עמוד 1 מתוך 1

בירור מקור בפירוש רבי יוסף קרא לתפילת טל (מכתב יד)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 9:58 pm
על ידי זכרון בספר
בפירוש רבי יוסף קרא לפיוט 'אלים ביום מחסן' לרבי אליעזר בירבי הקליר לתפילת טל:

לֵיגוׂד גְּדוּד יֻשְׁפַּר / לְהַעֲצִים גְּדוּדָיו בְּלִי מִסְפָּר

"ליגוד גדוד יושפר – על שם המק' (בראשית מט, יט) גד גדוד יגודינו וכו'. א"ר, גד יגוד גדוד בעולם הזה, כדי שיעבור לפני גדודי ישר' חלוץ, והוא יגוד עקב, כלומ' והוא יגוד לעולם הבא, עקב היינו לבסוף, שנ' (דברים לג, כא) וירא ראשית לו כי שם חלקת מחוקק ספון, כי שם נקבר משה, שבתחילה לא רצה ליטול חלק אלא בארץ, בשביל שהיה סבור שמיתי חוצה לארץ אינן חיין, אלא כשראה שמשה נקבר שם, מיד וירא ראשית לו, אמ' בלבו כשם שמשה רבינו יחיה לעולם הבא, והוא נקבר בחוצה לארץ, אף אנו נמי, והיינו דכת' (שם) ויתא ראשי עם, שהוא יבא לעולם הבא מחוצה לארץ כמו שעשה בפעם ראשונה, והיינו והוא יגוד עקב. ולכך יסד הפייט ליגד גדוד יושפר מובחר, להעצים גדודיו של ישר' לעת' לב' בלי מספר שיחיו, ואימתי יהיה זה דבר שמוריד הק' את הטל להקיץ ישינים בקול שופר, כעניין שנ' (ישעיה יח, ג) כל יושבי תבל ושכני ארץ וכו' וכתקוע שופר תשמעו".

בתוך דבריו כותב: א"ר שכפי הנראה פענוחו אמרו רבותינו, אך לא הצלחתי למצוא מקור לדבר

ניתן לציין, שזה מופיע רק בכת"י יחיד מתוך שמונה כת"י המכילים פירוש רבי יוסף קרא לתפילת טל, בשאר הכת"י מופיע בסגנון קצר: "ליגד גדוד יושפר – זה שבט גד, שנ' בו (בראשית מט, יט) גד גדוד יגודנו". יש לשער שנוסח הארוך זהו הנוסח המקורי שבפירוש רי"ק שנתקצר בשאר הכת"י כדרך המעתיקים שקיצרו והשמיטו כפי העולה על לבבם, וכך נשתמר הנוסח הארוך רק בכת"י יחיד

Re: בירור מקור בפירוש רבי יוסף קרא לתפילת טל (מכתב יד)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 10:05 pm
על ידי חד ברנש
הסוף, הדרשה על 'ויתא ראשי עם', כן הוא בדב"ר, ב ט; במדב"ר יט יג, ועוד.

Re: בירור מקור בפירוש רבי יוסף קרא לתפילת טל (מכתב יד)

פורסם: ב' מאי 13, 2019 10:10 pm
על ידי זכרון בספר
חד ברנש כתב:הסוף, הדרשה על 'ויתא ראשי עם', כן הוא בדב"ר, ב ט; במדב"ר יט יג, ועוד.

נכון, אבל כלל לא בקשר לגד, רק שהקב"ה אמר כן למרע"ה