עמוד 1 מתוך 2

לשונות תמוהים בפיוטים וביאוריהם

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 8:29 pm
על ידי זקן ששכח
קטע מתוך כתב יד:
קרביי יכמרו - לשון (איכה א כ) מעי חמרמרו וכן (איוב טז טז) פני חמרמרו, והוא לשון נתחלפו".
א. דימה יכמרו - חמרמרו, כלומר שורש ח.מ.ר. יחד עם שורש כ.מ.ר. האם זה מפאת חילופי אותיות של גיח"ך?
ב. 'והוא לשון נתחלפו'. מי ימציאני לכך ראיה וסמך?
תודה וברכה.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 8:55 pm
על ידי סעדיה
זקן ששכח כתב:אותיות של גיח"ך?


??

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 9:46 pm
על ידי אוצר החכמה
מקובל שאותיות מאותו מוצא יכולות להתחלף. גיחך הן אותיות מוצאות החיך.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 9:58 pm
על ידי סעדיה
אוצר החכמה כתב:מקובל שאותיות מאותו מוצא יכולות להתחלף. גיחך הן אותיות מוצאות החיך.

ח' הוא מאותיות הגרון

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 10:08 pm
על ידי אוצר החכמה
כמובן. וטעיתי בחוסר תשומת לב ונמשכתי אחר הפותח.

ותודה גם ליעקבי ששלח לי הערה בפרטי על הטעות הזאת.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 11:02 pm
על ידי זקן ששכח
רבותי, דברים שאמרתי טעות הן בידי, עויתי ושגיתי.
מעתה, היש מי שמוכן לסייע בידי ולהשיבני דבר? תודה וברכה.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 11:04 pm
על ידי לייטנר
זקן ששכח כתב:קטע מתוך כתב יד:
קרביי יכמרו - לשון (איכה א כ) מעי חמרמרו וכן (איוב טז טז) פני חמרמרו, והוא לשון נתחלפו".
א. דימה יכמרו - חמרמרו, כלומר שורש ח.מ.ר. יחד עם שורש כ.מ.ר. האם זה מפאת חילופי אותיות של גיח"ך?
ב. 'והוא לשון נתחלפו'. מי ימציאני לכך ראיה וסמך?
תודה וברכה.


כך כתב מאנדלקארן בקונקורדנציה שלו בערך 'כמר' (עמ' 585):

לד"ק ענינו המום וצריבה כבארמית, ולד"א קרוב אל חמר במובן התגעשות והתחוללות

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2015 11:08 pm
על ידי זקן ששכח
לייטנר, תודה, ואשמח לעזרתך בפענוח הקטע.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 12:45 am
על ידי מה שנכון נכון
לד"ק ענינו חמום וצריבה כבארמית, ולד"א קרוב אל חמר במובן התגעשות והתחוללות

ככה"נ הם הנזכרים בהקדמתו. מאריוס די קאלאזיא. ב דאווידסאן.
[ד"ק - דוד קמחי לא מתאים למובאות].

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 12:47 am
על ידי זקן ששכח
משנ"נ, תודה.
בינתיים נזכרתי שיש לי את מנדלקורן בבית, עיינתי והבנתי, אך אין דבריו שייכים כלל וכלל לנושא דידן.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 8:00 am
על ידי סעדיה
עי' גשמי ברכה (לבעל התורה תמימה) על הפסוק 'מעי חמרמרו'.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 9:17 am
על ידי זקן ששכח
תודה סעדיה. אינני מכיר את הספר ומקוה שיצדיק את מאמץ השגתו.

שאלה מספר 2

כמו צימוקין דהיינו תאינים יבישים.

היה מוזר בעיני, כי בלשונינו צימוקים הינם ענבים מיובשות. חפשתי ומצאתי במגילת תענית (ליכטנשטיין) הסכוליון [א'] מה הם גונבי עלי גונבים העלי והבכורים בימי ירבעם בן נבט שהושיב משמרות שלא יעלו ישראל לרגל והיו הם מעטרין סליהם בתאנים ועלי עץ על כתפיהם מצאו משמרות ואמרו להם להיכן אתם הולכין אמרו להם למקום פלוני לעשות צמוקין במכתשת שלפנינו ובעלי שעל כתפינו וכו'.
כך שיש שימוש שכזה לתאנים, אבל עדיין תמה אני על שימוש לכאורה חריג ובלתי שמיש, בעוד שהיה אמור לקחת את הדוגמא השגרתית.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 10:23 am
על ידי אוצרניק
מצאנו ש 'ח' ו'כ' מתחלפים
חבל - ותורידם בחבל בעד החלון.
כבל - ונכבדיהם בכבלי ברזל

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 11:06 am
על ידי חכם באשי
זקן,
ספר 'גשמי ברכה' מצוי בה"ב.
(וכמובן גם באוצר המנוצר, אך כפי שהבנתי אין לזקננו את האוצר)

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 1:32 pm
על ידי זקן ששכח
אוצרניק, תודה. מה ההסבר לחילוף?
חכם, תודה.
האם יש מקור שכל האבות נולדו בראש השנה?

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ו' אוגוסט 28, 2015 1:38 am
על ידי צונאמי
זקן ששכח כתב:האם יש מקור שכל האבות נולדו בראש השנה?

ר"ה י' ב'
תניא, רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה.
א"כ אברהם ויעקב נולדו בר"ה, ויצחק פקידתו היתה בר"ה.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ו' אוגוסט 28, 2015 12:14 pm
על ידי זקן ששכח
צונאמי כתב:
זקן ששכח כתב:האם יש מקור שכל האבות נולדו בראש השנה?

ר"ה י' ב'
תניא, רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה.
א"כ אברהם ויעקב נולדו בר"ה, ויצחק פקידתו היתה בר"ה.

תודה.
הגמרא אומרת 'בתשרי' ולמדת מכך שזה קרה בראש השנה. כיצד?
סבורני שלתיבה 'תשרי' יש עוד 29 אפשרויות בחירה לבד מהיום בו בחרת אתה.
[ובר מן דין, ביצחק ודאי לא היה יום לידתו בראש השנה.]

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' אוגוסט 30, 2015 8:40 pm
על ידי זקן ששכח
שאלה נוספת:
תאלת לש'ון תלאה.
א. כנראה, לדעתו תיבה זו היא מן התיבות המתחלפות, כמו כשב-כבש. הנכון הדבר?
ב. אלא שלא מצאתי להסברו זה כל מקור בחז"ל. היודע אי מי מקורו?

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 1:29 am
על ידי עזריאל ברגר
א. בנוסחנו (חבד): קרבי יחמרו - בח' ולא בכ'.
ב. רש"י על "כי נכמרו רחמיו אל אחיו" מפרש נכמרו - נתחממו. וגם נחמרו (נחמרו מעיו) פירושו התחממו.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2015 1:16 pm
על ידי זקן ששכח
שאלה נוספת:
דהרוהו כמו הדרוהו . וכמו (שופטים ה כב) מדהרות דהרות אביריו.

אחרי שהסביר את דהרוהו בחילוף אותיות, שהוא מלשון הידור, איזו ראיה הוא מנסה
להביא מהפסוק 'מדהרות דהרות אביריו', שלכאורה משמעותו שונה לחלוטין?

האם יש מקור הדורש את הפסוק הנזכר מלשון הידור?

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2015 2:16 pm
על ידי עיניו כיונים
עיין בפירוש ראב"ן (הובא בפירוש מעשה ארג).
ואולי גם במקור שלך הכוונה לשני פירושים.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2015 11:00 pm
על ידי זקן ששכח
היכן מובא בחז"ל, אם בכלל, שההדסים מספרם שלושה, הוא כנגד שלושת האבות ?

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2015 11:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
זקן ששכח כתב:היכן מובא בחז"ל, אם בכלל, שההדסים מספרם שלושה, הוא כנגד שלושת האבות ?

בא"ר ריש סימן תרנא הביא כן בשם 'ירושלמי'.
בפיוט הקליר אקחה בראשון לשחרית יוט"א דסוכות 'בעבות שלושה כאבות שלושה'. [גולדשמידט עמוד 106. לא הובא שם מקור מחז"ל].
כ"כ גם בשער הכוונות 'וג' בדי הדס רומזים לג' אבות חג"ת אשר כ"א כלול משלשתן, ולכן צריכים להיות עבות משולשין כל עף וענף לבדו'.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ו' ספטמבר 04, 2015 12:30 am
על ידי זקן ששכח
מה שנכון נכון כתב:
זקן ששכח כתב:היכן מובא בחז"ל, אם בכלל, שההדסים מספרם שלושה, הוא כנגד שלושת האבות ?

בא"ר ריש סימן תרנא הביא כן בשם 'ירושלמי'.
בפיוט הקליר אקחה בראשון לשחרית יוט"א דסוכות 'בעבות שלושה כאבות שלושה'. [גולדשמידט עמוד 106. לא הובא שם מקור מחז"ל].
כ"כ גם בשער הכוונות 'וג' בדי הדס רומזים לג' אבות חג"ת אשר כ"א כלול משלשתן, ולכן צריכים להיות עבות משולשין כל עף וענף לבדו'.

תודה רבה למקורות המצויינים.
ובכל אופן הבנתי שלפנינו אין בנמצא חז"ל.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ו' ספטמבר 04, 2015 9:34 am
על ידי עזריאל ברגר
זקן ששכח כתב:
מה שנכון נכון כתב:
זקן ששכח כתב:היכן מובא בחז"ל, אם בכלל, שההדסים מספרם שלושה, הוא כנגד שלושת האבות ?

בא"ר ריש סימן תרנא הביא כן בשם 'ירושלמי'.
בפיוט הקליר אקחה בראשון לשחרית יוט"א דסוכות 'בעבות שלושה כאבות שלושה'. [גולדשמידט עמוד 106. לא הובא שם מקור מחז"ל].
כ"כ גם בשער הכוונות 'וג' בדי הדס רומזים לג' אבות חג"ת אשר כ"א כלול משלשתן, ולכן צריכים להיות עבות משולשין כל עף וענף לבדו'.

תודה רבה למקורות המצויינים.
ובכל אופן הבנתי שלפנינו אין בנמצא חז"ל.

לדעת האומרים שהקלירי הוא ר"א בן רשב"י - הרי לך חז"ל.
אמנם רבו החולקים בזה.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' ספטמבר 06, 2015 11:41 am
על ידי זקן ששכח
שאלה:
הערבה דומה לפה, שעליה פגומין [ודומים] לפה. יבוא ערבה שדומה לפה, ותכפר על ניבול פה.
א. [את הסוגר המרובע הוספתי אני ע"פ הבנתי, ושמא טעות הוא?].
ב. נקט בפשטות שעלי הערבה פגומים ולא חלקים, ולכאורה הוא בניגוד לדברי הגמרא סוכה לד ע"א: תנו רבנן: אי זהו ערבה ואיזהו צפצפה? ערבה קנה שלה אדום, ועלה שלה משוך, ופיה חלק. צפצפה, קנה שלה לבן, ועלה שלה עגול, ופיה דומה למגל.
ג. אני חושב להעלות [b]השערה[/b] ויתכן שהיא אמיתית, שבאיזור בו היה חי [היכן שהוא באשכנז] היה מצוי רק מין ערבה שעליו משוננים ולא חלקים, וביסס דבריו על פי המשך דברי הגמרא: והא תניא דומה למגל - כשר, דומה למסר - פסול! - אמר אביי: כי תניא ההיא - בחילפא גילא. וברש"י על אתר, ד"ה הכי גרסינן: חילפא גילא, מין ערבה כשרה היא, ופיה דומה למגל, אבל שאר ערבה פיה חלק.
ד. [גם עצם דימויו שעלה פגום דומה לפה, לא זכיתי להבין במה הדמיון ביניהם].
תודה על אישוש או הפרכת השערתי תוך נתינת הסבר המתקבל על הדעת.
ייש"כ

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' ספטמבר 06, 2015 12:25 pm
על ידי מה שנכון נכון
אולי הכונה להוסיף שחוץ ממה שהערבה דומה לפה בכך שדומים עליה לשפתיים, יש בה ע"י הפגימות הקטנות גם דמיון לפה פגום שעליו באה לכפר, שכן ע"י נבול פה נחשב כאילו נפגם הפה.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' ספטמבר 06, 2015 1:41 pm
על ידי זקן ששכח
מה שנכון נכון כתב:אולי הכונה להוסיף שחוץ ממה שהערבה דומה לפה בכך שדומים עליה לשפתיים, יש בה ע"י הפגימות הקטנות גם דמיון לפה פגום שעליו באה לכפר, שכן ע"י נבול פה נחשב כאילו נפגם הפה.

תודה רבה. ביאור נאה ומתקבל. ובזה פתרנו חלק אחד מהשאלה.

האם יש ספר שעוסק בגידולים באיזור אשכנז לפני 700 שנה ויותר?

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' ספטמבר 06, 2015 2:21 pm
על ידי צונאמי
זקן ששכח כתב:האם יש ספר שעוסק בגידולים באיזור אשכנז לפני 700 שנה ויותר?

תברר ב"מכון מורשת אשכנז".

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' ספטמבר 06, 2015 4:02 pm
על ידי אבא יודן
משום חילופי כ-ח ראה מקור ברוך
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=488
משום שלשה בדסים כרמז להאבות כך גם ברמזי רבינו יואל (פ ' אמור) בלא מקור]
משום השאלה:
הערבה דומה לפה, שעליה פגומין [ודומים] לפה. יבוא ערבה שדומה לפה, ותכפר על ניבול פה.
א. [את הסוגר המרובע הוספתי אני ע"פ הבנתי, ושמא טעות הוא?].
ב. נקט בפשטות שעלי הערבה פגומים ולא חלקים, ולכאורה הוא בניגוד לדברי הגמרא סוכה לד ע"א: תנו רבנן: אי זהו ערבה ואיזהו צפצפה? ערבה קנה שלה אדום, ועלה שלה משוך, ופיה חלק. צפצפה, קנה שלה לבן, ועלה שלה עגול, ופיה דומה למגל.
ג. אני חושב להעלות השערה ויתכן שהיא אמיתית, שבאיזור בו היה חי [היכן שהוא באשכנז] היה מצוי רק מין ערבה שעליו משוננים ולא חלקים, וביסס דבריו על פי המשך דברי הגמרא: והא תניא דומה למגל - כשר, דומה למסר - פסול! - אמר אביי: כי תניא ההיא - בחילפא גילא. וברש"י על אתר, ד"ה הכי גרסינן: חילפא גילא, מין ערבה כשרה היא, ופיה דומה למגל, אבל שאר ערבה פיה חלק.
ד. [גם עצם דימויו שעלה פגום דומה לפה, לא זכיתי להבין במה הדמיון ביניהם].
אולי יש לומר בדיוק ההיפך בכך שמניחים הצפצפה עם פגימות דומה ללשון חדה כחרב ונוטלים הערבה החלקה, בעצם זהו הכפרה.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: א' ספטמבר 06, 2015 5:23 pm
על ידי זקן ששכח
תודה לך אבא יודן.
לגבי ערבה, אכן ביאורך נחמד, אבל אינו מסתדר כל כך עם כל הקטע.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 2:37 am
על ידי אבא יודן
וזה עתה ראיתי בפרש"י לשופטים מכבש=חובשו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=232

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 11:42 am
על ידי עזריאל ברגר
אבא יודן כתב:וזה עתה ראיתי בפרש"י לשופטים מכבש=חובשו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=232

צריך לבדוק טוב אם אין זו שגיאת "הבחור הזעצער".
יש בגמרא מסכת פסחים בקשר לצירוף למנין, שרש"י כותב בערך כך: "והעומד חוץ לפתח אינו מצטרף", ויש תחת-ידי גמרא מדפוס ישן שנכתב בה "והעומד חוץ לפסח אינו מצטרף".

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 12:00 pm
על ידי מה שנכון נכון
בהוצאת הכתר הגרסה ברש"י 'לא נכבשו להוציא הליחה'.
וכ"ה בנ"ך ונציה רפה.
וכ"ה בכת"י רש"י. כאן.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 12:01 pm
על ידי מלך זקן וכסיל
עזריאל ברגר כתב:צריך לבדוק טוב אם אין זו שגיאת "הבחור הזעצער".
יש בגמרא מסכת פסחים בקשר לצירוף למנין, שרש"י כותב בערך כך: "והעומד חוץ לפתח אינו מצטרף", ויש תחת-ידי גמרא מדפוס ישן שנכתב בה "והעומד חוץ לפסח אינו מצטרף".

מתוך 'משונצינו ועד וילנא'
להרב יעקב לויפר.
לכידה.JPG
לכידה.JPG (38.45 KiB) נצפה 8134 פעמים

2.JPG
2.JPG (41.52 KiB) נצפה 8134 פעמים

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 2:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
אבא יודן כתב:וזה עתה ראיתי בפרש"י לשופטים מכבש=חובשו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=232

צריך לבדוק טוב אם אין זו שגיאת "הבחור הזעצער".
יש בגמרא מסכת פסחים בקשר לצירוף למנין, שרש"י כותב בערך כך: "והעומד חוץ לפתח אינו מצטרף", ויש תחת-ידי גמרא מדפוס ישן שנכתב בה "והעומד חוץ לפסח אינו מצטרף".

מתברר שזה לא רק בדפוסים ישנים.
מצאתי עכשיו בגוגל צילום של גמרא מדפוס חדש עם אותה השגיאה:
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 15_171.pdf

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 3:30 pm
על ידי אבא יודן
עזריאל ברגר כתב:
אבא יודן כתב:וזה עתה ראיתי בפרש"י לשופטים מכבש=חובשו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=232

צריך לבדוק טוב אם אין זו שגיאת "הבחור הזעצער".
יש בגמרא מסכת פסחים בקשר לצירוף למנין, שרש"י כותב בערך כך: "והעומד חוץ לפתח אינו מצטרף", ויש תחת-ידי גמרא מדפוס ישן שנכתב בה "והעומד חוץ לפסח אינו מצטרף".

אולם כך גם במהדורת מוסד המתיימר להיות כמוגה ראה דברי קצנלבוגן במקום
CIMG1495.JPG
ראה
CIMG1495.JPG (1.75 MiB) נצפה 8091 פעמים

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 4:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
אבא יודן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אבא יודן כתב:וזה עתה ראיתי בפרש"י לשופטים מכבש=חובשו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=232

צריך לבדוק טוב אם אין זו שגיאת "הבחור הזעצער".
יש בגמרא מסכת פסחים בקשר לצירוף למנין, שרש"י כותב בערך כך: "והעומד חוץ לפתח אינו מצטרף", ויש תחת-ידי גמרא מדפוס ישן שנכתב בה "והעומד חוץ לפסח אינו מצטרף".

אולם כך גם במהדורת מוסד המתיימר להיות כמוגה ראה דברי קצנלבוגן במקום

זוהי הגירסא הנכונה. ואיזה מישהו לא חכם חשב שצריך לכתוב "נחבשו" מלשון "לא חובשו", ולא הבין שרש"י משווה את "ויזר" ל"לא זורו" שפירושו "לא נכבשו" וכו', ואת "לא חובשו" הביא אגב-גררא בלבד.

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 2:34 pm
על ידי אבא יודן
בושתי ונכלמתי אבל אודה ולא אבוש כי חטאתי כי לא ידעתי ואני אמרתי בחפזי וכן לא יעשה

Re: אשמח ואודה לסיוע

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 3:57 pm
על ידי אבא יודן
זקן ששכח כתב:היכן מובא בחז"ל, אם בכלל, שההדסים מספרם שלושה, הוא כנגד שלושת האבות ?

זה עתה מצאתיו בתיקו"ז תכ"א (נו ב).
[ואין לומר שהכוונה לשלשה עלין דכוותה בערבה ודו"ק]