עמוד 1 מתוך 1

לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ב' יוני 21, 2021 11:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
בפרק איזהו מקומן (משניות ו-ז): אלא שהמורם נאכל לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם.

שמעתי בליל שבת מפי הגרי"י קלמנוביץ שליט"א שהעיר, למה לא תנן גם 'ולבנותיהם', ואין לומר שזה כלול ב'לנשיהם', דיש לומר דשאני אשתו דאשתו כגופו.

ואמר שהקשה דבר זה משכבר הימים להגר"ח קניבסקי שליט"א ולא היה לו מענה.

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 12:06 am
על ידי מה שנכון נכון
כלול בלבניהם. [וזה עיקר החידוש, דאל"ה מה בין כהנים לבין בניהם. ואם כי י"ל באינם ראויים לעבודה, אך א"כ ה"ה בנות].

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 12:16 am
על ידי נוריאל עזרא
ולמה לא נאמר שהבנות כלולות ב"ולבניהם"? שלפעמים בנים כולל גם בנות כמו "....בְּעֶצֶב, תֵּלְדִי בָנִים..."(בראשית ג, טז)
אמנם ראה כאן:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%95%D7%AA
סעיף טז שהעלה שלשון בנים לא כולל בנות אלא א"כ יש לימוד מיוחד.

אבל מהפסוק בבראשית נראה שלא תמיד צריך ריבוי מיוחד. וכנראה זה המקרה גם כאן שכלול ב"ולבניהם".

[שו"ר שהקדימני הרב מה שנכון נכון, אך יש בדברי תוספת ב"ה]

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 12:46 am
על ידי איש טלז
לכאורה התשובה פשוטה
דבעצם זה פלא מה החידוש בלבניהם הלא הבן הוא ג"כ כהן מחמת עצמו [תינח אשתו היא זרה ואוכלת רק מכוחו אבל בן הכהן הרי הוא כהן] וכבר עמדו בזה
ויש שר"ל דמתני' חידשה שאוכל ג"כ מחמת שהוא בן כהן ודמי לעבד כהן
והנפק"מ בזה הוא לשיטת הח"מ דכהן פצו"ד דאינו בקדושתו ומ"מ אוכל בתרומה מחמת שהוא בן כהן מימלא כל הנפק"מ במתני' רק כלפי בן ולא כלפי בת ודוק

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 12:49 am
על ידי מה שנכון נכון
איש טלז כתב:לכאורה התשובה פשוטה
דבעצם זה פלא מה החידוש בלבניהם הלא הבן הוא ג"כ כהן מחמת עצמו [תינח אשתו היא זרה ואוכלת רק מכוחו אבל בן הכהן הרי הוא כהן] וכבר עמדו בזה
ויש שר"ל דמתני' חידשה שאוכל ג"כ מחמת שהוא בן כהן ודמי לעבד כהן
והנפק"מ בזה הוא לשיטת הח"מ דכהן פצו"ד דאינו בקדושתו ומ"מ אוכל בתרומה מחמת שהוא בן כהן מימלא כל הנפק"מ במתני' רק כלפי בן ולא כלפי בת ודוק

ככתוב לעיל.

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 12:50 am
על ידי מעיין
מרש"י זבחים נה. משמע דלנשיהם קאי אנשים כהנות ולא אבת ישראל שניסת לכהן
ולנשיהם - כדכתיב (ויקרא י) ואת חזה התנופה וגו' אתה ובניך ובנותיך

וכן הוא ברש"י יבמות עד: בד"ה ואימא חזה ושוק
ואימא חזה ושוק - דשלמים הניתן לכהנים ונאכל לנשיהן כדכתיב (ויקרא י) אתה ובניך ובנותיך והני הוא דאסר רחמנא לטמאים משום דקדשים נינהו אבל תרומה לא:

ועיין לשון הרמב"ם בפי' המשניות

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 8:59 am
על ידי נוטר הכרמים
ייש"כ לכל המשיבים.

נראים הדברים שזה 'ולבניהם',
ומ"מ אני צמא לראיה ומראי מקומות בענין.

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 10:00 am
על ידי נוריאל עזרא
נוטר הכרמים כתב:ייש"כ לכל המשיבים.

נראים הדברים שזה 'ולבניהם',
ומ"מ אני צמא לראיה ומראי מקומות בענין.

חפשתי באוצר
ומצאתי בספר פתחי אברהם פרשת שמיני מאמר ו שדן בדין אכילת בת כהן חזה ושוק
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=24
ע"ש דבריו המעניינים במאמר. ובאות ד' מתייחס למשנה זו ואדרבא שואל למה בכלל נאמר "ולבניהם" והיה צ"ל רק "ולבנותיהם" וכתב שהוא מיושב ע"פ דברי המשך חכמה בפרשת קרח, ע"ש.

אצרף לכאן דבריו מאות ד'.

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 10:14 pm
על ידי ווידער
וזו עוד ראיה שפרק איזהו מקומן הרי הוא ממגילת סתרים, בנוסף לראי' של "לפנים מן הקלעים".

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ג' יוני 22, 2021 10:58 pm
על ידי גבול ים
נוטר הכרמים כתב:ייש"כ לכל המשיבים.

נראים הדברים שזה 'ולבניהם',
ומ"מ אני צמא לראיה ומראי מקומות בענין.

Re: לכהנים לנשיהם ולבניהם ולעבדיהם

פורסם: ד' יוני 23, 2021 12:25 am
על ידי חיים סגל
קיבלתי פעם מת"ח אחד