עמוד 1 מתוך 1

תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 12:56 am
על ידי קורא עכביש
הרמב"ם מבאר שתקנת התפילה היתה כדי שיוכלו להתפלל על צחות לשון הקודש, האם יש במקורות עוד טעם לתיקון אנשי כנה"ג את מטבע התפילה וקביעותן ג"פ ביום?

Re: תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 12:57 am
על ידי אוהב אוצר
מה הקשר בין 'קורא' לבין 'עכביש'?

Re: תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 1:00 am
על ידי בעל החוטם
נפש החיים שער ב פרק יב: וכל מבין יבין דלא אתי איניש על יבשתא שיוכל תקן תקון נפלא ונורא כזה לכלול ולגנוז במטבע תפילה קבועה וסדורה בנוסח אחד, התיקונים של כל העולמות עליונים ותחתונים וסדרי פרקי המרכבה, ושבכל פעם שמתפללין יוגרם תיקונים חדשים בסידור העולמות והכוחות והמשכת מוחין חדשים אחרים, שמעת שתקנוה עד ביאת הגואל במהרה בימינו לא היה ולא יהיה שום תפילה בפרטות דומה לחברתה שקודם לה ואחריה כלל .

Re: תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 5:50 am
על ידי קורא עכביש
ל'אוהב אוצר': משחק מילים ע"ש קורא = קורי עכביש הנקרא בלשונם web
אבהיר כוונת שאלתי, דומני שמצאתי שתקנת התפילה היתה כדי למלא את החסר בעבודת ביהמ"ק וקרבנות, בהיות ישראל בגולה, והיא באה לכתחילה בציבור כעין קרבן ציבור, ובית הכנסת הוא כבית המקדש מעט וכו' וכו' ומתאים מאוד עם הגמ' ברכות כנגד תמידים תקנום וכו' אמנם לא מצאתיו מפורש בדברי שום קדמון, אשמח לקבל מענה.

Re: תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 6:39 am
על ידי בדיעבד
לדעת כמה ראשונים התפילה היא דאורייתא, שלש התפילות ביום אבות תקנום. כל מה שתקנו אכנה"ג אינו אלא נוסח התפילה. וזהו שכתב הרמב"ם שתקנו כדי שיתפללו בצחות לה"ק.

Re: תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 6:56 am
על ידי בברכה המשולשת
אך דעת הרמב"ם עצמו שגם תקנת התפילה ג"פ ביום היא מאכנה"ג

Re: תקנת התפילה

פורסם: ג' יוני 23, 2015 8:33 am
על ידי וירטואלי

Re: תקנת התפילה

פורסם: ה' יוני 25, 2015 12:00 am
על ידי קורא עכביש
על דבר זה לא מצאתי מענה הולם לעת עתה, האם יתכן תפילה בציבור בלי מטבע ונוסח אחיד, כלומר האם לפני שתיקנו אנכנה"ג סדר לתפילה היה קיים ענין כתפילה בציבור? ואם כן האיך? כי לדעתי אי אפשר לצייר תפילה בציבור אם כל אחד מתפלל על צרכיו שלו ובשפתו, אבקש אם אפשר לציין מי שדן בדבר זה ואודה במאוד מאוד

Re: תקנת התפילה

פורסם: ה' יוני 25, 2015 7:14 am
על ידי בברכה המשולשת
תשובת הרשב"א

Re: תקנת התפילה

פורסם: ה' יוני 25, 2015 11:10 am
על ידי לוצאטי
רשב"א ברכות יא ע"א.

Re: תקנת התפילה

פורסם: ו' יוני 26, 2015 12:12 am
על ידי קורא עכביש
אבקש משניכם להיות יותר ספציפי ולציין מראה מקום מדוייק כי יגעתי ולא מצאתי.

Re: תקנת התפילה

פורסם: ו' יוני 26, 2015 12:23 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה בבית אלוהים למבי"ט שער היסודות סוף פרק לח ומש"כ עליו החיד"א במדבר קדמות ריש מערכת ת והיבי"א ח"ו או"ח סימן י אמצע אות ה.
[וראה עוד ברמב"ן שמות יג,ה שיהיה לבני אדם מקום וכו'].

Re: תקנת התפילה

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:12 am
על ידי קורא עכביש
אין קץ לשמחתי במ"מ שציינת, זה עידן ועדנים שאני מחפש מי שמזכיר חצי דבר בזה ואתה שולף מהשרוול... אולי מישהו יגמור בעדי להעלות מה שציין ל-היבי"א ח"ו או"ח סימן י אמצע אות ה, כי קשה לי להשיגו. תודה.

Re: תקנת התפילה

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:18 am
על ידי מה שנכון נכון
יבי"א ו,י
וע' להמבי"ט בס' בית אלהים (שער היסודות פרק לח) שכ', שמזמן משה עד אנשי כנה"ג היתה השכינה נגלית במקום הקרבן, ולכן כל אחד היה מתפלל לבדו כפי צחות לשונו, ותפלת היחיד ג"כ היתה נשמעת להקב"ה, ולא היו ישראל מתקבצים ערב ובקר וצהרים להתפלל בצבור במקום מיוחד. אלא כל אחד היה מתפלל ביחיד בביתו, ולכן לא מצאנו בתנ"ך זכר לתפלת צבור, עד לאחר החרבן שתקנו אנשי כנה"ג י"ח ברכות ודברים שבקדושה שאינן בפחות מעשרה, ומימות משה לא היה ש"צ חוזר התפלה כיון שלא היה נוסח מיוחד לתפלה עד בוא אנשי כנה"ג וכו'. ע"ש. ולכאו' ק"ק ממ"ש (בברכות ז:) א"ל ר' יצחק לרב נחמן מ"ט לא אתי מר לבי כנישתא, א"ל לא יכילנא, א"ל ליכנפי למר עשרה וליצלי, א"ל טריחא לי מילתא, א"ל ולימא מר לש"צ דבעידנא דמצלי צבורא ליתי ולודעי למר, א"ל מאי כולי האי, א"ל משום דא"ר יוחנן משום רשב"י, מ"ד ואני תפלתי לך ה' עת רצון, אימתי עת רצון בשעה שהצבור מתפללין. ע"כ. הא קמן דדריש מקרא דדוד דבשעה שהצבור מתפללים הוי עת רצון, וכן רב אחא דריש התם מקרא דישעיה בעת רצון עניתיך, וגרסינן תו התם, אמר ר"ל כל מי שיש לו בהכ"נ בעירו ואינו נכנס שם להתפלל נקרא שכן רע, שנאמר (ירמיה יב) כה אמר ה' על שכני הרעים וכו', ולא עוד אלא שגורם גלות לו ולבניו שנא' הנני נותשם מעל אדמתם. אלמא שגם אז היו נאספים להתפלל בבהכ"נ. וה"נ אמרינן התם (ברכות ו) תניא אבא בנימין אומר אין תפלתו של אדם נשמעת אלא בבהכ"נ שנא' (במלכים א ח) לשמוע אל הרנה ואל התפלה, במקום רנה שם תהא תפלה. וע"ע בירושלמי (ר"פ אין עומדין). ע"ש. ודוחק לומר דהני קראי כולהו אסמכתא בעלמא, וכדי נסבה. וצ"ע. וע' בירוש' (פ"ד דברכות סוף ה"ד) דמוכח שגם בבית ראשון היו עולים ומתפללים בבהמ"ק. ע"ש.

Re: תקנת התפילה

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:26 am
על ידי קורא עכביש
תודה רבה ביותר על הזריזות!

Re: תקנת התפילה

פורסם: ו' יוני 26, 2015 7:21 am
על ידי בברכה המשולשת
קורא עכביש כתב:אבקש משניכם להיות יותר ספציפי ולציין מראה מקום מדוייק כי יגעתי ולא מצאתי.


אני טעיתי והרב לוצאטי צדק, מדובר בחידושי הרשב"א לברכות י"א ע"א ד"ה אחת ארוכה ואחת קצרה

Re: תקנת התפילה

פורסם: א' יוני 28, 2015 9:19 pm
על ידי קורא עכביש
כפי הבנתי דעת הרשב"א הוא על תוכן הברכה שלא נתקנה מילים מדוייקות, אבל על פתיחה / וחתימה של ברכות בוודאי שנתקנה גם לדעתו מילים מכוונות בדקדוק [עכ"פ קווים לתוכן שיש חיוב לאומרם בלי התיבות].
שאלתי היתה לפני שתיקנו נוסחה זו האם יש אפשרות לתפילה בציבור רק בזאת שהרבה אנשים מתקבצים יחד תחת קורת גג אחד לתפילה בלי שיהיה לאחד שום שיתוף עם חבירו בתוכן תפילתו או בלשונו??

Re: תקנת התפילה

פורסם: א' יוני 28, 2015 10:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי אפשר להביא ראיה מאותו תלמיד שירד לפני רבי אליעזר