מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דוי הסר - נוסח ללוים

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יהודה בן יעקב
הודעות: 2985
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

דוי הסר - נוסח ללוים

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מאי 20, 2019 11:55 pm

בסיום הפיוט 'דוי הסר', מצויות שתי נוסחאות, וכדלהלן:

דוי הסר.png
דוי הסר.png (42.56 KiB) נצפה 2224 פעמים

האם יש נוסח מיוחד ללויים??

[מישהו שלח לי נוסח 'שעה ברכת משוררי רון', האם יש לנוסח זה מקור?]

.השוחט
הודעות: 991
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דוי הסר - נוסח ללוים

הודעהעל ידי .השוחט » ג' מאי 21, 2019 2:03 am

רבים כתבו על זה.
שיר של דונש, (כראשי השורות) והשורות מזויעות.
אותה יד שכתבה את דרור יקרא למשל, הייתכן?

דומני שגם בסידור ר' נפתלי הירץ כבר מובא הגירסא המקורית

דוי הסר וגם חרון
ואז אלם בשיר ירון
נחנו במעגלי צדק וכשרון
שעה ברכת בני אהרן.

אחר כך כאב למישהו אם אין כהן מה שייך בני אהרן, והחלו לנהוג בכמה מקומות שבליכא כהן יאמרו בני ישורון,
כמובן לא אורך מתאים ולא החריזה עצמה.
ואז היו שכתבו על הגליון ישורון, והכוונה או או. בני אהרן/בני ישורון
ואז באו מעתיקים שלא הבינו שזו ברירה, וחשבו שזה המשך ובנוסף, "ברכת בני ישורון בני אהרן", לפחות שמרו את החריזה הנכונה לסוף השורה.
ואז כמובן גם זה הפריע והמציאו כל מיני תפירות לסדר יותר טוב כברכת בני אהרן או להיפך.

נ.ב.
ראיתי פעם אחד אומר זאת בניגון של איכה, וכשסיים הוסיף מישהו באותו ניגון וכהמשך "וימת תרח בחרן"....

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דוי הסר - נוסח ללוים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 21, 2019 2:37 am

ע"ע (או צרף) באשכול זה.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: דוי הסר - נוסח ללוים

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' יוני 06, 2019 1:22 pm

.השוחט כתב:רבים כתבו על זה.
שיר של דונש, (כראשי השורות) והשורות מזויעות.
אותה יד שכתבה את דרור יקרא למשל, הייתכן?

דומני שגם בסידור ר' נפתלי הירץ כבר מובא הגירסא המקורית

דוי הסר וגם חרון
ואז אלם בשיר ירון
נחנו במעגלי צדק וכשרון
שעה ברכת בני אהרן.

אחר כך כאב למישהו אם אין כהן מה שייך בני אהרן, והחלו לנהוג בכמה מקומות שבליכא כהן יאמרו בני ישורון,
כמובן לא אורך מתאים ולא החריזה עצמה.
ואז היו שכתבו על הגליון ישורון, והכוונה או או. בני אהרן/בני ישורון
ואז באו מעתיקים שלא הבינו שזו ברירה, וחשבו שזה המשך ובנוסף, "ברכת בני ישורון בני אהרן", לפחות שמרו את החריזה הנכונה לסוף השורה.
ואז כמובן גם זה הפריע והמציאו כל מיני תפירות לסדר יותר טוב כברכת בני אהרן או להיפך.

נ.ב.
ראיתי פעם אחד אומר זאת בניגון של איכה, וכשסיים הוסיף מישהו באותו ניגון וכהמשך "וימת תרח בחרן"....

איך "נחנו במעגלי צדק וכשרון"? לא מתאים למשקל, שהוא יתד ושתי תנועות, יתד ושתי תנועות (כמו בדרור יקרא). השורה המקורית "נְחֵנוּ מַעְגְּלֵי צֶדֶק" שמתאימה למשקל.

ישנה מחלוקת אם אין כהן, אם נותנים ללוי לברך או שאין לו עדיפות כלל. אם אין לו עדיפות אז אין עניין לחבר לו שורה.

.השוחט
הודעות: 991
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דוי הסר - נוסח ללוים

הודעהעל ידי .השוחט » ה' יוני 06, 2019 1:49 pm

יישר כח על התיקון

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: דוי הסר - נוסח ללוים

הודעהעל ידי יושב סתר » ה' יוני 06, 2019 7:35 pm

מגן אברהם סימן רא:
כתב הטור י"א שצריך להקדים הלוי לישראל שהרי ריב"ל אמר מימי לא בירך ישראל לפני ואין נראה דהתם מצד גדולתו קאמר שריב"ל היה גדול, והב"ח כ' דזה אינו דא"א שריב"ל לא סעד מימיו אצל מי שגדול ממנו ואפ"ה בירך הוא ועוד הביא ראיות ע"ש, וכן יסד בחרוז נוד' לשמך כו' ברשות הכהנים והלוים, ויש גורסין הכהנים הלוים כלו' דהכהנים איקרו לוים ובמתני' סוף הוריות אמרי' לוי קודם לישראל,

מבואר במג"א ששתי הגרסאות [אם גורסים הלויים בואי"ו או בלי ואי"ו] חלוקים אם יש קדימה ללוויים ע"פ ישראל או לא, היינו שאם גורסים הלוויים אז הולך על הכהנים, ואם גורסים והלוויים הוא עניין בפנ"ע חוץ מהכהנים. נידון ישן.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים