עמוד 1 מתוך 1

ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: א' אפריל 19, 2020 7:57 pm
על ידי Eli Halevi
שלום לחברי הפורום
מדוע אין אומרים הקטע "ושמרו" לפני שמו"ע דליל שבת.
סידור תהלת השם - נוסח האר"י ז''ל
אשמח לשמוע את דעתכם ומראי מקומות תודה מראש

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: א' אפריל 19, 2020 8:34 pm
על ידי אראל
משום הפסק בין גאולה לתפלה, אמנם עי' שו"ע הרב סי' רס"ז סעי' ו'

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: א' אפריל 19, 2020 8:40 pm
על ידי סגי נהור
מתוך גליון שיחת השבוע:


שאלה: יש קהילות שבהן נהוג לומר את פסוקי 'ושמרו' לאחר ברכת 'השכיבנו' בתפילת ערבית של שבת, ויש קהילות שאינן אומרות זאת. מדוע?

תשובה: בימי הגאונים הנהיגו לומר לפני תפילת שמונה-עשרה של ערבית בימי החול את פסוקי 'ברוך ה' לעולם', המסתיימים בברכה נוספת. יש אומרים שהטעם לכך הוא, כדי להמתין למאחרים לבוא לתפילה, שלא יישארו לבד בבית-הכנסת, שהיה אז מחוץ לעיר. יש קהילות בחו"ל הנוהגות כך גם בימינו.

ברוב קהילות ישראל, ספרדים ואשכנזים, בארץ ובחו"ל, נוהגים לומר בליל שבת את פסוקי 'ושמרו' בין 'השכיבנו' לחצי-קדיש, "לומר שאם ישמרו שבת – אין צריכין שמירה. והוא גם-כן מעין גאולה, שאם שמרו ישראל שתי שבתות – מיד נגאלין".

בשלושת הרגלים אומרים במקום 'ושמרו' את הפסוק (ויקרא כג,מד) "וידבר משה את מועדי ה'"; בראש-השנה "תקעו בחודש שופר" (תהילים פא,ד); וביום-הכיפורים "כי ביום הזה יכפר" (ויקרא טז,ל). ה'דרישה' מבאר, שזה נחשב "תפילה ארוכה" ואינו נחשב 'הפסק', מכיוון שאלה פסוקי קדושת היום, שהיא העיקר בתפילה.

מנהג חב"ד, כדעת הרשב"ם, הרמב"ן ועוד (וכן מנהג הגר"א), שאין אומרים את כל הנ"ל, מחשש 'הפסק'. והוסיף בעל-התניא בסידורו, שלפי מנהג זה אין להפסיק גם בהכרזת 'יעלה ויבוא' בליל ראש-חודש וכדומה (מזכירים זאת בטפיחה על הבימה בלבד).

מקורות: ברכות ד,א תוד"ה אמר. טושו"ע או"ח סי' רסז ונו"כ, שו"ע אדמו"ר הזקן ס"ה-ו וביאור הגר"א שם ומעשה רב אות סז. צמח-צדק, פסקי-דינים או"ח סי' רלו. שערי הל' ומנהג או"ח ח"א סי' קלט. ספר המנהגים-חב"ד עמ' 27. סידור 'צלותא דאברהם' ח"ב עמ' תשפו; אשי ישראל פכ"ח סי"ז ופל"ו סכ"ב; חקרי מנהגים ח"א עמ' קיג, וש"נ.

http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... goryID=975

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: א' אפריל 19, 2020 8:55 pm
על ידי Eli Halevi
ועדיין
מדוע זה הוכנס לסידור תהלת השם?

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: א' אפריל 19, 2020 9:12 pm
על ידי סגי נהור
ראה שער הכולל על אתר (עמ' נו במהדורת תנש"א).

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 10:13 am
על ידי Eli Halevi
סגי נהור כתב:ראה שער הכולל על אתר (עמ' נו במהדורת תנש"א).


תוכל לעלות לכאן?
תודה מראש

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 10:40 am
על ידי לבי במערב
סגי נהור כתב:ראה שער הכולל על אתר (עמ' נו במהדורת תנש"א).

מוסג"פ:
שעה''כ - ושמרו.png
שעה''כ - ושמרו.png (100.7 KiB) נצפה 5985 פעמים

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 10:44 am
על ידי Eli Halevi
יש"כ עצום
על "אקדמות מילין" האם אומרים וכו' כבר דנו בזה בפורום מכובד זה?

גם כן נכנס לסידור

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:04 am
על ידי לבי במערב
Eli Halevi כתב:על "אקדמות מילין" האם אומרים וכו' כבר דנו בזה בפורום מכובד זה?
ככל הידוע לי - לא.


אי-אמירתו נתפרשה בסהמ"נ (ע' 44), מפני שלא אמרוהו בליובאוויטש, אך בחלק מקהלות חב"ד בעבר נהגו לאמרו (וכ"כ גם בשעה"כ פ"מ ס"ק יז). כיון שביעקאטרינאסלאוו, מקום רבנותו של אביו הרלוי"צ זלה"ה, נהגו לאמרו - המשיך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע לנהוג כן כל ימיו, והי' אומרו בלחש (מתחיל קודם קרה"ת, ומשלים בין גברא לגברא).
בכ"ז - ראה 'המלך במסיבו' ח"א ע' מז. שם ע' קעא-קעב. ח"ב ע' קלב.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:05 am
על ידי דרומי
יש סיפור מפורסם על כך שבעה"ת דן בנושא זה עם מחותנו, ידידו ורעו, הרלוי"צ מבראדיטשוב, ור' לוי יצחק ניסה לשכנעו בענין 'ושמרו' ומעלתו, ואמר לו שכאשר אומרים 'ושמרו' נעשה רעש גדול בשמים, ואמר בעה"ת: "לא בכל הירידים צריך להשתתף"... (באידיש כמובן).

ומסופר שזה שהכניס בעה"ת את זה לסידורו (הדבר היחיד שהכניס למרות שלא אומרים אותו בפועל) הוא מפני כבודו של מחותנו הצדיק ר' לוי יצחק.

'אקדמות' זה ענין אחר לגמרי, בעה"ת בוודאי לא הכניס את זה בסידור כי בכלל לא התעסק עם הענינים של קריאת התורה וכו', זה הוספה מאוחרת בהרבה.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:09 am
על ידי Eli Halevi
לבי במערב כתב:
Eli Halevi כתב:על "אקדמות מילין" האם אומרים וכו' כבר דנו בזה בפורום מכובד זה?
ככל הידוע לי - לא.



ישר כח.

מעשה בקשר לאקדמות...
אחד מהשפיצים ביקטרינוסלב הקניט את ר' לויק על זה, כי בליובאוויטש לא אומרים.

ר' לויק ענה לו -- בליובאוויטש ערים כל הלילה, שומעים מאמר מהרבי, חוזרים עליו, אח"כ קמים בבוקר השכם, לומדים חסידות שעות, ומתפללים באריכות. לכן, לא נשאר זמן לומר אקדמות.

וסיים ר' לויק -- *אתה*, יכול לומר אקדמות...

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:10 am
על ידי לבי במערב
בר"ד יום שש"פ בעת הסעודה תש"ל ('המלך במסיבו' ח"ב ע' קלב. 'תורת מנחם' ח"ס ריש ע' 106) - ש'אקדמות' נמצא בסי' אדה"ז, ואעפ"כ אין נוהגים לאמרו, כ'אל תירא עבדי יעקב' דמוצש"ק.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:15 am
על ידי לבי במערב
Eli Halevi כתב:אחד מהשפיצים ביקטרינוסלב הקניט את ר' לויק על זה, כי בליובאוויטש לא אומרים.
ר' לויק ענה לו -- בליובאוויטש . . לא נשאר זמן לומר אקדמות. וסיים ר' לויק -- *אתה*, יכול לומר אקדמות...

הי' נחמד ביותר אילו יכולתי להאמין למעשי' נאה זו, אך מה אעשה, שהרי ביקטרינוסלב לא היו 'שפיצים' יתר על המדה...
[בניקולייב (שם הי' ביהכ"נ ד'שפיץ חב"ד') לא אמרו 'אקדמות', ככה"נ].

מ"מ, 'רעיון' הסיפור נכון הוא, כמובן; והן-הן דברי זקן-חותנו בשעה"כ.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:21 am
על ידי Eli Halevi
דרומי כתב:יש סיפור מפורסם על כך שבעה"ת דן בנושא זה עם מחותנו, ידידו ורעו, הרלוי"צ מבראדיטשוב, ור' לוי יצחק ניסה לשכנעו בענין 'ושמרו' ומעלתו, ואמר לו שכאשר אומרים 'ושמרו' נעשה רעש גדול בשמים, ואמר בעה"ת: "לא בכל הירידים צריך להשתתף"... (באידיש כמובן).

ומסופר שזה שהכניס בעה"ת את זה לסידורו (הדבר היחיד שהכניס למרות שלא אומרים אותו בפועל) הוא מפני כבודו של מחותנו הצדיק ר' לוי יצחק.

'אקדמות' זה ענין אחר לגמרי, בעה"ת בוודאי לא הכניס את זה בסידור כי בכלל לא התעסק עם הענינים של קריאת התורה וכו', זה הוספה מאוחרת בהרבה.


מעניין.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:27 am
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:יש סיפור מפורסם על כך שבעה"ת דן בנושא זה עם מחותנו, ידידו ורעו, הרלוי"צ מבראדיטשוב, ור' לוי יצחק ניסה לשכנעו בענין 'ושמרו' ומעלתו, ואמר לו שכאשר אומרים 'ושמרו' נעשה רעש גדול בשמים, ואמר בעה"ת: "לא בכל הירידים צריך להשתתף"... (באידיש כמובן) . .

'ימי מלך' ח"ב ע' 698 הע' 97, מכפ"ח גל' 365 (ה' שבט תשמ"ט) ע' 17.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 12:05 pm
על ידי לבי במערב
מצו"ב:
ימי מלך - ושמרו.png
ימי מלך - ושמרו.png (92.49 KiB) נצפה 5925 פעמים

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 3:22 pm
על ידי חרסון
לבי במערב כתב:בר"ד יום שש"פ בעת הסעודה תש"ל ('המלך במסיבו' ח"ב ע' קלב. 'תורת מנחם' ח"ס ריש ע' 106) - ש'אקדמות' נמצא בסי' אדה"ז, ואעפ"כ אין נוהגים לאמרו, כ'אל תירא עבדי יעקב' דמוצש"ק.


ההשוואה מעניינת. כי בדרושי חסידות הובאו ונתבארו לא רק פיוטים שאין נוהגים לומר, ולא רק נוסחי תפילה שאינם בנוסח אדה"ז, אלא גם דעות שנדחו מהלכה! (ובהסברת הדברים ראה לקולו"צ-אג"ק עמ' רו). משא"כ פיוטים שהוכנסו לסידור, שהחידוש באי אמירתם גדול יותר (אם אכן אקדמות הוכנס ע"י אדה"ז לסידור).

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 3:33 pm
על ידי איש קריות
אראל כתב:משום הפסק בין גאולה לתפלה, אמנם עי' שו"ע הרב סי' רס"ז סעי' ו'

גם לשיטת הגר"א אין אומרים וכך נוהגים במרבית הישיבות.
שמתי לב לכך שזה לא הדבר היחיד שהגר"א ובעל התניא תמימי דעים בו.
מן הסתם כבר כתבו על כך

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 3:53 pm
על ידי דרומי
אכן, כמדומני שיש איזה אשכול על דברים דומים וחופפים.

אין כל קשר לענין ה'אקדמות', שאדה"ז לא התעסק בהכנסתו לסידור כי בכלל לא עסק בחלק זה של קריאת התורה וכו', והן הכנסתו לסידור והן זה שלא נוהגים לאומרו הם מאוחרים יחסית.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 4:20 pm
על ידי Eli Halevi
חרסון כתב:
לבי במערב כתב:בר"ד יום שש"פ בעת הסעודה תש"ל ('המלך במסיבו' ח"ב ע' קלב. 'תורת מנחם' ח"ס ריש ע' 106) - ש'אקדמות' נמצא בסי' אדה"ז, ואעפ"כ אין נוהגים לאמרו, כ'אל תירא עבדי יעקב' דמוצש"ק.


ההשוואה מעניינת. כי בדרושי חסידות הובאו ונתבארו לא רק פיוטים שאין נוהגים לומר, ולא רק נוסחי תפילה שאינם בנוסח אדה"ז, אלא גם דעות שנדחו מהלכה! (ובהסברת הדברים ראה לקולו"צ-אג"ק עמ' רו). משא"כ פיוטים שהוכנסו לסידור, שהחידוש באי אמירתם גדול יותר (אם אכן אקדמות הוכנס ע"י אדה"ז לסידור).


דרומי כתב:אכן, כמדומני שיש איזה אשכול על דברים דומים וחופפים.

אין כל קשר לענין ה'אקדמות', שאדה"ז לא התעסק בהכנסתו לסידור כי בכלל לא עסק בחלק זה של קריאת התורה וכו', והן הכנסתו לסידור והן זה שלא נוהגים לאומרו הם מאוחרים יחסית.

מי היה אחראי להכניס את שאר הקטעים כגון אקדמות?

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 6:15 pm
על ידי לבי במערב
חרסון כתב: . . משא"כ פיוטים שהוכנסו לסידור, שהחידוש באי אמירתם גדול יותר (אם אכן אקדמות הוכנס ע"י אדה"ז לסידור).
רק אדגיש:
בסופו של דבר מדובר בר"ד, בלתי-מוגה, ובפרט - שמשעת הסעודות הוא; וכידוע, בקל יכולים ליפול אי-דיוקים ברשימות כגון אלו. וד"ל.


Eli Halevi כתב:מי היה אחראי להכניס את שאר הקטעים כגון אקדמות?

בעיקרון, סי' 'תורה אור' ח"ב נתחבר ע"י הגה"ח הרב אברהם דוד לאוואוט נ"ע, כמפורש בשער הספר.

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 7:13 pm
על ידי א איד
[נמחק מפני שכבר קדמני אחר].

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 7:13 pm
על ידי א איד
טעות

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 7:43 pm
על ידי Eli Halevi
לבי במערב כתב:
חרסון כתב: . . משא"כ פיוטים שהוכנסו לסידור, שהחידוש באי אמירתם גדול יותר (אם אכן אקדמות הוכנס ע"י אדה"ז לסידור).
רק אדגיש:
בסופו של דבר מדובר בר"ד, בלתי-מוגה, ובפרט - שמשעת הסעודות הוא; וכידוע, בקל יכולים ליפול אי-דיוקים ברשימות כגון אלו. וד"ל.


Eli Halevi כתב:מי היה אחראי להכניס את שאר הקטעים כגון אקדמות?

בעיקרון, סי' 'תורה אור' ח"ב נתחבר ע"י הגה"ח הרב אברהם דוד לאוואוט נ"ע, כמפורש בשער הספר.


יש"כ
אציין שנינו זה הרבי נשי"ד
אאל"ט היה רבה של ניקולייב לפני ר' שלמה ינובסקי...

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 7:43 pm
על ידי Eli Halevi
Eli Halevi כתב:
לבי במערב כתב:
חרסון כתב: . . משא"כ פיוטים שהוכנסו לסידור, שהחידוש באי אמירתם גדול יותר (אם אכן אקדמות הוכנס ע"י אדה"ז לסידור).
רק אדגיש:
בסופו של דבר מדובר בר"ד, בלתי-מוגה, ובפרט - שמשעת הסעודות הוא; וכידוע, בקל יכולים ליפול אי-דיוקים ברשימות כגון אלו. וד"ל.


Eli Halevi כתב:מי היה אחראי להכניס את שאר הקטעים כגון אקדמות?

בעיקרון, סי' 'תורה אור' ח"ב נתחבר ע"י הגה"ח הרב אברהם דוד לאוואוט נ"ע, כמפורש בשער הספר.


יש"כ

Re: ושמרו בתפילות מעריב של שבת - מנהג חב''ד

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 7:53 pm
על ידי לבי במערב
Eli Halevi כתב: . . בניקולייב נהגו כן לומר אקדמות . .

אשמח אם תציג מקור לטענה זו.

Eli Halevi כתב: . . ויתכן וזו הסיבה שהנ"ל הכניס זאת לסידור

הסיבה מפורשת בשעה"כ (הובא לעיל), ואי"צ להשערות.