"לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?
פורסם: ד' יולי 19, 2017 2:39 pm
בנוסח לעולם יהא אדם ירא"ש וכו', אומרים: ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל. וממשיכים אבל אנחנו עמך וכו'.
בסידורי ספרד (ספרדים ובעקבותם חסידים) נוסף: ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל מלבד הנשמה הטהורה וכו'...
נשאלתי מתי נוספה פסקה זו?
בחיפוש באוצר מצאתי שברע"ג ורמב"ם ליתא אבל בסדר היום איתא.
אבל א"א לומר שסדה"י הוא המקור שכן כבר בסידור רפ"ד נמצא (בלי תיבת הטהורה). שאר סידורים קדמונים יותר לא בדקתי.
האם יש למישהו מידע בענין?
מעניין שאף הבלאדי אומרים פסקה זו אף דליתא ברמב"ם (ובספרו של גברא מציין לכמה תכלאל קדומים דליתא).
בסידורי ספרד (ספרדים ובעקבותם חסידים) נוסף: ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל מלבד הנשמה הטהורה וכו'...
נשאלתי מתי נוספה פסקה זו?
בחיפוש באוצר מצאתי שברע"ג ורמב"ם ליתא אבל בסדר היום איתא.
אבל א"א לומר שסדה"י הוא המקור שכן כבר בסידור רפ"ד נמצא (בלי תיבת הטהורה). שאר סידורים קדמונים יותר לא בדקתי.
האם יש למישהו מידע בענין?
מעניין שאף הבלאדי אומרים פסקה זו אף דליתא ברמב"ם (ובספרו של גברא מציין לכמה תכלאל קדומים דליתא).