עמוד 1 מתוך 1

פיוט אשריך הר העברים

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:18 am
על ידי שוחר ספרים
אציע שאלה לפני הקוראים בפיוט אשריך הר העברים שנאמר ביום שמחת תורה בהרבה קהלות
ראשית כל הפיוט:

אַשְׁרֶיךָ הַר הָעֲבָרִים. עַל הֶהָרִים הַגְּבוֹהִים. יַעַן בְּךָ מִבְחַר קְבָרִים. הַקֶּבֶר אִישׁ הָאֱלֹהִים:
בִּלְבָבִי לִבָּה וְכַף אַךְ. עַל מוֹת צִיר נֶאֱמָן אֲשֶׁר לֹא
קָם עוֹד כָּמוֹהוּ וּמַלְאַך, נִרְאָה מִתּוֹךְ הַסְּנֶה לוֹ
בּוֹעֵר בָּאֵשׁ הַסְּנֶה אַךְ, לֹא אֻכָּל עַצְמוֹ וְחֵילוֹ
וַיּוֹאֶל עָנָו לְהָרִים. וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים. הִסְתִּיר פָּנָיו הַיְקָרִים. מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים:
רַב מוֹפְתָיו אַךְ בֶּאֱמוּנָה, אֵל חַי עָצְמוֹ בְּעָצְמָה
הוּא הִנְחִיל דַּת נֶאֱמָנָה, דַּת מְלֵאָה דַּעַת וְחָכְמָה
כַּבֵּד הוֹרֶיךָ וְאַל נָא, תִּשְׁאַל אֵיךְ הָיָה וְכַמָּה
הַנִּפְלָאִים הַזְּכוּרִים. לָמָּה יִקְצוֹף הָאֱלֹהִים. הַדּוֹבְרִים עָלָיו שְׁקָרִים. וְלֹא הֶאֱמִינוּ בֵאלֹהִים:
הוּא הוֹרִיד לוּחוֹת שְׁתַּיִם, וּבְעֵת טָעִיתִי בְּמַעֲלִי
אַרְבָּעִים יוֹם פַּעֲמַיִם, לֹא אָכַל לֶחֶם בְּשֶׁלִּי
אֵיךְ אוֹכַל לֶחֶם וּמַיִם, אֶשְׁתֶּה כִּי נֶאֱסַף פְּלִילִי
בְּחַיָּיו פֵּרַשׁ לִי אֲמָרִים. אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים. וּבְמוֹתוֹ בֵּרַךְ יְשָׁרִים. וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אֱלֹהִים:
מַה נִּכְבָּד מִפְקַד וּמִדְרָשׁ, דַּת הָיְתָה אָמוֹן בַּשַּׁחַק
הוֹרִישָׁהּ עָנָו וְיָרַשׁ, דּוֹר מִדּוֹר קָרוֹב לְמֶרְחַק
וִיסוֹד שֵׁם הַמְפוֹרָשׁ, עַל סֵפֶר וְאֵלֶּה שְׁמוֹת חַק
וַיִּקְרָא סוֹד הַסְּפָרִים. וַיְדַבֵּר אִתּוֹ אֱלֹהִים. דִּבֶּר אֵלֶּה הַדְּבָרִים. בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים:


עכשיו שאלתי:
היכול אי מי לפרש לי הבית "רב מופתיו"?

Re: פיוט אשריך הר העברים

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:25 am
על ידי אבא יודן
ויהי ידיו אמונה

Re: פיוט אשריך הר העברים

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 8:40 am
על ידי מה שנכון נכון
עצמו בעצמה. העין של עצמו צ"ל בחיריק, כלומר חזקו.
ויש גורסים עצמו בחכמה. [או עשאם בחכמה וכעין הגרסה דלהלן].

הפיוט הוא של ראב"ע. במהדורת לוין ח"ב עמוד 182 הוא קובע נוסח זה: רבו מופתיו, אך באמנה/ אל חי עשמו בעצמה. ומפרש: אך באמת לא נעשו מכח משה עצמו, אלא מכוחו הרב של ה'.

Re: פיוט אשריך הר העברים

פורסם: ה' נובמבר 12, 2015 2:18 pm
על ידי שוחר ספרים
אני בעיקר מתכוון להמשך הבית
כבד הוריך ואל נא תשאל איך היה וכמה
הנפלאים הזכורים, למה יקצוף האלקים, הדוברים עליו שקרים, ולא האמינו באלקים

ראשית, אל נא תשאל איך היה וכמה הזהו המשך ל"כבד הוריך" - אז איזה שאלות יש לשאול כאן?
ומהי הכוונה ב-הנפלאים הזכורים, וכל ההמשך?

Re: פיוט אשריך הר העברים

פורסם: ה' נובמבר 12, 2015 11:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
לוין שם קובע את הנוסחה: קבל הוריך, במקום כבד. ור"ל קבל על עצמך את מה שהורה אותך.
אל תשאל ותפקפק במופתים שהזכיר לעיל, איך היו ובמה [כ"ה הגי' אצל לוין, ולא וכמה], כי אל חי עשמו בעצמתו הגדולה.
הנפלאים הזכורים הם המופתים והנסים שנצטוינו לזכרם [או הידועים לכל] כיצא"מ ומתן תורה.
[ע"פ לוין שם].

Re: פיוט אשריך הר העברים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2015 12:21 am
על ידי שוחר ספרים
יפה. ותודה.
מה הכוונה "מהדורת לוין"? מחזור? שירי ראב"ע? ואיפוא אפשר לקבל את זה?