עמוד 1 מתוך 1

למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 10:42 pm
על ידי דרומי
נשאלתי שאלה מעניינת, למה 2 ברכות מתוך השמו"ע פותחים באות ו' -

ברכת המינים ("ולמלשינים"), וברכת ירושלים ("ולירושלים עירך")

[ואולי באמת יש נוסחאות שאין פותחים בו'. עכ"פ שאלתי לפי הנוסחאות שכן פותחים]

Re: למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 12:09 am
על ידי הבוחר בעלום
שמעתי פעם ממאן דהו עפ"י גמ' [איני זוכר היכן, אדרבה אשמח בקבלת מקור] שברכת ולירושלים תלויה בהרמת קרן הצדיקים הסמוכה לה לפניה.
וברכת ולמלשינים, עינינו הרואות שבנוסחאות מסוימות הגי' היא למינים ולמלשינים, וככה"נ הצנזורה היא שמחקה את המילה למינים, ונשאר לאחמ"כ מיד ולמלשינים שהיא ו' החיבור עם למינים.

Re: למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 2:05 am
על ידי דמשק
עי' בפי' עיון תפילה שבסידור אוצר התפלות בברכת ולירושלים עירך

Re: למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 7:43 am
על ידי איש_ספר
יש באוצר קונטרס קטן של הג"ר יצחק עקיבא סץ על ווי"ן של שני ברכות אלו, ושם שנוסח הקדמונים לא היה כפי שהוא לפנינו, וכן טעם לתוספת הווי"ן.

Re: למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 8:52 am
על ידי איש גלילי
הבוחר בעלום כתב:שמעתי פעם ממאן דהו עפ"י גמ' [איני זוכר היכן, אדרבה אשמח בקבלת מקור] שברכת ולירושלים תלויה בהרמת קרן הצדיקים הסמוכה לה לפניה.

מגילה דף י"ז ע"ב:
וכיון שכלו הפושעים מתרוממת קרן צדיקים, דכתיב (תהילים עה יא) וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק, וכולל גירי הצדק עם הצדיקים, שנאמר (ויקרא יט לב) מפני שיבה תקום והדרת פני זקן וסמיך ליה וכי יגור אתכם גר. והיכן מתרוממת קרנם? בירושלים, שנאמר (תהילים קכב ו) שאלו שלום ירושלם ישליו אוהביך.

Re: למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 11:54 am
על ידי דרומי
ייש"כ לכולם, ובפרט להרב אי"ס על הציון החשוב.

הוא מאריך שם ומסיק שאצל האשכנזים כולם אומרים היום "ולמלשינים" בתוספת וא"ו. האמנם כן הוא? או שיש בכל זאת יוצאים מן הכלל?

Re: למה שתי ברכות בשמונה עשרה פותחות בו'

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 10:40 am
על ידי איש_ספר
דרומי כתב:ייש"כ לכולם, ובפרט להרב אי"ס על הציון החשוב.

הוא מאריך שם ומסיק שאצל האשכנזים כולם אומרים היום "ולמלשינים" בתוספת וא"ו. האמנם כן הוא? או שיש בכל זאת יוצאים מן הכלל?

מעולם לא שמענו מי שאומר בלא וא"ו זולת בק"ק המברכים במטבע של "למשומדים", שזיקתם למסורת הסידורים פחותה יותר...