עמוד 2 מתוך 2

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 11:08 am
על ידי החוזר
איש_ספר כתב:בספר דחזיתיה לר"מ ח"ב לקראת סופו.

שואל המחבר הרש"מ את הגר"מ, למה אין ברכה/בקשה בשמו"ע על החיים עצמם. והגר"מ משיבו יש ויש: שים שלום ברכה חיים חן וחסד ורחמים.

וצ"ע אם שייך לאשכול זה.


פשוט שענה לו שזה בברכת שים שלום (בהמשך הברכה: וּצְדָקָה וּבְרָכָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם), והמחבר קלקל.

Re: שינויים שעשו חכמים מתפללי נוסח אשכנז לעצמם

פורסם: א' פברואר 26, 2023 10:06 pm
על ידי איטשע
נוטר הכרמים כתב:בתשובות והנהגות ח"ב סי' נט, וז"ל:

ושמעתי מפי הגריז"ס זצ"ל הגאב"ד דבריסק שאביו הגר"ח מבריסק זצ"ל נתלבט הרבה בברכת המינים היאך לומר, שהנוסחאות משונים זו מזו, ונגע בהם גם יד הצנזור, והחליט לסמוך על נוסח הרמב"ם לענין 'ומלכות זדון' ולא הזדים. וכפי הנראה סבר דראוי לנו לחשוש דמי יאמר נקיתי לבבי ואינו עובר במזיד, ואולי מקלל עצמו.

מלכות זדון הוא נוסח אשכנז, ראה בסדורי אשכנז הקדומים.

Re: שינויים שעשו חכמים מתפללי נוסח אשכנז לעצמם

פורסם: א' פברואר 26, 2023 11:32 pm
על ידי אור עולם
נוטר הכרמים כתב:בתשובות והנהגות ח"ב סי' נט, וז"ל:

ושמעתי מפי הגריז"ס זצ"ל הגאב"ד דבריסק שאביו הגר"ח מבריסק זצ"ל נתלבט הרבה בברכת המינים היאך לומר, שהנוסחאות משונים זו מזו, ונגע בהם גם יד הצנזור, והחליט לסמוך על נוסח הרמב"ם לענין 'ומלכות זדון' ולא הזדים. וכפי הנראה סבר דראוי לנו לחשוש דמי יאמר נקיתי לבבי ואינו עובר במזיד, ואולי מקלל עצמו.

ומה עשה ב"בימי מתתיהו"?

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 8:06 am
על ידי במסתרים
החוזר כתב:פשוט שענה לו שזה בברכת שים שלום (בהמשך הברכה: וּצְדָקָה וּבְרָכָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם)
אבל שם אין בקשה אלא הודאה על העבר: באור פניך נתת לנו חיים

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 8:33 am
על ידי צופה_ומביט
אבל הוא נסמך לבקשה שלפניו "ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך", ועל זה מסבירים "כי באור פניך נתת לנו", וא"כ אפילו אם הכוונה "נתת בעבר" סוכ"ס הכל הוא פירוש לבקשה "ברכנו אבינו באור פניך", שנכלל בזה בקשה על צדקה וברכה ורחמים וחיים ושלום.

Re: שינויים שעשו חכמים מתפללי נוסח אשכנז לעצמם

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 4:34 pm
על ידי כדכד
אור עולם כתב:
נוטר הכרמים כתב:בתשובות והנהגות ח"ב סי' נט, וז"ל:

ושמעתי מפי הגריז"ס זצ"ל הגאב"ד דבריסק שאביו הגר"ח מבריסק זצ"ל נתלבט הרבה בברכת המינים היאך לומר, שהנוסחאות משונים זו מזו, ונגע בהם גם יד הצנזור, והחליט לסמוך על נוסח הרמב"ם לענין 'ומלכות זדון' ולא הזדים. וכפי הנראה סבר דראוי לנו לחשוש דמי יאמר נקיתי לבבי ואינו עובר במזיד, ואולי מקלל עצמו.

ומה עשה ב"בימי מתתיהו"?

מה זה שייך?
"בימי מתתיהו" הוא הודאה על שעבר מה שנעשה לזדים שנמסרו
כאן הוא בקשה לעקור הזדים

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 5:07 pm
על ידי אור עולם
ומי היו אז הזדים?

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 5:59 pm
על ידי כדכד
היוונים, כמובן

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ג' פברואר 28, 2023 12:15 am
על ידי אור עולם
כדכד כתב:היוונים, כמובן

ולא חששו שיכלול בתוכו גם יהודים שהזידו במשהו...

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ג' פברואר 28, 2023 10:45 am
על ידי כדכד
לא. כי מודים על מה שכבר היה וזה לא היה

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ג' פברואר 28, 2023 3:13 pm
על ידי אור עולם
כדכד כתב:לא. כי מודים על מה שכבר היה וזה לא היה

א. והמתיוונים?
ב. אבל למה לחדש עכשיו ספק על פירוש המילה אחרי שראינו מה חשבו בפירושה מסדרי התפילות?

Re: שינויים שעשו חכמים <מתפללי נוסח אשכנז> בנוסח תפילתם

פורסם: ג' פברואר 28, 2023 5:58 pm
על ידי כדכד
בנוסח על הניסים שלפני אין התייחסות למתייונים אלא "כשעמדה עליהם מלכות יון הרשעה".
זה שכיו את היוונים "זדים, ב"על הניסים" אינו הופך את זה לפירוש הבלעדי של המלה.
גם דוד המלך בתהלים שדבר על "זדים" לא התכוון ליוונים כנראה.
אין ספק שחודש במלה "זדים". פירושה ברור. רק ההתלבטות שלו היתה אם אולי כולל עצמו בזה