בברכה המשולשת כתב:כשכתבתי שהדברים מבוארים, התכוונתי בדיוק לעניין הנוסח ושינויו. (ואבקש את סליחתו שהתנסחתי בחוסר בהירות)
לגבי ההכרח, הרי הוא מבואר בסדר הכוונות בסידור, ויעויין בפתח עיניים החדש על כך.
ואדוננו הגר"א היה גדול שבגדולים בתורת הסוד, ובכ"ז בעניין זה לא נהגינן כוותיה.
תודה על ההבהרה.
אולם לא הבנתי מה ראה כת"ר ביחוד כאן בסדר כוונות הסידור,
אפשר להביא שפע של שינויים בנוסח ספרד שלכאו' יש להם הכרח, אלא שאנו מבינים שזהו סדר הכוונה המתבקש והנחוץ לפי נוסחתם,
ולפי נוסח אשכנז ישנו סדר כוונה אחר, כמו שהאר"י עצמו פירש בכמה דברים סדר כוונה שונה לנוסח אשכנז. (וכבר הזכיר זה החת"ס בתשובתו המפורסמת אודות נוסח ספרד).
והזהיר בעצמו שלא ישנה בן אשכנז נוסחתו לנוסח בני ספרד, ולא מצינו לו שחילק בין הוספות לשינויים, ורק כתב שמה שהוא דינא דגמ' הוא חיוב לכל, היכן מצאת מדינא דגמ' חובה לומר וידוי וי"ג מידות בכל יום, אדרבה בספרים דבי רש"י מבואר שאסור לומר י"ג מידות בכל יום.
גם בענין זה נהיגינן כוותיה דרבנו הגר"א ברוב ככל מקומות שמתפללים בנוסח אשכנז,
ואף בשני וחמישי לדעתי אינו מנהג שהתפשט כ"כ להוסיף וידוי וי"ג מידות.
ובטח אתה מתכוין למנהגך האישי או לקהילה מסויימת, נשמח להוודע.