עמוד 6 מתוך 6

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2023 10:40 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:מקור התחינה

אחד כתב:הראשון המזכיר תפילה זאת כלשוננו, הוא ר' שמחה מויטרי, תלמיד רש"י בסידורו הידוע "מחזור ויטרי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2023 11:21 pm
על ידי יעקל
דהיינו עוד לפני הטור

לפי הנראה, את הקריאה לכהן בשבת אצל האשכ' - החליפו את ותיגלה ותראה לויעזור משום דבותיגלה מזכירים תחנונים על גלות ישראל כמ"ש ויחון פליטתנו ופליטת עמו וכו' לחן ולחסד וכו' וידוע שלא מתפללים על צרות בשבת משום דמביא לידי עצבות.

השאלה למה אומרים כן בשבת אה"ר הוא ירחם וכו' ויחון אותנו לפליטת עולמים ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2023 8:28 pm
על ידי יעקל
זכרנו לחיים וכו' וכתבנו בסה"ח...

ולהלן בספר חיים וכו' ניזכר וניכתב...
ובנעילה ניזכר וניחתם

הרי אם ישנו בכתיבה בודאי ישנו בזכירה

אין לך זכירה גדולה מזו וכ"ש חתימה למען יעמוד ימים רבים... ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 2:48 pm
על ידי יעקל
בפסוקי ההלל

יברך את בית ישראל ןגו' בית אהרן וגו' יראי ה'

ולקמן

יאמר נא ישראל
יאמרו נא בית אהרן
יאמרו נא יראי ה'

לכאורה בית ישראל מדבר על כללות האומה ויראי ה' הם בעלי המדריגה ובני העלייה. וא"כ ק"ק לי היה צריך להקדים את יראי ה' ?

ובפרט דביוה"כ הכה"ג מכפר קודם כל בעד ביתו ואח"כ בעד כל קהל ישראל, הרי מבואר דכללות האומה באה אחרי בית אהרן ?
ואותו דבר בסדר העבודה במוסף דיה"כ...

ואותו דבר בסוף מזמור קל"ז
בית ישראל ברכו את הוי"ה בית אהרן בית הלוי יראי ה'

הרי ממזר ת"ח קודם לכה"ג ע"ה ....

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 3:27 pm
על ידי כדכד
כלל ישראל תמיד קודם לפרטים
ביוה"כ אינו אלא כדי שיבוא זכאי ויכפר על החייב

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 5:28 pm
על ידי יעקל
ושאילה אחרונה בנושא : למה במזמורי ההלל לא מוזכר בית הלוי ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 5:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש מקורות
שיראי ה' זה הלויים
ובמזמור שמוזכרים הלויים ויראי ה', אז הכוונה לגרים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 7:14 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:ושאילה אחרונה בנושא : למה במזמורי ההלל לא מוזכר בית הלוי ?

אולי כי הלויים שרו אותו?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' אוקטובר 20, 2023 12:04 am
על ידי יעקל
למה אחרי קריה"ת הצריכו לומר דווקא ח"ק ולא ק"י בעוד למשל בתיקון ליל שבועות אחרי כל ספר מהתורה (ככה זכור לי) צ"ל ק"י ?

ועוד שבחצה"ק קארלין מקובל שהש"ץ ורק הוא בעצמו יאמר ק"י בין ה' מלך לכגוונא ...
מה המקור לזה ? ברוב ככל הקהילות בעולם נהוג שהאבל אומר ק"י ?

או אם רוצים שהש"ץ יאמר את הקדיש, היה צריך לומר ח"ק לפני כגוונא, ככדוג' בני עדות המזרח ונוסח חב"ד שאומרים ח"ק סמוך לברכו ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 4:59 pm
על ידי עושה חדשות
היכן יש הסבר למה ברכות 'ולמלשינים' 'ולירושלים' פותחות באות ו"ו החיבור?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 5:35 pm
על ידי יבנה
עושה חדשות כתב:היכן יש הסבר למה ברכות 'ולמלשינים' 'ולירושלים' פותחות באות ו"ו החיבור?

https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... -sFile.pdf

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' פברואר 23, 2024 1:54 pm
על ידי עושה חדשות
ועוד בענין וא"ו החיבור

הפוסקים בסי' מז דנו בשאלה האם 'הערב-נא' היא ברכה בפני עצמה, או המשך של ברכת התורה של אקב"ו לעסוק וכו', ונפק"מ האם אומרים "הערב" או "והערב". ומחמת הספק הכריעו דנכון יותר לומר עם וא"ו החיבור, כי בזה יצאנו ידי כל הדיעות אבל אם תאמר בלא וי"ו הוי הערב נא ברכה בפ"ע והוי הפסק לאותה דיעה שס"ל ברכה אחת היא.

ולא זכיתי להבין פשט, וכי לא מצינו ברכות ארוכות שיש בהם קטעים קטעים שאינם מחוברים ע"י וא"ו? מה נענה לברכת חתנים "אשר ברא ששון ושמחה וכו' וכו' מהרה ה"א ישמע בערי יהודה", למה לא בעינן למימר "ומהרה"?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מרץ 03, 2024 7:38 am
על ידי HaimL
עושה חדשות כתב:ולא זכיתי להבין פשט, וכי לא מצינו ברכות ארוכות שיש בהם קטעים קטעים שאינם מחוברים ע"י וא"ו? מה נענה לברכת חתנים "אשר ברא ששון ושמחה וכו' וכו' מהרה ה"א ישמע בערי יהודה", למה לא בעינן למימר "ומהרה"?

ל"ד, דהתם מוכח דחד עניינא הוא, דפתח באשר ברא ששון ושמחה חו"כ וכו' בא"י משמח חתן עם הכלה, א"כ מוכח דחד ברכה היא. אבל בברכה"ת, שפתיחתה ברכת המצוות אקבו"ץ על ד"ת, או לעסוק בד"ת, והמשכה תחנונים והערב נא וחתימתה שבח בא"י המלמד תורה לעמו"י, שפיר י"ל דתרי ברכות נינהו, אם לא וא"ו החיבור.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מרץ 03, 2024 11:29 am
על ידי יעקל
זכר לנו היום ברית שלוש עשרה וכן כתוב וירד הוי'ה בענן וגו'הוי"ה הוי"ה וגו'

זכר לנו היום ברית י"ג וכן כתוב הוי"ה הוי"ה וגו' מבעי לי' ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מרץ 03, 2024 5:18 pm
על ידי כדכד
זה הרקע לכריתת הברית

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' מרץ 18, 2024 9:07 pm
על ידי עושה חדשות
בדברי הט"ז באו"ח סי' קטז מבואר שההיתר לשנות פסוקים בתפילה מלש' יחיד לרבים וכד' הוא רק בנאמר בדרך בקשה, אבל פסוקי שבח אסור, שהרי כ' שם לאסור לומר בפסוקים שקודם הבדלה "לנו לישועה".
האם מנהגינו (אשכנז) לומר בפסוקי השבח שלפני הסליחות כה"ג סותר את דברי הט"ז?
כגון; וַאֲנַחְנוּ בְּרֹב חַסְדְּךָ נָבוֹא בֵיתֶךָ, נִשְׁתַּחֲוֶה אֶל הֵיכַל קָדְשְׁךָ וְנוֹדֶה אֶת שְׁמֶךָ, ועוד

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מרץ 31, 2024 6:05 pm
על ידי יעקל
בפיוט אשמח בך של הבבא סאלי

יש חרוז על זרע ישראל והאבות וז"ל נצר נטיעה תמה / האבות ידידיו/ אבן צדק שלמה משורש גידלם

על מה מרמז החרוז האחרון ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 14, 2024 6:22 pm
על ידי עושה חדשות
לש' הרמב"ם בסדר התפילה - "בעת ששליח ציבור אומר בברכה זו וקרא זה אל זה כל העם עונין קדוש קדוש קדוש וכו', וכשהוא אומר איה מקום כבודו כל העם עונין משבחים ואומרים ברוך כו' ...וכל אלו הדברים שעונין הצבור הוא קורא עמהן, ולא יגביה קולו בעת שהן עונין עמו".
האם הרמב"ם בא לומר שאין צורך שיגביה קולו, או שאסור שיגביה קולו? (ולמה?)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 27, 2024 10:37 pm
על ידי יעקל
נעשה ונקריב וכו' כמו שכתבת עלינו וכו' ע"י משה עבדך מפי כבודך כאמור ...

מפי כבודך נראה לכאור' מיותר : הרגע אמרנו שהקב"ה כתב עלינו ע"י משה, מה צריך להוסיף מפי כבודך ?

אולי כדי להוציא שח"ו לא היה שום אמצעי ביניהם - א"כ למה דווקא פה רצו אנשי כנה"ג לציין זאת ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 13, 2024 5:16 pm
על ידי יעקל
מה הוא מקור המנהג הנהוג בכמה קהילות חסידים לדלג על הי"ג קדישים שבאמצע תיקון ליל שבועות ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 13, 2024 5:31 pm
על ידי בברכה המשולשת
היכן יש י"ג קדישים בתיקון?
לפי מה שראיתי בקריאי מועד יש פחות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 13, 2024 8:38 pm
על ידי יעקל
כן צודק... אני יודע שבחצה"ק רוזין נוהגים י"ג

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 13, 2024 8:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:היכן יש י"ג קדישים בתיקון?
לפי מה שראיתי בקריאי מועד יש פחות.

אין התיקון תחת ידי עתה, אבל כמדומני:
חמשה על חמשת חומשי תורה.
אחד על הנביאים והכתובים.
ששה על ששה סדרי משנה (ושמא היינו טעמא שלא מצאת בקריאי מועד, כי הרבה מהספרדים אינם אומרים משניות).
ואחד אחרי הזוהר ותרי"ג מצוות.

נ.ב. גם אצלנו בחב"ד א"א קדישים, ובכלל אין אמירה ציבורית של התיקון, אלא כל אחד אומר בקצב האישי שלו (ודלא כפי שראיתי פעם בבית כנסת ספרדי, שאומרים כל הקהל ביחד, כשכל פיסקא מישהו אחר אומר בקול).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' יוני 13, 2024 8:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה שאני רואה כל שנה ושנה הוא שכל פרשה בתורה (דהיינו תחילה וסוף וכשיש עוד) וספר בנ"ך (כנ"ל) מישהו אחר אומר בקול והשאר אומרים עמו בלחש יותר.
כדי שיהיה בכינופיא.
וקדיש יש בסוף כל סדר התנ"ך (שהוא עיקר התיקון)
ואחד בסוף התיקון (אחרי הזוה"ק שאחרי האדרא)
ויש בחלק מהמהדורות גם קדיש אחרי התרי"ג (שזה לפני המדרש והעין יעקב)
וקדיש דרבנן (על ישראל) אחרי המדרשים והעין יעקב.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' יוני 14, 2024 3:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
עכשיו בדקתי בתיקון אשכנזי (לא חב"ד) שתחת ידי:
א. קדיש יתום בסוף התורה.
ב. קדיש יתום בסוף הנביאים.
ג. קדיש יתום בסוף הכתובים.
ד-ט. קדיש דרבנן בסוף כל סדר משניות.
י. קדיש דרבנן אחרי ספר יצירה.
יא. קדיש דרבנן אחרי קטעי הזוהר.
יב. קדיש דרבנן אחרי תרי"ג מצוות.
יג. קדיש דרבנן אחרי האידרא.

(ומה שכתבתי לעיל - טעות היתה בידי)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' יוני 16, 2024 5:03 pm
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:עכשיו בדקתי בתיקון אשכנזי (לא חב"ד) שתחת ידי:
א. קדיש יתום בסוף התורה.
ב. קדיש יתום בסוף הנביאים.
ג. קדיש יתום בסוף הכתובים.
ד-ט. קדיש דרבנן בסוף כל סדר משניות.
י. קדיש דרבנן אחרי ספר יצירה.
יא. קדיש דרבנן אחרי קטעי הזוהר.
יב. קדיש דרבנן אחרי תרי"ג מצוות.
יג. קדיש דרבנן אחרי האידרא.

(ומה שכתבתי לעיל - טעות היתה בידי)


תודה. אז אשמח אם יש למאן דהו מקור לי"ג הקדישין האלה, ומקור שלא לאמרם (כמנהג חב"ד וכמה קהילות חסידים)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' יוני 16, 2024 7:16 pm
על ידי כמהים_
מנין י"ג קדישין (כמנין אח"ד) נזכר כבר בשל"ה, שכל סדר התיקון הנהוג אצל האשכנזים הוא ממנו (מסכת שבועות, נר מצוה).
סדר הקדישין שם הוא כמו שנזכר לעיל, חוץ מהאחרון, כי השל"ה אינו מזכיר לימוד האידרא, ובמקומו קוראים בסוף התיקון מגילת שיר השירים ואחריה קדיש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' יוני 16, 2024 10:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:
עזריאל ברגר כתב:עכשיו בדקתי בתיקון אשכנזי (לא חב"ד) שתחת ידי:
א. קדיש יתום בסוף התורה.
ב. קדיש יתום בסוף הנביאים.
ג. קדיש יתום בסוף הכתובים.
ד-ט. קדיש דרבנן בסוף כל סדר משניות.
י. קדיש דרבנן אחרי ספר יצירה.
יא. קדיש דרבנן אחרי קטעי הזוהר.
יב. קדיש דרבנן אחרי תרי"ג מצוות.
יג. קדיש דרבנן אחרי האידרא.

(ומה שכתבתי לעיל - טעות היתה בידי)


תודה. אז אשמח אם יש למאן דהו מקור לי"ג הקדישין האלה, ומקור שלא לאמרם (כמנהג חב"ד וכמה קהילות חסידים)

מסתמא תוכל למצוא סקירה במלקטי המנהגים:
אוצר מנהגי חב"ד,
נטעי גבריאל,
מקראי קודש?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 3:17 pm
על ידי יעקל
כמהים_ כתב:מנין י"ג קדישין (כמנין אח"ד) נזכר כבר בשל"ה, שכל סדר התיקון הנהוג אצל האשכנזים הוא ממנו (מסכת שבועות, נר מצוה).
סדר הקדישין שם הוא כמו שנזכר לעיל, חוץ מהאחרון, כי השל"ה אינו מזכיר לימוד האידרא, ובמקומו קוראים בסוף התיקון מגילת שיר השירים ואחריה קדיש.


לא עיינתי בשל"ה, אבל מושכל ראשון היה גם גם אפשר לומר י"ג קדישין כנגד י"ג מיה"ר, שהרי שבועות - יום דין שפע תורה המגיע לכל אחד ואחד הוא...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 4:00 pm
על ידי יעקל
אצל בני אשכנז הפיוט המחורז שומר ישראל שמור שארית וכו' נהוג ליאמר בכל יום.

ואצל עה"מ, מוסיפים שומר גוי רבא, שמור שארית גוי רבא ...

מישהו יודע למה הושמט החרוז האחרון אצל בני אשכנז ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 4:15 pm
על ידי במסתרים
השאלה מסתמא להיפך, מי הוסיפו.

וכי הוא השינוי היחיד שמצאת בין שני הסידורים?

מנהג אשכנז לאמרו בכל יום מאוחר מאד, כמדומה. וכבר נכתב בזה כאן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 4:19 pm
על ידי יעקל
במסתרים כתב:השאלה מסתמא להיפך, מי הוסיפו.

וכי הוא השינוי היחיד שמצאת בין שני הסידורים?


לא ולא. כי סביר להניח שהפיוט הזה נתייסד ע"פ כל קריאות הקודש שעניינן עיקרי הדת ...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 4:38 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:להניח

נתת טעם למה הוסיפוהו, שאין בו הכרח כי כאן נמצא כאן היה.

פתח סידור אשכנזי ישן ובדוק היש בו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 5:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
במסתרים כתב:מנהג אשכנז לאמרו בכל יום מאוחר מאד, כמדומה.
ואכן מנהג חב"ד לאמרו רק בשני וחמישי, ובסיום הסליחות דאלול וצום גדליה (ואיני יודע טעמו של הדבר).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 6:15 pm
על ידי כמהים_
יעקל כתב:
כמהים_ כתב:מנין י"ג קדישין (כמנין אח"ד) נזכר כבר בשל"ה, שכל סדר התיקון הנהוג אצל האשכנזים הוא ממנו (מסכת שבועות, נר מצוה).
סדר הקדישין שם הוא כמו שנזכר לעיל, חוץ מהאחרון, כי השל"ה אינו מזכיר לימוד האידרא, ובמקומו קוראים בסוף התיקון מגילת שיר השירים ואחריה קדיש.


לא עיינתי בשל"ה, אבל מושכל ראשון היה גם גם אפשר לומר י"ג קדישין כנגד י"ג מיה"ר, שהרי שבועות - יום דין שפע תורה המגיע לכל אחד ואחד הוא...


מסברא, אפשר. השל"ה כותב שזה כמננין אח"ד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' יוני 17, 2024 7:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:מנהג אשכנז לאמרו בכל יום מאוחר מאד, כמדומה.
ואכן מנהג חב"ד לאמרו רק בשני וחמישי, ובסיום הסליחות דאלול וצום גדליה (ואיני יודע טעמו של הדבר).


מנהג אשכנז המקורי לאומרו בתחנון רק בתעניות, כידוע ונכב"ב.