עמוד 1 מתוך 1

"עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 7:34 pm
על ידי חרט
בנוסח מוסף ראש חודש, נאמר: "ועולת [לשון יחיד] ראש חודש נעלה עליו, ושעירי [לשון רבים] חטאת נעשה ברצון".
למעשה, מקריבים רק שעיר חטאת אחד.
ועולות מקריבים כמה.
והנוסח - הפוך?

ומדוע לא מזכירים במוסף גם את פסוק "ושעיר אחד לחטאת" וגו'?
(זה לא בדקתי, יתכן ועומדים על כך, לשאלה הראשונה, לא מצאתי התייחסות).

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 8:58 pm
על ידי בן ראובן
חרט כתב:בנוסח מוסף ראש חודש, נאמר: "ועולת [לשון יחיד] ראש חודש נעלה עליו, ושעירי [לשון רבים] חטאת נעשה ברצון".
למעשה, מקריבים רק שעיר חטאת אחד.
ועולות מקריבים כמה.
והנוסח - הפוך?

ומדוע לא מזכירים במוסף גם את פסוק "ושעיר אחד לחטאת" וגו'?
(זה לא בדקתי, יתכן ועומדים על כך, לשאלה הראשונה, לא מצאתי התייחסות).


"עולה" היא שם הקרבן, שיכול לכלול יותר מבהמה אחת ("וביום השבת שני כבשים... עולת שבת בשבתו").

וכך גם בפרשת ר"ח עצמה: "ובראשי חדשיכם תקריבו עולה לה' פרים... עולה ריח ניחוח... עולת חודש בחדשו".

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ה' אפריל 02, 2020 9:11 pm
על ידי בן ראובן
הזכרתני מעשה, שנכחתי פעם בשיעורו של רב אחד שפתח בשאלה: מדוע אומרים במוסף ר"ח "ושעירי חטאות לכפר בעדם", והלא אין מקריבים בר"ח אלא שעיר אחד? והאריך למעניתו בפלפולא דאורייתא. שאלתיו: הרי אנו פותחים "ראשי חדשים לעמך נתת", וב"ראשי חדשים" מקריבים "שעירי חטאות". והשיבני: גם זה תירוץ טוב...

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ו' אפריל 10, 2020 5:24 pm
על ידי איש פלוני
מו"ר הגר"ש פישר שליט"א לרפו"ש הגיה "עולות" (וככה"נ כוונתו שאע"פ שלשון "עולת" יכול להתפרש על קרבן העולה, אי"ז מתאים כשלאחמ"כ אומר "שעירי" בלשון רבים).
ובענין שעירי ר"ח הראה פעם (איני זוכר המקור) שבזמן המשיח יקריבו את כל השעירים שלא הוקרבו בזמן הגלות ועל זה קאי לשון רבים.

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ש' אפריל 11, 2020 9:26 pm
על ידי בברכה המשולשת
איש פלוני כתב:מו"ר הגר"ש פישר שליט"א לרפו"ש הגיה "עולות" (וככה"נ כוונתו שאע"פ שלשון "עולת" יכול להתפרש על קרבן העולה, אי"ז מתאים כשלאחמ"כ אומר "שעירי" בלשון רבים).
ובענין שעירי ר"ח הראה פעם (איני זוכר המקור) שבזמן המשיח יקריבו את כל השעירים שלא הוקרבו בזמן הגלות ועל זה קאי לשון רבים.


viewtopic.php?f=7&t=33372&hilit=%D7%A2%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%9C+%D7%A4%D7%A8%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%A1#p5064
ובהמשך האשכול שם

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ג' אפריל 14, 2020 5:01 pm
על ידי ביקורת תהיה
איש פלוני כתב:מו"ר הגר"ש פישר שליט"א לרפו"ש הגיה "עולות".
אם הלכה – נקבל, ואם סברא – לא נאבה ולא נשמע.

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ו' נובמבר 06, 2020 3:05 pm
על ידי בנשק_ל
איש פלוני כתב:מו"ר הגר"ש פישר שליט"א לרפו"ש הגיה "עולות" (וככה"נ כוונתו שאע"פ שלשון "עולת" יכול להתפרש על קרבן העולה, אי"ז מתאים כשלאחמ"כ אומר "שעירי" בלשון רבים).
ובענין שעירי ר"ח הראה פעם (איני זוכר המקור) שבזמן המשיח יקריבו את כל השעירים שלא הוקרבו בזמן הגלות ועל זה קאי לשון רבים.

כן מובא בסידורו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א (כמדומני בתפלת מוסף לשבת "ואת מוסף יום השבת הזה"
וכ"כ התפארת שלמה על "ואת מוסף יום השבת הזה".

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ש' נובמבר 07, 2020 10:53 pm
על ידי מוטוש
בן ראובן כתב:הזכרתני מעשה, שנכחתי פעם בשיעורו של רב אחד שפתח בשאלה: מדוע אומרים במוסף ר"ח "ושעירי חטאות לכפר בעדם", והלא אין מקריבים בר"ח אלא שעיר אחד? והאריך למעניתו בפלפולא דאורייתא. שאלתיו: הרי אנו פותחים "ראשי חדשים לעמך נתת", וב"ראשי חדשים" מקריבים "שעירי חטאות". והשיבני: גם זה תירוץ טוב...

אם יש ראש חודש יומים.
מקריבים רק באחד הימים?!

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ש' אוקטובר 09, 2021 7:42 pm
על ידי ברוך00
חרט כתב:בנוסח מוסף ראש חודש, נאמר: "ועולת [לשון יחיד] ראש חודש נעלה עליו, ושעירי [לשון רבים] חטאת נעשה ברצון".
למעשה, מקריבים רק שעיר חטאת אחד.
ועולות מקריבים כמה.
והנוסח - הפוך?

ומדוע לא מזכירים במוסף גם את פסוק "ושעיר אחד לחטאת" וגו'?
(זה לא בדקתי, יתכן ועומדים על כך, לשאלה הראשונה, לא מצאתי התייחסות).



על השאלה האחרונה מדוע לא מזכירים ושעיר אחד לחטאת מצ"ב מהבני יששכר

Re: "עולת ראש חודש" - "ושעירי חטאת"

פורסם: ש' אוקטובר 09, 2021 9:28 pm
על ידי בקרו טלה
חרט כתב:בנוסח מוסף ראש חודש, נאמר: "ועולת [לשון יחיד] ראש חודש נעלה עליו, ושעירי [לשון רבים] חטאת נעשה ברצון".
למעשה, מקריבים רק שעיר חטאת אחד.
ועולות מקריבים כמה.
והנוסח - הפוך?

עי' אבודרהם הע' 57 - 58
אבודרהם -מהדורת קרן רא''ם- ב.pdf
(507.72 KiB) הורד 114 פעמים