום מארבע כנפות הארץ'.
נוטר הכרמים כתב:הרב גביר, נסיתי להתחבר אל "המקרא כמורה דרך להבנת התפילה",
ומצאתי עצמי חסום. אמרתי אחכמה וגו'.
יש לך אפשרות להעלות לנו עוד מהסוג הזה?
ברכי יוסף אורח חיים סימן קכא ג.
בברכת שים שלום יש אומרים וטוב יהיה בעיניך לברכנו ולברך את כל עמך ישראל. וכתב הרב החסיד מר זקנינו מהר"ר אברהם אזולאי זצ"ל בעל חסד לאברהם בהגהותיו, והמה בכתובי'ם, האומר 'יהיה' אינו אלא טועה, דמקרא מלא (במדבר כד, א) כי טוב בעיני ה' לברך את ישראל.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים