עמוד 1 מתוך 1

ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 10:45 am
על ידי תורה מפוארת
אחר הנחת תפילין של ראש נהוג במקהלות המתפללים נוסח ספרד לומר: "וּמֵחָכְמָתְךָ אֵל עֶלְיוֹן תַּאֲצִיל עָלַי. וּמִבִּינָתְךָ תְּבִינֵנִי. וּבְחַסְדְּךָ תַּגְדִּיל עָלַי. וּבִגְבוּרָתְךָ תַּצְמִית אוֹיְבַי וְקָמַי. וְשֶׁמֶן הַטּוֹב תָּרִיק עַל שִׁבְעָה קְנֵי הַמְּנוֹרָה. לְהַשְׁפִּיעַ טוּבְךָ לִבְרִיּוֹתֶיךָ. פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְֹבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן".
אשמח לדעה מי הוא המחבר האלמוני הלזה ועל מה נתייסד, והאם אכן רק המתפללים ספרד נוהגים בו, ומדוע מקומו דווקא שם ולא סתם אחר הנחת תפילין ועוד.

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 10:54 am
על ידי כדכד
לא הבנתי מהו "ומדוע מקומו דוקא שם ולא אחר ההנחת תפלין"?

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 11:53 am
על ידי תורה מפוארת
כדכד כתב:לא הבנתי מהו "ומדוע מקומו דוקא שם ולא אחר ההנחת תפלין"?

אולי היה שייך לומר זאת צמוד לקדש לי כל בכור אחר גמר כ ההנחה, מדוע דווקא קודם לג' כריכות? מה גם לדברי האריז"ל שהכריכות הם חלק מהנחת תפילין ממש.

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 11:58 am
על ידי יאיר
גם אשכנז

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 12:06 pm
על ידי גמח
המקור כנראה כאן:

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 12:35 pm
על ידי תורה מפוארת
יישר כח, אכן זה מבאר במקצת את העניין לאוטמרו דווקא שם, אך מי חברו ואם אכן מקורו קדום למה נשאר רק במקהלות החסידים ולא אצל עדות המזרח שרוב מנהגיהם קודש מדברי קבלה? מצו"ב מליקוטי מהרי"ח:

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 4:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
יאיר כתב:גם אשכנז


דהיינו בסידורי אשכנז הנפוצים בדורות האחרונים. הלא כן?

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 4:15 pm
על ידי יאיר
אכן

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 4:21 pm
על ידי בברכה המשולשת
יאיר כתב:אכן


כי באזור אליהו אינו

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ב' מאי 27, 2024 1:32 pm
על ידי איטשע
אני מבין שהשאלה הוא מי חיברו?
גם קשה לי למה מתחיל ״ומחכמתך״ בו׳ המוסיף?

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ב' מאי 27, 2024 9:09 pm
על ידי איש-קראקא
בע"ה
ראה סידור האר"י קול יעקב

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ב' מאי 27, 2024 10:27 pm
על ידי מקורות
איש-קראקא כתב:בע"ה
ראה סידור האר"י קול יעקב

כן הוא בסידור חמדת ישראל.

וראה בשבט מוסר, פרק לא:
(ואחר שמניח תפילין יאמר זה) ומחכמתך אל עליון תאציל עלי ומבינתך תבינני ובחסדך תגדיל עלי ובגבורתך תצמית אויבי וקמי ושמן הטוב תריק על שבעה קני המנורה להשפיע טובך לבריותיך. פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון .

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ג' מאי 28, 2024 12:33 am
על ידי אראל
קטע מן הנוסח, הועתק בתפלת הרב הקדוש בעל אור לשמים מאפטא:
'ומחכמתך תאציל עלי להיות נגד עיני גדולתך וגבורתך'

Re: ומחכמתך א'ל עליון

פורסם: ג' מאי 28, 2024 6:05 pm
על ידי מתעמק
כפי שכבר צויין לעיל, מקורו ב'היכל הקודש' מר"מ אלבאז. רמב"מ אלבאז היה ממקובלי מרוקו בשנות הש'. הספר יצא לאור בשנת ת"י לערך באמסטרדם על ידי מהר"י ששפורט שעבר אז ממרוקו לאמ"ד. לכן מסתבר שתפילה זו יסדוה מקובלי מרוקו הקדמונים. (בהקדמתו מדגיש הר"י ששפורט שהספר בעיקרו ליקוט ממקובלים שקדמו לו, מאלה שקדמו להאריז"ל והרמ"ק. והדבר מוכרח מעצמו כי הרמב"ם אלבאז היה בן דורם כך שפשוט שלא הגיע אליו כתבי מקובלי צפת הנ"ל)

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ה' מאי 30, 2024 8:29 pm
על ידי 613מצו
הנה העמוד הרלוונטי מהספר הסידור ממקורותיו:
IMG_0991.jpeg
הסידור ממקורותיו
IMG_0991.jpeg (3.11 MiB) נצפה 469 פעמים

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ה' מאי 30, 2024 8:33 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
אם כי אינני מבין גדול בקבלה, מכל מקום, כפי הזכור, המנורה היא המורה על חכמה והשולחן מורה על פרנסה,
ואילו כאן אומר: 'ושמן הטוב תריק על שבעה קני המנורה להשפיע טובך לבריותך'.

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ה' מאי 30, 2024 9:49 pm
על ידי 613מצו
היכל הקדש דפו"ר
2024-05-30 21_48_59-ספר היכל הקדש _ לבאר סדר תפלות כל השנה וסודן וכוונתן ... _ [ר' משה בר מיימון המכ.png
2024-05-30 21_48_59-ספר היכל הקדש _ לבאר סדר תפלות כל השנה וסודן וכוונתן ... _ [ר' משה בר מיימון המכ.png (1.04 MiB) נצפה 460 פעמים

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ו' מאי 31, 2024 12:23 am
על ידי מתעמק
הערות על הסידור:
מקור בשכמל"ו היא אכן בחז"ל, אבל לאומרה בהנחת תפילין המקור היא מהרמ"א (או ממהר"י בן חביב)
פותח את ידיך היא פסוק בתהלים בדיוק כמו וארשתיך נמצא בהושע

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ו' מאי 31, 2024 9:36 am
על ידי 613מצו
מתעמק כתב:הערות על הסידור:
מקור בשכמל"ו היא אכן בחז"ל, אבל לאומרה בהנחת תפילין המקור היא מהרמ"א (או ממהר"י בן חביב)
פותח את ידיך היא פסוק בתהלים בדיוק כמו וארשתיך נמצא בהושע

תודה. לגבי ההארה השניה שלך - אכן זה גם פסוק אלא שהפסוק הזה חלק מהתפילה בהיכל הקדש. במקומות כאלה (שחלק מתפילה שלנו מבוסס על תפילה אחרת והתפילה האחרת מצוטט פסוק) כדי לשמור על קריאה סבירה (במיוחד כשזה פסוק די מוכרת) לא הכנסתי את המקור בתוך המקור. (אלא אם כן, התפלה מבוססת על רעוין ממקור יותר קדום כמו שיש כאן עם הזוהר). כמובן יש צדק בדברך שיש להביא את המקור בתוך המקור גם במקרים כאלה.

אגב - מתנצל על הניקוד בהערות בצילום - היה לידי מהדורה מוקדמת וצילמתי. זה כבר טופל במהדורה הנוכחית.

Re: ומחכמתך א'ל עליון

פורסם: ו' מאי 31, 2024 10:18 am
על ידי מתעמק
אך עדיין לא נרשם בסידור מהו ומיהו המקור להגיד פסוקי וארשתיך בעת הנחת תפילין?
לכאורה הרנ"ש במצת שמורים, עכ"פ כן משמע מסגנון דבריו שזה מנהג מחודש מדיליה.

Re: ומחכמתך א'ל עליון

פורסם: ו' מאי 31, 2024 11:11 am
על ידי 613מצו
מתעמק כתב:אך עדיין לא נרשם בסידור מהו ומיהו המקור להגיד פסוקי וארשתיך בעת הנחת תפילין?
לכאורה הרנ"ש במצת שמורים, עכ"פ כן משמע מסגנון דבריו שזה מנהג מחודש מדיליה.

מה הכוונה "לא נרשם"?

Re: ומחכמתך אל עליון

פורסם: ו' מאי 31, 2024 5:55 pm
על ידי מתעמק
טעיתי