עמוד 1 מתוך 1

הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 6:07 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אצל חסידים שמעתי שבפסוקי דזמרה מצמידים סוף מזמור "הללוי-ה" לתחילת מזמור שאחריו "הללוי-ה", ומכריזים ברצף "הללוי-ה הללוי-ה". מה המקור והסיבה לכך?

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 8:57 pm
על ידי יעלה
הטור בסימן נ''א סעיף ז' מביא מרב עמרם לשלשולי הללוי-ה בתר הללוי-ה והב''ח כותב: כלומר שיהיו קשורים כל המזמורים יחד מתחילה ועד סוף כשלשלת.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 12:59 am
על ידי לייבעדיג יענקל
בליקוטי מהרי"ח (ח"א דף נה ע"ב) מביא כמה מקורות הדנים בזה.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 1:25 am
על ידי בקרו טלה
לייבעדיג יענקל כתב:בליקוטי מהרי"ח (ח"א דף נה ע"ב) מביא כמה מקורות הדנים בזה.

המהרש"ק המוזכר שם כותב (בחכמת שלמה) אודות דברי העיון תפילה וחותם והנח לישראל כי מנהגם תורה היא ואם אינם נביאים בני נביאים הם ויהי חלקי עמהם

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 1:55 pm
על ידי שמועלקע
יעלה כתב:הטור בסימן נ''א סעיף ז' מביא מרב עמרם לשלשולי הללוי-ה בתר הללוי-ה והב''ח כותב: כלומר שיהיו קשורים כל המזמורים יחד מתחילה ועד סוף כשלשלת.

אין זו ראיה לשינוי כללי ההטעמה ולצירוף שתי ההללויות ברצף ומנגינה יחד לבלתי הקר בין מזמור למזמור, מנהג שכזה הוא מנוגד לפחות לכללי פיסוק הטעמים.
מסדר ר"ע לשיטת הב"ח אפשר ללמוד לומר ברצף מייד אחד אחרי השני, אך לא לשנות את המנגינה וההטעמה.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 4:46 pm
על ידי כדכד
גם במנהגי קומרנא מובא שנהגו כן ובהערות למטה דן במקורות המנהג

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ה' נובמבר 15, 2018 4:50 pm
על ידי חיימשה
מי שפסוקי דזמרה הינם עבורו 'זמרה', ולא עוד איזה כמות של פסוקים שנאלצים להבין את פירוש המילות שלהם, הקושיא הזאת מתורצת אצלו מאליו.
[אני עובר מיד לכוננות ספיגה, שוב החסיד עם ההרשים שלו, נעבעך]

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ה' נובמבר 15, 2018 9:34 pm
על ידי דרומי
האם שמענו על מי שנהג לעשות כן רק בחלק מה'הללוי'' ולא בכולם? [לדוגמא, רק במזמור הראשון או רק במזמור האחרון]

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ה' נובמבר 15, 2018 10:19 pm
על ידי ונתנו ידידים
בקובץ בית אהרן וישראל הי' פעם מאמר שלם לבאר את המנהג הזה באריכות ועם הרבה מראי מקומות.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ו' נובמבר 16, 2018 11:48 am
על ידי בקרו טלה
ונתנו ידידים כתב:בקובץ בית אהרן וישראל הי' פעם מאמר שלם לבאר את המנהג הזה באריכות ועם הרבה מראי מקומות.

קסד.PDF
(897.5 KiB) הורד 295 פעמים

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ו' נובמבר 16, 2018 12:13 pm
על ידי דרומי
יישר כח!

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ש' נובמבר 17, 2018 9:27 pm
על ידי קו ירוק
הלא דבר הוא שמימות רבי עמרם גאון ועד לפני 150-200 שנה אצל איזה קהלות חסידים, לא שמענו כזאת בישראל שזו הכוונה לשרשר את המזמורים; לומר בחדא מחתי ובניגון ונשימה אחת 'הללויה הללויה', תחת הפשטות והשכל, שהכוונה להסמיך אחת לחברתה.
בר מן דין, האומרם כאחת (כמו ששמעתי בילדותי אצל חסידי קרלין) אינו אלא כמתמיה מב' סיבות, אחת כי או אז למזמור הבא אין ראש בכלל! דו"ק, ויצא שכרו בהפסדו.
ועוד, כי בהכרח כוונת רב עמרם גאון רק לשירשור השיר (ולא לאומרם כנשימה אחת), כי תיבות אלו אינם בעלת אותה משמעות;
כי המתבונן במסורת כתר אר"צ, 'הללויה' שבראש התיבה נכתב 'הללו י-ה' עם רווח בין שתי התיבות, אבל בסוף המזמור נכתב 'הללו-יה' עם מקף, כתיבה אחת. והראשון הוא כעין ציווי הללו את ה', והאחרון תיבה א' הללויה כמילת שבח בפני עצמה (מלבד מזמור קמ"ו, 'הללו-יה הללי נפשי את ה' שגם בראשו יש מקף כתיבה אחת).
(וג' דעות בגמ' בפירושה של תיבה זו, בפסחים קיז, ובירושלמי שם).

(הוי אומר שהרגשים חסידיים בהחלט עלולים מושפעים מהרגלים לא נכונים שמשמעותם 'התקדשה' באופן מלאכותי, ולאו דוקא מתוך רגשי אמת..)

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: א' נובמבר 18, 2018 12:28 am
על ידי ונתנו ידידים
קו ירוק כתב:הלא דבר הוא שמימות רבי עמרם גאון ועד לפני 150-200 שנה אצל איזה קהלות חסידים, לא שמענו כזאת בישראל שזו הכוונה לשרשר את המזמורים; לומר בחדא מחתי ובניגון ונשימה אחת 'הללויה הללויה', תחת הפשטות והשכל, שהכוונה להסמיך אחת לחברתה.
בר מן דין, האומרם כאחת (כמו ששמעתי בילדותי אצל חסידי קרלין) אינו אלא כמתמיה מב' סיבות, אחת כי או אז למזמור הבא אין ראש בכלל! דו"ק, ויצא שכרו בהפסדו.
ועוד, כי בהכרח כוונת רב עמרם גאון רק לשירשור השיר (ולא לאומרם כנשימה אחת), כי תיבות אלו אינם בעלת אותה משמעות;
כי המתבונן במסורת כתר אר"צ, 'הללויה' שבראש התיבה נכתב 'הללו י-ה' עם רווח בין שתי התיבות, אבל בסוף המזמור נכתב 'הללו-יה' עם מקף, כתיבה אחת. והראשון הוא כעין ציווי הללו את ה', והאחרון תיבה א' הללויה כמילת שבח בפני עצמה (מלבד מזמור קמ"ו, 'הללו-יה הללי נפשי את ה' שגם בראשו יש מקף כתיבה אחת).
(וג' דעות בגמ' בפירושה של תיבה זו, בפסחים קיז, ובירושלמי שם).

(הוי אומר שהרגשים חסידיים בהחלט עלולים מושפעים מהרגלים לא נכונים שמשמעותם 'התקדשה' באופן מלאכותי, ולאו דוקא מתוך רגשי אמת..)

תגיד לי השתגעת , כל הערה ולו יהא בלימוד צריך לבוא עם עקיצה, תגיד את הערתך בלבד ואל תלמד לנו דעות בהשקפה מי בקש מידך רמוס חצירו.
אמנם בכאן טעית טעות גדול כי הערוך השלחן לכל הדיעות אינו מוחזק כחסיד והוא מפרש כן להדיא בדברי רב עמרם גאון וכנראה שהפשטות שלך ושלו שונים הם - נו נו מי עדיף?
גם החכמת שלמה בשו"ע כתב כן להדיא וכתב שזהו מנהג העולם וכמדומני שגם הוא לא הי' חסיד!
וגם מהאשל אברהם (בוטשאטשער) מבואר כן ואמנם שהוא כן הי' חסיד אבל קטנו עבה ממתניך...
והאמת והשלום אהבו

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: א' נובמבר 18, 2018 12:34 am
על ידי קו ירוק
ההערה היתה מכוונת להערה קודמת באשכול..
אני יודע שיש אחרונים, שכתבו לשרשר והביאום באשכול כבר לפניך.

אך בכלל, מה לך כי נזעקת. עם תדקדק בערוה"ש למשל, תראה שלא היתה הכוונה לאמרם כחדא מחתא ולהתחיל מזמור הבא ללא ראש, אלא שלשרשר אותם, אך כשאחד הוא סוף, ואחד הוא ראש, רק ללא הפסק. (והרי הוא מביא את הטור..) אמנם בחכמ"ש נראה שמצדיק המנהג לומר שניהם ולהמתין לש"ץ.
ולכן הדגשתי את הנעימה המושמעת אצל חסידי קרלין (זה מה שאני שמעתי, אולי יש עוד) שעכ"פ מוקשית מאוד, כפי שכתבתי.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: א' נובמבר 18, 2018 2:01 am
על ידי חיימשה
קו ירוק כתב:ההערה היתה מכוונת להערה קודמת באשכול..
אני יודע שיש אחרונים, שכתבו לשרשר והביאום באשכול כבר לפניך.

אך בכלל, מה לך כי נזעקת. עם תדקדק בערוה"ש למשל, תראה שלא היתה הכוונה לאמרם כחדא מחתא ולהתחיל מזמור הבא ללא ראש, אלא שלשרשר אותם, אך כשאחד הוא סוף, ואחד הוא ראש, רק ללא הפסק. (והרי הוא מביא את הטור..) אמנם בחכמ"ש נראה שמצדיק המנהג לומר שניהם ולהמתין לש"ץ.
ולכן הדגשתי את הנעימה המושמעת אצל חסידי קרלין (זה מה שאני שמעתי, אולי יש עוד) שעכ"פ מוקשית מאוד, כפי שכתבתי.

שום דבר לא מוקשה, כי החזן שמסיים הללוי'ה הוא זה שמזמן הקהל על התחלת המזמור הבא, והקהל עונה אחריו על קריאתו, וכך היא דרכה של שירה.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: א' נובמבר 18, 2018 6:31 am
על ידי ונתנו ידידים
קו ירוק כתב:ההערה היתה מכוונת להערה קודמת באשכול..
אני יודע שיש אחרונים, שכתבו לשרשר והביאום באשכול כבר לפניך.

אך בכלל, מה לך כי נזעקת. עם תדקדק בערוה"ש למשל, תראה שלא היתה הכוונה לאמרם כחדא מחתא ולהתחיל מזמור הבא ללא ראש, אלא שלשרשר אותם, אך כשאחד הוא סוף, ואחד הוא ראש, רק ללא הפסק. (והרי הוא מביא את הטור..) אמנם בחכמ"ש נראה שמצדיק המנהג לומר שניהם ולהמתין לש"ץ.
ולכן הדגשתי את הנעימה המושמעת אצל חסידי קרלין (זה מה שאני שמעתי, אולי יש עוד) שעכ"פ מוקשית מאוד, כפי שכתבתי.

לא מצאתי בכל האשכול הערה שראוי לתגובה כזו, דן אני לכף זכות שהי' כאן הערה שנמחקה.
הערוך השלחן גם מביא את המנהג בלשון 'ויש נוהגין כן' ולכן בודאי שהוא מתכון לאותו מנהג כמו החכמת שלמה, ועוד שכשאומר שיאמרו שתי ההללוקה'ס יחד בלי הפסק אם הוא מתכון בלי להמתין אח"כ לחזן רק להמשיך את הקאפיטל אין בזה משום חידוש ואין זה 'ויש נוהגין' אלא כך נוהגין הרוב שהרי האם יש מי שמפסיק באמצע פסו"ד, והו"ל למימר דמרב עמרם משמע דאין להפסיק בין ב' הקאפיטלאך ותל"מ, וודאי שכונתו על מנהג זה.
איני יודע מה יותר גרוע אצל קרלין מעצם קיום המנהג שאומרים ביחד ב' הללוקיה ומחכים לחזן ואם שאין לו ראש כבר ענה החכמת שלמה באריכות וגם חיימשה ענה לך בהערה שלפני ועכ"פ הנח להם לישראל וכו' ואין זה הרגשים וכו' וקצת דרך ארץ לקהילות שלימות בישראל.

Re: הללוי-ה הללוי-ה

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 11:59 pm
על ידי עושה חדשות
מענין לענין אשאל -
בהא דאמר ריב"ל... גדול מכולן הללויה שכולל שם ושבח בבת אחת (פסחים דקי"ז), במה זכה ההילול יותר משיבוח והודיה וכו', למה אין "שבחויה" או "הודויה" אלא דווקא "הללויה"?