עמוד 1 מתוך 1

הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:27 pm
על ידי עושה חדשות
לכאו' ה'קדיש' עצמו מסתיים באמירת דאמירן בעלמא וכו', ומה שמוסיפים אח"כ תתקבל-על ישראל-יהא שלמא וכו', זה בקשות בעלמא, שאין להם שייכות לעצם ענין הקדיש. וכן ראיתי מורים שאין לענות עליהם באמצע פסוד"ז וכד'.

האם זה דבר פשוט להתיר גם דברים בטלים וכד' בעת אמירת בקשות אלו, או שיש מקום להחמיר בזה (ולא רק בפני ע"ה).

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:52 pm
על ידי דרומי
תמיהני על השאלה, והא פשיטא שכיון שרק בפסוד"ז אמרו שלא יענה, הרי אם נמצא במקום שמותר להפסיק ודאי שצריך לענות ולא לדבר על דברים אחרים, ולא גרע מב"ה וב"ש שאין עונים אותו בפסוד"ז אך בקטעים אחרים לא יעלה על הדעת להתעלם ממנו.

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:56 pm
על ידי אפרים זלמן
כמדומני שעו''ח לא התכוון שלא יענה אמן, אבל באמת מנא לך הפשיטותא שחייבם לענות עליהם, [וכן שחייבים לענות ב''ה וב''ש]?

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:59 pm
על ידי עושה חדשות
בשם א' מהפוס' שליט"א שמעתי שגדר חובת עניית אמן על בקשות אלו, זה על דרך מש"כ במג"א רטו-ג, ודו"ק.

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:41 pm
על ידי שומע ומשמיע
דרומי כתב: ולא גרע מב"ה וב"ש שאין עונים אותו בפסוד"ז אך בקטעים אחרים לא יעלה על הדעת להתעלם ממנו.

למה לא יעלה על הדעת? זה מנהג ומסתמא אם אין זה סתם זלזול לא חייבים לענות.

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:54 pm
על ידי דרומי
זכור לי כי יש פוסקים הסוברים שיש לענות על סוף הקדיש אפילו בפסוקי דזמרה, ועכ"פ מזכירים את זה בתור סברא, ומזה הונח אצלי בפשיטות שבמקום שאינו פסוד"ז בודאי שיש לענות אמנים אלו כמו תחילת הקדיש. אך יתכן וטעיתי בזה ויש לברר ולעיין

[אגב, פעם בקידוש ראיתי יהודי פשוט מעדות המזרח שעונה 'ברוך הוא וברוך שמו', וכשהעיר לו אחד מבני משפחתו שאסור לענות ב"ה וב"ש במקום שיוצא י"ח, השיב שהוא לא יודע חכמות - כשמזכירים את שם ה' אי אפשר להתאפק מלומר ברוך הוא וברוך שמו...]

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 11:45 am
על ידי כדכד
דרומי כתב:זכור לי כי יש פוסקים הסוברים שיש לענות על סוף הקדיש אפילו בפסוקי דזמרה, ועכ"פ מזכירים את זה בתור סברא, ומזה הונח אצלי בפשיטות שבמקום שאינו פסוד"ז בודאי שיש לענות אמנים אלו כמו תחילת הקדיש. אך יתכן וטעיתי בזה ויש לברר ולעיין

[אגב, פעם בקידוש ראיתי יהודי פשוט מעדות המזרח שעונה 'ברוך הוא וברוך שמו', וכשהעיר לו אחד מבני משפחתו שאסור לענות ב"ה וב"ש במקום שיוצא י"ח, השיב שהוא לא יודע חכמות - כשמזכירים את שם ה' אי אפשר להתאפק מלומר ברוך הוא וברוך שמו...]

יש פוסקים מבני ע"מ שסוברים כן לענות ב"ה וב"ש באופן כזה

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 11:48 am
על ידי דרומי
איני מבני עדות המזרח, אולם מהצורה שהעירו לו בני משפחתו (שהיו יודעי ספר) היה נראה שאין לו על מי לסמוך...

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ה' מרץ 23, 2017 5:12 pm
על ידי לעומקו של דבר
דרומי כתב:איני מבני עדות המזרח, אולם מהצורה שהעירו לו בני משפחתו (שהיו יודעי ספר) היה נראה שאין לו על מי לסמוך...

אשריו של בני משפחתו, מה שחשובה היא ההלכה, והיא שיש מקילין בזה.

Re: הבקשות שאחרי הקדיש

פורסם: ב' מרץ 27, 2017 10:41 am
על ידי כדכד
לעומקו של דבר כתב:
דרומי כתב:איני מבני עדות המזרח, אולם מהצורה שהעירו לו בני משפחתו (שהיו יודעי ספר) היה נראה שאין לו על מי לסמוך...

אשריו של בני משפחתו, מה שחשובה היא ההלכה, והיא שיש מקילין בזה.

ההלכה, לפי אותם פוסקים, היא שיש לענות.
ההלכה, לפי רוב הפוסקים, היא שאין לענות.
כנראה שבני המשפחהה שהיו יודעי ספר לא הכירו את הדעה שיש לענות ולכן ענו כך.
הגר"מ אליהו סיפר שערך חופה במשפחת הבבא סאלי והגר"מ אליהו הורה לחתן שלא לענות ב"ה וב"ש והבבא סאלי אמר שכן יענה ואמר שמקור הדבר בכתבי זקנו האביר יעקב אבוחצירא. יתכן שאם הגר"מ אליהו לא הכיר עד אז את דעת האביר יעקב אז גם אותם יודעי ספר לא הכירו אותה