עמוד 1 מתוך 1

תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:42 pm
על ידי קמצן_קדוש
איך מיישבים את שתי המימרות?
המשנה בברכות פ"ה "אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש".
המשנה ברורה בתחילה ח"א כותב ראוי לכל יר"ש שיהא מיצר על החורבן וכו' - אבל התפילה והלימוד יהיו בשמחה.
(אני לא בטוח שדייקתי בלשון כי אני כותב בעל פה..).

איך אפשר לערב שני רגשות סותרים באותו הזמן?

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:50 pm
על ידי דרומי
יש על כך אריכות גדולה ב'אגרת התשובה' לבעל התניא פרקים י-יא.

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:07 pm
על ידי ישא ברכה
ברכות לא
תנו רבנן אין עומדין להתפלל לא מתוך עצבות, ולא מתוך עצלות, ולא מתוך שחוק, ולא מתוך שיחה, ולא מתוך קלות ראש, ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך שמחה של מצוה.

ואידך זיל גמור

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:49 pm
על ידי אש משמים
לא הבנתי מה הסתירה.
הבט בכל גדול"י מכל החוגים וראה את שמחתם מתוך כובד ראש ורצינות.

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ד' יולי 26, 2017 11:43 am
על ידי קמצן_קדוש
ישא ברכה כתב:ברכות לא
תנו רבנן אין עומדין להתפלל לא מתוך עצבות, ולא מתוך עצלות, ולא מתוך שחוק, ולא מתוך שיחה, ולא מתוך קלות ראש, ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך שמחה של מצוה.

ואידך זיל גמור


גם אני ראיתי את הגמרא. תודה.

אני רק אומר שכובד ראש ושמחה הם בדרך כלל שני רגשות סותרים, לא ככה?

כובד ראש משמעותו להיות רציני וחושב, אני זוכר רבה מהחיידר שצעק פעם על חבר שלי באמצע שיעור מ"ב "איך אתה יכול לדבר באמצע השיעור מול החפץ חיים?".

זה משהו שהייתי מגדיר ככובד ראש.

שמחה לעומת זאת נראית קצת שונה..

האם תפילה תהיה מתוך כובד ראש או מתוך שמחה?

(ד"א, הגמרא שם בבואה לבאר את המשנה מעלה כמה וכמה פירושים ל"כובד ראש", אמנה מי מהם שאני זוכר:
לימוד מחנה שהיתה מרירת נפש,
לימוד מדוד דהוה מצער נפשיה טובא,
השתחוו לה' בהדרת קודש - אל תקרי בהדרת אלא בחרדת,
עבדו את ה' ביראה גילו ברעדה - במקום גילה שם תהא רעדה - נראה לי מסקנת הגמרא שם.
לפי רוב הה"א בגמרא "כובד ראש" הוא רחוק מאוד גם משמחה של מצווה..)

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ד' יולי 26, 2017 6:47 pm
על ידי הא לחמא עניא
שמחה - אין הכוונה לריקודים עם מוזיקה, שמחה היינו שמחת הלב, שמרגישים חיבור לה' לתורתו ולמצוותיו וזה מביא לאהבה ולקירבת אלוקים, והתוצאה היא שמחת הלב.
ודבר זה אינו כלל סתירה עם כובד ראש, שכל מטרתו היא לידע לפני מי אתה עומד, וזהו אדרבה, כי כל ענינה של השמחה בלב היא ההתקרבות להשי"ת ואז יש את הכובד ראש, ואחר שיש את ההמלכה וכובד ראש לאדונו שבשמים מתחברים אליו וזוכים לשמחת הלב.
אשרי מי שזוכה להגיע לכל השלבים האלו.

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: ד' אוגוסט 09, 2017 3:32 pm
על ידי הגרח
האם זה באין כאחת או ברצוא ושוב??
עיין רמבם תחילת הלכות דעות שנקט כצד ב
וכנראה כל אחד לפי עניינו.

Re: תפילה - מתוך כובד ראש או מתוך שמחה של מצווה?

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 9:36 pm
על ידי קמצן_קדוש
והנה מצאתי זה בליל שבת ב'ספר העיקרים' (מאמר שלישי, פרק ל"ג) וז"ל:
ולפי זה ראוי שנשאל אם עבודת השם יתברך אי אפשר שתושג על השלמות אלא אם כן היא בשמחה ובטוב לבב, ונתבאר בפרק שעבר שעיקר עבודת השם יתברך ראוי שתהיה ביראה, והיראה דבר מחריד הלב ומעציב אותו, ואיך אפשר שתהיה עבודת השם יתברך מושגת בעיצבון ושמחה ביחד, עם היותם הפכיים?

והיתר זה הספק הוא על זה הדרך, כי כל כוח מכוחות האדם, כשיעשה פעולתו כראוי, יורה זה על שלמות הכוח ההוא. וכשלא יעשה פעולתו כפי מה שראוי, יורה זה על חסרון הכוח ההוא או על חסרון בריאתו.
וכאשר הוא שלמות באדם שלא יפחד ממה שאין ראוי לפחד ממנו. כן הוא שלמות אליו שיפחד ממה שראוי לפחד ממנו. ואם לא יפחד ממה שראוי שיפחד ממנו הוא חסרון אליו, כי מי שלא יפחד מהכניס ידו באש, יורה זה על ערבוב שכלו ואם על ביטול חוש ידו, כפי שאמר איפוקרט במאמר השני מספר הפרקים:
מי שיכאב דבר מגופו ולא ירגיש בכאבו ברוב ענייניו הנה שכלו מעורבב.
וכן הנפש, בהיותה יראה וחרדה ממה שראוי שתחרד ממנו, יורה זה על בריאותה ושלמות שכלה. וכאשר תגדל מעלת הנפש ושלמות שכלה, כן תשער יותר התנשאות השם יתברך ורוממותו ותחרד ממנו יותר ותירא מלעבור על דבריו.

וכשימצא האדם בנפשו המדרגה הזאת מן היראה, ראוי שיהיה שש ושמח ביראה ההיא, לפי שזה יורה על בריאות נפשו ושלמות שכלו.
ולהעיר על זה ביאר דוד במקום אחר, כי מה שאמר עבדו את ה' בשמחה, לא שתהיה העבודה בשחוק וקלות ראש ודרך הדיוטות, אבל ראוי שתהיה העבודה ביראה, אמר: עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה (שם כ').
כלומר: שעיקר עבודת השם יתברך ראוי שתהיה ביראה ורעדה, כשתשער הנפש רוממות ה' והתנשאותו ותירא ממנו, בהיותה מבחנת שפלות עצמה וגודל מעלתו, ותגיל ותשמח באותה היראה והרעדה, בעבור ששערה הדבר הנורא שראוי לירא ממנו. שזה יורה על שלמותה ובריאות שכלה.
ובגילה הזאת שתשיגו תהיה עבודתכם שלמה.
ועל כן אמר: וגילו ברעדה להורות שהשמחה נותנת גמר ושלמות אל העבודה.
וכן השמחה תתן שלמות וקיום אל הדבר, אמר דוד:
נחלתי עדותיך לעולם כי ששון לבי המה, (שם קי"ט),
רוצה לומר כי לפי שהתורה נחלקת לג' חלקים:
למשפטים,
ועדות,
וחוקים.
ועל המשפטים אמר: נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך (שם), להורות כי המשפטים שלמותם הוא מצד היותם דברים נמצאים בפועל ועל כן אמר בהם ואקיימה אמר עתה כי העדות שהם העדות והדברים שבאו בתורה מסכימים למושכל או למורגש לפי שהשכל מקבל אותם בשמחה והשמחה היא סיבת קיומם בנפש, ועל כן אמר: נחלתי עדותיך לעולם וגו'.


והוא מוסיף ומאריך שם בדבריו, ועדיין לא עלה בידי לרדת לסוף דעתו ולא עמדתי לאשורו של ההסבר שם בהמשך..
ולא באתי אלא להעמיד מקום להרוצה להעמיק.