עמוד 1 מתוך 1

מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: א' ינואר 08, 2017 2:25 am
על ידי אנא עבדא
לשון הגמרא במסכת ברכות [דף טז/ב]
רבי בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שתצילנו מעזי פנים ומעזות פנים מאדם רע ומפגע רע מיצר רע מחבר רע משכן רע ומשטן המשחית ומדין קשה ומבעל דין קשה בין שהוא בן ברית בין שאינו בן ברית.
עד כאן.
בסידורים שלנו זה הפך ללשון יחיד "שתצילני", והוסיפו בסוף: "ומדינה של גיהנם".
האם ידוע מי עשה את השינויים הללו ולמה ?

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: א' ינואר 08, 2017 2:40 am
על ידי קאצ'קלה
שני השינויים מופיעים כבר במחזור ויטרי.
"שתצילני" מופיע גם במסכת ברכות דפוסי שונצינו וויניציאה.

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 3:39 am
על ידי האמת והשלום
את האמת שאין זה קושיא לעניות דעתי כלל מי עשה אותם,והוא משום שאנחנו מגיעים לגמ' לאחר שהדפוסים השונים של הש"ס הדפיסו אותם בצורות שונות עד הדפוס המוכר לנו,אך באמת להרבה ראשונים היו נוסחאות אחרות וממילא מצוי מחלוקות של תפילות וכו' וזה תמיד היה לאותם הדעות הנוסח.

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 4:12 pm
על ידי שבטיישראל
והשינוי הכי גדול מכולם הוא בנוסח הגמ' שבסוף קידוש לבנה !

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 6:08 pm
על ידי ירושלים
אני שמעתי שהשינויים באו מידי הרז"ה בעל שערי תפלה, ועיין בלוח ארש מהדורה הרב יצחקי ובהקדמת סדור אזור אליהו

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 2:48 pm
על ידי אותה אבקש
אנא עבדא כתב:לשון הגמרא במסכת ברכות [דף טז/ב]
רבי בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שתצילנו מעזי פנים ומעזות פנים מאדם רע ומפגע רע מיצר רע מחבר רע משכן רע ומשטן המשחית ומדין קשה ומבעל דין קשה בין שהוא בן ברית בין שאינו בן ברית.
עד כאן.
בסידורים שלנו זה הפך ללשון יחיד "שתצילני", והוסיפו בסוף: "ומדינה של גיהנם".
האם ידוע מי עשה את השינויים הללו ולמה ?

האם יש ביד מי מראה מקום לנכתב בזה.

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 3:15 pm
על ידי חיימקה

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 3:31 pm
על ידי אותה אבקש
חסום לי, מה כתיב בה?

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 3:59 pm
על ידי באר בשדה
אותה אבקש כתב:חסום לי, מה כתיב בה?

תמונהתמונה
כאן (ע' 69-70)].

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2024 3:02 am
על ידי אצרן
בכת"י רומא זה ישנם כמה ברכות חריגים:
שעשיתני איש ולא אשה
שעשיתני אדם ולא בהמה
שעשיתני ישראל ולא... (מצונזר)
שעשיתני מל ולא ערל
שלא שמתני עבד
ברכה.jpg
ברכות השחר רומא
ברכה.jpg (670.92 KiB) נצפה 324 פעמים

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2024 6:38 am
על ידי עקבי
כדאי לציין איזה כתב יד: וטיקן Ross. 437 ס' 709 (שנת ר"ט).
כמדומני שמצינו את הברכות הללו בכתבי יד אחרים של מנהג רומא. דוגמאות.

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2024 10:50 am
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בהרחבה במאמרו של נ' וידר, "על הברכות 'גוי-עבד-אשה', 'בהמה' ו"בור' ", סיני פה (תשל"ט), עמ' צז-קלח. נמצא באוצר
(ונדפס מחדש עם תוספות בקובץ מאמריו, התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב, עמ' 199 - 219).

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2024 12:22 pm
על ידי גביר
בנוגע לברכות דומה שכדאי לציין גם למאמרו המפורט של ר' יוסף תבורי -

The benedictions of self-identity

Kenishta, Studies of the Synagogue World [1] (2001) 107-138

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2024 4:40 pm
על ידי איש_ספר
אצרן כתב:בכת"י רומא זה ישנם כמה ברכות חריגים:
שעשיתני איש ולא אשה
שעשיתני אדם ולא בהמה
שעשיתני ישראל ולא... (מצונזר)
שעשיתני מל ולא ערל
שלא שמתני עבד


עשוי להיות לזה נפק"מ גם עבורינו...
משמרת שלום קוידינוב.jpg
משמרת שלום קוידינוב.jpg (56.04 KiB) נצפה 254 פעמים


(במכתבים בין סבי לבין רש"ד מונק זכר צדיקים לברכה, שפורסמו בישורון, סבי כותב זאת בשם הרב מבוטשאטש והרב מונק מתנגד. ל"מ את זה בא"א וכנראה סבי ראה את זה במש"ש אחד הספרים החביבים עליו).

Re: מי עשה את השינויים ביהי רצון שנאמר אחר ברכת השחר?

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2024 6:56 pm
על ידי עקבי
גביר כתב:בנוגע לברכות דומה שכדאי לציין גם למאמרו המפורט של ר' יוסף תבורי -

The benedictions of self-identity

Kenishta, Studies of the Synagogue World [1] (2001) 107-138

בבקשה אם מישהו יכול להעלות את זה.