עמוד 2 מתוך 2

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: א' ספטמבר 24, 2017 8:31 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
בן מלך ביאורי תפילה.png

בית יוסף אורח חיים סימן קיב -
...ובספר ארחות חיים כתובה אגדה זו יותר באורך וכתוב שם שהמחזיר שכינתו לציון אמרו כשחזרה שכינה בבית שני.

וע"ע פי' הרא"ש בתמיד.

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 2:29 pm
על ידי שקלאוו
איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:

"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".

נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.


אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.

האם אני צודק?

[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]


והלא זה מחזור ויטרי מפורש דהיו אומרים נוסח ותערב עם חתימת המחזיר שכינתו בימות החול, ותערב עם חתימת שאותך לבדך בימים הנוראים.

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 4:07 pm
על ידי איש_ספר
שקלאוו כתב:
איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:

"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".

נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.


אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.

האם אני צודק?

[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]


והלא זה מחזור ויטרי מפורש דהיו אומרים נוסח ותערב עם חתימת המחזיר שכינתו בימות החול, ותערב עם חתימת שאותך לבדך בימים הנוראים.


viewtopic.php?f=50&t=26048#p334709

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 4:33 pm
על ידי ש. ספראי
הלבוש כתב: אומרים רצה ותערב לפניך וכו' ושם נעבדך, ועולין לדוכן.
משמע אולי שהסיום הוא 'ושם נעבדך'.

ספר המנהגים (חילדיק) כתב: אמר בעבודה ותערב לפניך ושם נעבדך, ומודים ברכינו עד המברך את עמו ישראל בשלום.

משמע כנ"ל.
וכן שם בהלכות יוהכ"פ: אומר ותערב לפניך ושם נעבדך עד עושה השלום

ספר המנהגים טירנא כתב: רצה ותערב לפניך ושם נעבדך, ועולין לדוכן.

אך אין הכרח גמור לזה.

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 4:36 pm
על ידי עץ הזית
שכניה בן יחיאל כתב:מכ"י מחזור מנהג אשכנז שנת ה' ב'. (בקטלוג סה"ל ל"ב אך זו השנה של המנקד)

למיטב זכרוני הניקוד הסתיים בשנת ל"ג, ותיארוך סיום הכתיבה לשנת ה'ב' מוכחש מהתאריך (יום השבוע לא מתאים לתאריך) וכנראה לכן נקטו שנשמטה המילה שלושים וקטלגוהו לשנת ל"ב, אבל יותר נראה בעיני לומר שזה היה בשנת ה'א' ומתוך שקרבה שנת ה'ב' (סיום הכתיבה היה באלול) טעה הסופר וכתב את השנה הבאה. (נוכחתי גם בזמנינו בטעות כזאת של כתיבת השנה הבאה בסוף השנה.)

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 10:19 pm
על ידי מעוז
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
בן מלך ביאורי תפילה.png

בית יוסף אורח חיים סימן קיב -
...ובספר ארחות חיים כתובה אגדה זו יותר באורך וכתוב שם שהמחזיר שכינתו לציון אמרו כשחזרה שכינה בבית שני.

וע"ע פי' הרא"ש בתמיד.


כמדו' שפליישר גם כתב כהשערת הגרל"מ, שעד החורבן חתמו בשאותו נירא ונעבוד (או הבוחר בציון?) ואחר החורבן היו ששינו להמחזיר שכינתו.

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ו' ספטמבר 22, 2023 3:34 pm
על ידי עושה חדשות
איש_ספר כתב:בפי' הרוקח לתפילה, ח"א עמ' שמט... ביו"ט אומרים שאותך לבדך ביראה נעבוד.
בסתימת דברי הרוקח (שם ושם) גם לא נראה שזה רק הש"ץ, אלא גם בתפילת לחש כך חותמים בימים טובים. וצ"ע.

הוא גם מנמק משהו בשני המקומות, וצריך ביאור. ז"ל - "לפי שכתוב והשתחויתם למלך תרגומו ואודית, והשתחואה הודאה, לכן משתחוה במודים מה ה' שואל מעמך, ק' ברכות, כי "מה" בא"ת ב"ש ק' במודי"ם ברכות, זהו כי אם ליראה את ה' אלקיך".

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 4:53 pm
על ידי ברשילא
על השתשבשות נוסח "ותערב" בעקבות שינוי חתימת הברכה.
מצורף.