יעקל כתב:לאלה הנוהגים לומר תפילה זו ריבון כל העולמים בליל שבת, קשה להבין את ההמשך "ותן בנו וכו' לעבדך באמת וביראה ובאהבה" דהיינו את סדר ההשתלשלות מלמטה למעלה, אמת היינו רחמים, אח"כ יראה ואח"כ אהבה היה צריך להיות הפוך כמו המקומות דלעיל בתפילה, שמזכירים קודם אהבה ורק אח"כ יראה...
כדכד כתב:נראה לי כיוון ששמעתי מרבי ומורי שליט"א בהקשר אחר ואולי שייך גם לכאן.
האהבה גדולה מהיראה במעלה אך חיוני שבזמן תקדים היראה לאהבה, שכן האהבה בלי יראה אין לה מה שיחזיק אותה כשלא תהיה אהבה.
לפיכך במקומות שמקדימים אהבה ליראה - מקדימים את האהבה בגלל מעלתה אולם במקומות שמקדימים יראה מקדימים אותה בגלל שהיא קודמת בזמן ואנחנו מתפללים שנזכה ליראה ואח"כ לאהבה.
סגי נהור כתב:יעקל כתב:לאלה הנוהגים לומר תפילה זו ריבון כל העולמים בליל שבת, קשה להבין את ההמשך "ותן בנו וכו' לעבדך באמת וביראה ובאהבה" דהיינו את סדר ההשתלשלות מלמטה למעלה, אמת היינו רחמים, אח"כ יראה ואח"כ אהבה היה צריך להיות הפוך כמו המקומות דלעיל בתפילה, שמזכירים קודם אהבה ורק אח"כ יראה...
"קושיות" כאלו תוכל לשאול לאלפים... ואין זו קושיא אלא לכל היותר הקדמה לדרשה אם יש בידך תירוץ מן המוכן.
לענין האהבה והיראה, בידוע שהסדר הוא יראה (תתאה), אהבה, יראה (עילאה), ולכן לפעמים היראה קודמת ולפעמים האהבה, בהתאם לדרגא המדוברת. ונרמז זה בשני הלשונות: דחילו ורחימו (יראה קודמת), אהבה ויראה (אהבה קודמת). ובדומה לזה מצינו בלשון חז"ל: אם אין חכמה אין יראה (חכמה קודמת ליראה), אם אין יראה אין חכמה (יראה קודמת לחכמה). בכ"ז ראה בארוכה תניא ח"א פמ"ג.
כדכד כתב:אם הכוונה היתה לדבקות בה' צודק מר שיותר מסתבר שדבקות היא מאהבה
אבל "מדובקים ביראתך" אין הכוונה שנהיה בדבקות בה' אלא שימינו יהיו דבוקים ביראת ה'
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים