עמוד 1 מתוך 1

חמדת ימים אותו קראת

פורסם: ש' ספטמבר 09, 2017 9:28 pm
על ידי שייף נפיק
התעוררתי על הלשון חמדת ימים אותו קראת, חמד ימים היה צריך לומר, שהלא יום ל' זכר, וכן ממשיכים אותו ולא אותה.
ובכלל, היכן מצינו שקראו חמדת ימים?

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

פורסם: ש' ספטמבר 09, 2017 10:18 pm
על ידי עקביה
על השאלה השניה
ספר אבודרהם מעריב של שבת
חמדת ימים אותו קראת שנאמר ויכל אלהים ביום השביעי ומתרגמינן בירושלמי וחמיד ה' ודומה לו (תה' פד, ג) נכספה וגם כלתה. וכן ותכל נפש דוד (עי' ש"א ג, לט ותרגום). פי' אחר והשביעי רצית בו וקדשתו מפני שהוא יום חמדת ימים אותו קראת זמנת וקדשת. ודומה לו (ישעיה מח, יב) וישראל מקוראי, וכן (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל. כך נראה לי מפני שלא מצינו בתורה מפורש שהשם קראו חמדת ימים.

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 1:37 am
על ידי שייף נפיק
יישר! וכיון שפתחת במצוה אומר לך גמור
אי"ה

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 1:44 am
על ידי עקביה
אני לא בטוח שהשאלה הראשונה כ"כ קשה. אין לי יד בחכמת הדקדוק, אבל נדמה לי ש'חמדת ימים' הוא תואר העומד בפני עצמו, ואינו מוגבל ללשון נקבה דווקא.

אולי זה דומה ל תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ (יהושע ב יח). למרות שחוט השני הוא לשון זכר, כדמוכח מ'הזה' הוא מכונה 'תקות'.

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 2:57 am
על ידי סגי נהור
השאלה לא מתחילה כלל. חמדת ימים = החמדה של הימים. חמדת ימים אותו קראת = יום השבת נקרא החמדה של הימים, כמו שהבית של משה נקרא הפנינה של הבתים (למה נקרא ולא נקראת? למה פנינה ולא פנין?)...

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 3:19 am
על ידי ברקים רב
על השאלה היכן נקרא חמדת ימים ראה ב"י סי' רפא
[ואיני מבין מדוע צריך להיות לשון זכר, 'חמדה' היא לשון נקבה].

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 2:38 pm
על ידי שייף נפיק
עקביה כתב:על השאלה השניה
ספר אבודרהם מעריב של שבת
חמדת ימים אותו קראת שנאמר ויכל אלהים ביום השביעי ומתרגמינן בירושלמי וחמיד ה' ודומה לו (תה' פד, ג) נכספה וגם כלתה. וכן ותכל נפש דוד (עי' ש"א ג, לט ותרגום). פי' אחר והשביעי רצית בו וקדשתו מפני שהוא יום חמדת ימים אותו קראת זמנת וקדשת. ודומה לו (ישעיה מח, יב) וישראל מקוראי, וכן (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל. כך נראה לי מפני שלא מצינו בתורה מפורש שהשם קראו חמדת ימים.

אני לא מצליח להציג ישר. זה מה יש

"חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

פורסם: ב' ינואר 08, 2018 2:47 am
על ידי אנא עבדא
"חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן? ועוד קראו כן "זכר למעשה בראשית"?

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

פורסם: ב' ינואר 08, 2018 3:10 am
על ידי בקרו טלה

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

פורסם: ב' ינואר 08, 2018 2:16 pm
על ידי אנא עבדא
ואנכי לא ידעתי...
תודה רבה!

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

פורסם: ד' ינואר 10, 2018 8:17 am
על ידי אוצרניק
ספר הפרדס לרש"י. סי' ג'.
חמדת ימים.JPG
חמדת ימים.JPG (44.45 KiB) נצפה 5731 פעמים

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

פורסם: ב' ינואר 29, 2018 11:41 am
על ידי בן אדם
בית יוסף אורח חיים סימן רפא:
כתוב בשבלי הלקט: חמדת ימים אותו קראת, יש מפרשים היכן מצינו שנקרא שבת חמדה, דכתיב (בראשית ב ב) ויכל, והוא מלשון כלתה נפשי (תהלים פד ג).
ויש מפרשים לא שהשבת נקרא כך, אלא כך הצעה של תפילה, 'רצית בו וקדשתו חמדת ימים', כלומר קדשת אותו להיות נחמד מכל הימים.
וה"ר מאיר ציר נאמן היה מתקן הדבר כן, 'ובשביעי רצית בו וקדשתו חמדת ימים, אותו קראת זכר למעשה בראשית' עכ"ל:

הוא מביא שני מהלכים בביאור הדבר, א' שאכן ה' קרא לו 'חמדת ימים' עפ"י דרשת תיבת ויכל. ב' שחמדת ימים אינו עולה על ההמשך אלא על לפניה - 'וקדשתו חמדת ימים'.
ומה שמוסיף בשם ה"ר מאיר צ"נ אינו מובן לכאורה מה בא להוסיף, הרי לכאורה היינו ממש מה שהובא לפני זה בשם ה'יש מפרשים' בתרא.
וראה בדרישה שם על אתר:
[ג] בבית יוסף, והר"מ ציר נאמן היה מתקן הדבר כן ובשביעי רצית בו וקדשתו חמדת ימים אותו קראת זכר למעשה בראשית עכ"ל. פירוש שהר"מ היה מתקן הדבר על ידי שהוסיף במטבע אלו שלש תיבות "זכר למעשה בראשית", דהשתא מה שכתוב 'אותו קראת' אינו קאי על 'חמדת ימים' אלא קאי למטה א'זכר למעשה בראשית' וק"ל:

היוצא מדבריו שה"ר מאיר הנ"ל הוא זה שהוסיף ג' תיבות אלו, ובמקור היה פיוט זה חסר תיבות אלו והסתיים במילים 'חמדת ימים אותו קראת'. אלא שא"כ אינו מובן מה פשט של היש מפרשים, שנמצא שלדידם לא גרסו תיבות אלו, וא"כ מה הפשט של תיבות 'אותו קראת'? וצ"ע.
אמנם אם אכן במקור לא היו תיבות 'זכר למעשה בראשית', וכנוסח מקצת קהילות בישראל, א"כ בפשטות נצטרך לומר שהעיקר כדברי האבודרהם, שהרי לומר כמהלך בתרא לא יתכן בלי תיבות אלו, ומהלך קמא נמי נראה בפשטות כדרך דרוש כיון שלא מוזכר כן להדיא במקרא ואין כאן אלא רמז נאה, וז"ל האבודרהם:
חמדת ימים אותו קראת שנאמר ויכל אלהים ביום השביעי ומתרגמינן בירושלמי וחמיד ה' ודומה לו (תה' פד, ג) נכספה וגם כלתה. וכן ותכל נפש דוד (עי' ש"א ג, לט ותרגום).
פי' אחר והשביעי רצית בו וקדשתו מפני שהוא יום חמדת ימים אותו קראת זמנת וקדשת. ודומה לו (ישעיה מח, יב) וישראל מקוראי, וכן (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל.
כך נראה לי מפני שלא מצינו בתורה מפורש שהשם קראו חמדת ימים.

ולכאורה הקטע בנוי כמשקלות זו כנגד זו-
ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראי עונג // עם מקדשי שביעי כולם ישבעו ויתענגו מטובך
ובשביעי רצית בו וקדשתו // חמדת ימים אותו קראת
ו"אותו קראת" הוא כנגד "וקדשתו", דהיינו זימון והבדלה.

ובמאמר המוסגר, לכאורה אינו מובן ההקשר של 'ובשביעי' עם לפניה, לכאורה היה נראה שצ"ל "כי בשביעי" וכדו'. אודה למי שיכול ליתן הסבר המניח את הדעת, מה"פ של אי-הצירוף והקשר בין שני דברים אלו שנראה כעומדים בפני עצמם.

Re: חמדת ימים אותו קראת

פורסם: א' אוגוסט 30, 2020 12:54 am
על ידי עושה חדשות
פירוש נוסף על חמדת ימים, לרבי ראובן ב"ר חיים (רבו של המאירי)

ספר התמיד.png
ספר התמיד.png (15.77 KiB) נצפה 4021 פעמים