נזכרתי שסבי כתב ע"כ במכתב לפלוני והנני מצרפו דבריו כאן
בס"ד יום ט' שבט תשמ"ח
למע"כ ידה"נ שליט"א
שלו' וברכה.
בענין תקון חצות הנה כל סידורי הספרדיים מהעולים הבבבליים המדויקים, וכעת ראיתי כן בסידורי האשכנזים מאשכול שיש בהם תקון חצות, אין בהם תיבת "אתה", ובדקתי בשער הכוונות דף נח ע"ד וגם שם אין, ובשעה"כ שלי יש הגהה מצולמת מכת"י הרב ר' אשר זליג מרגליות זצ"ל ושם כתוב שבסידור האריז"ל ובסידור הרב ובמשנת חסידים איתא תיבת "אתה". ובדקתי בפרי עץ חיים שער תיקון חצות פרק ד' ושם לאידך גיסא אין גם תיבת "תקום". ומתחיל מ"תרחם".
ועל כן אם זה היה פסוק בתנ"ך שמתחיל עם אתה, היינו אומרים שיש טעות והשמטה בשער הכוונות וחסר תיבת אתה. אבל הרי אין זה פסוק, כי הפסוק הוא, אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה וכו'. וכאן אומרים, תקום תרחם ציון תבנה וכו' ואם כן בודאי שכך צריך להיות הגירסא ואין לשנות כי שער הכוונות הוא המדויק, ואדרבה כל אלה שכתבו אתה, י"ל שכתבו מחמת שיגרא דלישנא שזה דומה להתחלת פסוק אתה תקום תרחם וכו'.