עמוד 4 מתוך 6

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ג' אפריל 11, 2023 7:46 pm
על ידי עקבי
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:למה בסידור הרב בעה"ת כופלין בכל הנשמה וגו' ולא באורך ימים אשביעהו וגו' ?

מסתמא יש טעמים לכפילת כל הנשמה שאינם שייכים לכפילת אורך ימים.
אגב, מנהגנו לכפול אורך ימים במוצאי שבת, אבל לא בשחרית של שויו"ט.

נ.ב. אינני יודע מהו טעם כפילת אורך ימים.

קיבלתי בפרטי:
כופלין אורך ימים במוצ"ש מפני מנין ק"ל תיבות, עיין מג"א ריש סימן רצ"ה.
ושייך דווקא למוצ"ש, אבל ממנו נמשך בסידורים הרגילים לכפול גם בשחרית.
כופלין כל הנשמה לסיום פסוד"ז כמובא בפוסקים בסימן נ"א.

ואם כן - התמיהה היא על הכופלים בשבת שחרית ולא עלינו...

אמנם עי' לבוש (סי' רצה) ונוהגין לכפול פסוק אורך ימים אשביעהו שכן קבלו חז"ל שע"י כן נשלם השם היוצא ממנו. וכ"ה במטה משה (סי' תצז) ע"ש. ולכן כתב האליה רבה ונוהגין לכפול וכו', וכן כשאומרים מזמור זה בשבת ויום טוב או בקריאת שמע שעל מטתו או כשחוזרין מבית הקברות (פסקי תוס')

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 22, 2023 11:25 pm
על ידי יעקל
במשך השבת נשאלתי למה לא נחשבות ברכת רחם על ציון וכו' (ובפרט שמשתמשים בלשון צער - ולעלובת נפש) וברכת שמחנו כו' באליהו וכו' כבקשת צרכיו בשבת העלולה להביא לידי עצבות ?

מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 5:19 am
על ידי עזריאל ברגר
א. מי אמר שטעם מניעת בקשת צרכיו הוא משום עצבות?
ב. יש קושיות גדולות מזה, כגון תפילות יום הכיפורים שמלאות בבקשת צרכיו ווידויים וכו'...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 7:53 am
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:במשך השבת נשאלתי למה לא נחשבות ברכת רחם על ציון וכו' (ובפרט שמשתמשים בלשון צער - ולעלובת נפש) וברכת שמחנו כו' באליהו וכו' כבקשת צרכיו בשבת העלולה להביא לידי עצבות ?
מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?

יעויין בהשלמות לסידור אזור אליהו בהשלמה שכותרתה "בקשות ותחנונים בשבת וביו"ט", עמ' תרט ואילך במהדורת התשע"ז, שהאריכו בעניינים אלו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 8:42 am
על ידי במסתרים
יעקל כתב:מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?
היה ראוי לומר כל י"ח ברכות בשבת וחכמים הקילו. עיין גמרא ברכות דף כא סוף עמוד א.
(ולכן אם התחיל בטעות גומר אותה ברכה.)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 8:45 am
על ידי במסתרים
עזריאל ברגר כתב:וידויים
מ"ע מה"ת להתוודות ביו"כ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 9:11 am
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:א. מי אמר שטעם מניעת בקשת צרכיו הוא משום עצבות?

את זה לא זכורני, אבל ידוע ומפורסם, שמעתי כו"כ פעמים. מאוד אשמח שחו"ר הפורום יעזרו לנו בזה
וממתי לא להיות עצוב ביוה"כ ?
מה שכן - לגבי ברכת רחם נא בברכ"המ, ע"ז גם אפשר לשאול...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 9:17 am
על ידי יעקל
במסתרים כתב:
יעקל כתב:מ"ש מברכת ולירושלים עירך ואת צמח דוד שלא נאמרות בש"ק ?
היה ראוי לומר כל י"ח ברכות בשבת וחכמים הקילו. עיין גמרא ברכות דף כא סוף עמוד א.
(ולכן אם התחיל בטעות גומר אותה ברכה.)

נו, אז אם רז"ל הקילו בתפילת העמידה, למה שיחמירו בברכות שלאחרי ההפטרה בנביא, הבה נקילה עד הסוף... ?!
ואולי אפשר לחלק בין בקשת צרכיו הפרטיים לבקשת צרכיה של כללות האומה הישראלית, כנלפע"ד...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 6:59 pm
על ידי יעקל
בהגבהת ספר התורה :
א. ברוב ככל תפוצות ישראל, נוהגין לומר את הפסוק וזאת התורה אשר וגו' בני ישראל ולהוסיף ע"פ ה' ביד משה. ק"ק לי, למה להוסיף ע"פ ה' ביד משה ? האם אין חשש של הזכרת ש"ש לבטלה ?
ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 7:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

מראה מקום לשאלתך האחרונה: רבים ממנהגי "חב"ד" - לא מנהגי חב"ד הם אלא מנהגי ליטא רייסין וכדו', ורבים ממנהגי "החסידים" - מנהגי פולין הם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 23, 2023 8:56 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:בהגבהת ספר התורה :
א. ברוב ככל תפוצות ישראל, נוהגין לומר את הפסוק וזאת התורה אשר וגו' בני ישראל ולהוסיף ע"פ ה' ביד משה. ק"ק לי, למה להוסיף ע"פ ה' ביד משה ? האם אין חשש של הזכרת ש"ש לבטלה ?
ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

לגבי השאלה הראשונה ראיתי שדנים בזה
מן הסתם יהיה כאן מי שיכתוב מקורות מדוייקים
מכל מקום יש מי שאומר שבמקור היה להוסיף את כל הפסוק מפ' בהעלותך שמסיים במלים אלו
יש אומרים שאמית חלק מפסוק אינו נחשב הזכרת ש"ש לבטלה
יש נמנעים מאמירת ע"פ ה' ביד משה בגלל מה שכתב מר.

לגבי השאלה האחרונה - ראיתי בשלחן הטהור לאדמו"ר מקאמארנא סי' קל"ד סעיף ב שכתב לומר כך (וע' מקורות וציונים שם אות ב ג)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אפריל 24, 2023 4:11 pm
על ידי יעקל
לפי הנראה, מקור מאמר משה אמת ותורתו אמת הוא מהמדרש המובא ברש"י גבי עדת קורח (על פסוק נסו לקולם) ששמעו אותם צועקים בתשובה משה אמת וכו' והם בדאין.
השאלה ג"כ, למה הוסיפו ה"א אמת, דהא אפי' עדת קורח לא נסתפקו בזה ...?!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אפריל 24, 2023 4:25 pm
על ידי כדכד
זה המקור לכך שעדת קרח אומרים זאת
לא המקור לומר זאת בהגבהת ספר תורה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ג' אפריל 25, 2023 11:06 am
על ידי באמונתו
ברוב סידורים ישנים לא מופיע כלל הסיום "על פי ה' ביד משה", ועיין סידור אזור אליהו בשם מוהר"ח וולוז'ין ע"ז.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 29, 2023 9:41 pm
על ידי יעקל
כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים, דכתיב ביה אלקים יחננו ויברכנו יאר פניו איתנו סלה.

1.למה לא נהוג לומר את המזמור מיד אחרי נשיאת כפיים כמו שנהוג לאומרו אחרי סה"ע ?
2. למה הסדר במזמור התהפך ? חנינה, ברכה, הארת פנים ?
3. למה לא נהוג לומר הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת ביהמ"ק וכו' במקומות אחרים בתפילה, בנשיאת כפיים, באמירת קרבנות וקטורת דשחרית ודמנחה ?
4. למה בכמה קהילות של בני עה"מ נהוג לומר את המזמור הנ"ל במנחה ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 30, 2023 12:12 am
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים, דכתיב ביה אלקים יחננו ויברכנו יאר פניו איתנו סלה.

1.למה לא נהוג לומר את המזמור מיד אחרי נשיאת כפיים כמו שנהוג לאומרו אחרי סה"ע ?
2. למה הסדר במזמור התהפך ? חנינה, ברכה, הארת פנים ?
3. למה לא נהוג לומר הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת ביהמ"ק וכו' במקומות אחרים בתפילה, בנשיאת כפיים, באמירת קרבנות וקטורת דשחרית ודמנחה ?
4. למה בכמה קהילות של בני עה"מ נהוג לומר את המזמור הנ"ל במנחה ?


1. גם בספה"ע זה לא המנהג של כולם.
2. אינני יודע.
3. אחרי קרבנות יש בקשה על החזרת העבודה (באותו נוסח של ספה"ע לפי חלק מהמנהגים).
4. יש קהילות בנוסח עדות המזרח שלא אומרים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 30, 2023 5:49 am
על ידי במסתרים
יעקל כתב:כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים
א. יתכן שתיבות אלו בתהלים יוסדו על ברכת כהנים.
ב. אפילו אם היה זה מפורש בשום מקום לאו דווקא שהיו קובעים לאמרו.

מזמור סז כצ"ל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 30, 2023 11:33 pm
על ידי יעקל
בפיוט המבדיל בין קודש וכו' אומרים יגעתי באנחתי אשחה בכל לילה

מה הפי' של המילה אשחה ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' מאי 01, 2023 1:30 am
על ידי במסתרים
תהלים מזמור ו' יגעתי באנחתי אשחה עיין שם

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' מאי 01, 2023 10:15 am
על ידי כדכד
בפסוק כתוב "אשחה בכל לילה מטתי". בפיוט זה לא כתוב. אולי בגלל זה הוא שאל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 10:34 am
על ידי כדכד
בפסוק שם פירשו המצודת דוד תהלים פרק ו פסוק ז: "אשחה - אני משיט את מטתי במי הבכי כדבר השט על פני המים"
ובמצודת ציון תהלים פרק ו פסוק ז: " אשחה - ענין שטיה במים כמו כאשר יפרש השוחה לשחות (ישעיה כ"ה)" הרי שפירש "אשחה" מבנין הפעיל שיגרום למיטה לשחות וכן פירשו עוד מהמפרשים ויש שפירשו "אשחה" לשון סחי ומאוס שאמאס מיטתי בדמעותי וגם לפירוש זה "אשחה" מבנין הפעיל שיגרום למטה להמאס וכן יש שפירשו לשון רחיצה.
עכ"פ הדרך הוא שמשתמשים בבנין הפעיל לציין את מה הוא הפעיל ואת זה עשה דוד במזמור כשאמר "אשחה בכל לילה מטתי".
אולם בעל הפיוט שסים החרוז "אשחה בכל לילה" ולא הזכיר מה הוא ישחה - מובנת השאלה מה הוא "אשחה" לפי זה.
לענ"ד דרך הפייטנים לצטט חלקי פסוקים שיתאימו למלות השיר וחריזתו גם אם מצטט רק חלק שמשמעותו בפני עצמו אינה מנספקת וסמך על הקורא שישלים הבנת הפיוט לפי ההקשר המקורי של הפסוק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 3:52 pm
על ידי יעקל
יישר כח. ניתוח מעניין ומדוייק. במילים אחרות, לא תמיד מומלץ לקרוא את לשון הפייטנים כמו בקריאת לשון רבותינו הראשונים כהרי"ף והרמב"ם וכו'

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 3:57 pm
על ידי כדכד
הענין הוא לא "לשון הפייטנים" מול "לשון רבותינו" אלא "לשון פיוטים" לעומת "לשון ספרי ההלכה"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 4:08 pm
על ידי יעקל
אתם צודקים. כמו כן, והוא ידרוש לציון עיר הנידחה, והרי פסק הר"מ ירושלים אינה נעשית עיר הנידחת לעולם (בספר שופטים, לא זכורני איה מקום כבודו) ? ! א"ו לשון פיוט לחוד ולשון ספרי ההלכה לחוד כדברי מר...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 4:17 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:והוא ידרוש לציון עיר הנידחה, והרי פסק הר"מ ירושלים אינה נעשית עיר הנידחת לעולם ? !
לשון הכתוב ירמי' ל,יז.

מחקתי חלק מהודעה זו, ודברי הרב כדכד שבהודעה הבאה מתייחסים לנמחק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 5:14 pm
על ידי כדכד
לא כוון לשאלה אלא להוכיח מה שכתבנו לעיל שאין כוונת הפיוטים ללשון ספרי ההלכה

אגב דאיירינן בענין "ציון עיר הנדחה" - שמעתי מחבר שבמשפחתו נהגו לשיר במקום זה "עיר המשובחה" ונ"ל שטעמם כדי לא לגנות ירושלים
אולם הפסוק בס' ירמיהו שמביא הרב במסתרים מתאים דווקא לגירסא "הנדחה" שנאמר שם "כי נדחה קראו לך ציון היא דורש אין לה" ואנו מתפלים ש"הוא" כן "ידרוש לציון עיר הנדחה".
אגב נוסף דפיוט זה שמעתי מחבר אחר שמלות הבית "כל שומר שבת... הן הכשר חבת קודש גורלו" מכוונים להלכה הנשנית במס' חגיגה שקדשים מקבלים טומאה בלי הכשר כי חבת הקודש מכשרתם
וכמובן שגם מכאן ראיה שהפיוטים לא התכוונו למובן שבספרי ההלכה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 7:37 pm
על ידי יעקל
אבל בכל זאת, מכאן אפשר לראות את גדולת ענקי הרוח השיר והפיוט של אומתנו, ועד כמה הם שלטו בכל מיני מקומות בתורה ובכתבי הקדש ובשני התלמודים. איזו אומה אחרת זכתה לכאלה משוררים ? אשרי העם שככה לו ... !

ואגב, לפעמים רצה הקב"ה שהשירה או הפיוט תלמדנו לקח, כי האי דדרשינן על פסוק זה א-לי ואנוהו התנאה לפניו וכו'

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 9:26 pm
על ידי יעקל
במסתרים כתב:
יעקל כתב:כנראה, מזמור ס"ג למנצח בנגינות חובר כנגד ברכת כהנים

ב. אפילו אם היה זה מפורש בשום מקום לאו דווקא שהיו קובעים לאמרו.



ולמה ? זו שאלתי : מ"ש מסה"ע ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' מאי 04, 2023 9:32 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:ולמה ? זו שאלתי : מ"ש מסה"ע ?
כשתמצא מקור לסברתך נמשיך הלאה לשאלה זו. בינתים אין לנו אלא שהוא חידוש שלך, וכיון שלא היה ידוע לאותם שהנהיגו מנהגים בדורות קודמים אין מקום לשאלה.
מכל מקום, לא כל מה שנזכר עליו ששייך לדבר מסויים נקבע לאמרו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' מאי 06, 2023 10:30 pm
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:ב. מה המקור של המנהג הרווח בכמה קהילות חסידיות להקדים לוזאת התורה וכו' את מאמר ה"א אמת, משה אמת ותורתו אמת ? ולמה בחב"ד לא נהוג לאומרו ?

מראה מקום לשאלתך האחרונה: רבים ממנהגי "חב"ד" - לא מנהגי חב"ד הם אלא מנהגי ליטא רייסין וכדו', ורבים ממנהגי "החסידים" - מנהגי פולין הם.


ר' עזריאל ברגר, למה רק בחב"ד מקובל לומר שיר המעלות הנה וגו' לפני מעריב במוצ"ש ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מאי 07, 2023 5:59 am
על ידי במסתרים
יעקל כתב:למה רק בחב"ד מקובל לומר שיר המעלות הנה וגו' לפני מעריב במוצ"ש ?
למה אינך שואל: מה טעם לחלק בין כל לילות החול למוצ"ש?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מאי 07, 2023 9:17 am
על ידי עזריאל ברגר
אלו שאומרים לדוד ברוך גו' ולמנצח בנגינות - יכולים לומר עליהם את הקדיש ואין להם כ"כ צורך לומר שיר המעלות כהקדמה לקדיש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מאי 07, 2023 10:44 am
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:אלו שאומרים לדוד ברוך גו' ולמנצח בנגינות - יכולים לומר עליהם את הקדיש ואין להם כ"כ צורך לומר שיר המעלות כהקדמה לקדיש.


למיטב זכרוני, כמעט ואין היום קהילות אשכנזיות האומרות לדוד ברוך ומזמור ס"ז ואח"כ ח"ק ... רובן שאומרות לדוד ברוך ומזמור ס"ז עוברים ישירות לוהוא רחום.

ובדרך אגב, ידוע למאן דהוא למה ברוב ככל הקהילות של פולין וליטא פסקו מלומר לדוד ברוך ולמנצח בנגינות ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' מאי 15, 2023 12:39 am
על ידי יעקל
לא זכיתי להבין את כפל הלשון שבנוסח ברכתנו אלדי נשמה בחתימת הברכה - המחזיר וכו' לפגרים מתים. פגר חייב להיות מת, אחרת הוא לא פגר, היש כזה דבר פגר חי ?

הייתי מנסח מושכל ראשון מחזיר נשמות למתים או לפגרים, וזהו...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' מאי 15, 2023 2:19 am
על ידי במסתרים
יעקל כתב:פגרים מתים
יש לעיין במלכים ב יט לה ובמפרשים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' מאי 15, 2023 2:24 am
על ידי מה שנכון נכון
בספרות הראשונים ובשירת ימה"ב מצוי פגר גם ככינוי לגוף של אדם חי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ג' מאי 23, 2023 3:46 pm
על ידי יעקל
מחפש מ"מ הדנים במנהגי קהילות הקודש אם נוהג הש"ץ לומר ברכת עטיפת טלית וברכת הנחת תפילין בקול רם

ולמה בחלק מהקהילות האשכנזיות, פסקו מלומר אדון עולם ויגדל וברכות מענט"י ועד אלקי נשמה בקול רם והתחילו כל אחד לאמרם ביחידות...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ד' יוני 07, 2023 8:45 pm
על ידי עושה חדשות
"שאתה הוא ה' אלוקינו משיב הרוח ומוריד הגשם/הטל", הקטע הזה מופיע גם בפיוטים מאד קדומים של תפילת גשם וטל, אבל לכאו' הוא מחוסר הקשר. האם הכוונה מודים אנחנו לך שאתה משיב הרוח, או באופ"א. ראיתי היום קטע מסידור קדמון, אבל אינני יודע אם אפשר לתלות שיש כאן שארית מהנוסח המקורי דוקא.


שאתה משיב הרוח.png
שאתה משיב הרוח.png (18.27 KiB) נצפה 8076 פעמים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 15, 2023 8:57 am
על ידי עזריאל ברגר
ש"ץ שטעה וחתם "גאל ישראל" (לשון הודיה על העבר) במקום "גואל ישראל" (לשון בקשה על ההווה והעתיד), וכבר המשיך לברכה הבאה אחריה - האם חייבים להחזירו?
ואם לא החזירוהו - מפני כבוד הבריות וכדו' - האם אפשר לענות אמן על ברכותיו שבהמשך, או דילמא כולן לבטלה מפני שאינן כהלכה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 15, 2023 9:00 am
על ידי במסתרים
עזריאל ברגר כתב:גאל ישראל

viewtopic.php?t=45397