עמוד 1 מתוך 1

פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 3:10 am
על ידי אנא עבדא
בסילוק היוצרות של יום ב' דפסח [בחו"ל] נאמר: וּכְנָדוּ לְעֵילָם, כִּסְאֲךָ הוּשָֹם בְּעֵילָם. וּכְנָעוּ לְיָוָן, עוֹרַרְתָּ בֹּא לְיָוָן.
ושאלתי מתי זה היה שנסעו - נדו ונעו - בני ישראל ליון ??

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 8:33 am
על ידי סעדיה
אנא עבדא כתב:בסילוק היוצרות של יום ב' דפסח [בחו"ל] נאמר: וּכְנָדוּ לְעֵילָם, כִּסְאֲךָ הוּשָֹם בְּעֵילָם. וּכְנָעוּ לְיָוָן, עוֹרַרְתָּ בֹּא לְיָוָן.
ושאלתי מתי זה היה שנסעו - נדו ונעו - בני ישראל ליון ??

להעיר, שהשאלה שלך היא על הירו' (תענית פ"א ה"א) שהוא מקורו של הפיוט (כמו שציין גולדשמידט), שכתוב שם "גלו ליון".

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 11:11 am
על ידי קאצ'קלה
הכוונה כמובן לגזירות אנטיוכס הידועות בשם גלות יון (הגם שלא גלו בפועל לארץ יון).
וכן מפורש בשמות רבה טו טז, שם מובאים דברי הירושלמי הנ"ל, ונוסף שם: "ביון לא כתבו על קרן השור שאין להם חלק באלקי ישראל". נראה בעליל שמדובר בגלות יון.
וביפה מראה לירושלמי תענית שם מובא שאין הכוונה לגלות ממש, שהרי לא גלו מארץ ישראל, אלא נקטו 'גלו ליון' "משום ריהטא דלשון גלות דנקט בכולהו".

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 5:57 pm
על ידי אנא עבדא
קאצ'קלה כתב:הכוונה כמובן לגזירות אנטיוכס הידועות בשם גלות יון (הגם שלא גלו בפועל לארץ יון).
וכן מפורש בשמות רבה טו טז, שם מובאים דברי הירושלמי הנ"ל, ונוסף שם: "ביון לא כתבו על קרן השור שאין להם חלק באלקי ישראל". נראה בעליל שמדובר בגלות יון.
וביפה מראה לירושלמי תענית שם מובא שאין הכוונה לגלות ממש, שהרי לא גלו מארץ ישראל, אלא נקטו 'גלו ליון' "משום ריהטא דלשון גלות דנקט בכולהו".

ייש"כ. מסתמא כן הוא, ואכן נאמר "יונים נקבצו עלי" ולא שהגלו את ישראל אליהם, כי ככל הידוע לא היו ישראל אף פעם ביון.

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 6:35 pm
על ידי קאצ'קלה
אנא עבדא כתב:כי ככל הידוע לא היו ישראל אף פעם ביון.

מן הענין להבהיר את מה שידוע, שאנטיוכס לא היה מלך יון האירופית, כי אם מלך הממלכה הסלאוקית במזרח התיכון (במחוז מסופוטומיה וסוריה; מדינה הלניסטית שהושפעה מתרבות יונית). לפי זה אין כאן שאלה אם ישראל גלו ל'יון', שהרי לא מדובר אודות אדמת יון.

Re: פירוש בסילוק של יום ב' דפסח: וּכְנָעוּ לְיָוָן - מתי זה היה?

פורסם: ו' אפריל 14, 2017 3:37 am
על ידי אנא עבדא
צודק. הרי גם אלכסנדריה של מצרים היתה תחת תרבות יון, והיה בה יישוב יהודי גדול